Kissing spines jong paard, wat nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 20:45

Bizar hoe hier door sommigen gereageerd wordt.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-19 20:46

Nouvel schreef:
Wow dat is best een wonder toch, volledig herstel op zo’n heftige mate van KS?

De redenatie klopt, de revalidatiefase duurt gemiddeld een half jaar.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Kissing spines jong paard, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:49

Door welke kliniek laat je je paard behandelen?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:51

En nog steeds erg benieuwd naar je video, gewoon hoe het dier nu loopt en straks wanneer de revalidatie achter de rug is, misschien kunnen we er iets van leren.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:02

TS als ik jou was zou ik het topic even laten rusten, deze situatie gewoon met je dierenarts blijven bespreken en je alleen door deskundigen laten adviseren en de kenners die jou en je paard irl goed kennen. Vooral geen filmpjes posten nu, want daarvan zal elke milliseconde ontleed worden en voor nog meer commentaar zorgen.

Bokt wil nogal eens op hol slaan als een paard wat blijkt te mankeren. Het is ook zo fijn dat iedereen vanaf grote afstand door hun mobiel, tablet of PC heen toch op magische wijze röntgen ogen hebben en ze je precies kunnen vertellen wat volgens hen het verloop zal moeten zijn en wat jij als eigenaar allemaal wel of niet moet doen om hen tevreden te stellen. Natuurlijk allemaal in het belang van je paard die ze nog nooit hebben gezien, maar wel alles van weten (de magisch Bokt röntgenogen).

Als jij dan als TS en eigenaar van het betreffende paard, niet onmiddellijk dankbaar voor al die goede raad en medische adviezen op je blote knietjes valt, maar hen negeert of sterker nog, er zelfs tegenin durft te gaan, dan ben je gewoonweg een dierenbeul!

Welkom op Bokt en sterkte gewenst met je paard!

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 21:03

Chapeau hoe je blijft reageren ts.

Hopelijk is de toekomst ook zo rooskleurig als dat de kliniek aangeeft,zou wou een hele mooie oplossing zijn voor een aandoening die-naar mijn idee- steeds meer voorkomt. /Bekend wordt.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 22:34

Cuvee schreef:
Nouvel schreef:

De redenatie klopt, de revalidatiefase duurt gemiddeld een half jaar.

Jeetje, een half jaar maar?
Ik wist echt niet dat dat kon zeg...
Dan zie je dus ook verandering op de foto’s, geen KS meer?

Bij welke kliniek kun je dat laten doen?

Ik ben trouwens nog steeds erg benieuwd naar het paard in kwestie.
Doet het filmpje het al, of heb je foto’s?

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-20 19:36

Nouvel schreef:

De redenatie klopt, de revalidatiefase duurt gemiddeld een half jaar.[/quote]

Jeetje, een half jaar maar?
Ik wist echt niet dat dat kon zeg...
Dan zie je dus ook verandering op de foto’s, geen KS meer?

De redenatie klopt, geen Kissing spines meer op de foto's na de operatieve ingreep

Bij welke kliniek kun je dat laten doen?

In Duitsland of in Zweden

Ik ben trouwens nog steeds erg benieuwd naar het paard in kwestie.
Doet het filmpje het al, of heb je foto’s?[/quote]

Filmpje staat openbaar, foto’s plaatsen lukt niet zo goed?
http://www.youtube.com/watch?v=bHFv8HcHVLo

[/quote]
Daan13 schreef:
Chapeau hoe je blijft reageren ts.

Hopelijk is de toekomst ook zo rooskleurig als dat de kliniek aangeeft,zou wou een hele mooie oplossing zijn voor een aandoening die-naar mijn idee- steeds meer voorkomt. /Bekend wordt.

Daphara schreef:
TS als ik jou was zou ik het topic even laten rusten, deze situatie gewoon met je dierenarts blijven bespreken en je alleen door deskundigen laten adviseren en de kenners die jou en je paard irl goed kennen. Vooral geen filmpjes posten nu, want daarvan zal elke milliseconde ontleed worden en voor nog meer commentaar zorgen.

Bokt wil nogal eens op hol slaan als een paard wat blijkt te mankeren. Het is ook zo fijn dat iedereen vanaf grote afstand door hun mobiel, tablet of PC heen toch op magische wijze röntgen ogen hebben en ze je precies kunnen vertellen wat volgens hen het verloop zal moeten zijn en wat jij als eigenaar allemaal wel of niet moet doen om hen tevreden te stellen. Natuurlijk allemaal in het belang van je paard die ze nog nooit hebben gezien, maar wel alles van weten (de magisch Bokt röntgenogen).

Als jij dan als TS en eigenaar van het betreffende paard, niet onmiddellijk dankbaar voor al die goede raad en medische adviezen op je blote knietjes valt, maar hen negeert of sterker nog, er zelfs tegenin durft te gaan, dan ben je gewoonweg een dierenbeul!

Welkom op Bokt en sterkte gewenst met je paard!

sommigen reacties gaan niet in de kouwe kleren zitten. Dankjewel! Super lief van je!

DDD3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:41

Video is nog steeds niet beschikbaar. Jammer, ben ondertussen behoorlijk nieuwsgierig hoe dit paard er nu bij loopt...

FFDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 19:41

Filmpje doet het helaas nog steeds niet: "de video is niet beschikbaar".

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-20 20:20

Upload de video opnieuw naar YouTube en dan moet het toch lukken ?

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-01-20 21:58

Opnieuw uploaden heb ik al meermaals geprobeerd.

kimmie1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-20 23:44

Cuvee schreef:
Opnieuw uploaden heb ik al meermaals geprobeerd.

Dan moet je hem op openbaar zetten, staat waarschijnlijk op prive of zo.

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 20:55

Dat filmpje is mijn ogen niet interessant, het paard is volgens mij door onkunde de prak ingegaan en moet nu even gerepareerd worden ( zoals een fiets met een kapotte band).

Nu kan je het misschien wel repareren, maar dat is nutteloos als de oorzaak niet op een goede natuurlijke manier wordt aangepakt.
Met operaties, allerlei voedingssupplementen, wat accupunctuur etc, maak je geen natuurlijk gezond paard en loopt het dier alleen maar op de niet natuurlijke hulp.

Maar dat is uiteraard mijn persoonlijke mening.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-20 23:36

Je komt erg ongenuanceerd over omdat je dingen roept die feitelijk onjuist zijn. Blijkbaar heb je niet de moeite genomen om te controleren of datgene wat je zegt ook klopt. Kissing spines is operatief verwijderbaar.

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-20 23:41

Cuvee schreef:
Je komt erg ongenuanceerd over omdat je dingen roept die feitelijk onjuist zijn. Blijkbaar heb je niet de moeite genomen om te controleren of datgene wat je zegt ook klopt. Kissing spines is operatief verwijderbaar.

Dat heeft de kliniek jou verteld maar niet alles is operatief verwijderbaar en de resultaten zijn ook niet altijd goed hier op bokt ook terug te vinden .
Eerlijk gezegd heb ik ook mijn twijfels of het bij jou paard goed komt met 8 wervels .
Gun en hoop het je van harte hoor. Maar ik vraag het mij echt af

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 00:55

Cuvee schreef:

Maar helaas is jou info ook niet 100% juist. Na een kleine zoektocht op oa de Duitse fora, tja voordeel als je net zo makkelijk Duits als Nederlands leest :+ zijn jou feiten van 95% genezing echt niet juist.
Even een paar quotes:

Citaat:
Vorsicht: es gibt 2 OP-Methoden: die Lig Snip (bei der die Bandstrukturen durchtrennt werden) sowie die traditionelle OP (einige der Dornfortsätze werden rausgesägt).

Bron: horse gate forum. https://www.horse-gate-forum.com/forum/ ... -spines-op

Citaat:
„Bei minimal invasiven Kissing-Spine-Eingriffen können rund 83 Prozent der Pferde wieder geritten werden, wobei etwa 46 Prozent der Pferde wieder das Leistungsniveau erreichen, auf dem sie vor dem Beginn der Probleme waren. Nichtsdestotrotz zeigen rund 37 Prozent der behandelten Pferde auch nach der OP Lahmheitsprobleme, wobei sich die Frage aufdrängt, ob es sich hierbei nicht um das ursprünglich auslösende Problem handelt“, erklärt Bladon.

Bron reiterrevue. https://www.pferderevue.at/magazin/gesu ... menzu.html
Bladon is overigens een Engelse DA die deze operaties daar veelvuldig uitvoert.

Vertaling quote 1 :D Er zijn dus 2 manieren van opereren. De Ligament snip. Daarbij worden de Tussenwervelbanden doorgesneden. En de traditionele operatie waar de doornuitsteeksels eruit gezaagd worden. Imo is KS dus nog steeds niet geneesbaar, bij de ene halen ze alleen maar de banden door waardoor de wervels meer ruimte krijgen omdat de banden ze niet meer op hun plek houden (iets wat je voor mijn gevoel echt niet moet willen, de draagkracht gaat daarmee ook onderuit, en ik kan me niet voorstellen dat ze daarbij ook niet iets van de zenuwen meepakken.) En bij de 2e wordt er een stuk afgezaagt.

Daarnaast vertaling van quote 2: Bij minimale invasieve ingrepen kunnen 83% weer gereden worden, en MAAR 46% op hun eigen niveau. En zelfs 37% heeft na de operatie nog steeds problemen, waarbij dan vaak het eigenlijke probleem niet eens de KS was maar ergens anders lag.
Er wordt hier dus gesproken over minimale invasieve ingrepen, paard van de TS heeft 8 wervels die aangetast zijn. Dat is imo niet minimaal KS.
Daarnaast vond ik ook ervaringsberichten op de verschillende Duitse fora, die toch iets minder positief waren dan de TS hier.

Al met al TS, je kan het laten doen, mazzel als je paard weer op z'n oude niveau komt, maar echt stel je erop in dat je een dure grasmaaier krijgt. Hoe zuur ook.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 08:51

En wat doen ze dan met wervels die elkaar overlappen?

nikkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 09:56

Cuvee, jij wilt iets lezen en horen wat in jouw straatje past, dus je bent uiterst selectief in de aangeboden informatie. Wat jou niet bevalt, streep je weg.

Denk verder over mijn opmerking wat je wilt, dat staat je vrij, alleen ik denk dat ingrepen bij dit paard op basis van door jou gegeven informatie, niet tot het jou gewenste resultaat gaat leiden.
Laatst bijgewerkt door nikkel op 05-01-20 10:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Rizette

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:23

En wie is in deze situatie weer de grote verliezer........

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:30

Een paard waarvan het filmpje maar niet werkt .

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:22

Ieder nuchter denkend persoon kan toch wel bedenken dat dit door opereren geen zekere kans van slagen heeft. Plus dat je er echt niet na een half jaar weer op kunt rond karren en vol kunt trainen. Wellicht bij 2 aangedaan wervels het enig kans van slagen heeft maar een paard in de gradatie als die van TS nee, daar geloof ik niet in.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:59

Wie TS ook is, ik vind het vooral bizar dat er echt geloofd lijkt te worden dat deze mate van KS met een operatie volledig op te lappen is en dat je d'r dan over een half jaar weer op kan gaan zitten om te trainen voor de sport. Daarom ben ik blij met de vertaling van Rina. Echt niet om te plagen, maar blijf verdorie realistisch naar dat dier toe en zet je roze bril af.

Cuvee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-20 12:21

rina schreef:
Cuvee schreef:

Maar helaas is jou info ook niet 100% juist. Na een kleine zoektocht op oa de Duitse fora, tja voordeel als je net zo makkelijk Duits als Nederlands leest :+ zijn jou feiten van 95% genezing echt niet juist.
Even een paar quotes:

Citaat:
Vorsicht: es gibt 2 OP-Methoden: die Lig Snip (bei der die Bandstrukturen durchtrennt werden) sowie die traditionelle OP (einige der Dornfortsätze werden rausgesägt).

Bron: horse gate forum. https://www.horse-gate-forum.com/forum/ ... -spines-op

Citaat:
„Bei minimal invasiven Kissing-Spine-Eingriffen können rund 83 Prozent der Pferde wieder geritten werden, wobei etwa 46 Prozent der Pferde wieder das Leistungsniveau erreichen, auf dem sie vor dem Beginn der Probleme waren. Nichtsdestotrotz zeigen rund 37 Prozent der behandelten Pferde auch nach der OP Lahmheitsprobleme, wobei sich die Frage aufdrängt, ob es sich hierbei nicht um das ursprünglich auslösende Problem handelt“, erklärt Bladon.

Bron reiterrevue. https://www.pferderevue.at/magazin/gesu ... menzu.html
Bladon is overigens een Engelse DA die deze operaties daar veelvuldig uitvoert.

Vertaling quote 1 :D Er zijn dus 2 manieren van opereren. De Ligament snip. Daarbij worden de Tussenwervelbanden doorgesneden. En de traditionele operatie waar de doornuitsteeksels eruit gezaagd worden. Imo is KS dus nog steeds niet geneesbaar, bij de ene halen ze alleen maar de banden door waardoor de wervels meer ruimte krijgen omdat de banden ze niet meer op hun plek houden (iets wat je voor mijn gevoel echt niet moet willen, de draagkracht gaat daarmee ook onderuit, en ik kan me niet voorstellen dat ze daarbij ook niet iets van de zenuwen meepakken.) En bij de 2e wordt er een stuk afgezaagt.

Daarnaast vertaling van quote 2: Bij minimale invasieve ingrepen kunnen 83% weer gereden worden, en MAAR 46% op hun eigen niveau. En zelfs 37% heeft na de operatie nog steeds problemen, waarbij dan vaak het eigenlijke probleem niet eens de KS was maar ergens anders lag.
Er wordt hier dus gesproken over minimale invasieve ingrepen, paard van de TS heeft 8 wervels die aangetast zijn. Dat is imo niet minimaal KS.
Daarnaast vond ik ook ervaringsberichten op de verschillende Duitse fora, die toch iets minder positief waren dan de TS hier.

Al met al TS, je kan het laten doen, mazzel als je paard weer op z'n oude niveau komt, maar echt stel je erop in dat je een dure grasmaaier krijgt. Hoe zuur ook.

Uit alle artikels die via google tevoorschijn ploppen neem je net die enige die in je straatje past.
Maar begin eens met de artikels die je plaatst zelf te lezen.

Suzanne F. schreef:
En wat doen ze dan met wervels die elkaar overlappen?

De prognose op volledig herstel is 85% 3-4 wervels worden losgemaakt en de overige 4 wervels komen dan los van elkaar te staan. In Duitsland en in Zweden wordt deze operatie al veel vaker en langer uitgevoerd en ook echt met hele goede resultaten en zeer hoog slagingspercentage!

Popstra schreef:
Ieder nuchter denkend persoon kan toch wel bedenken dat dit door opereren geen zekere kans van slagen heeft. Plus dat je er echt niet na een half jaar weer op kunt rond karren en vol kunt trainen. Wellicht bij 2 aangedaan wervels het enig kans van slagen heeft maar een paard in de gradatie als die van TS nee, daar geloof ik niet in.

Slagingspercentages operatief is 85% dat houdt in 85% kans op genezing. In Duitsland en in Zweden wordt deze operatie al veel vaker en langer uitgevoerd en ook echt met hele goede resultaten en zeer hoog slagingspercentage! In de tussentijd mag hij in beweging worden gehouden onder het zadel of aan de longe aan 't werk. De revalidatiefase duurt gemiddeld een half jaar.
genja schreef:
Cuvee schreef:

Dat heeft de kliniek jou verteld maar niet alles is operatief verwijderbaar en de resultaten zijn ook niet altijd goed hier op bokt ook terug te vinden .
Eerlijk gezegd heb ik ook mijn twijfels of het bij jou paard goed komt met 8 wervels .
Gun en hoop het je van harte hoor. Maar ik vraag het mij echt af

Waar staat de prognosse citaat dat de resultaten operatief niet slagen? Dan kom ik graag in contact met je. Super lief van je, dankjewel!

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:53

Beste Cuvee, zou jij je bronnen willen vermelden alstjeblieft?

Je blijft steeds herhalen dat het slagingspercentage zo goed is, zelfs bij extreme ks.

Je herhaalt en herhaalt.

Het zou zó enorm fijn zijn voor heel veel mensen als ze toegang hebben tot dezelfde bronnen als jij.
Wellicht dat hun paarden dan ook gered kunnen worden.

Dat filmpje mag je mij wel even sturen.
Zet ik het op YouTube op een manier die voor iedereen zichtbaar is!