Pony is onwijs lui, lusteloos.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: Pony is onwijs lui, lusteloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:58

een HKO hoef is vaak steiler,ook punten ze met de zieke hoef naar voren.Kreupelheid word erger op de volte met het zieke been aan de binnenkant.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 18:32

Zal ik anders eens een foto maken vanaf de zeikant morgen? De voorvoetjes zijn wel steiler als achter (naar mijn idee) maar het zou dus echt heel steil moeten zijn eigenlijk?
Over die volte zou ik niks durven zeggen, ik heb daar ook niet zo'n hele goede kijk op moet ik eerlijk bekennen.

Inmiddels hebben mijn ouders besloten dat ik de duivelsklauw van hun krijg, dus die ga ik vanavond bestellen. :)

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:37

Mijn paard heeft HKO aan beidde voorbenen toen de ontsteking nog niet onder controle was liep ze niet kreupel maar wel korter dan normaal (misschien zoals jouw pony altijd al doet). Toen de DA 1 hoef had uitverdoofd liep ze gelijk stokkreupel op de volte op het harde daardoor wist hij gelijk wat er ongeveer aan de hand was.

Ik was 500 euro kwijt voor foto's, uitverdoven, 1 kg asperine en twee inspuitingen in de hoeven met cortisonen + iets om de gewrichtsvloeistof te verbeteren (weet de naam even niet meer). Alles is op locatie gedaan. Als beslag zit er nu voor een een aangepast ijzertje (85 euro per keer betaal ik bij de smid).Ze loopt nu weer als een zonnetje :)

Dat is ongeveer een indicatie als dit dus daadwerkelijk aan de hand is. HKO is enorm pijnlijk en als je je pony niet kan behandelen dan lijkt me de beste optie om hem te verlossen uit zijn lijden.
Duivelsklauw kan verlichtend werken bij lichte gewrichtsklachten maar ik denk dat het voor ernstige pijnklachten niet afdoende zal zijn.

Hoe reageert je pony op de pijnstillers van de dierenarts?
Laatst bijgewerkt door Newallure op 15-07-15 19:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:37

xBontfire schreef:
Hoe zou je aan de voeten kunnen zien dat het paard HKO heeft als ik vragen mag? Gewoon uit nieuwsgierigheid!

HKO voeten zijn vaak smaller en wat hoger op de verzenen (meer richting bokvoet zeg maar).
Jouw pony heeft in verhouding mooi gevormde ronde voeten.

Newallure

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:41

Babootje schreef:
xBontfire schreef:
Hoe zou je aan de voeten kunnen zien dat het paard HKO heeft als ik vragen mag? Gewoon uit nieuwsgierigheid!

HKO voeten zijn vaak smaller en wat hoger op de verzenen (meer richting bokvoet zeg maar).
Jouw pony heeft in verhouding mooi gevormde ronde voeten.

Bij mijn paard waren hoeven ook niet smaller en hoger op de verzenen.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:43

Vind dat ook wel gevaarlijke uitspraken. Ik kan me voorstellen dat je iets kan zien, maar een zekere diagnose is alleen te stellen op foto's.

Zo meldde de hoefsmid die destijds ijzers onder de hoeven van het paard sloeg dat HKO had die ik kende dat hij juist de slechtste voet er op het oog het beste uit vond zien.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 09:38

@Arisca2005
Allereerst dankjewel voor het delen van je ervaring! Zelf begin ik steeds meer te twijfelen aan de meerwaarde van het verder onderzoeken van wat er mis is nu ik het er ook met mensen in mijn omgeving over heb. Want ja ik zou zo'n onderzoek kunnen doen als ik spaar, maar om nou met speciaal beslag te gaan beginnen enzo (mocht HKO dan de diagnose zijn) tsja wat schiet ik daar nou mee op.
Het geld zou nog niet zo'n probleem zijn, ik zou meer kunnen gaan werken. Maar mijn DA zei ook al bij het bezoek het is wachten hoe lang het nog enigsinds goed gaat met dat rechterachterbeen, wat ook slecht is.
Daarmee zit ik heel erg in de knoop, ik denk bij mezelf: wat is wijsheid? En wat is nou het beste voor haar?
Op de pijnstilling reageerde ze gister al wel, ze liep vlotter mee e.d. Ben benieuwd hoe het vandaag met haar gaat.
Ik snap dat de duivelsklauw maar een lichte pijnstilling bied, maar chronisch aan de medicijnen vind ik ook niks voor mijn pony om eerlijk te zijn.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:15

RianneH schreef:
Vind dat ook wel gevaarlijke uitspraken. Ik kan me voorstellen dat je iets kan zien, maar een zekere diagnose is alleen te stellen op foto's.

Zo meldde de hoefsmid die destijds ijzers onder de hoeven van het paard sloeg dat HKO had die ik kende dat hij juist de slechtste voet er op het oog het beste uit vond zien.

Dat kan natuurlijk altijd. Je hebt regels en uitzonderingen op de regels. Bij een nauwe "samengeknepen" hoef en hoog op de verzenen kom je HKO nu eenmaal meer tegen. Mogelijk speelt mee het "toonlanden" en niet goed afrollen van de hoef, waardoor het hoefmechanisme niet goed werkt mee.
Maar HKO is idd alleen vast te stellen door het gewricht op de foto te zetten. Buigproeven geven niet voldoende indicatie hiervoor.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:17

RianneH schreef:

daar heb je gelijk in,een foto daar kan niets tegen op,alhoewel naar voren neerzetten van het been,en dan niet 1x maar steeds wel een duidelijk symptoom van HKO is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:25

Haha, iedereen is hier een beetje aan het raden wat het zou kunnen zijn, zie ik ineens een advertentie van een paragnost onderaan de pagina :')

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:26

xBontfire schreef:
@Arisca2005
Allereerst dankjewel voor het delen van je ervaring! Zelf begin ik steeds meer te twijfelen aan de meerwaarde van het verder onderzoeken van wat er mis is nu ik het er ook met mensen in mijn omgeving over heb. Want ja ik zou zo'n onderzoek kunnen doen als ik spaar, maar om nou met speciaal beslag te gaan beginnen enzo (mocht HKO dan de diagnose zijn) tsja wat schiet ik daar nou mee op.
Het geld zou nog niet zo'n probleem zijn, ik zou meer kunnen gaan werken. Maar mijn DA zei ook al bij het bezoek het is wachten hoe lang het nog enigsinds goed gaat met dat rechterachterbeen, wat ook slecht is.
Daarmee zit ik heel erg in de knoop, ik denk bij mezelf: wat is wijsheid? En wat is nou het beste voor haar?
Op de pijnstilling reageerde ze gister al wel, ze liep vlotter mee e.d. Ben benieuwd hoe het vandaag met haar gaat.
Ik snap dat de duivelsklauw maar een lichte pijnstilling bied, maar chronisch aan de medicijnen vind ik ook niks voor mijn pony om eerlijk te zijn.

Dan zou ik toch eens mee beginnen om te kijken wat er met dat rechter achterbeen nu precies aan de hand is. Nog steeds heel goed mogelijk dat de kreupelheidsklachten voor veroorzaakt worden door kreupelheid achter. .
Ik vind het nog steeds naar om te lezen dat je vader een kreupele pony voor je heeft gekocht en jullie daar al die tijd gewoon mee hebben gereden. Tot ie nu eindelijk aan alle benen kreupel is en hij eigenlijk niet meer kan. Jij kan er weinig aan doen TS, je wist toen niet beter. Maar nu je dat wel weet, waarom dat beestje door laten lopen? Zet hem op rust en ga eerst eens goed uitzoeken wat hij heeft. Misschien is het te verhelpen, misschien niet. Zo niet, ja dan moet je je conclusies trekken. Ik proef een beetje dat jij het ook zonde vindt om er geld aan uit te geven als ie straks alsnog naar de slager moet. Als je er zo in staat, maak er dan gewoon een einde aan. Wil je het beestje nog een kans geven. Doe dat dan. Maar op de pijnstillers door laten lopen vind ik eigenlijk not done.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:27

Joolien schreef:
Haha, iedereen is hier een beetje aan het raden wat het zou kunnen zijn, zie ik ineens een advertentie van een paragnost onderaan de pagina :')

Lust je ook koekies? _O- _O- _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:32

Maar babootje, vols mij staat ie al op rust en zegt ts zelf dat ze niet wilt om hem door te laten lopen op pijnstillers toch?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:42

Joolien schreef:

misschien weet die het?Maar vast ook niet gratis :+

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 10:54

Krijg nu een reclame:chronische artroses? Deze maand + gratis MRI rug scan.
Vast niet voor paarden :+

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:24

TS...kijk hoe het met de pijnstilling gaat en hoe ze reageert op de duivelsklauw.In die tijd kun je eens rustig nadenken over wat je wilt.
Verder onderzoek of niet...hoe lang wil je evt. doorgaan met de pijnstilling en als dat toch ook weer niet blijkt te helpen,wat dan.

Dat er iets mis is dat weet je nu,praat eens met de DA hierover.Wat zijn de kansen en wat is eerlijk om te doen,natuurlijk komt ook het financiële plaatje om de hoek kijken.Wat voor budget is daarvoor vrij te maken en heeft het nut.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 11:36

Dieren kosten geld als ze ziek zijn. Ik heb de afgelopen maanden zeer veel geld laten rollen om uit te vissen wat er nu mis is met mijn paard en ik heb nog altijd geen diagnose. In mijn geval zeggen ze in de kliniek: paard kan oud worden, maar ook plots zieker worden en sterven. Om zeker te zijn dat hij geen pijn heeft, komt straks de fysio langs en dan zal ik wel verder zien.
Ik heb er geen probleem mee om hem levenslang op medicatie te zetten, als dat nodig is om hem comfortabel te houden, dan doe ik dat. Ik laat mijn paard pas gaan als hij zelf aangeeft dat hij levensmoe is. Lang geleden heb ik de fout gemaakt om een hond te laten inslapen die, ook al was ze heel ziek, nog niet klaar was om te sterven. Wel, dat doe ik nooit meer!
Artrose is tegenwoordig toch ook goed onder controle te houden, net zoals cushing. Moest ik zo'n diagnose krijgen, zou dat voor mij geen reden zijn om mijn paard onmiddellijk te laten gaan.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:06

SandraVerl...een dier comfortabel houden vind ik niet voor de langere termijn.Een dier moet zich goed voelen om goed te kunnen functioneren.Comfortabel houden is een compromis.Een dier moet niet koste wat kost in leven gehouden worden.
Waardig leven...waardig sterven,houden van betekend ook loslaten.

Ook als je financiëel niet draagkrachtig genoeg bent om een hele santekraam open te trekken voor onderzoek,is het soms beter om een knoop door te hakken.
Beter een week te vroeg dan een uur te laat.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:43

TS, ik begrijp je gedachtegang vwb pijnstillers etc volkomen. Dat vooropgesteld.

Maar wil je niet weten wat er is?
Ik heb vorig jaar mijn hengst moeten laten gaan. Volledig kapot aan 2 benen en rug, pas 3 jaar oud, geen redden meer aan. Speciaal beslag leek voor korte tijd een mogelijkheid tot bleek dat achterbeen dus ook artrose in zat en dan heb ik het nog niet eens over zn rug. Langdurig op pijnstillers is voor mij ook nooit een optie met een dier. Hooguit om te zeggen ik geef m nog een paar mooie maanden.

Maar ik had er echt nooit mee kunnen leven als ik niet had geweten wat hij mankeerde. Ik heb me ieder vlekje op de foto's uitgebreid laren uitleggen, van meerdere artsen gehoord dat opereren geen optie was en waarom. Me verdiept in wat hij mankeerde.

Op pijnstillers stond er gewoon een heel ander paard. Maar zonder die foto's had ik niet met mezelf en de beslissing die ik heb genomen kunnen leven.

Ik begrijp; iedereen is weer anders. Je moet doen wat voor jou goed voelt. Maar persoonlijk zou ik het allemaal zeker willen weten...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:50

amyz schreef:
TS, ik begrijp je gedachtegang vwb pijnstillers etc volkomen. Dat vooropgesteld.

Maar wil je niet weten wat er is?
Ik heb vorig jaar mijn hengst moeten laten gaan. Volledig kapot aan 2 benen en rug, pas 3 jaar oud, geen redden meer aan. Speciaal beslag leek voor korte tijd een mogelijkheid tot bleek dat achterbeen dus ook artrose in zat en dan heb ik het nog niet eens over zn rug. Langdurig op pijnstillers is voor mij ook nooit een optie met een dier. Hooguit om te zeggen ik geef m nog een paar mooie maanden.

Maar ik had er echt nooit mee kunnen leven als ik niet had geweten wat hij mankeerde. Ik heb me ieder vlekje op de foto's uitgebreid laren uitleggen, van meerdere artsen gehoord dat opereren geen optie was en waarom. Me verdiept in wat hij mankeerde.

Op pijnstillers stond er gewoon een heel ander paard. Maar zonder die foto's had ik niet met mezelf en de beslissing die ik heb genomen kunnen leven.

Ik begrijp; iedereen is weer anders. Je moet doen wat voor jou goed voelt. Maar persoonlijk zou ik het allemaal zeker willen weten...

mee eens(herinner mij je paard nog goed |( )....ik vind 15 ook niet een leeftijd om niets te proberen.Pony kan nog jaren mee,mocht het met speciaal beslag zijn ,supplement zou dat mooi zijn.Pijnstillers de rest van zijn leven is niet haalbaar.Die niet hormonale ontstekingsremmers zijn slecht voor de maag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 13:23

Tinky12 schreef:
SandraVerl...een dier comfortabel houden vind ik niet voor de langere termijn.Een dier moet zich goed voelen om goed te kunnen functioneren.Comfortabel houden is een compromis.Een dier moet niet koste wat kost in leven gehouden worden.
Waardig leven...waardig sterven,houden van betekend ook loslaten.

Ook als je financiëel niet draagkrachtig genoeg bent om een hele santekraam open te trekken voor onderzoek,is het soms beter om een knoop door te hakken.
Beter een week te vroeg dan een uur te laat.

En wat is er mis mee om een paard met artrose glucosamine te geven? Het houdt het dier soepel, dus comfortabel. Ik ken paarden die nog 10 jaar, pijnvrij, bereden worden onder dat product. Daar is niets koste wat kost in leven houden aan en toch doe je aan comfort zorg door glucosamine te geven.
Je doet trouwens net hetzelfde door je oude paard slobber te geven of iets anders, wanneer hij op gewone voeding te mager wordt. Comfort bieden is echt wel heel wat meer dan het leven van een terminaal ziek dier te redden.
Pijn kan je trouwens makkelijk laten testen. De fysio is hier net buiten. Paardlief wordt, zoals ik al dacht, best niet meer gereden (was ik ook niet van plan). Meneer heeft nog heel weinig bespiering en is stijf in nek en rug, maar hij is wel pijnvrij. Wat hij niet zal blijven als ik de boel maar de boel laat. Dus vanaf morgen ben ik de privé kinesist van mijn paard. Wel, dat is ook comfort zorg bieden en je zou het ook als rekken kunnen bekijken (gezien zijn andere kwalen), maar er is geen haar op mijn hoofd dat eraan denkt om hem te laten inslapen. (Ook al zal hij voor heel wat mensen een nutteloze investering zijn). En nee, ik ben niet stinkend rijk, heb geen job die goed betaald, ik heb nu alleen een geplande aankoop waarvoor ik gespaard had uitgesteld.
TS kan hier niets aan doen, zij zit nog op school, maar haar ouders hadden voor de aankoop van deze pony wel fatsoenlijk moeten nadenken hoeveel zij erin wilden investeren. Er was al wat mis met het beestje en het had voor TS en de pony eerlijker geweest, moesten zij op dat moment besloten hebben om toch niet voor deze pony te gaan.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:25

Wat pijnstillers betreft, het ene paard is ook het andere niet. Heb er hier eentje dat jaren duivelsklauw kreeg, nu sinds aantal maanden Previcox (eigenlijk voor honden) omwille van haar artritis. Paard heeft artritis, loopt stijf maar is nog de eerste in rij om naar wei of stal te gaan. Heeft heldere blik, dus inslapen raadt ook DA me af.

Is ook nog niet zeker dat het met het paardje niet goedkomt als ze langere tijd op rust staat, al vrees ik dat 24/7 weidegang zonder werk ook geen goed zal doen aan haar overgewicht (weer extra belasting).

pikeurmiep

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 16:36

ik heb niet de hele topic gelezen,maar heb je weleens bloed laten nakijken door de da misschien krijgt hij verkeerd voer of heeft hij een tekort aan bepaalde vitamines of mineralen.
goed voer is gewoon heel belangrijk.sommige paarden hebben genoeg aan 3x daags hooi,maar andere paarden moeten misschien wat andere krachtvoer hebben waar niet echt energie in zit maar meer vitamines en mineralen.
nogmaals heb niet alles doorgelezen.

xBontfire

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-15 17:08

Ik wil niemand voor de kop stoten hoor, ik zelf zou graag willen weten wat er precies met haar aan de hand is ja maar aan de andere kant denk ik ook hoeveel verder kom ik daar nou mee? Dan spaar ik voor dat onderzoek en misschien is het meteen de eerste keer raak en dan?
Amyz bijvoorbeeld wat jij zegt, ik kan toch never nooit een operatie betalen.
Dan kan ik, in mijn ogen, beter dat spaargeld toch gebruiken om het haar zo comfortabel mogelijk te maken en nog een pensioentje te geven?
En ja ze is 'pas' 15, maar daar heeft ze zelf geen weet van, zij weet alleen maar dat ze zich niet fijn voelt.

Misschien zie ik het wel helemaal verkeerd maar ik moet wel een beetje realistisch blijven, ik kan zeker meer gaan werken om haar te ondersteunen met eventueel voedings suplementen e.d maar ik heb ook nog meer te doen dan werk, ik heb ook nog school, ik moet ook nog tijd hebben om elke dag naar de paarden toe te kunnen. En ik zeg niet dat ik dat niet voor ze over heb hoor, maar ik weet niet of dat haalbaar is ik ga volgend jaar op mijn nieuwe opleiding al best lange dagen maken, dusja..

Anyway, ik heb haar vandaag wel een stukje laten draven aan de longe om te zien of ze beter loopt. Ze is nog steeds liever lui dan moe, maar dat is denk ik ook deels de aard van het beestje. Ze beweegt wel een stuk soepeler!

@pikeurmiep
Nee dat is niet gedaan maar ik zie hier momenteel de meerwaarde ook niet echt van in, toch bedankt voor je tip.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 17:33

xBontfire schreef:
Ik wil niemand voor de kop stoten hoor, ik zelf zou graag willen weten wat er precies met haar aan de hand is ja maar aan de andere kant denk ik ook hoeveel verder kom ik daar nou mee? Dan spaar ik voor dat onderzoek en misschien is het meteen de eerste keer raak en dan?

Nee, want er zijn legio oorzaken voor kreupelheden en legio behandelmogelijkheden. Als je weet wat er precies aan de hand is, kun je de behandeling erop afstemmen. Als ze kreupel is wil dat helemaal niet zeggen dat je dit met een paar kleine aanpassingen niet kunt verhelpen.
Ik zal je een voorbeeld geven: Ik had een pony die een kleine onregelmatigheid had op het straalbeen. Even voor de duidelijkheid, geen HKO maar het zat, zeg maar, aan de zijkant van het straalbeentje (dat, aangeboren, dus niet helemaal glad was). Hij stond altijd op blote voeten, maar door hem een ijzertje te geven met een flinke opzet, waardoor hij gemakkelijker afrolde, was de kreupelheid verholpen. Zo simpel kan het dus zijn, met weinig kosten, als je weet wat er aan de hand is.