Ongewenste DA rekening

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:15

Apple schreef:
De volgorde is nog altijd:
- degene die het ontdekt informeert de staleigenaar, staleigenaar contact eigenaar, in overleg vervolgens DA of niet. En dan kan het nog best zo zijn dat je door reistijd als eigenaar gelijk met de DA aankomt, maar dan ben je in elk geval alvast op de hoogte :-)

Mag toch echt wel hopen dat degene die ontdekt mij als eerst contact en niet de staleigenaar, woord zegt het al 'staleigenaar' dus niet eigenaar paard.
Ben ik niet te bereiken dan prima maar echt niet eerst staleigenaar. (staleigenaar is ook niet altijd op stal, tenminste hier niet ze werken ook nog gewoon)

Ik snap TS wel maar ook (ex)stalgenoot.
Blijft altijd een lastige kwestie, soms helpt het om een bordje op je deur te hangen met wat te doen bij calamiteiten aangaande je paard. Welke VA, evt. meerdere telefoonnummers waar je te bereiken bent.
Zo'n bordje kan een hoop ellende voorkomen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:22

Omdat we het verhaal van één kant horen, vind ik de 'stel' van Zorro wel relevant om de andere kant van de zaak te belichten.

Wat ik zou doen in de situatie van de TS? Betalen. Het gaat om mijn paard en er had een ernstige verwonding of blessure kunnen voortkomen uit het vastliggen, dus het bellen vind ik niet ongegrond. Wel zou ik afspreken dat er in twijfelachtige situaties eerst overleg plaatsvindt voordat de arts wordt gebeld. Alleen bij duidelijke spoed meteen bellen. Dit blijft overigens een grijs gebied, wat spoed is en wat niet.

Ik heb zelf wel eens de kliniek gebeld voordat ik de eigenaar van het paard had kunnen bereiken. Het ging dan om trainingspaarden en in dat geval woonde de eigenaresse in het buitenland. Paard had beginnende koliek en ik wist dat hij daar gevoelig voor was. De dierenarts had zelf een spoedgeval en kon niet meteen komen. Hij stelde wat vragen en omdat het geen heftige koliek was, vroeg hij of ik terug wilde bellen als het erger werd of niet over ging. Daarna kreeg ik de eigenaresse te pakken, die vroeg of ik hem buiten wilde zetten. Hij ging rollen, rende een keer heen en weer en was daarna weer oké. :+ Geen dierenarts meer gebeld, paard voelde zich weer prima. Het is ook niet meer gebeurd. Had de dierenarts geen spoedgeval gehad, dan was hij meteen naar mij toegekomen en had ik dus ook voor vrijwel niets een rekening kunnen overhandigen aan de eigenaresse. Ik weet dat zij er nooit moeilijk over zou doen, liever te snel bellen dan te laat. Maar dan had ik me wel vervelend gevoeld. Ik vind koliek ernstig en moet er niet aan denken dat het paard in mijn zorg was overleden, omdat ik nalatig was geweest. :\
Buiten spoed om vroeg ik altijd toestemming voordat er kosten werden gemaakt. Aangezien de paarden aan mij worden toevertrouwd en de eigenaren niet bij mij op stal komen, voel ik me heel verantwoordelijk. Ik zou nog liever zelf de dierenarts betalen dan dat ik geen zorg regel voor het dier.

MightyMike

Re: Ongewenste DA rekening

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:27

@Zorro, dat is niet het verhaal wat ts schetst. Ik reageer alleen op haar verhaal, wanneer er na vast liggen alleen een schaafwond zichtbaar aanwezig is, dan kan het wachten en dan beslis jij zeker niet voor iemand anders. Op moment dat een paard nog vastligt, niet los te krijgen is en er bij ligt alsof het been gebroken is, dan is het toch een heel ander verhaal en kan hulp niet wachten. In dat geval zou ik wel dankbaar zijn voor de actie die iemand onderneemt om je paard te helpen en zeker betalen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:35

zorro schreef:
Maar zullen jullie de rekening van een anders paard gaan betalen dan?

Stel: je bent alleen op stal. Een paard van een stalgenoot ligt vast met een been tussen de spijlen van de box. Zijn lichaam ligt raar, hij lijkt alsof het been gebroken is. Paard komt niet los, zweet, kreunt van de pijn. Je kan je stalgenoot niet bereiken en de stalbaas ook niet.

Alleen krijg je het paard niet los, sterker nog, door je getrek lijkt het dier alleen maar meer pijn te krijgen. Je belt je eigen dierenarts, dat is het enige nummer die hebt van een dierenarts in je telefoon. Je legt de situatie uit en hij komt gelukkig gelijk.

Ik zou hier al gestopt zijn, waarom een DA bellen als je niet eens weet of er een medisch probleem is? Voor hetzelfde geldt had het paard pijn doordat hij vast zat en was het nu volledig over. Dan had ik iemand dichterbij gebeld die kon helpen het paard los te krijgen, wie dan ook.
En ik zou een andere stal zoeken als mijn staleigenaar onbereikbaar was, dat ook.
Citaat:
Ondertussen blijf je bij het paard en probeer je het dier te kalmeren.

Als de dierenarts er is, weten jullie samen het dier los te krijgen . Het paard heeft nog steeds veel pijn en een vervelende schaafwond op zijn been die door het vele bewegen om los te komen erg vies is geworden. De dierenarts wil penicilline spuiten om infecties te voorkomen.

Nu alle stress wat onder controle lijkt te zijn probeer je de eigenaar van het paard nog eens te bellen en die neemt gelukkig op. Je legt kort de situatie uit, en geeft de telefoon aan je dierenarts zodat die kan vertellen wat het paard mankeert. Je hoort de dierenarts zeggen dat ze penicilline gaat spuiten tegen infectie van de wond en dat het paard pijn heeft.

Je hoort de eigenaar van het paard door de telefoon zeggen dat ze dat niet wil, en dat ze het allemaal overdreven vind. Je voelt je rot, want jij hebt net wel tijden bij een vastliggend paniekerig paard gezeten en dacht dat je goed handelde.

De dierenarts denkt dat het meer de schrik is, dat de eigenaar daarom zo reageert. Hij spuit alsnog penicilline, omdat hij niet de dag erna verwijten wil hebben omdat het paard met een flinke infectie staat. Hij heeft er immers voor geleerd, en ziet dat dit is wat hij het best kan doen.

Dus als eigenaar en betaler geef ik aan een behandeling niet te willen, maar de dierenarts denkt "ja, dat kan de eigenaar wel vinden, maar ik vind het wel nodig dus ik doe het toch"? Niet betalen zou dan wel het minste zijn dat ik zou doen. Ik zou woest zijn. Mijn insziens geeft een dierenarts aan wat de juiste behandeling is, maar beslis ik uiteindelijk of ik die behandeling ook daadwerkelijk wil bij mijn dier of niet. En niet de dierenarts die tegen een expliciete wens in gaat, omdat hij denkt voor mij in te vullen dat "het vast de schrik is en hij er voor geleerd heeft".
Citaat:
De dierenarts neemt afscheid van je, jij geeft het paard wat extra hooi voor de nacht en gaat met een rotgevoel naar huis. Je hebt je best gedaan, maar begint nu toch aan jezelf te twijfelen door de reactie van de eigenaar.

Als je de eigenaar later die week treft is ze woest op je, en krijg je de rekening van 195 euro in je hand gedrukt. Die mag jij betalen!

Doe je het niet, ben je je dierenarts kwijt, terwijl je daar op goede voet mee stond. Je voelt je dubbel rot, want de eigenaar blijkt daar ook al heen te hebben gebeld om daar haar woede te uiten.

En nu sta je daar, met de rekening in je hand.

Stel dat. Betalen jullie de rekening?

Nee dus. Ik zou woest zijn op die arts om tegen mijn wens in te behandelen. En hetbfeit dat een dierenarts een niet ernstige situatie gaat behandelen zonder toestemming van de eigenaar. Alleen voorrijkosten met een controle had ik prima betaald, hoewel ook met irritaties. Een behandeling van ernstige koliek ook. Maar in dit geval is de dierenarts zijn boekje te buiten gegaan. En i.m.o. Ook geen slachtoffer van de situatie.

Op stalgenootje zou ik niet woest zijn omdat er goede intenties waren maar ik zou wel een goed gesprek aan gaan over niet levensbedreigende situaties en op eigen houtje dierenarts bellen. Oh, en ik zou een gesprek aangaan met mijn stalhouder waarom deze niet bereikbaar is.

Waar leggen we de grens neer? Een omstander die ooit geleerd heeft dat een liggend paard koliek heeft en een dierenarts belt voor mijn soezende paard? Een paard dat kreupel op weiderust staat waar een bijdehandte stalgenoot van denkt dat er een dierenarts nodig is?
Als het niet levensbedreigend is bel je gewoon geen dierenarts voor andermans dier. Als iedere seconde telt is dat anders, maar anders is het aan een eigenaar om de keuze te maken.
Daarnaast heb ik geen goed woord over voor een dierenarts die tegen de wens van een eigenaar medicatie toedient. Gewoon nee.
Laatst bijgewerkt door secricible op 13-12-18 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:39

Maar dan nog, hoe kan de TS van een afstand bepalen hoe de schaaf er uit zag?
Terwijl er 2 mensen bij staan die wel vinden dat er gehandeld moet worden
Allemaal beetje vaag gedoe.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:42

Het is toch algemeen bekend hoe een schaafwond eruit ziet :? En de DA noemt het een schaafwond, dan neem ik aan dat het dus geschaafd is en geen diepe put tot op het bot.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:42

Popstra schreef:
Maar dan nog, hoe kan de TS van een afstand bepalen hoe de schaaf er uit zag?
Allemaal beetje vaag gedoe.

Doet dat er toe? TS geeft aan geen behandeling te willen, dan is het klaar. Misschien wil TS wel geen vreemde DA aan haar paard en had ze op stal haar eigen DA gebeld voor die spuit. Misschien vond TS het wel mooi geweest voor paard en besloot ze dat er reden was om niet meer te behandelen. Als eigenaar en betaler besluit ik geen behandeling te willen, dierenarts hoort daar in mee te gaan. Dierenarts stelt voor, eigenaar beslist.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:43

De dierenarts komt wanneer je belt, dus dat er gehandeld moet worden zoals je stelt is dan al niet meer aan de orde, je moet de rekening voor komst in het weekeind al betalen. Een injectie geven is nog zeker geen spoed, daar gaat het om, dat stalgenoot al gehandeld heeft. Ts heeft na afloop de wond toch wel gezien, daar is toch niets vaags aan? En dan kan je toch zeker beoordelen of er spoed was of dat het op je had kunnen wachten?

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:47

Ik heb het over het moment ze de DA aan de lijn heeft, dan heeft ze de wond nog niet gezien. Dus hoe kan ze dan zeggen dat hij niet mag behandelen??

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:56

MightyMike schreef:
Was niet mijn standpunt Onali, haha, even voor de duidelijkheid, maar voor de mensen met die redenering moet je dan ook de tweede maar betalen.. Ieder zijn eigen mening, maar ik verbaas me over het gemak waarmee mensen denken over de rekening blijkbaar. Of nou ja, niet zozeer de rekening, die is bijzaak, maar dat iemand voor een wissewas een dierenarts regelt, de situatie volgens het verhaal van ts verkeerd ingeschat en handelt waar hij eigenlijk niet de persoon is om te handelen, dan ook nog bedanken voor de rekening.. Ongetwijfeld goed bedoeld van diegene,maar helemaal niet zijn plek.

Ben ik helemaal met je eens, maar ik zag het helemaal voor me :')
Eigenaar komt net weer thuis van stal en wordt met hetzelfde weer opgebeld. Of de DA even 200 euro kan vangen.

Volgende keer bordje ophangen, DA is net geweest.

:+

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 14:57

Het is telefonisch toch prima uit te leggen waar de schaafwond zit en hoe groot deze is, aan de hand daarvan kan je echt wel indenken hoe je die behandelt wilt hebben.

Edit: daarbij kunnen de meeste telefoons tegenwoordig ook foto’s maken en versturen/ontvangen.

Ik heb wel vaker foto’s van mijn paarden van wondjes ontvangen van stalgenoten en idem verstuurd van hun paarden. Gewoon om de ander attent te maken op het feit en ze vervolgens zelf kunnen handelen indien ze dat willen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 15:55

Zorro, heel eerlijk zou ik me doodschamen als ik (al is het achteraf) voor niks een dierenarts voor andermans paard zou bellen en die eigenaar met zo'n rekening zou opzadelen voor een schaafwond. Hoe goed mijn bedoelingen ook geweest zouden zijn. Nu hoor je natuurlijk één kant van het verhaal, maar even ervan uitgaande dat het gegaan is zoals jij schetst.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:16

Lastig verhaal..
Ooit had ik ook zoiets.
Een paard van mij had zich vastgerold in zijn stal en pensionklanten/ stalgenoten kregen hem niet in de benen en hebben daarop besloten een DA met spoed te laten komen, tegen de tijd dat die er was stond het paard zelf alweer op de benen en al die tijd heeft niemand mijn ouders, de staleigenaren die gewoon thuis waren of mij gebeld terwijl ik mijn mobiel gewoon in mijn zak had!!
Ook hadden ze niet mijn vaste DA gebeld, maar een ander en kon ik even 150 euro aftikken voor helemaal niks.
Ondanks alle goede bedoelingen ben ik echt enorm kwaad geweest, maar eind van het liedje wilden mijn ouders niet dat ik er toestand over zou maken en hebben we de rekening samen betaald.

Heel moeilijk, de mensen die op zo'n moment bellen zullen toch echt het idee hebben dat het dier in levensnood verkeert.
Mijn verhaal is echt al jaren geleden, maar zou het nu gebeuren, dan zou ik toch de betreffende DA even opbellen met een, joh heel vervelend hoe dit allemaal gelopen is, maar wat gaan we nu met die rekening doen, want hier ben ik niet blij mee.
Misschien willen ze dan nog iets tegemoetkomen.
Na aanleiding van mijn gebeurtenis hebben toen wel heel veel stalgenoten een stripje op hun stal geplakt met hun mobiele nummer en de naam en nummer van hun DA er op.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:24

Myour schreef:
Zorro, heel eerlijk zou ik me doodschamen als ik (al is het achteraf) voor niks een dierenarts voor andermans paard zou bellen en die eigenaar met zo'n rekening zou opzadelen voor een schaafwond. Hoe goed mijn bedoelingen ook geweest zouden zijn. Nu hoor je natuurlijk één kant van het verhaal, maar even ervan uitgaande dat het gegaan is zoals jij schetst.

Het blijft toch achteraf praten... Wat als er wél iets vervelends aan de hand was? Wij zijn geen professionals. Zoiets kan je soms zelf in zo'n stress situatie niet inschatten?

Ik blijf al mijn stalgenootjes op het hart drukken: als je twijfelt, dan bel je de dierenarts.
Liever 10x voor niets, dan 1x te laat!!

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 16:33

Ik zeg ook als achteraf blijkt dat het voor niks was, dan zou ik me wel behoorlijk banketstaaf voelen ja. Ik vind een rekening van 200 euro in elk geval wel best veel, daar kan ik een hoop andere dingen mee doen.

Toen mijn paard in de opfok stond had ie een behoorlijk ontstoken flinke hoofdwond, zelfs toen hebben ze eerst mij gebeld voor ze een dierenarts (met spoed 's avonds in het weekend) erbij haalden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:08

Als het paard een gebroken been had gehad en de stalgenoot had met haar snelle optreden erger voorkomen waardoor het paard niet ingeslapen moest worden, dan was ze nu een heldin geweest. Enige probleem is dat het paard "maar" een schaafwonde had. Leuk voor het paard, jammer voor de stalgenoot, want die wordt nu zo een beetje neergezet als een bemoeizuchtig mens die nog eens niet de ernst van een wonde kan inschatten.

Als het paard maar een kleine wonde had gehad en de stalgenoot bedacht zich dat ze dat paard heus wel even zelf kon lostrekken (of samen met de staleigenaar) en dat een DA niet nodig was, dan had ze met het manoeuvreren het paard misschien wel in paniek gebracht met juist een gebroken been tot gevolg. Dan was de stalgenoot ook de gebeten hond geweest. Want ze had beter de DA gebeld die het paard had kunnen sederen.

Maw, als je kwade wil wilt zien, dan kan je dat in iedere situatie zien.
Je komt in een "noodsituatie" terecht en je doet op dat moment wat jij denkt dat het beste is. Soms is dat ook inderdaad het beste en soms is dat een inschattingsfout. En zelfs nu achteraf weet je eigenlijk niet of het optreden van de stalgenoot echt onder inschattingsfout gecategoriseerd kan worden. Wie weet zou het paard anders nu wel met een gigantische infectie staan, kan ook zijn van niet.

Ik zou dankbaar zijn voor het feit dat alles goed is afgelopen en het feit dat er toch iemand bekommerd is geweest om mijn paard op een moment dat mijn paard hulpeloos was.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:17

Gini, waar lees je dat de da geholpen heeft het paard te bevrijden?

Ik lees juist dat de da gebeld is toen het al duidelijk was dat er enkel een schaafwond was.
Citaat:
Ik heb aan de telefoon aangegeven dat ik hier totaal niet mee eens ben om een paard penicilline te geven voor een schaafwond en ik het ook wel raar vind waarom de DA op stal is gekomen om te bevestigen aan een mede pensionklant dat mijn paard dus een schaafwond heeft

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:20

Ik lees nergens iets. Lijkt me duidelijk dat de situaties die ik beschrijf puur hypothetisch zijn (hint: het veelvuldige gebruik van het woord 'als'). :)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:25

Gini schreef:
Ik lees nergens iets, lijkt me duidelijk dat de situaties die ik beschrijf puur hypothetisch zijn.

Zo kan ik ook honderd andere scenario’s bedenken waarin je alle kanten op kan fantaseren. :+

Zoals ik al eerder zei, wanneer iets in een grijs gebied ligt tussen wel of geen bloed spoed zou ik persoonlijk ook met aller liefde de da rekening betalen, ook als het achteraf mee leek te vallen.
Maar tussen het paard vecht voor zijn leven en het paard heeft een schaafwondje zit toch wel een wereld van verschil. ;)

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:35

Maar dat is dus wat ik wil zeggen. Hoe het verhaal afloopt, weet je enkel pas op het einde. In de beginsituatie zit je met een vastliggend paard en een stalgenoot die dat vastliggend paard ziet.

Wat dan volgt is een reeks van keuzes en beslissingen. En dat bepaalt welk scenario uit honderden mogelijk scenario's het gaat worden.

En achteraf kan je dan gemakkelijk het scenario analyseren en bekijken welke keuze juist was en welke iets minder efficiënt was. Dat is een luxe die je op het moment zelf niet hebt.

En als je het dan over de uitkomst hebt:
Wanneer het paard een peesblessure zou hebben, dan had de stalgenoot juist gehandeld.
Wanneer het paard een schaafwonde zou hebben, dan had de stalgenoot fout gehandeld.
Maar hoe kan de stalgenoot weten welk van die twee scenario's het is zonder te handelen hoe ze gehandeld heeft?

Als een persoon in de supermarkt ineens het bewustzijn verliest en op de grond valt, dan kan dat zijn omdat die persoon niet ontbeten heeft en last heeft van een lage bloeddruk of de persoon kan een hartstilstand hebben. Op dat moment moet je handelen. Als je de ambulance belt en het is de lage bloeddruk, dan heb je misschien wat overtrokken gereageerd. Als je de ambulance niet belt en het is een hartstilstand, tja....

Wat doe je dus? Wat je op dat moment het beste lijkt.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:38

Een peesblessure is ook geen zaak van leven of dood.

En als er een persoon in de supermarkt omvalt check je even of ie nog hartslag heeft en dan weet je of het wen hartstilstand of niet is en probeer je hem bij bewustzijn te krijgen. Indien geen hartslag en ademhaling bel je natuurlijk gelijk de ambu.

Of zijn jullie allemaal echt zo snel in paniek :?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:44

Dus een stalgenoot mag enkel de DA bellen als het een zaak van leven of dood is?

Hartslag checken is dus één van die keuzes die je kunt maken die het scenario dan wel in de ene dan wel in de andere richting leidt. De persoon heeft een hartslag, maar blijft buiten bewustzijn. Wat zou je dan doen? Hup, weer een keuze en zo gaat dat maar door. Als op het einde de persoon leeft, is men je dankbaar. Sterft de persoon alsnog, hoop ik dat men nog steeds dankbaar is dat jij er was om zo goed mogelijk te helpen.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:48

Wat een vergelijkingen Gini. Ik denk dat niemand het erg zou vinden wanneer stalgenoot de dierenarts gebeld had als er spoed was en het been nog vast zat. Maar dat lees ook ik niet in de post van ts. Ik lees dat de stalgenoot gebeld heeft naar aanleiding van het vastliggen en het daarna zien van de schaafwond. Dan hoef je toch als niet eigenaar geen beslissing te nemen over het paard, dan informeer je de eigenaar of pensionhouder over het voorval en kunnen deze laatste 2 evt een dierenarts in schakelen. Om in jouw vergelijkingen te blijven, dan zou het een persoon kunnen zijn die flauw viel in de supermarkt, maar snel weer bij kwam en dan zelf kan bepalen of hij/zij zich wil laten nakijken door een arts. TS geeft niet meer informatie, afgaande op de info zoals ik en meerdere mensen haar post lezen, is een dierenarts bellen dan raar.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:49

Gini schreef:
Dus een stalgenoot mag enkel de DA bellen als het een zaak van leven of dood is?

Ja, lijkt me wel ja. Je gaat toch niet op eigen houtje voor allerlei dieren de DA bellen :?

Je belt toch ook geen huisarts voor je buurman omdat ie zo hoest omdat het ook wel eens longkanker zou kunnen zijn? Je belt alleen een dokter als ie doodgaat als je het niet doet.

MightyMike

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-18 17:51

Helemaal mee eens verootjoo!