Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Babootje schreef:xBontfire schreef:Hoe zou je aan de voeten kunnen zien dat het paard HKO heeft als ik vragen mag? Gewoon uit nieuwsgierigheid!
HKO voeten zijn vaak smaller en wat hoger op de verzenen (meer richting bokvoet zeg maar).
Jouw pony heeft in verhouding mooi gevormde ronde voeten.
RianneH schreef:Vind dat ook wel gevaarlijke uitspraken. Ik kan me voorstellen dat je iets kan zien, maar een zekere diagnose is alleen te stellen op foto's.
Zo meldde de hoefsmid die destijds ijzers onder de hoeven van het paard sloeg dat HKO had die ik kende dat hij juist de slechtste voet er op het oog het beste uit vond zien.
RianneH schreef:Vind dat ook wel gevaarlijke uitspraken. Ik kan me voorstellen dat je iets kan zien, maar een zekere diagnose is alleen te stellen op foto's.
Zo meldde de hoefsmid die destijds ijzers onder de hoeven van het paard sloeg dat HKO had die ik kende dat hij juist de slechtste voet er op het oog het beste uit vond zien.
xBontfire schreef:@Arisca2005
Allereerst dankjewel voor het delen van je ervaring! Zelf begin ik steeds meer te twijfelen aan de meerwaarde van het verder onderzoeken van wat er mis is nu ik het er ook met mensen in mijn omgeving over heb. Want ja ik zou zo'n onderzoek kunnen doen als ik spaar, maar om nou met speciaal beslag te gaan beginnen enzo (mocht HKO dan de diagnose zijn) tsja wat schiet ik daar nou mee op.
Het geld zou nog niet zo'n probleem zijn, ik zou meer kunnen gaan werken. Maar mijn DA zei ook al bij het bezoek het is wachten hoe lang het nog enigsinds goed gaat met dat rechterachterbeen, wat ook slecht is.
Daarmee zit ik heel erg in de knoop, ik denk bij mezelf: wat is wijsheid? En wat is nou het beste voor haar?
Op de pijnstilling reageerde ze gister al wel, ze liep vlotter mee e.d. Ben benieuwd hoe het vandaag met haar gaat.
Ik snap dat de duivelsklauw maar een lichte pijnstilling bied, maar chronisch aan de medicijnen vind ik ook niks voor mijn pony om eerlijk te zijn.
amyz schreef:TS, ik begrijp je gedachtegang vwb pijnstillers etc volkomen. Dat vooropgesteld.
Maar wil je niet weten wat er is?
Ik heb vorig jaar mijn hengst moeten laten gaan. Volledig kapot aan 2 benen en rug, pas 3 jaar oud, geen redden meer aan. Speciaal beslag leek voor korte tijd een mogelijkheid tot bleek dat achterbeen dus ook artrose in zat en dan heb ik het nog niet eens over zn rug. Langdurig op pijnstillers is voor mij ook nooit een optie met een dier. Hooguit om te zeggen ik geef m nog een paar mooie maanden.
Maar ik had er echt nooit mee kunnen leven als ik niet had geweten wat hij mankeerde. Ik heb me ieder vlekje op de foto's uitgebreid laren uitleggen, van meerdere artsen gehoord dat opereren geen optie was en waarom. Me verdiept in wat hij mankeerde.
Op pijnstillers stond er gewoon een heel ander paard. Maar zonder die foto's had ik niet met mezelf en de beslissing die ik heb genomen kunnen leven.
Ik begrijp; iedereen is weer anders. Je moet doen wat voor jou goed voelt. Maar persoonlijk zou ik het allemaal zeker willen weten...
Tinky12 schreef:SandraVerl...een dier comfortabel houden vind ik niet voor de langere termijn.Een dier moet zich goed voelen om goed te kunnen functioneren.Comfortabel houden is een compromis.Een dier moet niet koste wat kost in leven gehouden worden.
Waardig leven...waardig sterven,houden van betekend ook loslaten.
Ook als je financiëel niet draagkrachtig genoeg bent om een hele santekraam open te trekken voor onderzoek,is het soms beter om een knoop door te hakken.
Beter een week te vroeg dan een uur te laat.
xBontfire schreef:Ik wil niemand voor de kop stoten hoor, ik zelf zou graag willen weten wat er precies met haar aan de hand is ja maar aan de andere kant denk ik ook hoeveel verder kom ik daar nou mee? Dan spaar ik voor dat onderzoek en misschien is het meteen de eerste keer raak en dan?