[VOLG] Atactisch paard

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

[VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 15:31

Een tijdje geleden opende ik een topic over mijn zieke paard met het verzoek aan de bokkers om eens mee te kijken. Paard in kwestie is een ruin van 19 jaar die al langere tijd "iets" in de hals/borst/schouders had. Het vermoeden was artrose, gezien de symptomen (minder goed op het harde, verslechtering in de winter). Van de ene op de andere dag was het mis. Zaterdagochtend 14 juli ging ik voeren. Paard lag op de grond en ik wist dat het mis was. Toen hij opstond zag je ook heel duidelijk dat er iets helemaal verkeerd zat. Hij kon niet meer gaan liggen, hij kon nauwelijks lopen en áls hij een paar passen liep zwiepte hij zijn voorbenen vanuit de middenhand en schouder naar voren. Hij had geen coördinatie meer in de voorbenen, waardoor hij onder andere dingen omver mepte. Een stap met zijn voorbeen was: zwiep, en alles wat in de weg stond, zoals een waterbak, kreeg een opdoffer. Zat geen sturing meer in de voorbenen.

Het verdict van de bokkers: als je het niet eens bent met de veearts (veearts dacht dat hij hoefbevangen was) en dan ook nog eens niet met de algemene opinie op bokt -uiteraard ook allemaal veeartsen- maar zelf wat onderneemt om je paard er weer bovenop te helpen dan ben je een dierenbeul. Prima, suits me. Mijn doel is niet om eigenwijs te doen. Mijn doel is om mijn paard weer goed te krijgen en daarbij beperk ik mij niet tot wat een veearts kan bieden. Wat ze kon bieden was: een niet kloppende diagnose in combinatie met Metacam (waarvan ze wist dat hij er eerder bevangen van geraakt was) of bute.

Dat heb ik niet gedaan. Ik heb gekozen voor een andere aanpak. Niet via Den Hoek, zoals een paar bokkers voorstelden. Dat was een goede tip, en ik zou me ook best tot hen gewend hebben als ik dat nodig had gevonden. Maar zo ver is het niet gekomen. In het begin gingen we -osteopaat, ik en mijn zus, die vergelijkbare symptomen eerder gezien had- uit van een zenuwbeknelling. Paard kreeg middelen voor het trauma, aangezien hij ineens zo dramatisch slecht was, en voor de zenuwen. Het ging toen wel ietsjes beter met 'm maar niet zoals verwacht. Ter ondersteuning van het middel voor de zenuwen kreeg hij er nog een derde middel bij. Drie weken geleden ben ik 'm dat middel gaan geven. De volgende ochtend, toen ik het 'm voor de tweede keer wilde geven, zag ik dat hij zijn voorbenen al meer vanuit de borst naar voren bewoog. lnmiddels krijgt hij alleen nog dat middel. Momenteel heeft hij het nog twee keer per dag nodig. Wanneer hij weer helemaal goed is kunnen we het gaan afbouwen naar eenmaal daags, en later naar wat voor hem de onderhoudsdosis blijkt te zijn. Bij voorbeeld om de dag of 2x per week.

Anderhalf jaar geleden ben ik mij wat gaan verdiepen in acupressuur. De afgelopen weken merkte ik aan mijn paard dat een aantal punten anders waren dan anders. PC6 (Master Point voor hals en borst) was leeg. Dat duidt op een gebrek aan energie. GB34 (Master Point voor de zachte weefsels) was iets vol en gevoelig, ook weer tekenend voor een onbalans. UB10, UB11 en UB12 waren ofwel erg vol (UB10) ofwel leeg. UB11 is de Master Point voor botweefsel. Al met al vind ik dit passen bij het middel wat hij krijgt. Symphytum, zo heet het, is een middel voor de zachte weefsels en de botten. Het is een homeopathisch middel. De eerste paar weken kreeg hij een C200 potentie. Vanaf vandaag heeft hij een "gewone" LM-potentie. Die heeft hij eerder gehad bij een bandblessure. Wat het verschil is weet ik niet precies, in elk geval reageert hij op beide goed. Dit middel krijgt hij van een klassiek homeopaat. Het is dus niet een generiek middel van bij de drogist in bij voorbeeld D6 potentie wat "altijd wel een beetje wat doet". Het is een geneesmiddel, geen supplement. Supplementen krijgt hij ook, onder andere MSM (zwavel) en silicium, wat beide belangrijke bouwstoffen zijn. Ook krijgt hij, ter ondersteuning en omdat hij het lékker vindt, dingen als rozenbottels, berkenblad en kurkumapasta.

Mochten er mensen interesse hebben om zijn herstel te volgen dan wil ik hier updates gaan plaatsen. Blijkbaar is mijn aanpak iets wat voor onbegrip en (voor)oordelen zorgt en dat vind ik jammer. En als er geen interesse is voor het, laten we eerlijk zijn, zóveelste oninteressante volgtopic over het zoveelste willekeurige paard, dan laat ik het, ter geruststelling voor iedereen die zich zorgen maakte, bij een filmpje van afgelopen zondag:

Laatst bijgewerkt door Koper op 21-08-18 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:35

Vorige topic niet gelezen of gezien, maar als ik je tekst zo zie denk ik dat je onwijs blij bent met dit filmpje! En dan zeg ik: ga zo door! :D

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:37

ik ga volgen,vind het altijd erg interessant hoe een paard beter te maken als de DA het niet weet...

Drico

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:38

Ik volg ook mee! Erg benieuwd hoe hij zich verder gaat ontwikkelen!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 15:40

Ik ben inderdaad heel blij met hoe het nu gaat Mer1980. En ik ben opgelucht en dankbaar om de hulp die ik gekregen heb. En bovenal ben ik trots op mijn dappere, onverwoestbare kanjer die zo knokt voor zijn eigen herstel. Een week of drie geleden kon hij weer redelijk uit de voeten en was CHAGRIJNIG omdat hij alles weer ineens wilde kunnen :D Mentaal is hij sterk zat, daardoor is het ook makkelijk om positief te blijven en 'm aan te moedigen. Mijn merrie is meer het type wat stil en depri wordt wanneer ze wat heeft, dat vind ik lastiger. Vos, zo heet mijn ruin, is eerder geblesseerd geweest en dat herstel verliep heel grillig. Nu is het mooi gelijkmatig, per week zie je 'm opknappen. Twee weken geleden werd hij regelmatiger en vlotter maar liep hij met de achtervoeten ineens in één spoor. Blijkbaar was dat een tussenstap die hij nodig had. Inmiddels zet hij ze weer langs elkaar neer. Ik ben blij dat hij goed naar zijn lijf luistert en ondanks zijn eigen ongeduld geen rare dingen doet.

Sintara

Re: [VOLG] Het paard van de dierenbeul

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:52

Ik moet zeggen dat ik behoorlijk twijfels had bij je vorige filmpjes en tekst :o . Vooral omdat hij wél pijn leek te hebben.

Maar omdat ik natuurlijk niet precies zie wat je hem allemaal wel geeft / wie je er allemaal nog meer bij haalt heb ik er niks bij geplaatst. Voor hetzelfde geld is het een heel ongunstige moment opname of krijgt hij andere pijnstillers..

Hij ziet er in elk geval heel wat beter uit op het nieuwe filmpje dus ik ben blij het te zien :j

Mer1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:54

Ik snap dat je blij bent met dit beeld, als ik je bericht zo lees dan moet het echt heel heftig zijn geweest :=

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:56

Ik heb je vorige topic wel langs zien komen maar ik heb daar niks geschreven. Ik zag daar wel een pony die veel pijn had, maar aangezien ik inderdaad geen dierenarts ben en ook geen röntgenogen heb, vond ik het niet aan mij om een oordeel erover te hebben. Met het filmpje van vandaag ben ik heel erg blij, wat fijn dat het goed gaat met hem!! Zo doorgaan TS :)

Oliiviia

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 15:57

mirgino schreef:
ik ga volgen,vind het altijd erg interessant hoe een paard beter te maken als de DA het niet weet...

*als de eigenaar denkt dat de DA het niet weet

Ik vind het persoonlijk nog steeds onverantwoord, uit al jouw ideeën blijkt toch echt dat je voorbarige conclusies maakt die alles behalve kloppen (dat metacam - hoefbevangen verband houdt echt geen steek, ik kan niets vinden in literatuur dat dit kan staven)

Ik zal verder mijn mond wel houden, aangezien het waarschijnlijk toch verspilde tijd is :=

Maar toch al fijn om te zien dat de pony al 'iets' beter is, ik zal in stilte volgen (met de nodige ergernissen dat wel, maar dat doe ik mezelf aan natuurlijk :+ )

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 15:59

Oliiviia schreef:

Ze wist het echt niet. Geloof me, ik ben meer dan fatsoenlijk op de hoogte over de klinische en subklinische symptomen van hoefbevangenheid.

Maar erger je gerust, ik ben blij dat je volgt zodat hopelijk je ergernis wat kan afnemen. Of niet, dat heb ik natuurlijk niet in de hand.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:02

Ik heb je vorige topic gezien en ben blij te zien dat de pony nu beter loopt. Al vind ik je nog erg vaag in je behandelplan (middelen?). De pony loopt nu beter maar heeft wel een aantal weken behoorlijk afgezien, want dat Vos veel pijn had was duidelijk, ik ben nog steeds van mening dat de pony gebaat had geweest bij pijnstilling én ik ben ook nog steeds van mening dat het wel hoefbevangenheid (geweest) kan zijn.
Om er zeker van te zijn of je niet met een kanteling te maken hebt zou ik als eigenaar zijnde foto's laten maken van de voeten. Je kunt er maar beter zeker van zijn zodat je het "stalmanagement" erop aan kan passen om terugval te voorkomen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:07

Ben blij dat het beter gaat! Het filmpje toont echt wel vooruitgang.
Je uitleg hier laat zien dat je je er flink in hebt verdiept. Ik heb geen verstand van acupressuur.
Ik ga mee met het merendeel vd bokkers in het andere topic mbt de pijn die te zien was en de logica om dat toch te wijten aan hb.
Het is typisch bokt om er een “red de pony” topic van te maken. Ik spreek me daarover niet uit. Ik weet niet wie er gelijk heeft/ had. De insteek van een ieder was in ieder geval duidelijk: herstel en minder pijn voor Vos. Dus ben blij dat je op deze manier toch nog wil delen hoe het verder gaat.

Roccootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:10

Je bent erg vaag over de "middelen". Kun je het ook gewoon bij naam benoemen? Blij dat het wat beter gaat met de pony.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-08-18 16:19

ikkedus schreef:
Je uitleg hier laat zien dat je je er flink in hebt verdiept. Ik heb geen verstand van acupressuur.
Ik ga mee met het merendeel vd bokkers in het andere topic mbt de pijn die te zien was en de logica om dat toch te wijten aan hb.
Het is typisch bokt om er een “red de pony” topic van te maken. Ik spreek me daarover niet uit. Ik weet niet wie er gelijk heeft/ had. De insteek van een ieder was in ieder geval duidelijk: herstel en minder pijn voor Vos. Dus ben blij dat je op deze manier toch nog wil delen hoe het verder gaat.

Yep. Red het paard, eventueel ten koste van de gevoelens van de eigenaar want die voelt zich nog niet ruk genoeg als het paard wat heeft ;)

Een paard wat hoefbevangen is gaat méér liggen. Vos juist minder (terwijl hij graag en regelmatig ligt normaal gesproken). Een hoefbevangen paard gaat niet onderstandig staan, zoals mijn paard af en toe, maar ontlast juist de voorkant van de hoeven.

Ik snap écht wel dat mensen als eerste denken aan hoefbevangenheid. Een jaar of 6 geleden had hij vergelijkbare symptomen, zij het gelukkig minder heftig. Toen dacht de omgeving inclusief ik ook dat hij bevangen was. Smid er bij en die lachte me nog net niet uit :+ Dat het vanuit de hals komt ben ik pas een paar maanden achter. Wat je op die andere filmpjes zag was dat hij de hals ontlastte. Niet de hoeven.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:21

Oliiviia schreef:
mirgino schreef:

Ik vind het persoonlijk nog steeds onverantwoord, uit al jouw ideeën blijkt toch echt dat je voorbarige conclusies maakt die alles behalve kloppen (dat metacam - hoefbevangen verband houdt echt geen steek, ik kan niets vinden in literatuur dat dit kan staven)

Ik zal verder mijn mond wel houden, aangezien het waarschijnlijk toch verspilde tijd is :=

Maar toch al fijn om te zien dat de pony al 'iets' beter is, ik zal in stilte volgen (met de nodige ergernissen dat wel, maar dat doe ik mezelf aan natuurlijk :+ )

soms weet een DA het echt niet...
mijn paard is in een kliniek geweest in 2009 en hun zeiden ;daar kan je nooit meer iets mee....optie inslapen..
en ik heb hem nu 9jr later nog steeds en met homeopathie beter gekregen......

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:28

Wat goed dat het heeft geholpen, heb trouwens je vorige topic niet gelezen.
Mijn moeder is ook Shiatsu (acupressuur) therapeut, maar zei behandeld (nog) geen dieren. Maar heeft wel al mijn hond die 2 weken aan de diarree zat (waarvan de dierenarts ook niet meer wist waardoor het kwam) af geholpen.
Ben zelf altijd redelijk sceptisch over dat soort dingen, maar als het helpt dan helpt het en dan moet je daar niet te veel bij nadenken hoe dat het kan.

NRJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:32

mirgino schreef:

Hier sluit ik me bij aan.
Ik ben best bereid om naar het advies van de dierenarts te luisteren en dit op te volgen. Maar als het niet helpt of het zelfs erger maakt, ga ik verder zoeken.

Zo heb ik mijn paard met headshaking, nu schudvrij op de wei staan. Niet 1, maar zelfs 2 dierenartsen wisten niet meer wat ze er mee aan moesten.
Door naar mijn eigen gevoel te luisteren en goed naar mijn paard te kijken, heb ik een oplossing voor de klachten gevonden. We zijn er nog niet, we gaan nu verder op zoek naar de oorzaak om deze ook te kunnen oplossen.

Dus ik begrijp je heel goed Koper! Het filmpje dat je hier hebt geplaatst ziet er goed uit, als ik je verhaal lees dan was het heel erg.
Heb je misschien een linkje naar hoe het voorheen ging?

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:35

Vind het jammer dat sommige mensen het advies van een DA altijd als heilig beschouwen, niet iedere DA heeft het altijd bij het juiste eind. Meerdere keren meegemaakt dat de ene DA het een zegt en de ander weer iets heel anders..

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:38

Hier op stal stond een paard waar de eigenaar niet meer wist wat te doen.
Paard had maagzweren leek, maar gastroguard en al dat soort middelen deed niet afdoende, en op allerlei soorten voer waar hij goed op moest reageren reageerde hij juist slecht.
Maar op voer wat wél goed ging kregen ze de power er niet in.
Toen hebben ze uiteindelijk een of andere alternatieve pipo laten komen, en die kon gelijk de vinger op de zere plek leggen en met eigenlijk een hartstikke logische verklaring achteraf gezien.
De dierenartsen waren er klaar mee, die wisten het echt niet meer.
De ruiter in kwestie was zeer, zeer, zeer skeptisch, maar die man noemde dus exact op wat de problemen onder zadel waren met dit paard en een verklaring waarom dat zo was.
Hij was flabbergasted, en alles waar hij mee kwam klopte gewoon exact zonder dat hij enige info gegeven had.
Dit probleem zag hij meer bij dit soort paarden, het probleem is opgelost met het geven van ander voer waarvan je juist zou denken dat het averechts werkt voor dit paard.
Wat ze verder geven weet ik niet, maar ik weet wel dat dit paard onwijs geholpen is met de visie van deze man zonder dat daar homeopathie aan te pas is gekomen.

Wijslander

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:46

Dapper dat je dit topic opent en fijn dat hij iets beter loopt. Bokt en penny's of niet, duidelijk was dat hij veel pijn leed en daar was het iedereen om te doen.

Hoe is het nu met zijn strakke en opgezette hals? Op het filmpje oogt die nog steeds gevaarlijk gezwollen.

Persoonlijk blijf ik benieuwd naar röntgenfoto's van de hoeven, maar ik begrijp dat die er niet gaan komen.

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:48

Koper schreef:
ikkedus schreef:

Yep. Red het paard, eventueel ten koste van de gevoelens van de eigenaar want die voelt zich nog niet ruk genoeg als het paard wat heeft ;)

Een paard wat hoefbevangen is gaat méér liggen. Vos juist minder (terwijl hij graag en regelmatig ligt normaal gesproken). Een hoefbevangen paard gaat niet onderstandig staan, zoals mijn paard af en toe, maar ontlast juist de voorkant van de hoeven.

Ik snap écht wel dat mensen als eerste denken aan hoefbevangenheid. Een jaar of 6 geleden had hij vergelijkbare symptomen, zij het gelukkig minder heftig. Toen dacht de omgeving inclusief ik ook dat hij bevangen was. Smid er bij en die lachte me nog net niet uit :+ Dat het vanuit de hals komt ben ik pas een paar maanden achter. Wat je op die andere filmpjes zag was dat hij de hals ontlastte. Niet de hoeven.

Hoe is de diagnose van die zenuwbeknelling gesteld?
Vind het wel bijzonder dat zo'n acuut beeld weg zou kunnen trekken met "middelen voor de zenuwen". Bekneld is bekneld of beschadigd, een beknelde of beschadigde zenuw zou niet op 1 nacht een grote verbetering laten zien, daar gaan weken/maanden overheen met intensieve medicatie/therapie.
Ben dus erg benieuwd naar de diagnose en de middelen die je gebruikt hebt.

Edit: ik zie dat je beginpost is aangepast naar de diagnose en behandeling. De middelen zeggen mij niets, ik ben niet thuis in alternatieve geneeswijzen.

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 16:59

Beknelde zenuw is een mechanisch probleem: de ene tastbare structuur drukt dus op een andere tastbare structuur...
Daar gaat medicatie dus niets aan verhelpen: de neurologische afwijkingen gaan niet weg met medicatie...

Het is een ander verhaal als er een ontstekingsreactie zit die op de zenuw drukt: dan heb je baat aan ontstekingsremmers...

Hier is er imo gewoon een hele hoop producten in het paard gestopt zonder het probleem te kennen. En dat heeft niks te maken met pro of contra homeopathie, je kunt gewoon niks behandelen zonder het probleem te kennen.

ikkedus

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:04

Ik geb ook gelezen dat er een osteopaat bij betrokken is. Die kan dan toch wel met het mechanische deel werken?

maximuss

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:08

Een goede osteopaat gaat bij acute ataxie niets doen zonder foto's. In het slechtste geval komt de acute ataxie door een instabiele fractuur in een wervel en dan is manipulatie door de osteopaat gewoon einde verhaal voor het paard.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-18 17:20

Mooi dat ik en anderen er blijkbaar naast zaten. Ik denk wanneer je in je vorige topic op dezelfde wijze had geschreven dat de reacties anders waren geweest. Daar kwam je imo over als iemand die geen enkel vertrouwen in reguliere artsen had en het zelf wel beter wist. Vandaar de reacties om het dier een aantal dagen op pijnstilling te zetten. Maar fijn dat het beter gaat en of dat nu door de middelen of gewoon de tijd die er overheen is gegaan komt is de vraag.