Moderators: Coby, Neonlight, C_arola, Dyonne, Sica, Nicole288, balance
ellepel schreef:Ik zou even wachten met supplementen.zou best kunnen dat het gras te rijk is waar het nu op loopt.
Misschien moet je het opbouwen nog wat rustiger doen?
Flink laten bewegen als dat mogelijk is,is ook erg goed.
Maar misschien iets minder/soberder voeren.
Zou eerst kijken of dat helpt.
Welke plek van zijn lichaam schuurt hij?
Moos99 schreef:Vraagje: zijn er hier paarden die eczeem hebben maar pas echt jueukerig worden in de daadwerkelijke warme maanden?
Dit is al de derde zomer dat ik twijfel of mijn 4 jarige merrie eczeem heeft. Nu nog nergens last van, vorig jaar pas vanaf midden juni tot ongeveer eind augustus. Nooit wondjes, geen heftige kale plekken en voornamelijk alleen haar staart en een beetje bovenaan bij de manen en voorpluk. Een deken leek niks te doen behalve de manen kwetsbaar maken voor afbreken. Ze wordt nooit gek van jeuk of staat de hele dag te schuren ofzo. Wel vind ik haar relatief gezien meer schuren dan de andere paarden. Haar staart was vorig jaar wel een beetje een plee borstel geworden. Een voorpluk heeft ze van zichzelf weinig en was dus een beetje een sneu sprietje geworden. Nogmaals nooit wondjes, bloed, plooien, schilvers.
Ik ben dus al zolang aan het twijfelen of ze eczeem heeft. Ik wil haar wss volgend jaar na inrijden verkopen en weet gewoon niet of ik eczeem moet melden. Een dierenarts naar laten kijken die dacht dat het geen eczeem was maar dit is uiteraard nooit 100% uit te sluiten.
Willekes schreef:Wellicht kan iemand mij verder helpen? Voorheen gebruikte ik voor mijn zware eczemer Natusol. Hadden ze ook bij Kramer, maar is uit het assortiment. Google levert een webshop op welke niet werkend is.
Hellup.. heeft iemand - naast de middelen die ik al gebruik - enig idee welke natuurlijke vliegenspray een langdurige werking heeft (24u) bij droog weer en wat knutten op afstand houdt?
Alternatief is ook welkom! Super bedankt alvast. #handen in het haar
ellepel schreef:Wanneer was je laatste mestonderzoek en ontworming?
Aarsmade is met gewoon mestonderzoek niet aan te tonen,dat weet je?
Heb je ook al eens geprobeerd om een tijd niks in de staart te smeren?
Die van mij reageert enorm op smeersel in zijn staart.
Daar krijgt hij juist vaak jeuk van.
Op stal schuren kan verveling zijn,stress.
Genoeg eten in de stal?
henny_w schreef:@paardrijmiep, ik ga geheel mee in de bovenstaande reactie van ellepel maar heb nog 1 aanvulling
Bij Feralhorse adviseren ze om 50 tot 90 gr. Vitalbix DC te geven per 100 kilo paard.
Ik vind dat je aan de lage kant zit qua mineralen en vitamines. Zeker omdat de Haflinger bijna 3 is en dus nog in de groei zit.
Ik weet niet precies hoe zwaar hij is maar ik denk dat je best wel naar 200 gr. per dag kunt gaan temeer omdat hij arm hooi krijgt en op een schrale onbemeste wei loopt.
Heb je al eens gecheckt op zand in de darmen? Als er veel in zit dan worden belangrijke vitamines en mineralen slecht opgenomen en wordt een eventueel tekort nog groter.
Skippy01 schreef:Ze kunnen ook enorm gaan jeuken als ze niet tegen luzerne kunnen... ervaringsdeskundige hier. Vitalbix vervangen door luzernevrije vitaminekorrel scheelde hier al aardig wat. Ook geen luzerne meer in ruwvoermixen voor haar overigens.
Slmt9 schreef:Skippy01 schreef:Ze kunnen ook enorm gaan jeuken als ze niet tegen luzerne kunnen... ervaringsdeskundige hier. Vitalbix vervangen door luzernevrije vitaminekorrel scheelde hier al aardig wat. Ook geen luzerne meer in ruwvoermixen voor haar overigens.
Luzerne is hier ook een megatrigger. Vitalbix ging hier ook niet goed. Of welke vorm van luzerne/esparcette dan ook.
Ik zou me eens gaan verdiepen in langzaam aan ontgiften. Met teveel afvalstoffen kan de emmer uit eindelijk overlopen en uit zich dit bijv in jeuk. Alles wat er dan extra bij komt geeft dan alleen maar meer jeuk.
Slmt9 schreef:Nee, niet van de vitalbix, maar je weet nu niet wat de oorzaak is toch?
Is hij verder ook doorgemeten, dwz organen?
Mijn paard had problemen met de blinde darm, lever en nieren en nam geen voedingsstoffen op, maar raakte ze ook niet kwijt en bleef maar hoefbevangen raken. Die heb ik in Den Hoek meermaals laten onderzoeken om achter de oorzaak te komen. De reguliere DA wilde alleen maar elke keer buut geven en een probiotica. Dat heeft voor mij (holistische) ogen geopend.