[VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 21:37

quintusgl schreef:
Poeh, heb maar even mijn pizza naast me neergezet.....kleur leek hetzelfde als de onderhuis van Hepsie..... ;-). Hoe lang duurde het bij het been voordat het eraf viel? Kan ik evt terugzoeken, maar misschien weet jij het uit je hoofd.

Sorry.. van je pizza.. :Y)

Vorige keer been 1e x met zalven duurde maanden! 2e x ging ongeveer zoals dit, als zo doorzet zal dode stuk er best snel af zijn. (scheelt hoop stank en infectie risico als dat dode stuk weg is als het zou rotten)

Bot aantasten niet direct, maar wel alle zachte weefsels die erover heen lopen, dus tja, dan wordt je ook niet blij als bv botvlies wordt weggevreten... Maar gelukkig dit stuk neus redelijk veilig gebied.

Jotoma schreef:
Spannend, ik kan me dikte wel voorstellen. Toch nog een joekel geworden. Verder lijken de scheerkunsten een beetje op paardse waterpokken ;)

_O- >;) He, wel eens geprobeerd een fjord met van die bezem haren met een mini mensen tondeuse te scheren? Nou dit is dat het resultaat.. aangezien dat dus eigenlijk niet wil, haren zijn te dik.
Geef onmiddellijk toe dat het er niet uit ziet {:)-:( , maar ja, wil toch die bultjes in de gaten houden en haar groeit wel weer aan.
En anders als ze beter is, scheer ik haar gewoon helemaal, zie je er ook niets meer van :D :P

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:38

Heel topic (nou ja, jou berichten) teruggelezen. Het is interessant om te zien, maar ook stiekem wel een beetje vies :P en vooral ook heftig. Echt bijzonder om te zien hoe zo'n hele schijf (tankdop, hoe verzinnen ze het) ontstaat dat er af valt... Hopelijk is bij de neus het verkeerde weefsel wel in 1x weg!

ElSea

Re: [VOLG] Hepsie versus de sarcoid.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 21:51

Het gaat al hard zeg... Laten we hopen dat ze er snel vanaf is..

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:07

Sjolvir schreef:
quintusgl schreef:
Poeh, heb maar even mijn pizza naast me neergezet.....kleur leek hetzelfde als de onderhuis van Hepsie..... ;-). Hoe lang duurde het bij het been voordat het eraf viel? Kan ik evt terugzoeken, maar misschien weet jij het uit je hoofd.

Sorry.. van je pizza.. :Y)

Vorige keer been 1e x met zalven duurde maanden! 2e x ging ongeveer zoals dit, als zo doorzet zal dode stuk er best snel af zijn. (scheelt hoop stank en infectie risico als dat dode stuk weg is als het zou rotten)

Bot aantasten niet direct, maar wel alle zachte weefsels die erover heen lopen, dus tja, dan wordt je ook niet blij als bv botvlies wordt weggevreten... Maar gelukkig dit stuk neus redelijk veilig gebied.

Jotoma schreef:
Spannend, ik kan me dikte wel voorstellen. Toch nog een joekel geworden. Verder lijken de scheerkunsten een beetje op paardse waterpokken ;)

_O- >;) He, wel eens geprobeerd een fjord met van die bezem haren met een mini mensen tondeuse te scheren? Nou dit is dat het resultaat.. aangezien dat dus eigenlijk niet wil, haren zijn te dik.
Geef onmiddellijk toe dat het er niet uit ziet {:)-:( , maar ja, wil toch die bultjes in de gaten houden en haar groeit wel weer aan.
En anders als ze beter is, scheer ik haar gewoon helemaal, zie je er ook niets meer van :D :P

Haha was een grapje :D

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 22:31

Scheren was bijna ook al zielig.. ding trok ze er meer uit dan dat ie ze afsneed, oepsie..

_Ananas_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:34

Smeer je nou die zalf altijd zo perfect rond? Mooie tankdop zo, hopelijk snel weg en weer een gezond neusje!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-15 22:37

Ha, ha, niet perfect rond uiteraard, zwaartekracht laat ook wat uitlopen naar beneden, paard schuurt er eens aan etc. maar lichaam stoot uiteindelijk ongeveer dat af wat je gezalfd hebt.
er is wel met zalven rekening gehouden met zwaartekracht dit keer (Bij been 1e x eigenlijk niet), dus boven wat hoger en onder tumor iets minder ver, door zwaartekracht wordt het dan redelijk mooie cirkel met in het midden de tumor.

Icecrystal

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:50

Hoe weetje precies tot waar de tumor loopt? Of moet je ongeveer 1 cm rondom smeren?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-15 22:53

Dappere dodo hoor, zo braaf telkens en ook niet schuren. Ziet er flink heftig uit die tankdop! Moet je echt wachten tot ie eraf valt of mag je op een gegeven moment de laatste vezels doorknippen?

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 07:39

Jeetje wat een groot stuk op haar neus! Hopelijk dat dat ook weer snel en mooi gaat helen.

Ik vind het wel echt ontzettend interessant al die foto's en beschrijvingen.

En wat is Heps letterlijk een gouden beestje <3

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 10:59

@Sjolvir: Mijn paard is in juli behandeld met Knotttenbelt voor een sarcoid op haar hals. Uiteindelijk een gat van 18 bij 12 cm geworden. Inmiddels weer hersteld en nu een litteken. Maar het frappante is.. ze heeft sinds een paar maanden ook van die bobbeltjes/pukkeltjes op haar hals netals wat Hepsie heeft. Sommige verdwijnen weer, maar er komen ook weer nieuwe bobbeltjes bij. Ik dacht eerst dat het eiwitbultjes waren, maar nu jouw paard dit ook krijgt.. ik ben als de dood voor nieuwe sarcoiden. Het zit ook alleen op de rechterkant van de hals waar ze behandeld is voor de sarcoid. Hopelijk is het niks en wellicht een allergische reactie ofzo.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 11:27

@Icecrystal, het idee is dat er ook om het zichtbare deel wordt gezalfd, vanwege kleine tumor uitlopertjes die je niet kan zien en voelen.
In dit geval zal het inderdaad ca 1 cm eromheen zijn geweest, bij been was het iets meer.

@Nath010, 18 bij 12!!! Jemig!!
Was de tumor ook zo groot dan?
Heb je foto van de tumor en hoe het geworden is?

Wat betreft die bobbeltjes, jup, alarmbellen bij mijn sarcoid paard, terwijl mijn zwarte ook wel eens een bultje heeft dat er soms best tijd zit, maar dat is anders.. die heeft geen sarcoiden, dus denk je meteen, trekt wel weer weg!

Heps heeft van de zomer met het been een keer rechts op haar hals die bultjes gehad, zijn allemaal weggetrokken.
Deze nu zitten er nog, maar zou raar zijn als het sarcoiden waren, zo snel groeiend en anders van uiterlijk/gevoel.
Nu doen ze eigenlijk niets (zitten er gewoon), ga er van uit ondertussen dat het gewoon reactie is op iets.
Van de week gaan ze wel mee met foto's naar UK.
Maar die zullen deze week wel niet zo snel zijn is daar natuurlijk ook kerst en was toch niet van plan ze zondermeer alle tig te gaan behandelen.

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 12:38

De sarcoid was denk ik zo'n 5 cm ongeveer. Ik heb je een pb gestuurd.

Ja klopt , het ziet er niet uit als sarcoiden. Meer als pukkeltjes zeg maar. Ik heb me ook voorgenomen om me er niet te druk om te gaan maken. Ik hoor graag de reactie vanuit de UK als je antwoord krijgt!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-15 15:52

5 cm! Dat is nogal wat ja, dan kom je wel op zo'n groot gat.
Laat uiteraard weten wat de UK er van vind, maar gokje, die zijn met kerstvakantie en over de rest ben ik niet bezorgd eerlijk gezegd, neus gaat "goed". (klink dom als er gat in gaat vallen, maar ach)

Nath010

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-15 15:58

Klink niet dom! Een gat is goed, dan worden alle vertakkingen meegenomen :-)

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 00:40

Oef je zegt dan wel dat het niet zo goed te zien is.. Rond de 3 cm diep wel of niet? Hoop dat dat uiteindelijk nog mooi gaat helen, is nogal een stuk

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 11:58

Been update, daar was ik gestrand op 9 november (blz 8 van dit topic).

12 november
Steeds beter te zien dat de wond niet alleen geneest door het vormen van nieuwe huid (randje in de wond), maar ook doordat hij samentrekt, je ziet plooitjes in de rechter hoek.
Afbeelding

13 november
Afbeelding

13 november
Wond op buik ook bijna dicht.
Afbeelding

14 november
Wond sluit steeds verder
Afbeelding

17 november
Afbeelding

19 november
Afbeelding

19 november
Om wond geschoren, rechts goed te zien hoeveel wond is samengetrokken, dit is ook de reden waarom hij zo snel sluit, door het samentrekken.
Samentrekken gaat sneller dan vormen van nieuwe huid relatief gezien.
Afbeelding

19 november
Buik zit dicht.
Afbeelding

22 november
Afbeelding

En toen was het halve uur om en kon ik de post niet meer wijzigen!
Tot de volgende update.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 12:37

Nog 1 pret post!

17 november, rondje plassen stampen in de paddock.
Van been, ook al zit wond nog niet dicht heeft ze geen last meer.
Advies is dan ook bewegen, zodat weefsels wel soepel blijven.
Nou hoefde je dat Heps toch al niet uit te leggen, want die gaat vaak zat in de paddock uit haar dak.
En in de wei kon ze ook fantastisch blubber scheuren.
https://www.facebook.com/video.php?v=93 ... =2&theater

22 november.
Afbeelding

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:04

Briljant, watertaxi die ook nog gras stofzuigd. De euro's dus dubbel en dwars waard :D

Dott

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 14:54

Ah. Die wond heelt mooi. Doet die honingzalf dat samentrekken??

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 15:03

Dott schreef:
Ah. Die wond heelt mooi. Doet die honingzalf dat samentrekken??

Nee, dat niet.
Honing zalf houdt de wond vochtig zodat er geen dikke harde korst op komt, die kan open scheuren als je paard beweegt, waardoor je weer verse diepere wond kan krijgen.
En nieuwe cellen kunnen gewoon plekje zoeken ipv dat ze op een korst stuiten.
Korst is ook nuttig uiteraard!

De rest is het normale genezingsproces, dus huid wordt langs de randjes gevormd en het geheel trekt als het ware samen.

Oke, beetje kort door de bocht, maar ongeveer het principe.
Laatst bijgewerkt door Sjolvir op 22-12-15 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:07

Wonderlijk toch, die zelfgenezende kracht van het lichaam <3

Nou ja, met een beeeeeetje hulp van Sjolvir dan ;)

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-15 15:27

Shirley schreef:

En hele berg tubes zalf :D

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:29

dat gaat echt snel en heel mooi dicht zeg!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-15 15:39

Sjolvir schreef:
Shirley schreef:

En hele berg tubes zalf :D

Precies!

Geef je afhaalpunt eens door, dan zal ik ook eens een paar tubes doneren {:)