Citaat:Bovenlijnsyndroom en problemen met het tongbeen zijn rijtechnisch problemen en daar dient de oplossing zich op te richten, anders doe je slechts aan symptoombestrijding.
...dit is mij net iets te kort door een bocht mbt het bovenlijnsyndroom.
Het is mogelijk dat een dier compleet groen uit de opfok komt met een bovenlijnsyndroom. (Wellicht is het dier bij een 'play-fight' achterover geklapt...?)
En het kan ontstaan door rijtechnisch gekluns. En soms is goed rijden voldoende om het op te lossen, soms niet.
Tongbeen - tja.
Wat ik er van weet is het tongbeen nooit 'het' probleem, wel is het een waardevolle indicator.
Bij de mens hangt het tongbeen aan (ik zeg even uit mijn hoofd) 8 kleine spiertjes, die informatie mbt lichaamspositie ed. geven aan het centrale zenuwstelsel.
Mijn osteo voelt het als eerste en roept dan 'rechts is haar stijve kant...?'(...of links, komt ook voor.)
Citaat:maar als de ruiter niet beter leert rijden en/of zijn harnachement aanpast (verkeerde bitten en aansnoerneusriemen kunnen ervoor zorgen dat het tongbeen scheef gaat staan) zal het paard er niet structureel beter van worden.
Klopt.
(Een tongbeen kan scheef hangen als 1 of meer van die 8 spiertjes verkrampt zijn omdat het dier pijn probeert te vermijden of te verbijten. En doorgaans verkrampen ook elders in het lijf allerlei spieren.
Citaat:Als de therapeut op regelmatige basis moet terugkomen is dat toch een teken dat er iets niet goed gaat.
Klopt ook, maar OF dat 'iets' rijtechnisch is, of ongunstige bouw, of 'ruin voelt zich hengst en kent zijn grenzen niet...' kan nog verschillen.