Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

littleroosie

Re: Mager, staan als een berggeit, ten einde raad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 18:27

Ze kunnen de gegevens van Wolvega gebruiken. Daarom morgen eerst met Wolvega bellen over de precieze schade aan de pezen en welke pezen en waar.

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:28

Fijn dat je nu eindelijk een mogelijke oorzaak hebt van haar problemen. Pijn kan er inderdaad voor zorgen dat ze zo vermagerd. Het is ook heel goed mogelijk dat ze door de pijn en de stress daarvan maagzweren heeft opgelopen waardoor ze nog eens extra vermagerd. Misschien is het een idee om haar daar iets voor bij te geven? Ik heb zelf bij een ziek paard goede ervaringen met pronutrin maar er zijn vast ook andere middelen.
In ieder geval veel sterkte en beterschap met haar.

Caesar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:29

Ik snap je TS, je wilde een uitslag zodat je haar niet zonder reden in hoefde te laten slapen.

Maar dit is toch genoeg? Paard kampt al jaren met blessures en pijn. Heeft zelfs zoveel pijn dat het paard sterk vermagerd en amper kan staan. Goed is goed... laat haar los en accepteer dat het ook een keer klaar is... voor je paard. Sterkte!

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:31

littleroosie schreef:
Wat ik er mee hoop te bereiken is een paard dat pijnvrij op de weide kan staan.

De discussie over wel of niet inslapen heeft geen zin. Ik heb nu nog niet alle informatie en kan er niks zinnigs over zeggen. Ga morgen wel vragen of ze alsnog een bloedonderzoek willen doen.

Jeetje heftig.. vooral voor je paard. Ik begrijp je gevoel maar wat wil je Rel nog meer laten doorstaan?

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:32

Ik snap dat een aantal mensen roepen dat ze beter af is als ze word ingeslapen voor zo ver ik het van uit hier kan bekijken is dat ook mijn mening. Maar ik snap ook jouw TS je gevoel zegt dat het paard nog zo graag wil en je wilt gewoon nog alles doen wat in de mogelijkheid ligt om haar daar bij te helpen. Waar het uit eindelijk op uit komt moet voor jouw uit eindelijk wel een goed gevoel ook geven afscheid nemen is ook een soort proces waar je door heen moet. En wie weet er zijn al zo veel verhalen van paarden die wonder boven wonder het toch weer boven op komen. Heel veel sterkte jij weet wanneer het genoeg is.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:48

Lees het topic al van begin. Als het genoeg is, is het genoeg. Maar paard staat nu op pijnstilling. Dus ze kunnen nu gerust bijkomende onderzoeken doen.
Als er hoop is voor herstel, waarom niet.
Als je als mens iets overkomt, ongeluk ernstige ziekte wordt je toch ook niet ingeslapen?
Dan kun je zeggen dat je dat als mens begrijpt, nou als je diagnose kanker krijgt begrijp je dat ook niet hoor. Het overkomt je ook alleen maar.
TS veel sterkte en ik duim dat je paard er bovenop komt!

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:50

mens en dier kun je niet vergelijken, maar ik zou idd ook verder onderzoek nu afwachten in hoop van zege. en dan pas beslissen

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:52

Ook een veearts heeft een morele en ethische grens.
Hun drive is om dieren te genezen én geld te verdienen. Een inslaap advies is dan ook echt in het belang van het dier.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 18:58

Neen mens en dier zijn niet te vergelijken. Maar paard heeft nu geen pijn. Dan vind ik niet dat de ts moet aangesproken worden dat ze meteen moet inslapen, en dat ze het paard uit eigenbelang nu laat leven.
En ik snap inderdaad dat een da aan een bepaalde code moet houden. Maar je mag op zijn minst wel een volledige diagnose hebben... Voor je je paard laat inslapen.
Zou best kunnen dat ze bij het rechte eind zullen hebben. Maar op het oog kan je toch onmogelijk zo'n mededeling doen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:00

Je hoopt dat het paard nu geen pijn heeft. Pijnstillers zijn geen garantie voor pijnloos zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:02

Het spijt me maar ik begrijp het niet...
Een paard leeft niet met een toekomst een paard leeft nu. Ze staat al enorm lang met pijn en hoewel ze nu op pijnstillers staat... Ik begrijp niet waarom je nog verder zou willen afwachten.

Het paard is al op leeftijd en heeft je veel gegeven. Het is in mijn ogen niet eerlijk om hier nog mee door te gaan.

Als je ergens van houdt laat je het los...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:03

StalNollie schreef:
waarvan 2 niet eens onderzoek hebben gedaan cayenne?

Ze wilden niet behandelen en hebben geen bloedonderzoek gedaan.
Ze hebben het paard in ieder geval wel gezien, dus klinisch onderzocht en ze hebben ook vast een reden om te weigeren het paard te behandelen. In ieder geval 1 vd 2 kent het paard al een aantal jaren.

Nu zegt da nr 3 hetzelfde..
Ik weet wat ik zou doen, maar dat wil ts niet..

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:03

Ze wil niet afwachten, ze wil onderzoeken behandeling. Opleeftijd??? Het dier is 17!!

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:12

Vanaf de zijlijn is het altijd zoveel makkelijker om te bepalen waar de grens is, omdat je er ver vanaf staat. Maar als je er midden in staat is dat ineens een stuk lastiger. En juist daarom is het goed om een compleet beeld te hebben van wat er mis is.
TS, ik wens je heel veel wijsheid toe met de keuzes die je nu en binnenkort moet maken. Maar houd altijd het welzijn van je paard in je achterhoofd, boven je eigen welzijn :)

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:16

Hebben ze het in Wolvega niet over de stamcel-therapie gehad? Vorig jaar ook met paard en kapotte pees daar geweest. Maar die wat kapot als in: Overal scheurtjes door de hele pees.

littleroosie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-15 19:18

Laseren geeft meer succes dan stamcel-therapie en is goedkoper.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:20

Volgens de kliniek of de lasermeneer?

Ibbel

Sizzle schreef:
Twee achterbenen met kapotte pezen doet me denken aan een bindweefsel aandoening waar ik even de naam niet meer van weet.
Paarden gaan dan ook zo staan als jouw paard en worden beervoetig.

DSLD - is eerder al als optie gegeven. Heb er dit voorjaar 1 van 17 in laten slapen daarmee. Die dieren verrekken echt van de pijn en laseren is geen optie.

Anoniem

Ik heb het nooit ervaren als 'van buitenaf is het makkelijker'. :n

Als twee klinieken weigeren te behandelen... Zegt dat dan niet genoeg?

Begrijp me niet verkeerd. Ik snap héél goed dat dat enorm veel pijn doet. Welzijn van datgene waarvoor je verantwoordelijk bent staat in mijn ogen altijd voorop.

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:22

Ik begrijp ook als het echt dieronwaardig is dat je echt moet stoppen.
Maar dat lijkt mij hier niet het geval.
Pijnstiller werkt wel pijnstillend, 100 % is iets anders. Maar werkt wel als een verlichting. Anders zou het ook onzinnig zijn om ze te geven.
Ts wacht gewoon de resultaten af. En maakt daarna een beslissing.
Als het in doenbare periode te behandelen is, en het paard daarna best nog 5 a 10jaar een mooi leven op de wei kan hebben. Hoe kan je daar tegen zijn.
Natuurlijk is het niet leuk, niemand kiest daarvoor. Je moet er gewoon door, en net omdat een paard in het nu leeft is het de moeite door te zetten en nog het paard indien mogelijk een pijnvrij leven te geven.
Je laat toch ook geen paard inslapen omdat hij een ongeluk heeft en een lelijke pijnlijke wond, die veel verzorging zal nodig hebben en kans op wildgroei en dergelijke omdat je het erg vind voor het paard, omdat hij op dat ongeblik het erg lastig zal hebben.
En natuurlijk is dat erg voor het dier, maar het is nu zo.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:25

Ibbel, ja dat bedoel ik inderdaad.
Heb dat even gemist in het topic, niet alles gelezen.

quintusgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:27

Wij hebben het paard wel laten inslapen (was ook zo goed als blind). Dat is ieder zijn keus, maar wij hebben het gedaan omdat hij met deze pees het risico liep (en die was behoorlijk groot) bij een verkeerde beweging, om helemaal door te scheuren. Dan moest ie sowieso ingeslapen worden.
Je zou kunnen vragen of dit kan gebeuren. Is maar een tip en absoluut niet veroordelend bedoelt! Ook of ze wel weer op de wei kan of dat ze echt bv een half jaar op stal moet......?
Laatst bijgewerkt door quintusgl op 20-08-15 19:28, in het totaal 1 keer bewerkt

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:27

Lente schreef:
Ik heb het nooit ervaren als 'van buitenaf is het makkelijker'. :n

Als twee klinieken weigeren te behandelen... Zegt dat dan niet genoeg?

Begrijp me niet verkeerd. Ik snap héél goed dat dat enorm veel pijn doet. Welzijn van datgene waarvoor je verantwoordelijk bent staat in mijn ogen altijd voorop.

2 klinieken? Er zijn 2 DA's die geen onderzoek hebben gedaan, die na het miskraam deze uitspraak deden.
Ondertussen is nu geweten dat het een ernstige peesblessure is. De kliniek geeft aan dat ze er misschien niet doorkomt en dat inslapen een optie wordt.
Dat wil niet zeggen dat je dat gelijk moet doen. Zonder eens te bekijken indien er een oplossing kan zijn.
Kritisch denken vind ik net 1 vd belangrijkste dingen die je kan doen. En daar moet je ook de optie hebben dat je het welzijn in het oog moet houden en als het tijd is dat ze gaat, dat ook doet.
Maar je laat geen beest inslapen zonder dat je even je opties overweegt.

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:31

Fijn dat je in ieder geval eindelijk een idee hebt van wat er is en wat je kan doen. Laat je niet gekmaken door de discussie wel/niet inslapen, jouw paard, jouw beslissing . Zolang je hier over 10 jaar met een goed gevoel op terug kan kijken heb je het goed gedaan ongeacht of rel er dan wel of niet meer is
Ik blijf je nog even volgen

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-15 19:39

Lente schreef:
Het spijt me maar ik begrijp het niet...
Een paard leeft niet met een toekomst een paard leeft nu. Ze staat al enorm lang met pijn en hoewel ze nu op pijnstillers staat... Ik begrijp niet waarom je nog verder zou willen afwachten.

Het paard is al op leeftijd en heeft je veel gegeven. Het is in mijn ogen niet eerlijk om hier nog mee door te gaan.

Als je ergens van houdt laat je het los...

Beestje is pas 17!!!