White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sjaad

Re: White line disease, wie heeft er ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-16 20:33

Bedankt... Ik zag het ook niet meer aankomen. Toch nog een klap...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-16 17:27

Even benieuwd, maar hoe is het met de paarden hier?
Mijn pony ging goed, en er kwam 2 weken geleden weer een bak ellende boven wat er kennelijk nog zat, het zat best diep vond ik.
Hij lijdt er verder niks onder, maar ik hem nu weer met zijn voetjes in hoefverbanden met formaline zo nu en dan.
Het is na 1x behandelen echt al onwijs opgeknapt en het lijkt erop dat het goed doorgroeit ondanks de winter. :)
Wel heb ik het advies gekregen hem op de biotine te houden, ook omdat ik men maar mede omdat hij er zo goed op reageerde.
De pensionhouder denkt dat hij echt een tekort had aan biotine, en dat kan best natuurlijk.
Hij krijgt nu wel minder, eerst kreeg hij 40 mg, dat is echt veel en nu nog 25 mg.
Dat is voor zijn gewicht ook de juiste dosis.
Ik smeer nu wel weer laurierzalf, om het even extra te helpen.
Maar dat is 2x per week een kwast over de kroonrand, stelt niks voor en ik ben nog steeds bezig met die eerste tube van 12 euro. :+

Er moet nog een kwart stuk hoef en dan is zijn hele hoef vernieuwd vanaf juli dit jaar.
Hij glimt als een spiegeltje en is een blij ei. :j

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-16 09:10

fijn om te horen Moonfish. Hier gaat het super. hij staat nu een kleine 24 weken op ijzers. dat bevalt perfect. geen brokkel hoeven meer en hij heft eindelijk eens voet. hij heft in de voorhoeven nog iets van slechte wand maar niks dramatisch. de hoefsmid vond het er allemaal prima uitzien.

hij krijgt nu een aangepast beslag voor zijn artrose.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-17 18:07

Ik zag dat ik niet gereageerd had op je bericht.
Hier heb ik van de week de hoefsmid-check gehad, even een kritische blik op de stand van zijn benen en mijn bekapwerk.
Alles goedgekeurd, dus we kunnen zo door.
Het groeit er ook weer goed uit de plek die er zit.
Nu is het hier écht poedersuiker dus ik vermoed dat we vandaag een hoevendag hebben.
Weer een keertje in de formaline hoefverbanden even kijken of ik wat bij moet werken qua zolen/stralen.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-17 06:43

Ik vind het knap dat je er zo mee bezig bent. Hopelijk groeit het snel uit.

Hier ben ik van alle problemen verlost. Zijn hoeven zijn nu echt sterk aan het worden. Eindelijk

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-17 19:12

Toppie!
Oh hier gaat het ook goed hoor, maar ik ben gewoon heel voorzichtig met zijn hoeven.
Ik wil geen risico nemen. :o

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-17 04:51

Hoe is het met je topper Darko?
Ik heb besloten dat meneer het mag gaan proberen op blote voeten achter.
We gaan oefenen op het asfalt, voor hoefschoenen en ik hoop dat ik zijn hoeven kan trainen zodat ik hoop ik binnen een jaar sterke hoeven heb.
Ik hoop echt dat het lukt, ik wil hem graag blootvoets houden achter, maar schoenen draaien aan een hoef, erg lastig.
Wel stiekem eng hoor, ik blijf lichtelijk overbezorgd over zijn hoeven.
Ik ben gauw bang dat ik het teveel laat slijten en hij dan door onverhoops nieuwe sleuven heel slecht zal komen te staan.
Een soort scenario wat bijna niet kan nu in dit stadium maargoed ik ben gewoon heel zuinig op zijn hoeven en ik heb gewoon teveel zorgen erom gehad afgelopen jaar.
Dat moet ik wel af gaan leren, het is niet nodig om dat te denken want zijn hoeven gaan gewoon supergoed.
Ik kan alleen niet verwachten dat alle schade van zijn ijzers en wld al hersteld is..

Trouwens een slimme tip nog.
Ik gaf mijn pony Biozin, biotine met oa methionine.
Nu zat daar ontzettend veel vulstof in, druivensuiker en daar kreeg hij jeuk van.
Overgestapt op subli hoefmix, 5 gram per dag, ongeveer 27 mg biotine.
Nadat ze op stal kwamen viel mij op dat zijn hoefgroei minderde, tot erg weinig.
Ik uitzoeken qua methionine, maar wilde echt geen biozin meer geven.
Methionine zit in hooi sowieso te weinig en een van de weinige goede bronnen schijnt bietenpulp te zijn, ca 300 mg per 100 gram droge speedibeet.
Omdat hij zijn biotine niet opat speedibeet gehaald, bietenpulp en zijn hoeven groeien nu echt weer stúkken beter, echt heel fijn.
Ofwel als je relatief eenvouding wil testen of methionine te weinig de oorzaak is van slecht groeien, bietenpulp!
Het schijnt vaak voor te komen, en het belemmert de groei flink.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-17 22:13

Ik heb van de week weer foto's gemaakt.
Hij is zo onwijs verbetert!

Net van de ijzers tot nu:
Afbeelding

18 oktober tot nu:
Afbeelding

Verder groeit er nu weer wat uit, flink vies wel en duidelijk al oud.
Nog een klein kwart stuk hoef dan is de hoef vernieuwd, zeer benieuwd hoe het er dan uitziet tegen die tijd.
Het is ook een poos rustig geweest, de tussenpozen worden steeds langer.
Ofwel, eigenlijk kan ik erg tevreden zijn.
Hij gaat nu weer een poosje 2x per week in de formaline tot dit goed uitgegroeid is.
Verder ben ik ander voer aan het testen, in vitalbix zitten twee dingen die in hele goede, flinke dosis erg goed zijn voor de hoefgroei.
Hopelijk kan hij er tegen, en gedraagt hij zich dan nog.
Mocht hij pit missen maakt dat niet uit, dan geef ik de metazoa wel erbij.
Dat is toch maar 50 gram, meer explodeert hij op dus dat maakt niks uit.
Qua hoeven verwacht ik wel wat van de vitalbix.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-17 01:37

Geloof het of geloof het niet, maar meneer loopt inmiddels achter op blote voeten voor de wagen.
Nou dat had ik niet eens durven dromen toen ik begon aan het avontuur.
Voor heeft hij zijn schoenen aan, maar dat is vooral voor zijn stand.
Ik vind het ivm zijn platvoet zonde als hij die verkeerd slijt.
Zijn wld gaat ook goed, ik zet hem momenteel weer geregeld in het verband zoals ik al in mijn vorige post schreef.
Het groeit er mooi uit en de formaline doet weer uitstekend werk, we komen er echt wel zo en hij gaat geweldig goed.
Met alles ook, het is echt mijn droompony die overal voor te porren is.

DarkoFoitzik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-17 09:06

zo fijn dat het goed gaat met je pony. de foto's zien er inderdaad goed uit. het is ook niet vreemd dat je zo zuinig bent op zijn hoeven. zonder hoeven immers geen paard.

hier gaat alles goed nu hij op ijzers staat. bij krijgt special beslag voor mijn artrose en hij gaat echt super. de training verloopt goed en hoop over een aantal weken to een stukje verzameling te komen.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 08:56

Hoe gaat het inmiddels met de wld'ers hier?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-08-17 09:02

Door de droogte lijkt het bij mij onder controle, eindelijk!! Maar de scheur is bij mij nog niet uitgegroeid dus het blijft spannend..

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-17 10:24

Hier leek het aardig opgelost, maar is het toch weer... (of: nog steeds) mis. Ik denk dat het dieper weggesneden moet worden. We zijn al even onderweg omdat het nooit herkend werd; slechte hoefkwaliteit, brokkelhoeven, droog en nat weer, etc...
Maar toch schimmel.
Maar goed, nu oogt het wel dramatisch en hij loopt niet fijn. Ik bel vanavond met Van Nassau, misschien maar eens 'all the way' gaan en eea nog verder laten wegsnijden. Spannend, maar hopelijk kan ik het nou eens uitroeien.
Hebben jullie wel eens nagedacht hoe je het paard ook 'van binnen' schoon kan houden zodat de schimmel niet zoveel kans krijgt?