Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Paard met 3 bemerkingen kopen?

Ja kopen!
147 (31%)
Nee, nooit aan beginnen.
267 (57%)
Anders namelijk...
50 (10%)

Totaal aantal stemmen: 464

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:15

Gefeliciteerd met de goede uitslag van de keuring. Leuk! Jammer dat hij onder de bulten zit. Ja dat kan van alles zijn; muggen, dazen, eikenprocessierupsen, allergie. We zullen duimen dat het met een paar dagen weg getrokken is.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:41

Fijn dat hij door 4 dierenartsen goed is bevonden, dat geeft goede hoop voor de toekomst om voorlopig nog jaren lekker aan de slag te kunnen met hem!
Gefeliciteerd!

Maar balen van de bulten zeg!
Had hij die nu ineens voor het eerst of had hij die al eerder?
Konden de eigenaren het verklaren waar het mogelijk van kon zijn, ander voer, iets anders kort geleden veranderd?
Wel apart zeg...
Hopen dat het snel weg trekt!
Nog maar weer even duimen!

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:41

Gefeliciteerd TS!
Ik heb in de jaren heel wat paarden gezien die ineens onverklaarbare bulten hadden, meestal binnen een paar dagen weer weg, eigenlijk altijd een eenmalige gebeurtenis. Wordt vaak op voer/insecten geschoven maar is niet aan te tonen. Ik ken er maar 1 die er echt lang last van had, oorzaak ook onbekend, maar ook dat was na een aantal maanden over. Dus als de bulten binnen een paar dagen weg zijn zou ik het wel aandurven.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:49

Eef_Bam schreef:
Gefeliciteerd TS!
Ik heb in de jaren heel wat paarden gezien die ineens onverklaarbare bulten hadden, meestal binnen een paar dagen weer weg, eigenlijk altijd een eenmalige gebeurtenis. Wordt vaak op voer/insecten geschoven maar is niet aan te tonen. Ik ken er maar 1 die er echt lang last van had, oorzaak ook onbekend, maar ook dat was na een aantal maanden over. Dus als de bulten binnen een paar dagen weg zijn zou ik het wel aandurven.

Dat is mijn ervaring ook. Paard had het een paar dagen daarvoor al en tijdens de keuring erger. Misschien dat het daarom vreemd is?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 12:53

Heb je ook bloed af laten nemen bij de keuring?

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:25

Nouvel schreef:
Heb je ook bloed af laten nemen bij de keuring?
Het is natuurlijk mogelijk dat het paard normaal iets krijgt tegen allergie en nu vanwege de keuring niet. Misschien wat ver gezocht.. TS, was je nog voor de keuring nog op de hoogte gestelt van de bultjes?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:35

Dat zou zeker kunnen maar dat laat je dan toch wel weten denk want dan is het vraagstuk van de bultjes ook opgelost, dan was het bekend en weet je wat je er aan kunt doen.

Alja

Re: Paard met 3 bemerkingen kopen voor de sport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:45

Ze schreef toch dat hij zaterdag ook al bulten had toen ze ging rijden/ kijken bij hem?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 13:47

Ow oké, dan heb ik daar in de hoeveelheid posts hier overheen gelezen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:07

Als het paard niet te duur is zou ik hem voor bulten niet laten staan.Wat kan dat nou zijn,kan in een andere omgeving ook zo weer weg zijn.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:20

Een allergie aan gras bvb.
Of een allergie aan bijna elk wasmiddel.
Of aan het eigen zweet, of aan je eigen hoefijzers.

Ik heb al vanalles gezien en niet elke oorzaak is zo makkelijk weg te nemen.

Het is nu wel echt het seizoen met alle insecten en vochtige warmte, dus hopelijk is het onbenullig!

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 14:29

Idd de bulten zaten er zaterdag ook al. Maar nu was het nog veeel erger. Zaterdag was de eerste dag.
Hij heeft dit nooit eerder gehad.

Medicatie wilde da er nu niet voor geven om eerst te zien wat hij er zelf mee doet (behalve open krabben :(.) Dus gewoon paar dagen afwachten nu.

Er is ook bloed afgenomen. Hier word echter geen allergie mee getest.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:45

Gefeliciteerd!
Die bulten kunnen inderdaad door van alles komen, steekbeesten, maar soms ook iets in het hooi oid.
Vaak trekt het vanzelf weg.
Mijn vorige had het door een bepaalde mug waar hij allergisch voor was... maar die had het elk jaar en ook niet echt jeuk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 14:48

Wat een goed nieuws TS! Gefeliciteerd! Die bulten zou ik me niet zo'n zorgen over maken, kan van alles zijn nu. Wacht je het even af tot ze weg zijn getrokken? Dat zou ik wel doen en daarna zou ik hem lekker ophalen.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:29

anjali schreef:
Als het paard niet te duur is zou ik hem voor bulten niet laten staan.Wat kan dat nou zijn,kan in een andere omgeving ook zo weer weg zijn.

Zeker nooit een paard met allergie en/of huidproblemen gehad? Het kan echt gekmakend zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:32

Ts, goede regeling, wanneer de bulten terugkeren dat de koop word vernietigd. Dat geeft ook meteen aan dat het dier hier nooit eerder last van heeft gehad anders zouden ze dit nooit afspreken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:45

anjali schreef:

Als je 10 mille wil gaan uitgeven aan een paard en je hebt gelegenheid om dit eerst even goed te onderzoeken, dan zou ik dat zeker doen. Want het kan vanalles zijn, iets onschuldigs, maar ook iets naars en vervelends.

Bruintje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 15:54

Nou een voorzichtige gefeliciteerd dan maar . Ik duim voor je dat het met de bulten mee gaat vallen

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 16:21

superpony schreef:
Tja, bulten........

Onze 4jr hengst zat ook opeens onder de bulten en de eerste keer kwam de veearts, spoot hem omdat hij er ook echt lamlendig van was.
daarna weer een keer en weer gespoten en leek het even weg. Kwam daarna snel terug. Heeft ab en prednison gehad, maar hielp niet afdoende.

Toen naar Steffi vd Laarse en die heeft acupunctuur gedaan en kruiden mee gegeven. Daarna was hij er compleet vanaf, maar duurde wel een tijdje.
Oorzaak is nooit gevonden en in 2017 is hij vanwege andere ernstige nek/hals problemen ingeslapen.

Maar wat is normaal? vd week hoopte ik dat het zou gaan regenen en deed de vliegendekens af. Later een hele plakkaat op mn ene ruin.
gewone bultjes hebben ze ook weleens en zo een plakkaat weet je dat het van de beestjes is.

Maar het is wel goed om even goed na te vragen hoe en wat. Wij hadden laatst voor het eerste de luizen vlieg en dat was voor 2 echt heftig.
De eikel rups hebben we ondanks de eiken geen last van gehad gelukkig, maar nu zie ik wel aardig wat wespen en die zie ik normaal ook vrijwel niet bij de paarden.

Hebben ze de bulten goed bekeken en gevoeld? Er zit echt veel verschil in.

Maar fijn dat ze positief waren over de rest.

Omdat mensen zo makkelijk denken over bulten quote ik mezelf nog maar even. Je hebt bulten en bulten. Van insecten en bulten die normaal zo weg zijn, had de veearts ook wel herkend neem ik aan.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 18:22

superpony schreef:
superpony schreef:
Tja, bulten........

Onze 4jr hengst zat ook opeens onder de bulten en de eerste keer kwam de veearts, spoot hem omdat hij er ook echt lamlendig van was.
daarna weer een keer en weer gespoten en leek het even weg. Kwam daarna snel terug. Heeft ab en prednison gehad, maar hielp niet afdoende.

Toen naar Steffi vd Laarse en die heeft acupunctuur gedaan en kruiden mee gegeven. Daarna was hij er compleet vanaf, maar duurde wel een tijdje.
Oorzaak is nooit gevonden en in 2017 is hij vanwege andere ernstige nek/hals problemen ingeslapen.

Maar wat is normaal? vd week hoopte ik dat het zou gaan regenen en deed de vliegendekens af. Later een hele plakkaat op mn ene ruin.
gewone bultjes hebben ze ook weleens en zo een plakkaat weet je dat het van de beestjes is.

Maar het is wel goed om even goed na te vragen hoe en wat. Wij hadden laatst voor het eerste de luizen vlieg en dat was voor 2 echt heftig.
De eikel rups hebben we ondanks de eiken geen last van gehad gelukkig, maar nu zie ik wel aardig wat wespen en die zie ik normaal ook vrijwel niet bij de paarden.

Omdat mensen zo makkelijk denken over bulten quote ik mezelf nog maar even. Je hebt bulten en bulten. Van insecten en bulten die normaal zo weg zijn, had de veearts ook wel herkend neem ik aan.

Dit dus... Vriendin van me haar paard heeft steeds wel iets aan haar huid. Dat is echt vervelend! En buiten dat, hoe leuk ik hem ook vind. De verkoopbaarheid over 2/3 jaar als hij En EN En heeft is gewoon niet meer te doen naast dat hij gewoon nog best een prijskaartje heeft... Het is geen opknappertje. (dit is mijn verstand sprekende hier want voor mij gevoel had ik hem gister direct meegenomen!)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:12

Tessebes schreef:
anjali schreef:

Zeker nooit een paard met allergie en/of huidproblemen gehad? Het kan echt gekmakend zijn.

Ik heb zelf (mens) wel allergieen\huidproblemen gehad. En inderdaad kan jeuk gekmakend zijn. Maar ,tenzij het een ernstige aangeboren ziekte is,dat komt helaas ook voor, gaat het wel weer weg.Soms met een zalfje of pilletje.En uitzoeken waar het van komt. Maar goed,ik begrijp dat het paard wat ts wil nog best duur is en dat ze het daarom even aan wil kijken.Overigens zegt ts niet dat het paard er ook jeuk van heeft?

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:46

superpony schreef:
superpony schreef:
Tja, bulten........

Ja, precies dit.

Ik zit eerlijk gezegd met verbazing de reacties/diagnoses te lezen van bokkers die de bulten niet.eens hebben gezien maar het beter denken te weten dan de 4 aanwezige dierenartsen :)

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:47

Ik heb een pony gehad die (wel iets later, augustus) bulten kreeg. Eerste jaar niet, maar daarna wel. Eerste jaar 'gewoon' weggespoten, tweede jaar toch maar onderzoek wat er was. Die bleek allergisch voor beuken... Heel apart, aan de andere kant kregen wij een aantal spuiten die we zelf mochten spuiten en was het 1 keer in het jaar 1 of 2 weken.

Maar ik heb ook al eens een paard gehad dat ineens enorm bulten kreeg, een week lang, daarna weg en nooit meer terug gekomen. DA's wisten het ook niet, zou uitgezocht worden als ze weer terug kwamen (want toen de DA zou terugkomen met collega waren ze 's ochtends weg) Ze herkenden het niet, dus durfden niet te zeggen wat het geweest is. Laten we daarop hopen voor jou, 1 keer en dan nooit meer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-19 19:59

Boras schreef:
Ja, precies dit.

Ik zit eerlijk gezegd met verbazing de reacties/diagnoses te lezen van bokkers die de bulten niet.eens hebben gezien maar het beter denken te weten dan de 4 aanwezige dierenartsen :)

Ik vind het vooral heel bijzonder dat een dier een positief keuringsadvies krijgt, met bulten op zijn lijf.

De klinische keuring is toch een moment-opname? Is dit paard nu geschikt voor het doel van de koper?
leonie87 schreef:
Momenteel kan je er echt geen zadel op leggen en als dat vaker terug komt kun je het paard dus niet gebruiken voor wat je wil, Sport.

Maar, ik ben blij dat het niet mijn geld is.

Gelukkig is de TS van plan dit dier een wereldleven te geven, dus het zal vast allemaal wel goed komen.

Maar zou die 4 (!) keuringsartsen niet bij mijn volgende paard willen hebben. Wellicht waren er 3 student.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-19 20:16

Wauw Niejram wat een hoop aannames.... Wellicht eerst goed lezen en dan oordelen.

Het waren 4 erkende artsen waarvan 1 ook voor het Nederlandse team soms keurt. Niet de minste dus!
Het paard is klinisch goed bevonden maar zoals gezegd, mits de bulten weg trekken, hiervoor zal de arts maandag terug komen. In deze staat wilde hij oorspronkelijk de keuring niet eens uitvoeren maar vermist we allemaal ter plaatste waren...

Vind het echt een heel fijn topic waar bijna alle reacties super opbouwend zijn en iedereen fijn meedenkt of zijn mening kan geven (want je hoeft het niet met mij eens te zijn en ik begrijp te tegenstanders ook! (Heb niet voor niks zo lang getwijfeld) Ik probeer iedereen te antwoorden en alles zo eerlijk en duidelijk mogelijk uit te leggen. Maar als je alleen maar negatief wil zijn, post dan gewoon niet.

Zelf heb ik psoriasis dus ik weet hoe vervelend een huidziekte kan zijn!

Het paard heeft er overigens duidelijk veel jeuk aan! Hierdoor zou schimmel en netelroos eigenlijk uitgesloten moeten zijn maar wat het dan wel is... Dat wisten ze dus alle 4 niet na 10! minuten overleg. We hopen op een eenmalig uitbarsting voor het een of ander maar dat moeten we dus even afwachten.