De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leviosa

Re: De pony met de myterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 19:03

Heel veel sterkte gewenst met deze nare beslissing :(:)

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-17 22:52

Tyrcanol, ik snap je zo goed! Je probeert alles wat mogelijk is en voor je gevoel is het nog niet genoeg om je lieveling op te laten knappen. Helaas is het soms ook zo, of het nu een mens of een dier is, soms zijn we zo machteloos...
Als jij het gevoel hebt dat het zo genoeg is, dan is het ook zo hoor.
Mijn zus en ik verschilden ook heel erg, net als jij en je partner. Zij wilde ook doorgaan met dieren terwijl ik dat niet meer echt dierwaardig vond. Iedereen is daar anders in, maar ik weet nu wel, als ik zelf vind dat iets genoeg is, is het dat ook.
Natuurlijk snap ik je vriend ook wel weer, die kent hem waarschijnlijk niet in zijn topdagen zoals jij hem gekend hebt. Hij denkt waarschijnlijk dat dit een periode is den dat hij hier wel weer doorheen komt en dan weer een tijd beter is dan hij nu is. Dat is misschien wel zo, maar ik vrees dat dit iets is dat toch iedere keer iets verergert. En moet je dan inderdaad doorgaan, merken dat hij toch weer na een hele zware zomer wat opknapt en dan de volgende nog zwaardere zomer ingaan? Het is begin juni, de zomer duurt nog lang...

Over het gapen kan ik nog wel zeggen dat dat ook vaak met maagzweren samen gaat. Die kunnen misschien wel door bepaalde medicatie zijn ontstaan, dat kan je misschien nog navragen bij de kliniek.

Ik wens je alle sterkte toe die je nodig hebt, wat je beslissing voorlopig ook wordt, ik zou het ook weer kunnen snappen als je er toch stiekemweg weer voor kiest om nog een tijdje door te zetten.

No_No

Re: De pony met de mysterieuze (long) aandoening.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 08:36

Wat rot ts..
ik wens je heel veel sterkte en wijsheid toe :(:)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 09:56

:(:) , ze maken het je zo moeilijk soms he waar doe je goed aan. Hoop dat je snel rectie vd kliniek krijgt. Hmm wat voor medicatie krijgt hij via het masker? Weet nog dat ik na toedienen salbutamol en flixotide iets lekkers moest geven (stukje wortel) om de smaak weg te krijgen zou dat nog met het gapen te maken kunnen hebben, geen idee maar roep maar iets he.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:14

Balen TS dat het toch zo met ups en downs blijft en jullie ook nog niet op 1 lijn zitten. Het is al een hele moeilijke afweging, en dat helt natuurlijk niet mee. Hopelijk snel bericht van de kliniek die kan helpen bij je keuze. Sterkte!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:35

Ben al even stille meelezer met eerder een oa longpatient. Die is ook jaren op en af gegaan. Vaak was de afspraak voor inslapen bijna gemaakt en krabbelde meneer weer op. Heb toen met da overlegd drie dagen achtereen slecht is einde oefening tenzij het accuut niet meer paardwaardig is.

Vernevelen en pufjes was geen optie. Wel gedaan maar te gevaarlijk voor ons. Connor accepteerde het niet. We hebben drastisch woonomgeving aangepast en vrhuisd naar een allergeenvrije omgeving in combinatie met homeopathie opmaat. En prednison en consorten als back up bij slechte tijden.

Uiteindelijk afgelopen najaar met mist was voor mij het genoeg. Toen nog wel week moeten worstelen met da om mee te werken ook helaas. Maar dat was bijna 9 jaar na zijn eerste keer opgeven.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:37

Karuna, ben benieuwd wat jij een allergeen vrije omgeving vind, zou ik ook willen namelijk -O-

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:41

Volledig stro en graanvrij. Buiten kunnen op gras jaar rond met box als inloop met hennep. Geen berken of andere nare bloeiende bomen en planten waar hij op reageerde. Kwam er dus op neer. Maatje kopen en met zijn tweeen op de wei en zelfzorg die tijdrovend is. Heb er zelf heel veel voor moeten opgeven kwa tijd en energie om hem comfortabel te houden.

vooral het ruwvoer was lastig. Kon of hooi voeren dat absoluut niet bij stro had gelegen in een ruimte of afkomstig was van een land waar jaar ervoor graan had gestaan. Of wikelbalen zo droog mogelijk. Heb heel hard moeten zoeken naar een goede leverancier. Beestje had als tweede narigheid daarin dat hij alleen heel fijn en zacht ruwvoer wegkreeg ivm een eerdere kaakbreuk en te weinig speeksel vqnwege pssm en ir.

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 10:51

Ha dank je voor je antwoord, had jij getest op een allergie voor graan? Oei dat is zeker lastig om aan hooi te komen wat daar aan voldoet. Maar ken het je probeerd alles om hen zzo comfortabel mogelijk te houden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 11:40

Ja oa alle graansoorten gaven een probleem zoals een pindaallergie voor mensen. Dikke keel bijna stikken erg benauwd en lang hoesten daarna

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 17:45

He meis :(:) hoelang moet je nog met de behandeling? soms word het eerst erger worden voor het beter word. waarom mag hij eigenlijk niet op gras?

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-17 19:28

Superpony, klonk jullie merrie vergelijkbaar met Mick?

Vriendlief kan zeker gelijk hebben hoor, heeft hij al eerder gehad met mijn merrie.

Ik zat er eigenlijk aan te denken om mijn merrie mee te verhuizen. Niet direct voor haar, maar meer voor meneer. Anders staat hij daar namelijk helemaal in zn uppie en dat vind ik ook niet eerlijk.
Punt is dus, gaat dat goed mijn merrie op gras... Dat is de vraag.

Afscheid nemen is heel moeilijk, maar uiteraard wil ik ook de meest eerlijke beslissing nemen.

Hij heeft schaduw ja, hij staat eigenlijk het liefste in zijn stal, dat is altijd al zo geweest.
Ik kan hem voor een aantal maanden naar mijn oude pensionstal brengen (althans daar ga ik even vanuit)

Jet, en of je je machteloos kan voelen..
Vervelend dat je in een soort gelijke situatie gezeten hebt.
Maagzweren ja idd.. zelf nog niet eens aan gedacht, zal het zeker meenemen! Bedankt.

Jobomara, hij krijgt flixotide en combivent en in de combivent zit idd salbutamol. En dat smaakt idd heel vies ik weet het :+
Als het een smaak kwestie is, vind ik het gek dat hij het voorheen niet gedaan heeft.

Jeetje Karuna dat is ook niet niks zeg..

OleJon ik moet nog 2 weken in principe, die maken we ook zeker af hoor!
Mick mag wel op gras, maar mijn merrie niet.

Iedereen ontzettend bedankt voor de lieve berichtjes <3

En jullie zullen het niet geloven .. Maar vandaag ging het geweldig..
Vanmorgen heb ik niet gewandeld na het vernevelen want het kwam met bakken uit de hemel :o

Vanmiddag wel gewandeld, en hij had er zin in! Hij is ook bijna de hele weg stil geweest. Vrolijk was hij zelfs, 2 bokkensprongen onderweg en 3 pogingen tot aandraven .. bij de laatste poging heb ik m maar een paar passen laten draven..
Dat ging goed, terug op de pad begon hij wat te gorgelen en gapen.. maar het viel zo ontzettend mee.
Vandaag heb ik sinds lange tijd de echte oude Mickey weer gezien. De deugniet die gekke bokkensprongen uit haalt, er vandoor wil, mijn bezem afpakt, mij aflebbert en dan stiekem een keer hapt :+

Wat moet ik hier nu mee.. -O-

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:05

Vandaag was denk ik wel veel stof verdwenen door de regen, dat kan misschien verklaren waarom hij vandaag een stuk vrolijker was. Ook de temperatuur is een stuk gekelderd, met een aardige woei. Ik hoop voor je dat hem dit helpt om zich weer beter te gaan voelen en dat het nu de goede kant op doorzet! Wel fijn om hem ook weer zo mee te maken hoor!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-17 21:32

Ze klonk wel hetzelfde, maar is al 24 en het is wel pas sinds Maart zo bij haar. Achteraf heb ik bij opwinding en inspanning weleens iets gehoord, maar ze kwam van heel ver toen ze terug kwam bij ons.

Vandaag was met name de merrie ook erg fris. Toen ik aankwam stonden de watjes allemaal in stal. Mijn moeder van 73 hield ze vast met vernevelen. Ze hoestte voor de eerste keer sinds dagen in het masker. Toen ik de merrie daarna even aan de longe deed was ze erg fris, dus even laten gaan. Ze herstelde goed, dus ik happy.
De ruin heeft wel gelijk problemen gekregen, maar toch heel anders. Hij begon na het vernevelen wel even te hoesten aan de longe, maar brieste ook even en daarna was het over gelukkig.

Ik ben wel erg blij met de regen.

Ik twijfel ook nog steeds over vakantie op de wei, maar eigenlijk kunnen er 3 wel op gras en 1 niet. Uit elkaar halen is geen optie. Kan altijd natuurlijk, maar ze zijn zo gek met elkaar en staan altijd lief samen.

Heb je nog bijzonderheden in de buurt waar hij ook last van kan hebben? Die van ons stonden al jaar midden in het bos en daarvoor onder de bomen, maar blijkbaar is het toch erg irriterend als er eenmaal wat mis zit in de luchtwegen.

Als het goed is, is het morgen ook nog zo, dus zou een goed teken zijn als hij morgen weer zo fris en vrolijk is. Ik hoop het voor je, want dat zijn toch weer tekenen waar je iets aan kan hebben.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 13:44

Tjeetje ik kan me voorstellen dat je af en toe moedeloos wordt... Maar idd wat iemand al schreef, gapen kan met van alles te maken hebben. Onze Kwiny ging gapen toen ze darm/maag problemen had. Maar nu heeft ze een ernstige kneuzing achter haar oren. Daardoor had ze in het begin ook hoofdpijn dat gaaapte ze ook weg zeg maar...
Wel goed bezig hoor, je blijft reeel naar Mick toe!

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-17 19:15

Lastig superpony ..

Er staan populieren langs de paddock .. daar komt natuurlijk rotzooi vanaf. En waar ik nog altijd mee in mijn maag zit is de taxusdrogerij naast ons.
Al drogen ze volgens mij dit jaar niks.

Ik was gister een hele slechte baas :(
De medicijnen waren op!! Ik had voor 6 weken besteld, maar schijnbaar was het maar voor 4 weken. Zelf niet opgelet, hoog weggezet in de kast vanwege de katten en niet meer naar om gekeken.
Wil ik gister nieuwe pakken, niks meer :oo
Gister en vanmorgen dus enkel met zoutoplossing kunnen vernevelen |o

Net gelukkig wel weer met medicatie.

Gister avond overigens wel gewoon gewandeld na het vernevelen, daar merkte ik geen verschil met de dagen ervoor wanneer hij wel medicatie kreeg.

Vanavond ging super! En dat ondanks het toch weer warme weer.
Hij heeft bijna niet gegorgeld, wel redelijk gegaapt. Het leek overigens ook dat wanneer hij begon met gorgelen en ik m afleidde het minder werd. Morgen dus maar weer proberen!

Overigens wandel ik sochtends niet meer, daar is meneer het namelijk echt niet mee eens :+

Afbeelding

Die beweging daar zorgt hij zelf wel voor O:)

Smileydees hoe is het nu met jullie pony?

Toostx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-17 23:03

Blij dat het beter gaat. :j

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-17 08:57

Vanmorgen *\o/*

2 hele kleine gorgeltjes gehad en geen gegaap!

Wel aardig wat gebries maar dat is goed!!

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 10:48

wat goed :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 12:44

Hey, wat goed!! Blij voor jullie. Hopelijk blijft het ook rustig als het weer wat warmer wordt.

Gister hoorde ik mn merrie even gorgelen voor het eerst weer. Maar ik was met haar hoeven bezig voor de stallen en de rest bleef bij het eten. Ze was rustig, maar dat geeft toch spanning.

Bij ons hoesten beiden als ze rollen, maar mn ruin briest nu wel daarna.

Wij vernevelen overigens ook maar 1x per dag en alleen maar met zoutoplossing.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-17 14:33

Lief dat je t vraagt. Op een andere manier ernstig. Ze heeft een zwelling achter haar oren. Zware kneuzing daar. Geen idee hoe het gekomen is. Dus nu een weidepaard.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-17 13:05

hoe is het met jou? :(:) en met mick /3

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-17 20:05

Wat lief dat je er naar vraagt :)

Ikzelf heb het momenteel super druk, ben weer fulltime aan het werk na mijn rug blessure. Dat is even wennen weer, ook qua tijd. (het is gekkenhuis bij ons dus dat zijn veel overuren).

Mick gaat op en af, het ene moment denk ik nog steeds we moeten er mee op houden. Maar aan de andere kant lijkt het wel een heel inimini beetje beter te gaan.
Sinds een paar dagen is hij echt weer de oude.

Happen, klieren, stieren en vooruit willen.
Vanavond ging ondanks de temperatuur best goed, hij was niet stil maar heeft ook "maar" 3x gegorgeld. Het moment van gorgelen ben ik stil gaan staan met m en was het meteen weer goed..

Helaas nog altijd geen bericht van de kliniek daar ga ik van de week even achteraan.

Afbeelding
Meneer heeft zijn eten de laatste dagen goed op en staat savonds al heel ongeduldig te wachten om er uit te mogen. Hij moet namelijk piesen na het eten en dat wil hij niet in de box :P

Afbeelding
En helpen met de stallen kan hij ook weer als geen ander!
Nee de berg mest in de kruiwagen komt niet alleen uit zijn stal, maar uit beide stallen en de paddock. We mesten iedere dag. :)

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-17 20:17

Met dit weer vind ik het toch voorzichtig positief hoor. Gewoon bellen naar de Bosdreef hoor, kreeg toevallig een uitnodiging voor de open dag, zullen het druk hebben of de mail zoek, heb ik toen ook gehad.
En heerlijk die boevenfoto's van Mick.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-17 10:12

haha wat een clown. :P fijn dat het zo goed gaat. en ik kan me voorstellen dat het allemaal wat hectisch is ivm met werk en zo. laat je weten wat de kliniek zei? :)