[Centraal] Meldingen van rhinopneumonie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:24

Ik ben een stille meelezer in dit topic. Maar vond jouw opmerking behoorlijk aanvallend, chevax. Net alsof de mensen die hier nu mee te maken hebben. Maar wat aan het aanmodderen zijn. Terwijl ze zoals ze zelf ook zeggen gewoon de richtlijnen volgen die hun verteld zijn.

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:24

safina schreef:
Roxxiejj schreef:
Overigens nog even een oproepje van onze kant: wij komen graag in contact met stallen die een soortgelijke situatie hebben meegemaakt. Hoe zag bij jullie het verloop van het virus eruit, wat was het ziektebeeld, hoe muteerde het virus zich en vooral: welke medicatie werd gegeven door dierenartsen. En wat jullie er zelf aan deden.

Namen of contact gegevens van bedrijven mag ook!

http://www.thehorse.com/articles/37198/ ... rding-barn

Hier de ervaringen van iemand die het ook meegemaakt heeft. Misschien is dit de moeite waard op te lezen?

Ik heb het ook persoonlijk meegemaakt (nou ja, mijn paard dan) en mijn paard is erg ziek geworden juist doordat andere zieke paarden niet in quarantaine gingen. Erger nog, het werd door de betreffende stal onder de pet gehouden, want dan moesten ze tijdelijk dicht. Maar goed, dat is een andere kwestie.

Mijn paard heeft vier weken afgezonderd gestaan in een noodstal, op last van de dierenarts, die ook weer de nodige instanties had ingeschakeld om toch de melding van rhino naar buiten te brengen. Voor mijn paard was het te laat in die zin dat ze de neurologische variant heeft gehad. Zij is daar na een intensief traject wel doorgekomen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:25

Inderdaad is mijn paard is ook 1 van de 13.. helaas

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:26

FriesWytske schreef:
Ik ben een stille meelezer in dit topic. Maar vond jouw opmerking behoorlijk aanvallend, chevax. Net alsof de mensen die hier nu mee te maken hebben. Maar wat aan het aanmodderen zijn. Terwijl ze zoals ze zelf ook zeggen gewoon de richtlijnen volgen die hun verteld zijn.

Er is niks aanvallend aan, FriesWytske. Bij rhino moeten zieke paarden nu eenmaal worden afgezonderd. Dat is niks persoonlijks, maar gewoon een feit. Jammer dat het zo wordt opgevat en ook jammer dat er door de instanties niet is gezegd dat quarantaine toch echt noodzakelijk is.

Hubbels

Re: Rhino virus opgedoken in Overijssel (Nijverdal)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:29

We snappen je punt chevax, het is duidelijk maar laat dit nu verder maar rusten.
Ze doen hun uiterste best om uit deze kloten situatie te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:29

De 13 die besmet "kunnen" zijn staan in quarantaine dacht ik , al weken zelfs, dus waarom er zo op door blijven gaan?

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:30

Woa relax dames :)

Als bij mij op stal dieren zo ziek zijn (geweest) of zelfs zijn overleden trek ik zulke passief agressieve of goed bedoelde adviezen ook slecht.
Laten we het vriendelijk houden, duimen dat het allemaal goed gaat komen en hopen dat het loos alarm is :)

Ik denk dat ze daar roeien met de riemen die ze hebben en het zo besmettingsvrij proberen te krijgen /3

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:30

Dit is wel gemeld door de instanties chevax, maar bij ons helaas niet meer mogelijk door de vele besmettingen die er al waren, de paarden staan nu een stal uit elkaar wat voldoende moet zijn volgens de quarantaine richtlijnen om verdere besmetting te voorkomen

Tinkers4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:31

Ik schrik ervan dat de paarden niet in quarantaine staan! Hier paar jaar geleden ook rhino gehad en een stal er tussen houden was absoluut niet voldoende. De besmetting blijft dan keer op keer en dan kan het maanden duren voor het over is.
Dat heeft net als chevax niks te maken met doordrammen of lelijk doen. Maar het is gewoon een feit. Voor het belang van de paarden én de omgeving.

Celine_Famke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:32

chevax:

Volgens mij wordt er ook gezegd dat de paarden afgezonderd van elkaar staan: Ze blijven allemaal in hun stal en staan niet naast elkaar.. De gezondheidsdienst en de artsen vinden dat goed, die weten écht wel wat ze doen en zeggen.
Ze staan dus wel in 'quarantaine', alleen niet in een apart stallenblok oid, maar gewoon allemaal apart en afgezonderd.
Laatst bijgewerkt door Celine_Famke op 06-03-16 22:32, in het totaal 2 keer bewerkt

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:32

carolina1278 schreef:
Dit is wel gemeld door de instanties chevax, maar bij ons helaas niet meer mogelijk door de vele besmettingen die er al waren, de paarden staan nu een stal uit elkaar wat voldoende moet zijn volgens de quarantaine richtlijnen om verdere besmetting te voorkomen

Ik hoop in ieder geval dat je begrijpt dat mijn reactie niet persoonlijk was en wens je snel beterschap met de paarden die ziek zijn.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:34

Nee hoor en mijn reactie was ook niet persoonlijk, maar het is gewoon een rotsituatie waar niemand in terecht wil komen.. en ik snap de bedoeling wel van je berichten.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 22:35

Eeeeeeen weer verder :D

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-16 23:12

Nog heel veel sterkte gewenst meiden! Ik hoop dat jullie nu echt kunnen aftellen het paardje wat koliek heeft/had geen verdere klachten ontwikkeld en jullie snel de toko weer kunnen openen en de paarden naar buiten kunnen!!

jobamara

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 06:55

Carolina en alle andere betrokkene, laten we hopen dat het idd lichte koliek was, hier draaien de duimen.En jullie zijn toppers, denk dat er goed gehandeld is en dat jullie alles gedaan hebben wat in jullie mogelijkheid ligt. :(:) :(:)

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 09:50

Ik vind het zo jammer dat er altijd betweters zijn, ik ken Carolina als iemand die alles maar dan ook alles voor haar paard doet -daar kunnen veel paardeneigenaren wat van leren!!!-............... Er is overigens meerdere malen aangegeven dat er gewerkt wordt met verschillende (officiele) instanties en die weten echt wel waar ze mee bezig zijn.

Ik vind het onwijs vervelend dat dit weer gebeurd is, we hopen dat het idd een koliek is geweest en we duimen wederom dat alles nu op zijn pootjes terecht gaat komen. Is het buiten dit geval verder alles goed met de paarden op stal?

chevax

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:40

Allienda schreef:
Ik vind het zo jammer dat er altijd betweters zijn, ik ken Carolina als iemand die alles maar dan ook alles voor haar paard doet -daar kunnen veel paardeneigenaren wat van leren!!!-............... Er is overigens meerdere malen aangegeven dat er gewerkt wordt met verschillende (officiele) instanties en die weten echt wel waar ze mee bezig zijn.

Ik vind het onwijs vervelend dat dit weer gebeurd is, we hopen dat het idd een koliek is geweest en we duimen wederom dat alles nu op zijn pootjes terecht gaat komen. Is het buiten dit geval verder alles goed met de paarden op stal?

Er zegt toch ook niemand dat Carolina niet alles voor haar paard doet? Er zijn alleen mensen die hun eigen ervaringen delen. Zoals ook door TS werd gevraagd. Dus even ademhalen en lezen, dan zie je dat er gewoon is gepraat over de adviezen.

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 11:42

Ik ben het met chevax eens. Beetje jammer dat er zo aanvallend word gereageerd. Mensen proberen mee te helpen en te adviseren.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 12:21

Ladies, adem in, adem uit.

Fijn dat de koorts geen oplaaiend virus blijkt te zijn!

Klinkt stom maar zo kan je bijna blij zijn met koorts door de koliek. Hopelijk knapt het paard vlot op en komen er niet meer ziektegevallen bij.

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:23

Ik heb heel diep ademgehaald hoor toen ik dat schreef +:)+

En Chevax om jou te citeren het was niet aanvallend bedoeld hoor.......

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 13:24

Uiteindelijk hopen we gewoon allemaal dat de ellende snel achter de rug is. Dus alle neuzen staan dezelfde kant uit.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-16 17:28

Chiave schreef:
Jeetje Carolina, wat kom jij ontzettend onaardig uit de hoek! Er worden hier vragen gesteld.. Geen aantijgingen gedaan.

Ik snap het wel. Ze doen álles in overleg met de VA en dan komt iemand wel even vertellen hoe het allemaal moet zonder ooit daar op stal te zijn geweest.
Daar zit je niet op te wachten lijkt me.

marlouv

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 12:42

Gelukkig heeft het paard geen koorts meer! Nu hopen weer de goede kant op te gaan!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 13:53

En het in volledige quarantaine plaatsen moet dan ook nog maar eens kunnen op zo'n stal. Zeker als het zo'n stal betreft waar paarden onderling contact kunnen hebben. De paarden mogen het terrein niet meer af en moeten daar blijven. Het enige dat je dan nog kunt doen is ze op de box houden en zoveel mogelijk af te zonderen. Maar ook te begrijpen dat dat niet altijd mogelijk is. Je moet gewoon roeien met de riemen die je hebt. Vreselijke situatie en hoe machteloos moet je je dan wel niet voelen. Je zou je paard toch het liefst meteen weghalen?

Gelukkig is de koorts weg. En nu maar hopen dat het weg blijft!

Allienda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-16 14:49

Hoe gaat het nu met de paardjes?