Wat is eerlijk voor mn pony?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 13:45

cinniz123 schreef:
Nee 3 maanden zeker niet
Ze hebben denk ik een week of 3 op nat hooi gestaan en droog hooi eten ze gewoon veel meer van.
Misschien moet ik gewoon want minder bang zijn dat hij weer dun wordt.

Ik denk dat alleen jij het beste de afweging kunt maken. Jij ziet hem alle dag. Jij weet hoe zijn allergie voor hem is. En jij kunt het beste inschatten wat erger voor hem is: dun worden of last houden van die allergie.

En als je kiest voor nat hooi en hij echt veel te schraal wordt kan je natuurlijk altijd nog naar aanvullend ruwvoer als speedibeet grijpen. Tegen die tijd heb je ook de andere uitslagen ook binnen, toch?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 14:32

safina schreef:
cinniz123 schreef:
Nee 3 maanden zeker niet
Ze hebben denk ik een week of 3 op nat hooi gestaan en droog hooi eten ze gewoon veel meer van.
Misschien moet ik gewoon want minder bang zijn dat hij weer dun wordt.

Ik denk dat alleen jij het beste de afweging kunt maken. Jij ziet hem alle dag. Jij weet hoe zijn allergie voor hem is. En jij kunt het beste inschatten wat erger voor hem is: dun worden of last houden van die allergie.

En als je kiest voor nat hooi en hij echt veel te schraal wordt kan je natuurlijk altijd nog naar aanvullend ruwvoer als speedibeet grijpen. Tegen die tijd heb je ook de andere uitslagen ook binnen, toch?

:j ik doe mn best maar ook ik ben geen helderziende(was ik dat maar) en vind het verdomd moeilijk de goede keuzes te maken daarom vind ik het zo fijn dat er mensen zijn die met ons meedenken _/-\o_

geerke

Re: Wat is eerlijk voor mn pony?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:00

maar heeft hij ook jeuk op de rest van zijn lichaam?Ik dacht alleen de hals en staart?
Moeilijk hoor,een pony op gewicht houden zonder hooi...het kan wel maar is een hoop gedoe.Zeker in de winter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 15:02

Lijkt me ook verdomd moeilijk hoor, de juiste keuzes maken. Kon je maar van tevoren weten wat het beste is.... Zou niet graag in je schoenen staan wat dat betreft. :(:) Zeker als je ook nog nabij de grote stad zit, waar weidegang heel lastig te vinden is. En je ook nog afhankelijk bent van hoe stalgenoten het willen.
En wat is nou het beste? Dat is ook zo vaag. Voor zover ik kan nagaan weet men intussen redelijk wat over hoe mensen en honden in contact komen met stofmijten (bronnen in huis), maar is naar paarden nog niet zoveel onderzoek gedaan. Dat maakt het ook lastig. De artikelen die ik zag, in het Engels, noemen stro, hooi, stof in de stal en dekens. En op graanproducten kunnen weer voermijten zitten en daar kunnen ze ook allergisch voor zijn, schrijven ze. Maar hoe zit het dan met vlas, luzerne, borstels, zaagsel? Daar schrijven ze niks over.

Ben benieuwd wat er uit de andere testen komt. Want als hij ook nog allergisch blijkt te zijn voor andere dingen, dan lijkt het me erg lastig worden. Want wat doe je met een paard dat wegens stofmijtallergie naar buiten moet, maar dat door een pollenallergie, zonneallergie of zomereczeem niet naar buiten kan? Maar gelukkig is daar nog geen sprake van. Hij ging van de zomer en in het najaar wel goed, schreef je. Stond hij toen buiten? Want dat is natuurlijk een erg gunstig teken, voor zover je van gunstig kunt spreken.

Sterkte met keuzes maken. Hopelijk wordt het vanaf nu alleen maar duidelijker wat je paard nodig heeft. Maar of het daarmee ook makkelijker wordt.... :\

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 15:13

geerke schreef:
maar heeft hij ook jeuk op de rest van zijn lichaam?Ik dacht alleen de hals en staart?
Moeilijk hoor,een pony op gewicht houden zonder hooi...het kan wel maar is een hoop gedoe.Zeker in de winter.

ja klopt verder nergens schuurplekken echt alleen zn hals en bovenkant staart wortel.

safina schreef:
Lijkt me ook verdomd moeilijk hoor, de juiste keuzes maken. Kon je maar van tevoren weten wat het beste is.... Zou niet graag in je schoenen staan wat dat betreft. :(:) Zeker als je ook nog nabij de grote stad zit, waar weidegang heel lastig te vinden is. En je ook nog afhankelijk bent van hoe stalgenoten het willen.
En wat is nou het beste? Dat is ook zo vaag. Voor zover ik kan nagaan weet men intussen redelijk wat over hoe mensen en honden in contact komen met stofmijten (bronnen in huis), maar is naar paarden nog niet zoveel onderzoek gedaan. Dat maakt het ook lastig. De artikelen die ik zag, in het Engels, noemen stro, hooi, stof in de stal en dekens. En op graanproducten kunnen weer voermijten zitten en daar kunnen ze ook allergisch voor zijn, schrijven ze. Maar hoe zit het dan met vlas, luzerne, borstels, zaagsel? Daar schrijven ze niks over.

Ben benieuwd wat er uit de andere testen komt. Want als hij ook nog allergisch blijkt te zijn voor andere dingen, dan lijkt het me erg lastig worden. Want wat doe je met een paard dat wegens stofmijtallergie naar buiten moet, maar dat door een pollenallergie, zonneallergie of zomereczeem niet naar buiten kan? Maar gelukkig is daar nog geen sprake van. Hij ging van de zomer en in het najaar wel goed, schreef je. Stond hij toen buiten? Want dat is natuurlijk een erg gunstig teken, voor zover je van gunstig kunt spreken.

Sterkte met keuzes maken. Hopelijk wordt het vanaf nu alleen maar duidelijker wat je paard nodig heeft. Maar of het daarmee ook makkelijker wordt.... :\

zomer juni 2015 t/m nov 2016 niets aan de hand gehad kwa schuren.
in die tijd heeft hij van juni 2015 t/m eind sept op het land gelopen.
sept 2015 tm eind april 2016 op dezelfde stal als waar hij nu staat.
mei 2016 tm begin nov 2016 op dezelfde wei.
nov 2016 weer op stal(ander vriendje,zelfde partij hooi als winter ervoor)
na 13 nov na die wormenkuur begon de ellende.
vond 15 nov kwamen de nieuwe balen hooi dat ik hem aantrof met gezwolle ogen en mond.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 17:02

Nou, in die laatste zin heb je mss je antwoord. Heb niet het hele toppic herlezen, maar geef je nu nog die nieuwe balen hooi? Kan ook zijn dat ie een allergie ontwikkeld heeft hierdoor. Bij een allergie gaat het nl. als volgt: je komt in contact met iets dat je lichaam "vreemd" vindt. Je krijgt nog geen reactie, maar je lichaam gaat die stof "onthouden" en een soort "alarmsysteem" inbouwen hiertegen. De volgende keer dat je hiermee in contact komt, zal je lichaam dit herkennen en er allergisch op reageren.

Informeer je wel goed bij de kliniek ivm die huisstofmijt: ik heb er hier eentje dat allergisch getest is hierop (n.a.v. vage klachten), paard staat onder deken, stro te vreten, en schuurt totaal niet. Wel heeft ze deze zomer 's nachts in de paddock (zand) erg veel gehoest. Medicatie leek niet of weinig te helpen, is wel verbeterd met het natte seizoen en nu ik tapijtvezels in de piste heb (klinkt ook niet logisch voor een paard met stofmijt natuurlijk). Mijn huidige dierenartse trekt de allergietesten bij paarden trouwens in twijfel. Dus vraag zeker es na:
1) hoe betrouwbaar die test is en
2) of dit de klachten kan veroorzaken (huisstofmijt slaat volgens mij toch vooral op de luchtwegen, enkel manen en staart schuren lijkt me dan heel bizar).

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 17:11

Nee was dat maar zo.
Ik bedoelde dat de balen hooi werden gebracht en die avond trof ik hem zo aan met gezwollen ogen en mond.
Daarna werden de balen hooi pas gebracht

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-01-17 17:18

hwn schreef:
Nou, in die laatste zin heb je mss je antwoord. Heb niet het hele toppic herlezen, maar geef je nu nog die nieuwe balen hooi? Kan ook zijn dat ie een allergie ontwikkeld heeft hierdoor. Bij een allergie gaat het nl. als volgt: je komt in contact met iets dat je lichaam "vreemd" vindt. Je krijgt nog geen reactie, maar je lichaam gaat die stof "onthouden" en een soort "alarmsysteem" inbouwen hiertegen. De volgende keer dat je hiermee in contact komt, zal je lichaam dit herkennen en er allergisch op reageren.

Informeer je wel goed bij de kliniek ivm die huisstofmijt: ik heb er hier eentje dat allergisch getest is hierop (n.a.v. vage klachten), paard staat onder deken, stro te vreten, en schuurt totaal niet. Wel heeft ze deze zomer 's nachts in de paddock (zand) erg veel gehoest. Medicatie leek niet of weinig te helpen, is wel verbeterd met het natte seizoen en nu ik tapijtvezels in de piste heb (klinkt ook niet logisch voor een paard met stofmijt natuurlijk). Mijn huidige dierenartse trekt de allergietesten bij paarden trouwens in twijfel. Dus vraag zeker es na:
1) hoe betrouwbaar die test is en
2) of dit de klachten kan veroorzaken (huisstofmijt slaat volgens mij toch vooral op de luchtwegen, enkel manen en staart schuren lijkt me dan heel bizar).

Klopt van die allergie testen hoor.
Ze zijn ook met een onderzoek bezig ernaar vandaar die 10 paarden.
Hij was nr 7 en de bij de 6 ervoor is er maar bij 1 iets uitgekomen.
Hoesten doet hij niet.
Heeft wel scherp op zn longen geklonken de volgende dag toen de veerarts weer kwam na die reactie.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 20:14

Misschien ook handig om te lezen
https://www.uu.nl/agenda/oorzaak-en-ver ... n-en-ponys

Die van mij is allergisch voor pollen,de knutjes die zomereczeem veroorzaken, voor een aantal soorten graan en voor een bepaalde mijt ,en weet ik wat nog meer :+

Stofmijt zit vaak in warm vochtige omgeving, dus een bodembedekking in een stal is voor hen wel heel fijn.
daarom toch beter kiezen voor 24/7 buiten, kou gaan de mijten dood van.
Die van mij...24 jaar nu....staat ook gewoon 24/7 buiten,zonder schuilstal, hij kan echt niet binnen.
Dekens klopt ik elke dag flink uit en hang ze zoveel mogelijk in de wind zodat de kou er nu goed doorheen kan.
Hij staat ook echt even zonder deken zodat ze vacht even goed kan luchten.

Je kunt ook kijken naar een stoomreiniger voor je deken,.
Een goede waterdichte deken is zo doordat de stof zo is en niet ee of ander goedje wat er overheen zit,dus zou een stoomreiniger kunnen helpen.

Mijn pony zijn krachtvoer maak ik nat, en voer hem zoveel mogelijk graanvrij omdat dat ook reactie geeft.
en als ruwvoer krijgt hij momenteel mooi fijn fris voordroogkuil.
Heel mooi spul, hooi krijgt hij het benauwd van,ook al maak ik dat nat

Waar je zeker even naar moet vragen is of hij ook in aanmerking komt voor het onderzoek wat in de link beschreven staat en overleg ook zeker of er ook gekeken word naar een antihistamine middel wat eventueel zou werken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-17 09:49

Goedemorgen ts,
Hoe is het nu met Rango en jou?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-17 11:53

Met rango gaat het redelijk.
Het schuren is niet erger geworden er lijkt ook weer wat haar terug te komen maar durf niet te vroeg te juichen.
Miss is ander bix al een goede stap geweest.
Maar we zijn er vast nog lang niet....

Hoe ik erin sta,tja moeilijk....
Ik ben alle opties aan het overdenken hoe hij bij mij kan blijven maar alles is momenteel gissen.

Zolang ik nog geen exacte oorzaak heb is alles proberen wat wel of niet gaat werken.

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 02:34

Ik zou willen dat ik jou en Rango kon helpen TS!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-01-17 07:51

StormMilagro schreef:
Ik zou willen dat ik jou en Rango kon helpen TS!

Lief :(:)

IngridM

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 17:04

Hé je topic gevonden en gelezen.
Had je gisteren natuurlijk al even op whattsapp hopen dat het beter blijft gaan!

Benieuwd naar de uitslagen!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-17 17:08

ja ik ook, wachten is al niet mn sterkste punt maar nu helemaal niet :+

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 13:55

En, al nieuws? Hoe gaat het met Rango?

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 14:37

ik zie hem niet meer schuren en haren beginnen terug te komen....dus toch zn voer geweest??
prednisolon krijgt hij al niet meer vanaf 29dec en hooi is nog steeds de zelfde lichting.

heb afgelopen maandag nog wel naar utrecht gebeld voor de uitslag maar ze verwacht het pas over een week of 2.
er moeten 10 paarden komen voor de testen en de laatste 2 waren afgelopen weekend geweest.
daarna zullen ze te uitslagen naast elkaar leggen en dan pas krijgen wij het te horen.

ben allang blij dat zn jeuk over is maar zou graag wel willen weten waar het vandaan komt om herhaling te voorkomen.

Shalimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 17:34

Dat is goed nieuws zeg!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 18:02

Fijn dat hij niet meer schuurt. Wat heb je precies veranderd de afgelopen weken? Blijft hij op gewicht?

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 20:34

Super nieuws!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-17 20:41

safina schreef:
Fijn dat hij niet meer schuurt. Wat heb je precies veranderd de afgelopen weken? Blijft hij op gewicht?

Alleen voer.
En ja heb het idee dat door zn deken dat hij beter op gewicht blijft indd.
Denk dat hij toch teveel moeite had met zich warm houden wat de veearts ook al aangaf omdat hij vorige herfst/winter hetzelfde had.
Hij is nog niet lekker vol maar over zn ribben zit alweer een beetje spek.

Alleen voer veranderd en geen nieuw vlas meer in stal gedaan.

Waarschijnlijk,mits er geen rare dingen uit de test komen gaat hij maart verhuizen naar een andere plek zodat ik hem waarschijnlijk toch kan houden.
Begint het dan opnieuw zal het toch ook iets met stres zijn denk ik.
Maar als alles dan goed verloopt kan hij daar het hele jaar door blijven staan en hoeft hij niet elke winter/zomer weer te verhuizen.

Ben heel blij dat hij geen jeuk meer heeft maar ik juich ook niet te vroeg want geen symptomen betekend niet genezen.....

StormMilagro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:18

Hey, dat is positief!!

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:27

Paard bij mij op stal dachten ze ook aan zomereczeem, is echter een nikkel allergie, en nikkel zit in veel voer verwerkt.........misschien ook iets om aan te denken?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 20:15

wat fijn dat hij beter gaat!Niet vergeten dat prednison redelijk lang werkt en het nu te koud is voor de mugjes!

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-17 20:45

Hoe lang werkt prednison?
Volgens de da van utrecht zou dat toen hij in utrecht stond al geen rol meer moeten spelen maar na 2 weken volledig uitgewerkt.