Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

puur

Re: Cpl .. Wat brengt de toekomst ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:40

Dat bedoel ik! Ik ben ook heel blij eindelijk soort genoten gevonden hebben die hetzelfde mee maak als ik, en vergelijkings materiaal. Ik hoop dat jullie niet tegen laten houden ik heb veel er aan gehad!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:41

puur schreef:
Geerke ik ben dan wel benieuwd hoe jou paarden ze benen eruit zien, vind je reactie echt niet kunnen! Mensen delen hier hun problemen en we helpen elkaar en jij maakt iedereen hier dieren mishandelaars, die maden eten die ribbels bovendien niet op!

Je gaat een mens die stinkt toch ook niet laten overlijden?

Hopelijk durven mensen hun eigen ervaringen nog te delen na jou reacties...

Ik maak helemaal niet iedereen hier uit als dierenmishandelaar....Ik schrijf er bij dat het mijn persoonlijke mening is dat IK dit niet vind kunnen.Je hebt CPL in gradaties.En ik heb het nu even over de gevallen die zo stinken dat iedereen er uit de buurt blijft.IK vind dat in en in triest.Voor het dier wel te verstaan.

Ik mag gewoon mijn mening geven.

Ik zal vanavond even foto's maken van mijn paard.

En je hoeft niet huiverig te zijn om info te delen of om over maden te praten....gelukkig heeft het meerdendeel van de paarden daar geen last van.
En dan vraag ik mij af,waarom staat het ene paard met stinkpoten en het andere niet?
Dat begrijp ik dus niet.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:42

Ik heb al een keer de beslissing genomen, schoonvader zou haar terugnemen en naar de slager brengen. Toen werd het mooi weer na de winter en knapte ze goed op en heb een andere plek voor haar gezocht.
Neocydol, 150 euro antibiotica mokzalf, voer aangepast, andere stal, betadine, helosan, sudocrem, vetramil en nu verzorgen en kijken hoe lang het goed met haar gaat. 24/7 in royale weilanden met mooi lang en dor gras. 2x per maand een rustig buitenritje. En een paard met rotstraal ruikt ook zo.
En nu krijg ik het gevoel dat ik haar alleen maar pijn doe en mishandel, het raakt me echt.

Ik ben er verdrietig over en weet dus niet of ik nog foto's of zo wil delen.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:43

Om even terug te komen op t onderwerp :)
Ik las ergens dat mensen verbetering onder vonden door veel op het harde te laten lopen, ik heb dit zelf nooit geprobeerd. .
Hielp dit goed? Slonken de benen bij jullie hiervan of werden de wondjes minder?

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:44

puur schreef:
Ik las ergens dat mensen verbetering onder vonden door veel op het harde te laten lopen, ik heb dit zelf nooit geprobeerd. .
Hielp dit goed? Slonken de benen bij jullie hiervan of werden de wondjes minder?

Op het harde lopen bevorderd de doorbloeding. De benen slinken hier en de knobbels zien er daarna rustiger uit. Het liefst een rustig drafje op het harde.

tjaakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:47

Geerke, ik vind je nogal denigrerend overkomen. CPL is een ziekte/aandoening die nog niet zo heel lang bekend is. In dit topic delen mensen hun ervaringen om ervoor te zorgen dat kennis gedeeld wordt en oplossingen gevonden worden. Voor zover ik nu lees controleert iedereen in dit topic zijn paard dagelijks op wondjes, maden en andere problemen. Als je niets meer hebt toe te voegen in dit topic dan te roepen dat paarden die maden hebben maar afgemaakt moeten worden, laat dit topic dan verder met rust. Natuurlijk moet een paard die maden heeft daar niet mee rond blijven lopen. Maar zodra er direct iets aan gedaan wordt en zolang het paard er geen last van heeft, wat is dan het probleem.

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:47

Geerke hou alsjeblieft op zeg, met ik vind dat, je mag je mening vormen maar nu val je mensen persoonlijk aan met jou mening!

Het ene paard is het andere niet de ene heeft meer diepere ribbels en bij de ene broeit t meer daarom stinkt t bij de ene wel en andere niet

Iedereen in dit topic probeert het beste voor zijn paard te doen, en jij laat veel mensen meteen een rot gevoel bezorgen!
Thanks!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:48

Lopen op asfalt is goed idd. Het vocht kan dan beter worden afgevoerd, en daarmee ook de afvalstoffen. Hier merk ik ook dat het veel beter gaat met wat rustige beweging. Eigenlijk minstens een keer per week een ritje maken :j
En liefst zonder ijzers, want dan wordt de doorbloeding nog een stuk beter :)

Ach, en die overdreven reacties van Geerke lees ik niet eens meer. Haters gonna hate, right?
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 06-06-14 10:51, in het totaal 2 keer bewerkt

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:49

friesam schreef:
puur schreef:

Op het harde lopen bevorderd de doorbloeding. De benen slinken hier en de knobbels zien er daarna rustiger uit. Het liefst een rustig drafje op het harde.

Ga dit meteen op pakken!:)

puur

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:50

Maar wat ik me afvraag waarom t harde dan beter is dan zand in de bak bijvoorbeeld? :) omdat het zwaarder is?

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:51

geerke schreef:
Ik maak helemaal niet iedereen hier uit als dierenmishandelaar....Ik schrijf er bij dat het mijn persoonlijke mening is dat IK dit niet vind kunnen.Je hebt CPL in gradaties.En ik heb het nu even over de gevallen die zo stinken dat iedereen er uit de buurt blijft.IK vind dat in en in triest.Voor het dier wel te verstaan.
En dan vraag ik mij af,waarom staat het ene paard met stinkpoten en het andere niet?
Dat begrijp ik dus niet.

Wie zegt dat het zo erg is dat mensen uit de buurt blijven? Ik zeg alleen dat je het ruikt. Niet dat het zo'n horrorlucht is.

Denk je niet dat we allemaal de vraag hebben waarom je de ene ruikt en de ander niet?! Als we de oplossing hadden hadden onze paarden helemaal géén CPL. Zelfs veeartsen weten niet hoe het op te lossen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:53

@puur;
Juist omdat het lichter is volgens mij. In de bak is vrij zwaar, en bij te zware arbeid gaan de lymfevaten juist weer dicht zitten. Verder is lopen op asfalt natuurlijk ook goed voor de pezen. Maar wat betreft het vocht in de benen zie ik net zo veel verbetering als ik gewoon een rondje op zandweggetjes in het bos maak.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:55

friesam schreef:
Bij ons stinkt het ook, de eigenaar van de wei noemt haar zelfs stinkpoot. Het ruikt naar kadaver. Ik was ook om de stank te verminderen.

dan heb ik deze post zeker verkeerd begrepen.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:55

Even binnenvallend hoor, een lekker drafje op asfalt, bij voorkeur zonder ijzers, begrijp ik helemaal. Maar met of zonder ruiter erop? Dus eventueel aan de fiets of gewoon gereden? Maakt dat nog verschil?

Heb op dit moment geen paard met CPL, gelukkig, maar lees hier wel mee, omdat ik graag extra kennis vergaar erover.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:56

een (hard) zandpad kan natuurlijk ook, maar geen zand aan de benen dat is voor mij een uitkomst. Ik pak een heel rustig drafje en wissel af met in de berm lopen (geen ijzers) je ziet het paard er van opknappen. En vaak was ik van de voren, dan drogen de sokken mooi onder het rijden.
Ik ga onder het zadel, mijn paard is niet wandelbaar (17 jaar voor kar gelopen en lomp)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 10:57

8nnemiek schreef:
@puur;
Juist omdat het lichter is volgens mij. In de bak is vrij zwaar, en bij te zware arbeid gaan de lymfevaten juist weer dicht zitten. Verder is lopen op asfalt natuurlijk ook goed voor de pezen. Maar wat betreft het vocht in de benen zie ik net zo veel verbetering als ik gewoon een rondje op zandweggetjes in het bos maak.

Klopt, het hoefmechanisme wordt daarnaast op harde ondergrond ook meer gestimuleerd dan op mulle grond. Maar een zandweggetje in het bos is normaal gezien sowieso ook al harder qua ondergrond dan bvb een zware bak, dus wandelingen in het bos zijn goed voor zowel paard als mens :D .

Beweging is echt zo belangrijk en als je paard echt niet zonder ijzers kan, kan gewoon de manier van beslaan ook al zorgen dat het hoefmechanisme toch nog zijn werk kan doen.

Pippaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:06

Voor mijn gevoel is het asfalt goed omdat het een harde ondergrond is die slecht dempt. De benen krijgen dus veel meer bewegingen (trillingen) dan wanneer je op bijvoorbeeld bosgrond loopt. Hierdoor zullen de vaten in de benen beter gestimuleerd worden. Nogmaals, voor mijn gevoel, ik heb geen fysische/biologische achtergrond. Misschien blaat ik maar wat :Y)

Ik denk dat het dus niet veel uitmaakt of je op je paard zit tijdens de arbeid of niet. Al is het natuurlijk altijd belangrijk om je paard niet in de weg te zitten en goed gegymnastiseerd te hebben.

Bij mijn paard kan ik in ieder geval echt merken of ik 3x in de week beweging geef (wandelen of rijden), of weken niet. Waarbij de benen bij 3x in de week beweging er veel beter aan toe zijn.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:10

Even gekke gedachtegang hoor, maar zou een trilband (die je wel eens langs ziet komen bij Tell Sell bijvoorbeeld), maar dan in een kleinere maat, geen positief effect kunnen hebben?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:11

Hier iemand die een gelders paard met cushing had, dus ook benen met behang, paard had vaak zeer ernstige mok en de afgelopen 5 jaar meerdere malen per jaar een olifantsbeen. Wat bij hem echt gigantisch maar dan ook gigantisch goed heeft geholpen is het wassen met Classic Badedas.

Als hij een olifantsbeen had (wat hij vaker had omdat zijn lympfebanen aangetast waren) dan hielp het als ik zijn been waste met Classic Badedas, daar kwam ik bij toeval achter.. omdat ik het gebruikte om het been te ontsmetten en bemerkte nadat ik het 10 minuten had in laten trekken dat zijn been merkbaar dunner werd en slonk.

Zijn been kon tot bovenaan oplopen.. dat werd dus beduidend minder als ik hem waste en de pijn werd ook sterk minder door de afwaterende, bloedsomloop bevorderende werking van tamme kastanjes.
Het wordt ook veel bij mensen met spataderen aangeraden.

Verder is Badedas zeer sterk antibacterieel en zeer zacht voor de huid. Zelfs als ik op slechte dagen hem meerdere keren per dag zijn been waste bleef de huid roze en mooi en droogde niet uit. Wat met Betadine scrub en shampoo wel gebeurde.

https://www.google.nl/search?q=badedas+ ... B174%3B222

Ik heb hem in de laatste periode van zijn leven er heel wat keren mee geholpen en hem veel sneller dan normaal van zijn probleembeen afgeholpen.
En inderdaad als het gaat het paard beweging geven zodat de bloedsomloop en afvoer van afvalstoffen bevorderd wordt.

Verder zweer ik bij het ondersteunen van de weerstand van binnenuit door het geven van echinacea druppels en MSM zwavel, hierdoor kwam het olifantsbeen en de lympfebanenproblemen echt minder voor en werd ook beter opgelost als ik hem extra ondersteuning gaf als het wel speelde
Laatst bijgewerkt door fargo op 06-06-14 11:14, in het totaal 1 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:12

Rijden of wandelen.. Ach, ik weeg 50 kilo, de belg 1200 kilo, dus ik denk dat hij niet heel veel last heeft van mij :Y) Ik zit er dus altijd op :)

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:16

Door mijn gewicht en haar gezondheid rij ik niet meer, wel wandelen we veel en 'rijden' mijn veertjes van verzorgsters regelmatig op haar. Vind ze overigens heerlijk en aanzienlijk beter dan wandelen. Fietsen doen we ook wel.

Badedas, dat heb ik nog nooit gebruikt, ook nog een optie.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:17

LovingTweety schreef:
Door mijn gewicht en haar gezondheid rij ik niet meer, wel wandelen we veel en 'rijden' mijn veertjes van verzorgsters regelmatig op haar. Vind ze overigens heerlijk en aanzienlijk beter dan wandelen. Fietsen doen we ook wel.

Badedas, dat heb ik nog nooit gebruikt, ook nog een optie.

Het is ECHT een super middel. In ziekenhuizen in het oosten van het land werd het ook vaak gebruikt om moeilijke wonden te behandelen - door in een bad met badedas te gaan zitten..

LovingTweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:17

Thanks voor de tip :D

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:18

LovingTweety schreef:
Thanks voor de tip :D

Graag gedaan, ik weet als geen ander hoe verschrikkelijk die zere opgelopen benen kunnen zijn voor je paard en dat je alles wilt doen om het beter en schoner te maken. Badedas is zacht maar erg schoon en effectief.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-14 11:19

Badedas heb ik vaak gebruikt om mijn tinker te wassen.. 'want het ruikt zo lekker' <3
Alleen kreeg ik het zo lastig uitgespoeld omdat het zo enorm schuimt. Heb je daar geen last van?
Dat kan ik wel ook eens proberen. Al werkt de betadine natuurlijk ook al prima tegen wondjes.