ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sassefras

Re: ervaringen gevraagd; (on)verkoop(baar) paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:54

reeel zijn is geen reden tot ehh oorlog, een paard met jeuk en geen gunstig oordeel van de DA, wat mij betreft niet in de handel. dan maar .... nou ja ik woon in nijkerk, en echt t is volle bak op vrijdag. TS ik zal je nooit veroordelen, ze gaan voor minder weg hoor

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 20:56

Heel eerlijk ts? Ik zou m laten inslapen. Er zijn veel bokkers die roepen dat je verder onderzoek moet doen, maar ts heeft dat geld niet. Daarom staat haar paard ook te koop.
Ik begrijp ook heel goed dat je het geld er niet voor over hebt om het paard nog verder te laten onderzoeken. Wat moet jij nog met die kennis?
Om te voorkomen dat het paard toch te veel bereden gaat worden door een toekomstige koper of dat het paard van stal naar stal gaat, zou ik toch echt voor inslapen of slachten kiezen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 22:15

Ikeje schreef:
geerke schreef:
gewoon...op een hele goedkope manier nog wat euro's weten te persen uit oude afgedankte dieren :j

Jammer dat je dit zo maar opschrijft. Eerder in dit topic was je er ook al geen voorstander van het dier naar de slacht te sturen. TS heeft geen geld het dier een goede toekomst te bieden, wat is jou alternatief dan?

Zelf ben ik van mening dat een dier beter af is bij de slacht dan enkele uurtjes met een te scherp bit of een paar dagen met pijn/jeuk of wat dan ook. Mijn overtuiging is namelijk dat een dier van een aanstaande dood niets merkt, maar van pijn, slechte verzorging of andere ongemakken wel.

Ik zou mijn dier dan ook nooit als grasmaaier of recreatiepony van de hand doen.
Maar het bovengenoemde adres waar jij op reageert is de beste plek dat een paard zich kan wensen. Hier worden geen euro's uit pony's geperst, maar wordt hard gewerkt door de liefste en meest paardvriendelijke mensen die er zijn, met ontzettend veel verstand van zaken, waar een DA bij ieder vermoeden van een kwaal wordt opgetrommeld en waar zowel de allerkleinste ruitertjes als de doorgewinterde pensiongasten het paardenwelzijn het welzijn van hun dier bovenaan moeten hebben staan want anders...
Hier wordt er meer geld in de paarden gestopt dan er uit komt...

Dus prima als je een mening hebt, maar deze is op niets gebaseerd en kan echt niet worden genoemd in 1 post met de naam van de Meijerij..

Geloof dat maar niet want dan zijn ze snel failliet.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:22

Iemand anders bij wie het opgevallen is dat TS zelf niet meer reageert...... Hoop dat ze het nog een beetje trekt.....

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-15 23:47

Ik snap wel waarom niet. Het is toch ook niet voor haar een makkelijke beslissing.. En dan worden de sterke meningen van anderen haar misschien toch wat teveel, te confronterend misschien, te onprettig.

Of.. Ze heeft het misschien gewoon druk :D ;).

Maar nee, ze zit in een lastige situatie. Ze had het financieel steeds lastiger en deed toen het juiste voor haar paard; het verkopen... Dat toen de problemen kwamen, dat is echt vervelende timing. ZE natuurlijk, word ze al meteen minder geliefd. Ze heeft het er wel netjes bij gezet, top... Maarja, als die daarnaast ineens ook nog moeilijk is gaan lopen... Ja, dan verkoop je hem niet meer.. En als je hem al wilde verkopen want financieel was niet te doen.. Hoe wil je dan verder onderzoek gaan bekostigen?

En wat daarna? Paard kan niet beter, oké, slacht. Paard kan wel weer beter, is het oordeel en dan moet TS hem door de medische molen halen, wat geld kost.. En tijd, dus betaald ze ook nog stalgeld .. En aan het einde van de rit moet ze hem verkopen voor een kleine prijs vanwege de ZE.. Waar moet ze dat geld vandaan halen als ze dat niet meer kan missen ondertussen? Ze was in het begin heel eerlijk naar het paard.. Geen geld om het dier te onderhouden, is moeten weg doen.. Ze heeft ontzettend veel pech nu.. En het paard natuurlijk ook.. Maar het paard heeft wel een mooi leventje gehad en met de dood, daar heeft die niets van door. Een paard beseft niet, zoals de mens, dat die DA die nu komt, of die stal waar die in wandelt, het eindpunt is. Dus daarom vind ik die optie beter dan gratis of goedkoop weg doen, met een kans op een slechte plek, waar die nog jaren met pijn moet hobbelen.

En ik snap je wel Kimmie, maar dat er andere paarden met pijn rond hobbelen of kapot worden gereden door ruiters, staat hier toch van los? En als je het er wel bij wilt halen, is dat argument niet in je voordeel. Zelfs vele gezonde paarden worden al slecht of kapot gereden. Als dat met gezonde paarden al gebeurd, dan gebeurd dat ook met ongezonde en die wil je helemaal al niet in die situatie brengen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 07:31

Ik snap de hele overweging niet.
Aan de hand van een buig proef laat je toch niet je maatje inslapen/naar de slager gaan??
Eerst verder onderzoeken. Dan pas kun jij een weloverwogen beslissing maken.
Als hij een paar maand geleden, vóór de beslissing om hem te koop te zetten iets mankeerde had jij het toch ook laten onderzoeken? Als je daar destijds ook de financiële middelen niet voor zou hebben gehad, was je sowieso al veel te laat met je beslissing.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:17

TS reageert hier al een tijdje niet meer. Dan vraag ik mij af of deze discussie nog zin heeft.
Eerlijk gezegd begrijp ik dat nooit zo goed. Iemand legt een vraag voor en elf kantjes lang nemen mensen de moeite om over de vraag te discussieren. Dan kan je toch de moeite nemen om te reageren? Je stelt toch niet voor niets een vraag? Ik ben benieuwd hoe ts er na het lezen van elf kantjes discussie er in staat. Welke argumenten doen haar besluit beinvloeden en welke niet?

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 08:46

Bodan schreef:
Ik ga af op de kennis van een dierenarts. De oude wordt hij niet. Maar zoals ik al zei ik ga na denken over foto's maken. Misschien valt het idd mee.

Onze Shet was een paar jaar terug niet fit, ze was bij haar vorige eigenaar al hoefbevangen geweest. De dierenarts die haar onderzocht wist heel stellig te zeggen dat ze weer hoefbevangen was en dat ik haar maar beter kon laten inslapen want ´ze was de behandeling niet waard´. Ik zelf herkende geen typische hoefbevangenheidsklachten en kon het gezien ons voerbeleid niet plaatsen. Ook de hoefsmid was er stellig in dat ze niet HB was maar de dierenarts bleef vol houden. Uiteindelijk toch gekozen om foto´s te laten maken en daaruit bleek dat ze niet HB was. Ze is er nog steeds en het gaat super met haar. Ik ben zo blij dat ik die foto´s toch heb laten maken en niet klakkeloos het advies van die dierenarts heb gevolgd.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 09:09

Hoe kan een vee-arts in hemelsnaam concluderen dat hij nooit meer de oude wordt, zonder te weten wat hij mankeert? Dat vind ik nogal een uitspraak.

Vivat

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:09

Maar wij hebben allemaal ook niet gezien hóe slecht het paard loopt natuurlijk, de dierenarts wel.
Ik ben het helemaal eens met de beslissing van Ts dat als het paard niet ok is je er niet mee gaat leuren en ik begrijp het ook als ze beslist er zelf niet meer mee te gaan dokteren maar hem laat gaan. Ik zou er zelf moeite mee hebben niet te weten wat het is en als ik het kan betalen daarom wel kiezen voor foto's.

Maar vergeet niet dat foto's enkel een diagnose zijn, hij blijft er net zo kreupel om alleen heeft het dan misschien een naam of misschien weet je dan nog steeds niet wat hem mankeert en dan wat? Of als er een dure behandeling nodig is? Als de centjes op zijn en je zit al krap in tijd hoe moet ze dan gaan behandelen en of revalideren met het paard?

Ik heb met mijn vorige paard enorm lang gedokterd, niemand kon achterhalen wat hij had maar hij was wel ziek, erg ziek. Zo'n 9000,- verder wisten we nog steeds niet wat hij had en hebben we hem moeten laten inslapen, ik mis hem nog steeds en vind het nog steeds moeilijk dat we er nooit achter zijn gekomen waarom hij zo ziek was. Ik weet ook niet of ik ooit nog zó ver zou willen gaan met onderzoeken en denk achteraf nog wel eens had ik hem maar eerder laten gaan... ;(
Ts weet hoe het paard er aan toe is en hoe kreupel hij is en wat ze nog wil/kan uitgeven aan verdere onderzoeken en moet daar zelf een keuze in maken die eerlijk is naar haarzelf en het paard

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:16

@vivat

Zo heeft een dierenarts bij mijn vorige paard ook de diagnose gegeven slaap maar in.
Gelukkig ben ik wel verder gaan kijken.
En zo verschrikkelijk slecht hij liep begrijp ik zelfs waarom de dierenarts dat zei. Maar hij had het wel totaal mis.
Als het aan hem had gelegen was dat paard frikandel geweest met 7 jaar oud ipv dat hij daarna nog Z dressuur heeft gelopen en 24 is geworden.

Daarom zeg ik. Eerst fatsoenlijk onderzoek. Zou knie zou sprong kunnen zijn en dan een paard afschrijven. Nee.
En ja misschien is het dan zo dat hij beter afgemaakt kan worden.
Maar misschien is 6 weken rust en fatsoenlijk rijden wel de oplossing.

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:24

Quote TS:
Helemaal enthousiast en de hoop dat mijn paard verkocht zou worden. Ik had er een zeer goed gevoel bij. Helaas bleek tijdens het rijden dat mijn paard niet helemaal lekker liep. Ik dacht aan stijvigheid, omdat ik momenteel de tijd niet heb om te rijden en mijn verzorgers sporadisch rijden. De koper vertrouwde het niet en ik kreeg hierdoor ook mijn twijfels. Een half jaar geleden liep mijn paard ook niet zuiver, maar toen kreeg hij ook niet veel beweging. Ik heb toentertijd een osteopaat laten komen. Achteraf gezien heeft mijn paard een paar maanden niet soepel gelopen en nu nog steeds niet

Niet helemaal lekker lopen volgens Ts zelf.
Maar ik ben het er ook mee eens dat er een grens is aan onderzoeken uiteraard. Maar alleen een buigproef en het blote oog vind ik ik toch wel erg weinig basis om een paard in te laten slapen op 10 jarige leeftijd.
Als het inderdaad niet behandelbaar blijkt, of foto's/scan/osteo geen uitsluitsel geven, ben ik zeer zeker voorstander van slacht of inslapen en niet lopen leuren met een paard wat niet goed is.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:32

Precies.
Ik ben ook tegenstander om een kapot paard de handel in te doen omdat je niet weet wat er mee gedaan gaat worden.
Maar laat hem dan wel bewezen kapot zijn.

Wil je een gezond paard naar de slacht. Niemand kan dat tegen houden.
Maar maak dan geen topic maar bel de slager.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 11:38

geerke schreef:
kimmie261 schreef:
tja ik zal ook wel hulpeloos ouderwets zijn,maar paarden laten slachten omdat je het financieel niet meer trekt ,is voor mij wel de weg van de allerminste weerstand,maar goed,als ik hier zo lees zijn er plentie mensen die zichzelf daarna prima in de spiegel kunnen aankijken...

[ Afbeelding ]

misschien iets van de jeugd ofzo....als het ''lastig'' word en we kunnen er niets meer mee,gewoon de worst in. :7

Maar als het nou financieel niet te doen is? Wat moet ze dan?
Het is natuurlijk makkelijk oordelen als je zelf het probleem niet hebt.

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 12:59

ja dan maak je gewoon alles dood natuurlijk..heel logisch :j

maar dan ook al je andere huisdieren,want voor de 1 geen geld is voor de ander ook niet ,dan geen uitzonderingen maken,en dan ook niemand dat veroordelen,tenslotte is dood gaan voor een dier peanuts,maakt ze geen donder uit nl......

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:47

Kimmie261, dat jij het paard niet zou laten slachten, is duidelijk en je goed recht natuurlijk. Maar dit soort sarcastische opmerkingen, wat voegen die toe? Wat kan TS volgens jou dan doen, als er geen geld is voor onderzoek? ElineS heeft wat mij betreft een goed punt. Wat als TS al de mogelijkheid heeft om een paar honderd euro te lenen voor een kreupelheidsonderzoek en foto's. Als daar uit komt dat het een blessure is met een prijzige behandeling, maar wel te genezen. Dan wat? Verkoopbaar? Nee. Maar ook geen middelen om het paard te laten behandelen. Sterker nog, de standaard vaste lasten zijn al teveel, daarom moet paard in eerste instantie al weg.

Een beetje een geval van rug tegen de muur en wat dan...

avalonnancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:55

djinnie schreef:
Kimmie261, dat jij het paard niet zou laten slachten, is duidelijk en je goed recht natuurlijk. Maar dit soort sarcastische opmerkingen, wat voegen die toe? Wat kan TS volgens jou dan doen, als er geen geld is voor onderzoek? ElineS heeft wat mij betreft een goed punt. Wat als TS al de mogelijkheid heeft om een paar honderd euro te lenen voor een kreupelheidsonderzoek en foto's. Als daar uit komt dat het een blessure is met een prijzige behandeling, maar wel te genezen. Dan wat? Verkoopbaar? Nee. Maar ook geen middelen om het paard te laten behandelen. Sterker nog, de standaard vaste lasten zijn al teveel, daarom moet paard in eerste instantie al weg.

Precies dat dus..dus er is ook geen meerwaarde van verder onderzoeken..ja je zou m misschien met een geneesbare blessure weg kunnen geven en hopen dat het goed komt.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 13:59

djinnie schreef:

Maar zoals anderen hier ook al aangeven kan het ook dat de dierenarts er gigantisch naast zit. Het paard loopt niet lekker, maar op basis van 1 buigproef ben ik van mening dat je een paard niet kan en mag afschrijven. Komt er uit de foto's dat het ernstig is en veel geld kost, ja dat zou ik in TS haar situatie ook kiezen voor inslapen. Maar blijkt het allemaal erg me te vallen, en bijv met juiste training te herstellen, dan zou ik alsnog op zoek gaan naar een huisje, desnoods onder bruikleen contract.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:13

geerke schreef:
kimmie261 schreef:
tja ik zal ook wel hulpeloos ouderwets zijn,maar paarden laten slachten omdat je het financieel niet meer trekt ,is voor mij wel de weg van de allerminste weerstand,maar goed,als ik hier zo lees zijn er plentie mensen die zichzelf daarna prima in de spiegel kunnen aankijken...

[ Afbeelding ]

misschien iets van de jeugd ofzo....als het ''lastig'' word en we kunnen er niets meer mee,gewoon de worst in. :7

Ik ben het met je eens Kimmie. Het is de weg van de minste weerstand, de weg van 'omdat het kan'. Mensen menen recht te hebben op een werkend paard want het is hun hobby en die kost veel geld.

Persoonlijk vind ik paardrijden een hobby. Het houden en verzorgen van een paard is dat echter niet. Dat is verantwoordelijkheid.

De meeste paarden waar niet meer op gereden kan worden kunnen nog jaren een gelukkig leven leiden zonder iemand op hun rug.
Verantwoordelijkheid is iets wat ik te vaak mis bij mensen. Niet alleen in hun omgang met dieren.
Verantwoordelijkheid kost tijd en geld. Je hobby kun je ook uitvoeren als bijrijder als je perse wil rijden.

Dus worst, rendac of crematie omdat je er niet meer op kunt rijden doe je voor jezelf, niet voor het paard.
En in veel gevallen is er best geld te vinden om voor je paard te blijven zorgen.
Maar het begint met eerlijk zijn.

Diablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:22

darkadia schreef:
djinnie schreef:

Maar zoals anderen hier ook al aangeven kan het ook dat de dierenarts er gigantisch naast zit. Het paard loopt niet lekker, maar op basis van 1 buigproef ben ik van mening dat je een paard niet kan en mag afschrijven. Komt er uit de foto's dat het ernstig is en veel geld kost, ja dat zou ik in TS haar situatie ook kiezen voor inslapen. Maar blijkt het allemaal erg me te vallen, en bijv met juiste training te herstellen, dan zou ik alsnog op zoek gaan naar een huisje, desnoods onder bruikleen contract.

Zo'n contract stelt ook niks voor, daar zou ik niet op vertrouwen.
Ik zou trouwens zelf het paard ook niet meteen laten slachten hoor. Maar ik kan het van TS wel begrijpen.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:38

Als ik het goed begrijp maakt het voor sommige niet uit wat de blessure is en hoe ernstig. Dus in principe zouden deze mensen een gezond paard ook zomaar in laten slapen.

Vind dit eigenlijk best erg en imo laat dit het verschil zien dus paardenliefhebbers en mensen met paarden.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:47

Maar Cardy, wie zit er te wachten op een geblesseerd paard van 10 wat nog niets gepresteerd heeft (tenminste dat lees ik nergens) met zomereczeem? Ik denk dat als TS zeker zou weten dat ze een huisje kon vinden naar iemand die hem gratis overneemt en daar 100% zuiver mee omgaat, dat ze hem weg zou geven, maar ik zou zelf die gok ook niet wagen

Het is niet dat TS hem weg doet omdat hij niet fit meer is, maar omdat ze er de tijd en de middelen niet voor heeft. Dus ook zonder ZE en zonder kreupelheid zou hij dus wegmoeten.

Er zijn veel te veel paarden in Nederland en een groot gedeelte daarvan zijn 'kneusjes'

ja, die hebben ook recht op leven, maar we weten allemaal dat juist deze paarden vaak van de regen in de drup raken.

Cardy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 14:50

Het gaat er mij om dat mensen niet belangrijk vinden wat en of het paard iets mankeert, dus het medische gedeelte is niet een factor om te bepalen of het paard ingeslapen wordt. Dus een gezond paard zou dan ook makkelijker ingeslapen worden.

Als ik het goed begrepen heb, is de zomereczeem niet bewezen. Dit is een aanname.
Ook loopt het dier wat stijf en is er een buigproef gedaan.

Paard zou dus ingeslapen worden omdat er aannames worden gedaan.

Caroline52

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 15:02

Wat mij betreft leen je geld van je vrienden ofzo maar als ik de som goed heb gemaakt heb je het paard vanaf zijn 2e jaar persoonlijk zo ik het niet
Kunnen handelen om een dier in te slapen als je er misschien nog iets aan
Had kunnen doen voor hetzelfde geld heeft het dier een chipje of ocd op ofzo op een manier die heel makkelijk weg te halen is en dat he het dier gewoon nog als recreatie / leerzaams aan een paar kleine meisjes kan verkopen?

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-15 15:11

Idd , een brave fjord die een paar jaar weinig gedaan heeft, last van z'n lijf heeft en misschien met goed management - voer en training nog een heleboel jaar mee kan draaien bij een ruiter die niet het hoogste aan sport in z'n hoofd heeft , gewone basis wedstrijdjes en lekker buitenrijden wil maar niet een groot budget heeft zal best geneigd zijn om (mits het paard voor een klein bedrag het paard over te nemen is ) willen beginnen aan een project als de prognose positief is.