[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:23

Even een vraag. Ik lees in OP dat magnesium ook kan bijdragen aan het welzijn van mijn pony. Kan iemand me een korte toelichting geven? Hij krijgt al vitamine E toegevoegd. Alvast bedankt voor de moeite!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-16 23:59

Daar blijven de meningen over verdeeld Tine.
Maar magnesium tekort, geeft bij paarden net als bij mensen, stress klachten, tot heel angstig zijn en zware paniek om niks. Ook verzuren de spieren dan sneller.

Het is nooit bewezen dat magnesium bij hb/ir/ppid werkt, maar ik vind dat ze er beide baat bij hebben.

En mijn grote zonder ppid, kampt al zolang als dat ik haar heb met aangetoonde magnesiumtekorten en je wilt niet weten hoe heftig ze dan was, was gevaarlijk gewoon. Het eerste jaar dat ze daar mee te maken had , volgde een magnesium tekort bizar genoeg op een Sb aanval .
Ik geef nu al een aantal jaar dagelijks magnesium en het probleem is niet meer terug gekeerd .

Ook heb ik het idee dat het bij harde manenkam werkt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:02

kking schreef:
Jannepauli schreef:
Pharmahorse. Blijft de beste en is in verhouding goed betaalbaar.

Dankjewel voor je reactie.

Ik lees mee op het pssm forum Nederland en daar hebben ze het over een vloeibare variant die binnenkort bij Aurora te bestellen is. Vitamin E Oil van Equimins
Maar aangezien mijne bijna op is en deze pas eind jan te verkrijgen is stelde ik mijn vraag.

Ik voer het bij, omdat mijn paard in de winter niet op het gras staat.

De vloeibare vitamine E van Chevivit is ook goed spul. Lijkt duur maar je geeft er heel weinig per dag van.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 00:46

Ik kom een supplement met naast vitamine E, selenium, lysine ook nog tryptofaan. Wat ik begrijp wordt daarmee in de hersenen weer dopamine aangemaakt. Zou dat de werking van de pergolide beinvloeden?

Jannepauli

Re: Centraal topic Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 01:33

Nee, zowel L-Lysine als Tryptofaan zijn essentiële aminozuren die inwerken op de eiwit(proteïne) synthese. Dat dit gecombineerd wordt met Vit E is wel logisch als deze vitamine vooral gebruikt wordt om de spierfunctie en- herstel te bevorderen.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 08:28

ohjajoh6 schreef:
Daar blijven de meningen over verdeeld Tine.
Maar magnesium tekort, geeft bij paarden net als bij mensen, stress klachten, tot heel angstig zijn en zware paniek om niks. Ook verzuren de spieren dan sneller.

Het is nooit bewezen dat magnesium bij hb/ir/ppid werkt, maar ik vind dat ze er beide baat bij hebben.

En mijn grote zonder ppid, kampt al zolang als dat ik haar heb met aangetoonde magnesiumtekorten en je wilt niet weten hoe heftig ze dan was, was gevaarlijk gewoon. Het eerste jaar dat ze daar mee te maken had , volgde een magnesium tekort bizar genoeg op een Sb aanval .
Ik geef nu al een aantal jaar dagelijks magnesium en het probleem is niet meer terug gekeerd .

Ook heb ik het idee dat het bij harde manenkam werkt.

Dank je voor je toelichting. Ik heb het idee dat hij de laatste tijd angstiger is, schrikachtiger. Gewoon simpele dingen als dat ik zijn box in kom bijvoorbeeld, dus dan gaan we eens kijken of we verschil krijgen met magnesium. Zou voor hem wel heel fijn zijn als dat wat rust geeft.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:37

Tryptofaan is toch ook de basis van dopamine? Dat is eigenlijk waarom ik het mij af vroeg.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 09:43

Dat helpt inderdaad voor het gelukshormoon.

Moet wel zeggen, dat ik een welsh heb gehad met cushing en op en af HB, die veel baat had bij magnesium. Zij rende ineens weer showend door de paddock.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:31

Als ik het me uit m'n studietijd goed herinner is tryptofaan meer bepalend voor serotonine, en tyrosine voor dopamine en werkt het in bepaalde mate samen. Maar hey, ik ben geen bio-chemicus dus zeker weten doe ik het niet meer. :D Volgens mij is het wel bij mensen en apen onderzocht maar niet bij paarden. Ik ga er maar van uit dat de roze pil er een regulerende invloed op heeft. En ik denk dat voeding ( suikers!) meer negatieve invloed heeft op die neurotransmitters.

testebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 10:50

Ik voer ook magnesium bij. Mil heeft periodes dat hij er geen behoefte aan heeft en stopt dan met eten.Als hij het weer wilt gaat hik het voer van mijn andeee pony pakken . Mil is een type pony die echt vraagt wat hij nodig heeft. Hij stopt ook uitzichzelf met grazen na een half uur. Dit heeft hij altijd al gedaan.

MIJN andere shet die geen ppid heeft krijgt ook magmesium hij is er sindsdien een stuk stabieler door geworden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 13:37

Vandaag is de Osteopaat geweest, en ze kon vooral in zn achterknieën vinden dat die wel eens ''op slot'' springen, en ze vermoed dat dat ook de reden is dat hij zn passen niet afmaakt. Ook zat hij wat vast in zn heiligbeen/ lendenen. In de schouder en rug kon ze niet echt wat vinden, net als in zn voorbenen. Wel vond ze dat zn onderbenen erg flexibel zijn in tegenstelling tot zn knieën aan de voorkant. En had hij een halswervel die wat scheef stond waardoor hij moeilijk naar rechts kon buigen (heeft ze weer terug geduwd). Haar advies is vanaf volgend weekend weer rustig aan wat gaan longeren, en de spieren in zn achterbenen/ knieen trainen door met balkjes te gaan oefenen. Verder wat rek en strek oefeningen met zn hals meegekregen, en over c.a. 1,5 maand eens kijken of hij dan wat verbeterd is of niet. Een kreupelheids-onderzoek zet ik dus ook in de wacht in afwachting wat dit voor hem gaat doen.

Verder denkt ze dat het is begonnen met een acute heftige spierbevangenheid, en dat dit allemaal een na-sleep ervan is, en omdat hij nu dus al meer dan een jaar niks doet zijn spieren alleen maar slapper zijn geworden waardoor het ook niet sterk genoeg is om uit zichzelf goed te kunnen herstellen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:06

Knieproblemen, losse knie, is een bekend verschijnsel bij shetlanders. Zou dus heel goed kunnen, verder meer weer afwachten.

Stel dat ik naast hooi, luzerne (of Havens mix) en lijnzaadolie alleen nog Vital bix (ja neem het toch in overweging ;) )ga geven is extra vitamine E en magnesium dan nog steeds noodzakelijk/gewenst?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:19

Noodzakelijk niet, gewenst = afhankelijk van de arbeid die het paard verricht. Ik neem aan dat je de Vital Daily Complete bedoelde?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 14:42

Ja, die bedoel ik inderdaad :j

Ze heeft (wederom) een peesblessure dus echt werken doen we niet enkel 15 minuten stappen. Daarnaast staat ze overdag op het land.

Overigens vergeet ik nog een deel van het rantsoen :=
Ze krijgt ook nog een 150 gr equifyt zupa (droog) met 150 gr Agrobs Fetura en een schepje msm en duivelsklauw.

Msm ter ondersteuning van de pees, duivelsklauw als ontstekingsremmer omdat de pees erg warm en dik was. Zodra de duivelsklauw op is wil ik gaan kijken hoe het zonder gaat. Pees is nu tot rust maar moet nog wel genezen.

Ze heeft absoluut geen harde of stijve spieren. Afgelopen zomer bloedonderzoek laten doen op vitamine E en selenium. Toen stond ze wel 24/7 op het gras, vitamine E was voldoende en selenium zat tegen de ondergrens maar nog net aan voldoende. Aangezien ruwvoer van dezelfde weides komt zal selenium nog hetzelfde zijn maar vitamine E daalt natuurlijk in het ruwvoer.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:46

Vandaag kwam ik langs een Etos, dus daar geprobeerd. Ze hadden wel ogentroost van weleda, maar niet van dr Vogel. Best prijzig spul en het zit in ampullen, dus beetje lastig toedienen. Maar goed, ik ga het wel proberen en volgende week zoek ik wel even een andere winkel of die wel van dr vogel heeft. Nu zien hoe ik het in zijn ogen ga krijgen.... Wordt een serieuze uitdaging ;-)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 15:48

Dan zou ik voorlopig even niet nog meer extra's geven - de verhoudingen Vit E en magnesium = al het andere is best netjes in de Vital Daily.

@ Tine: ik heb het bij de DA drogist gehaald - zo'n ampulletje is best lastig - ik heb dat ook geprobeerd en werkte niet ideaal. En dat terwijl Pauli na haar oogoperatie wel heel erg gewend was dat ik aan haar oog moest prutsen met zalven en druppels..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:05

Al die voeding-adviezen kan ik mij helaas niet in mengen, maar toch blijft het erg leerzaam om te zien wat anderen wel/ niet voeren en waarom!

Ik geef de grote paarden trouwens ook zo nu en dan magnesium bij. De vitamine E en selenium is enkel voor Sedje..

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:20

Jannepauli schreef:
Dan zou ik voorlopig even niet nog meer extra's geven - de verhoudingen Vit E en magnesium = al het andere is best netjes in de Vital Daily

Ja, zo redeneerde ik zelf ook al maar ergens sloeg de twijfel toe.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:29

Die van mij krijg een paar handjes Equine Sensitive van D&H wel wat hoger in suiker in zetmeel (met 1 handje senior priores van subli en eet problemen zijn voorbij en lik hij mijn handen na afloop af 8)7 ), maar hij doet het hier gewoon goed op zonder extra poeders of wat dan ook te geven. Belangrijkste is gewoon goed kijken waar je paard het goed op doet. Ene paard kan net wat beter tegen de suikers en zetmeel dan een ander paard.

Meganyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-16 18:40

Ik geef, naast hooi, een volle schep sportmuesli een halve dosis Vit E & selenium, een schepje lijnzaad en magnesium. Na het werken een halve tot een hele schep slobber met zemelen.

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 00:18

Debby81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:24

Hoi allemaal, Ik lees al enige tijd mee zal binnenkort ook mijn verhaal doen.
Ik loop de laatste tijd te stoeien met mijn paard haar rantsoen. Ik heb dus een zak vitalbiks gekocht maar mevrouw wil het niet eten. Wil iemand het overkopen voor 15 euro ex verzendkosten.

Mocht je interesse hebben stuur even een mailtje naar debbymichet@gmail.com.

Groetjes Debby

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-16 17:40

Nou, ik geloof dat het toch gelukt is met de oogdruppeltjes. Amerigo heeft heel bolle ogen, dus is nog best lastig om dat wat ruimte te krijgen tussen bol en ooglid. Maar goed, volgens mij zag ik iets over oog glijden ;-)

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 16:44

Ik ga hier ook meeschrijven, sinds kort weet ik dat mijn paard ook PPID heeft.. Ik heb nog niet alles gelezen, maar heb al een hoop informatie uit het topic kunnen halen :-)

Ik heb wel alvast een vraagje, mijn paard is op het moment hoefbevangen (hij is al heel lang chronisch bevangen maar heeft sinds kort weer een 'aanval'). Ik vond het eerst erg vreemd omdat zijn leefwijze goed is aangepast op hoefbevangenheid (dieet is goed, etc etc), maar de diagnose PPID verklaart veel. De pijnstilling slaat dit keer helaas niet zo goed aan als vorige keren (hij is eerder bevangen geweest), en hij verbetert ook niet echt hoewel hij goede en minder goede dagen heeft.

Kan ik verwachten dat als ik met de Prascend ga beginnen, hij ook minder pijn bij het lopen krijgt? Want ik weet niet zo goed wat ik daar verder aan kan doen op het moment, behalve goed bekappen natuurlijk..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-16 17:10

Nee, prascend zal de bevangenheid op zich niet genezen - het kan wel het lichaam zo instellen dat je in de toekomst minder risico op HB loopt. Vooralsnog moet je de gewone procedure voor HB blijven volgen: Pijnstilling (buut), bloedverdunning (Ascal), evt Tranquigel. En op de juiste manier laten bekappen.
Als de HB niet verbetert kun je overwegen RXfoto's van de hoeven te laten maken.