Drager pssm1, slacht of verkopen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:09

Zapata schreef:
Kort door de bocht word gezegd zelf houden of inslapen..
Maar waarom niet eerst kijken of er iemand is die haar wil en kan bieden wat ik niet kan?
Als ze bij mij zou kunnen blijven leven, zou ze dat toch ook bij een ander met juiste bedoelingen (en/of meer ervaring, aangezien k er net bekent mee ben) kunnen hebben?

Inslapen of slachten kan altijd nog..
De mensen die me kennen en/of 't verhaal van Zapata wat meegekregen hebben de afgelopen jaren zullen weten dat k niet zomaar een dier weg doe om er vanaf te zijn!

Dat is helaas koffiedik kijken... Het kán goed gaan, het kan beter gaan maar het kan ook slechter gaan. Verandering van management, een trailerrit, ander hooi...het kán allemaal van invloed zijn en dat kan positief of negatief zijn.

Na al mijn ervaring met PSSM in mijn omgeving weet ik wel zeker dat ik nooit bewust zou kiezen voor het houden van een PSSM paard. Hoe leuk en lief ik het dier ook vind, hoezeer het ook in mijn hart zou zitten. Als het dier niet van mij is (indien wel dan blijf ik ervoor zorgen tot het niet meer gaat, dan inslapen), zou ik het niet overnemen en de verantwoordelijkheid dragen. De emotionele en financiële invloeden zijn enorm. Het dier huisvesten waarbij de huidige eigenaar verantwoordelijk blijft vind ik nog een ander verhaal.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:15

antje_vip schreef:
bigone schreef:
Tja, wanneer je een roofdier bij een paard in de wei zet zal het er inderdaad alles aan doen om in leven te blijven. Mensen handelen van uit rationaliteit, dieren van uit instinct. En heel eerlijk, ik word zo ontzettend moe van al die mensen die menselijke gedragingen aan een dier toeschrijven. Een dier beleeft niet het laatste uurtje en het laatste snoepje, juist omdat ze in het nu leven en niet in de toekomst. Ja natuurlijk, er is aangeleerd gedrag, onze paarden werden vaak al vrolijk wanneer de vlechten er in gingen. Ze wisten wat er ging gebeuren. Maar wanneer er een da komt om ze in te slapen zullen ze hem nog een knuffel geven om het volgende moment dood om te kiepen. Dit kun je ze dus niet aanleren dus stop met vermenselijking van dieren.

Ik word dan weer ontzettend moe van mensen die menen dat ze zó ontzettend anders zijn dan alle andere dieren :Y) Dus stop met jezelf zo boven andere levende wezens te plaatsen ;)

Je hebt gelijk, de mens is een beest maar wel een beest dat voor uit kan denken in tegenstelling tot dieren. Bij dieren is dit niet aanwezig, wel aangeleerd gedrag waar ik het al over had.
Helaas is het zeer ellendig voor dieren die een progressieve ziekte hebben of een blessure die nooit meer beter word om dan bij zo'n eigenaar terecht te komen. Dan kunnen ze zeker niet hun biologische gedrag vertonen. De merrie van Luckystory?? Waarom denk je dat zij zich ondanks het kreupelen zo stoer voordoet?? En doorloopt met een kapot been?? Anders word ze door de kudde uitgestoten vanwege het gevaar dat ze roofdieren aantrekt en die willen ze in een kudde niet dus loopt het dier dag in dag uit met een zeer been haar plekje te verdedigen. En de eigenaar is er nog trots op en zorgt zelfs nog voor een veulen!!!
Tja, dan ben je als paard gelukkig, of als enig ander dier, je plant je voort dus je hebt bestaansrecht. En dan kun jij moe worden van mensen die zich boven andere zoogdieren verheven voelen, ik zie het als een plicht om te zorgen voor een waardig einde van mijn dieren wanneer de koek op is. Of wanneer ze nooit beter kunnen worden en zeer waarschijnlijk een ellendige tijd tegemoet gaan.

En los van alles, ik heb ook mijn eigen maatregelen genomen mochten bepaalde lichamelijke/geestelijke gebreken bij mij opdoemen mijn man net zo want helaas kunnen al onze dieren die jij op hetzelfde niveau zet dit niet voor ons beslissen.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:16

foxy80 schreef:
Nonchalance? Er wordt over het algemeen juist heel goed nagedacht over inslapen/slachten. En als jij het niet doet, doet de DA het wel.

Ik ga er vanuit dat elke eigenaar een weloverwogen keuze maakt, binnen zijn eigen mogelijkheden.
Het woord nonchalance duidt op de tientallen reacties hier.
Waarin heel snel, zonder nuance besloten wordt dat het dier dood beter af zou zijn.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:18

Luckystory schreef:
foxy80 schreef:
Nonchalance? Er wordt over het algemeen juist heel goed nagedacht over inslapen/slachten. En als jij het niet doet, doet de DA het wel.

Ik ga er vanuit dat elke eigenaar een weloverwogen keuze maakt, binnen zijn eigen mogelijkheden.
Het woord nonchalance duidt op de tientallen reacties hier.
Waarin heel snel, zonder nuance besloten wordt dat het dier dood beter af zou zijn.

Ik denk echt dat jij alleen leest wat je wil lezen. Er is denk ik geen enkele persoon die dieren heeft die zo maar even beslist van de spuit er in. Ik lees juist het tegenovergestelde, zo lang mogelijk laten leven tot het echttttt niet meer gaat (ondanks ellendige jaren) Maar he, we hebben er echt alles aan gedaan, kun je trots op zijn.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:21

bigone schreef:
De merrie van Luckystory?? Waarom denk je dat zij zich ondanks het kreupelen zo stoer voordoet?? En doorloopt met een kapot been?? Anders word ze door de kudde uitgestoten vanwege het gevaar dat ze roofdieren aantrekt en die willen ze in een kudde niet dus loopt het dier dag in dag uit met een zeer been haar plekje te verdedigen. En de eigenaar is er nog trots op en zorgt zelfs nog voor een veulen!!!

Ja, ze blijft als fokmerrie zolang ze happy is. Goed voor haar pees ook, al die rondzwemmende stamcelletjes...
Wat je schrijft is niet correct. Zoals Elisa al verduidelijkte, bij peesblessures is het de ontsteking die pijn doet. En als de ontsteking terug is, laat ze dat echt wel merken. Niks 'stoer' doen of dingen verbergen. Dat paard is duidelijk genoeg.

Zapata

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:22

Ja precies...
Als mens 't besluit nemen om een dier te euthanaseren is de lastigste keus ooit vind ik..
Juist omdat ze niet kunnen spreken..

Momenteel is haar voerbeleid al aangepast..
Extreme of erge gevallen heb ik nog niet ondervonden..
Enkel dat ze wat "lui" is, soms wat moeite met balans heeft en na een paar galoppassen (onder 't zadel) terug (naar stop) valt.
Ze is opzich echt wel een tante die laat zien als ze iets niet wil, en dr zin en lichaam inzet als je juist wel iets wil..
Als in je gewoon aan de kant willen duwen om erlangs te komen..

Heb niet 't idee dat ze echt pijn heeft..
Maar er word momenteel ook nauwelijks wat met haar gedaan..
Dat ook omdat k geen rijbak o.d. heb om te trainen..
Enkel weidegang,paddock en een stukje afgezet op gras om te trainen met goed weer/bodem..
Momenteel is ze dus gewoon paard en mama..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 16:52

Luckystory schreef:
bigone schreef:
De merrie van Luckystory?? Waarom denk je dat zij zich ondanks het kreupelen zo stoer voordoet?? En doorloopt met een kapot been?? Anders word ze door de kudde uitgestoten vanwege het gevaar dat ze roofdieren aantrekt en die willen ze in een kudde niet dus loopt het dier dag in dag uit met een zeer been haar plekje te verdedigen. En de eigenaar is er nog trots op en zorgt zelfs nog voor een veulen!!!

Ja, ze blijft als fokmerrie zolang ze happy is. Goed voor haar pees ook, al die rondzwemmende stamcelletjes...
Wat je schrijft is niet correct. Zoals Elisa al verduidelijkte, bij peesblessures is het de ontsteking die pijn doet. En als de ontsteking terug is, laat ze dat echt wel merken. Niks 'stoer' doen of dingen verbergen. Dat paard is duidelijk genoeg.

Ik ben echt verbaasd dat mensen een paard drachtig maken die vaak last heeft van terugkerende peesklachten, zwangerschaphormonen hebben veel invloed op pezen en banden. En jij hebt het over een vaak kreupel lopend paard dus ze heeft echt een chronische ontsteking aan die pees. Hoe ik over het lijden beeindigen denk staat dus staat dus lijnrecht tegen jouw opvatting. Want ondanks het kreupelen is ze happy en krijgt ze gewoon jaarlijks een veulen, ik vraag me werkelijk af waar het paard beter mee af is. wat dat betreft is het inderdaad jammer dat ze niet kunnen praten, doen ze wel alleen die taal word maar door weinigen begrepen.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:01

Het dier is jong, wordt al best heel aardig gemanaged en heeft nu al klachten. Dit wordt niet beter met wat supplementjes en aangepast voerbeleid, als je mazzel hebt blijft het gelijk.
Één paard meegemaakt met pssm, van een vriendelijk coöperatief veulen via “goh wat raar, spierbevangen, we zullen wel iets te veel gevraagd hebben tijdens het zadelmak maken” naar een zure chagerijn op speciaal voer. Op zijn vierde geeuthanaseerd. Om heel verdrietig van te worden.
De Amerikaanse stamboeken hebben een 5-panel test voor erfelijke ellende, maar warmbloedeigenaren kunnen helaas ook hun ogen niet meer sluiten en het afdoen als iets voor koudbloeden of quarters.
TS jouw merrie heeft tot nu toe een goed leven gehad, jij bent gezegend met een vrije nakomeling uit haar icm met je liefste hengst, en realiseer je dat een dier zijn jaren niet telt.
Heel veel sterkte.

Wellicht kan je jouw verhaal ( ook al is ze maar deels NAS gefokt) insturen naar een stamboekvergadering, bij het NAS wordt er bij hengsten alleen getest op HYPP indien er quarter in de afstamming zit, maar dat is anno nu niet meer voldoende. Wordt tijd dat het besproken wordt.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:13

Kun je niet een stukje filmen? Als je haar poetst, als er iemand op rijdt, haar omgang met het veulen.
Lastig hoor....

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:14

wittepit schreef:
De Amerikaanse stamboeken hebben een 5-panel test voor erfelijke ellende.

Helaas dekt die de lading niet. In de 5 panel test zit alleen PSSM1 (en dan nog HYPP en Herda enzo), niet de verschillende varianten van PSSM2.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:16

Nee het is geen koudbloed zoals de mijne maar misschien ook niet het rampenpaard van sommige andere pssm1 eigenaren. Ik zie namelijk nergens staan in welke mate de merrie symptomen toont. Dus hoe kan iedereen vanaf achter een schermpje zeggen hoe verschrikkelijk deze afwijking is en daarop beoordelen dat het dier dan maar afgemaakt moet worden????

Wat nu als ze een hele lichte pssm1 heeft en ze met aangepaste voeding prima kan functioneren?

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:22

Koper schreef:
wittepit schreef:
De Amerikaanse stamboeken hebben een 5-panel test voor erfelijke ellende.

Helaas dekt die de lading niet. In de 5 panel test zit alleen PSSM1 (en dan nog HYPP en Herda enzo), niet de verschillende varianten van PSSM2.

Weet ik, maar het is iig een begin in de erkenning van erfelijke aandoeningen binnen je stamboek.
Het paard waar het hier om gaat is NAS geregistreerd, en daar is echt nog een grote sprong te maken.

wittepit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:23

Gloa schreef:
Wat nu als ze een hele lichte pssm1 heeft en ze met aangepaste voeding prima kan functioneren?

Als ze een hele lichte vorm zou hebben zou de eigenaresse denk ik niet op deze leeftijd al in deze richting gezocht hebben.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:24

Gloa: dat zou kunnen. Maar die aangepaste voeding moet dan wel mogelijk zijn. Op een pensionstal zou je daar zomaar eens een flinke uitdaging aan kunnen hebben. Paard wat niet op het gras mag, apart hooi moet hebben enz.

Daarnaast is ze pas 6. Wie zegt wanneer het paard de eerste aanval zal krijgen?

Wittepit: ah zo. Dan snap ik je. En ben ik het met je eens.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 17:58

Wat ik eng vond is dat mijn vrolijke paard naar super rustig en knuffelig ging wat echter een uiting was van pure ellende.
Voor mensen die haar niet kenden leek ze dus toen gewoon een lief en rustig paard dat gewoon lui was omdat ze niet aan wilde (kon!) galopperen.
Die wisten niet dat ze tot haar 7e een kei vrolijk en gemotiveerd dier was dat alles voor je deed.
Als ik die verkocht had was ze met veel pijn verpietert waarschijnlijk.

foxy80

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:00

bigone schreef:
Ik ben echt verbaasd dat mensen een paard drachtig maken die vaak last heeft van terugkerende peesklachten, zwangerschaphormonen hebben veel invloed op pezen en banden. En jij hebt het over een vaak kreupel lopend paard dus ze heeft echt een chronische ontsteking aan die pees. Hoe ik over het lijden beeindigen denk staat dus staat dus lijnrecht tegen jouw opvatting. Want ondanks het kreupelen is ze happy en krijgt ze gewoon jaarlijks een veulen, ik vraag me werkelijk af waar het paard beter mee af is. wat dat betreft is het inderdaad jammer dat ze niet kunnen praten, doen ze wel alleen die taal word maar door weinigen begrepen.

Om nog maar te zwijgen over
- het gewicht van zo’ n dracht
- lichamelijke aanslag van voeden van het veulen
- constant vanuit moederlijk instinct achter veulen moet hossen en verdedigen in de kudde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:13

@wittepit; dat is een aanname.......

@koper; het paard staat in eigen beheer en ze heeft blijkbaar een paddock.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:17

Ja, nu wel. Maar wie zegt dat dat bij een andere eigenaar ook zo blijft?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:22

Vind het gewoon jammer dat het dier geen kans krijgt. Blijkbaar zijn de enige opties inslapen of verkoop. Als het maar weg is. Terwijl wij niets weten over de aanwezigheid of hevigheid van de symptomen en er duidelijk nog 0,0 is gedaan in voeding om te kijken of ze daarvan opknapt. Tja ik vind daar wat van :x

mooney

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:30

Gloa schreef:
Vind het gewoon jammer dat het dier geen kans krijgt. Blijkbaar zijn de enige opties inslapen of verkoop. Als het maar weg is. Terwijl wij niets weten over de aanwezigheid of hevigheid van de symptomen en er duidelijk nog 0,0 is gedaan in voeding om te kijken of ze daarvan opknapt. Tja ik vind daar wat van :x

Maar dat is toch juist het hele dilemma?

Voor mij hoeft het paard niet dood hoor. Maar als de keuze is verkopen/weggeven of dood... dan vind ik dood beter dan de kans lopen om in de handel te behandelen.
Als de optie houden en aankijken er was zou ik dat voorop stellen. Maar dat lijkt hier geen optie te zijn voor de eigenaar.

Ik heb trouwens zelf een veredelde grasmaaier lopen, maar ik zou dat nooit aankopen/overnemen. Ik hou ontzettend veel van dat dier, maar het zijn ook ontzettend veel zorgen en verdriet die ermee gepaard gaan. Mocht die door omstandigheden weg moeten voor het zijn tijd is gaat hij ook 'gewoon' vroegtijdig dood. En dan is het in mijn geval nog iets dat er bij een simpele keuring uit zou komen. Bij dit paard is het gebrek zo makkelijk te verstoppen voor een slechtwillend persoon.

Raamzicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:31

@gloa Ze staat toch al op aangepaste voeding? Zie boven

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:41

De eigenaresse hoeft ook geen verantwoording af te leggen, ik vind de reactie van Gloa op deze manier ook een beetje kort door de bocht. Als de symptomen hevig genoeg zijn om te testen dan zijn ze er dus duidelijk.

Ik heb zelf een Haflinger staan waarbij op 8-jarige leeftijd flinke artrose is vast gesteld. Die blijft bij mij dus tot haar dood, als het aan mij ligt is dat wanneer het voor haarzelf ophoudt, maar als ik het ooit niet meer kan betalen of lichamelijk aankan, dan zal ze dus niet naar een ander gaan, hoogstens in bruikleen bij een goede bekende ofzo. Het is mijn verantwoording om ervoor te zorgen dat haar leven kwaliteit heeft, ik zal haar nooit ergens laten verpieteren of kapot laten lopen. Nu is dit dus iets waar ze niet mee goedgekeurd zou worden, maar het principe is wel hetzelfde (ze is ook IR en heel gevoelige darmen, dus die combinatie vraagt ook echt wel management en extra kosten). Toen de diagnose gesteld werd gaf de dierenarts aan dat er genoeg paarden hiermee meteen ingeslapen werden, ik heb zelf het management in eigen hand maar op een pensionstal is het al een stuk lastiger.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:52

bigone schreef:

Ik kijk altijd graag naar veulen en afstammelingen keuringen, je wilt niet weten hoeveel merries er daar bij lopen die niet rad zijn.
Ik weet niet wat ze mankeren, maar volgens mij blijft zoiets toch gewoon naar het paard kijken en de kwaliteit van leven/ advies van de dierenarts over fokken etc.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:53

Mensen, dit schrijft de eigenaresse...

Zapata schreef:
Ja precies...
Als mens 't besluit nemen om een dier te euthanaseren is de lastigste keus ooit vind ik..

Enkel dat ze wat "lui" is, soms wat moeite met balans heeft en na een paar galoppassen (onder 't zadel) terug (naar stop) valt.
Ze is opzich echt wel een tante die laat zien als ze iets niet wil, en dr zin en lichaam inzet als je juist wel iets wil..

Enkel weidegang,paddock en een stukje afgezet op gras om te trainen met goed weer/bodem..

Klinkt m.i. niet als een paard wat zsm ingeslapen moet worden om lijden te voorkomen.
Verkopen zou ok niet doen maar bruikleen aan iemand die het aandurft en misschien wel een klik heeft is een idee.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-19 18:54

Zapata schreef:
Ja precies...

Zie je resultaat van het aangepaste voerbeleid? het klinkt in ieder geval alsof je heel erg goed naar het paard kijkt en weloverwogen nadenkt.