Ben ik gek????Ik kan het beest toch niet laten slachten....2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Ben ik gek????Ik kan het beest toch niet laten slachten....2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 17:29

De band, leiderschap, vertrouwen is het begin, opstappen en wegrijden is plan B. Opbouwen vriendschap en vertrouwen is per paard verschillend, kan wel een jaar duren.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 14:51

Joolien schreef:
Even wat over het dun zijn, je hoort wel vaker dat paarden met een operatie er niet helemaal ongeschonden uitkomen en nog wel eens een rugwerveltje willen verschuiven etc, misschien is dat bij hem ook wel gebeurd en dat kan erg veel invloed hebben op de spijsvertering. Ik heb hier zelf ook ervaringen mee, graatmagere merrie die kwam echt loeisnel aan nadat ze behandelt was door een manueel therapeut.

Ik ga zowiezo een osteopaat laten komen (Fennela Doesburg) ze heeft als 2 keer eerder mijn paarden gedaan en ik ben echt onwijs over haar te spreken, zowel over de manier waarop ze met de paarden om gaat als over het resultaat.
Ook heb ik zelf 2 diploma's als (sport)paarden masseur, al zeg ik dat niet graag al te hard omdat ik me zelf nooit zou aan bevelen. Ik laat mijn paarden graag de eerste keer behandelen door iemand met VEEEEL ervaring. En daarna kan ik de massages zelf wel overnemen. Ik kan zelf wel goed voelen waar ze vast zitten, maar ben er niet van overtuigt dat ik ze zo goed mogelijk los krijg. Dus daarom werk ik graag zelf door op het resultaat van een ervaren osteopaat/masseur

Wat zou het beste moment zijn om hem naar de osteopaat te doen? Zo snel mogelijk of juist vlak voor hij weer aan het werk mag?

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:24

blue_sky schreef:
Voor je eigen veiligheid zou ik zorgen dat hij niet al lekker zijn spieren en uithoudingsvermogen getraind heeft. Eerst er lekker op en vertrouwen opbouwen dan hem sterker maken zou mijn idee zijn.

Ik snap je idee helemaal, en moet bekennen dat ik (toen ik het nog deed als werk) ik veel paarden op deze manier zadelmak heb gemaakt.

Maar als ik zie hoe hij vanuit het niets compleet uit zijn dak kan gaan, (en dan heb ik het over bewegingen waarvan ik denk dat als ik er opzit en hij doet het, ik nog in de lucht hang terwijl hij al in de tegengestelde richting 3 meter verder opstaat) dan denk ik dat zijn uithoudingsvermogen weinig uitmaakt....... het mag een wonder heten als ik na zo een beweging nog in het zadel zit (en ik ben over het algemeen toch niet iemand die vaak valt)
Ook denk ik dat als hij dan toch met mij op ze rug helemaal uit zijn dak gaat, hij meer kans heeft zelf heel te blijven als hij spiertechnisch zelf wat beter in elkaar zit.

Wel zal ik misschien ergens binnen deze 3 weken het zadel er al weer op doen en wat rond stappen aan de hand met het zadel op en misschien zelfs even hangen....

Maar ik ben veelste bang dat hij zichzelf misschien stuk loopt als ik er toch te snel echt op ga zitten.... Dan wacht ik liever tot hij eerst echt zijn energie kwijt kan voordat ik daar aan begin.

blue_sky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 16:03

Misschien heb je gelijk en heeft dit paard een andere benadering nodig. Zo te horen heb je veel ervaring. Ik volg jullie met veel belangstelling.

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 11:55

Hoe gaat het nu met je paardje? :-)

Ik volg je topic met veel belangstelling en respect. Vind het heel mooi dat je hem deze kans gegeven hebt! Hoop dan ook enorm dat ie weer helemaal goed wordt +:)+

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 16:42

Dit paard is pas 4, heeft al heel veel meegemaakt en is net weer verhuisd na een operatie. Ik zou hem echt een paar maanden rustig tijd geven om helemaal te herstellen en aan alles te wennen voor je met hem aan het werk gaat. Verwondingen (ook operatiewonden) zijn na een week of 6-10 netjes genezen, maar voor alles werkelijk helemaal weer 100% is, ben je 2 jaar verder. Zo lang hoef je natuurlijk niet te wachten, maar ik zou dit jonge paard echt nog een poosje met rust laten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 07:07

Maar laat je hem genoeg uitkuren? Sommige paarden hebben even een lolzetje nodig om gek te gaan doen in de bak, of samen met een andere lolbroek....even regelmatig aan de lange lijn..

Als zijn capriolen niet door pijn maar energieexplosies, wat ook door voer kan, uit vrolijkheid is, dan zou ik die voor het zadelen laten ontploffen....uithoudingsvermogen traint hij wel onder het zadel door rustig alles op te voeren zonder hem uit te putten, want echte vermoeidheid onder het zadel is geen vertrouwen opbouwen..

Paarde willen nl graag nog een restje overhouden om als reserve te houden, stel er komt een roofdier aan en hij moet vluchten, of in de kudde moet hij ineens zich gaan uitsloven om zijn rangorde niet te verliezen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 08:05

DDDara schreef:
Joolien schreef:
Even wat over het dun zijn, je hoort wel vaker dat paarden met een operatie er niet helemaal ongeschonden uitkomen en nog wel eens een rugwerveltje willen verschuiven etc, misschien is dat bij hem ook wel gebeurd en dat kan erg veel invloed hebben op de spijsvertering. Ik heb hier zelf ook ervaringen mee, graatmagere merrie die kwam echt loeisnel aan nadat ze behandelt was door een manueel therapeut.

Ik ga zowiezo een osteopaat laten komen (Fennela Doesburg) ze heeft als 2 keer eerder mijn paarden gedaan en ik ben echt onwijs over haar te spreken, zowel over de manier waarop ze met de paarden om gaat als over het resultaat.
Ook heb ik zelf 2 diploma's als (sport)paarden masseur, al zeg ik dat niet graag al te hard omdat ik me zelf nooit zou aan bevelen. Ik laat mijn paarden graag de eerste keer behandelen door iemand met VEEEEL ervaring. En daarna kan ik de massages zelf wel overnemen. Ik kan zelf wel goed voelen waar ze vast zitten, maar ben er niet van overtuigt dat ik ze zo goed mogelijk los krijg. Dus daarom werk ik graag zelf door op het resultaat van een ervaren osteopaat/masseur

Wat zou het beste moment zijn om hem naar de osteopaat te doen? Zo snel mogelijk of juist vlak voor hij weer aan het werk mag?

Meestal heeft de osteopaat het meeste nut als je het paard daarna ook licht kan trainen, maar je kunt altijd eens navraag doen bij de osteopaat zelf wat hij of zij aanraad.

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 14:24

Het gaat ontzettend goed met mijn maatje!

Eigenlijk zou hij aanstaande donderdag voor het laatst in zijn kleine paddock moeten, alleen door omstandigheden heb ik er voor gekozen iets eerder te stoppen.

(Vanaf 13 mei ben ik, na een behandeling voor mijn scheve bekken tijdelijk (3 weken) zelf even op "boxrust" zullen we maar zeggen.)
Het leek me verstandig om mijn paarden dan lekker op de wei te zetten lekker 24 uur per dag buiten, zo kan hij aansterken en spieren opbouwen zonder dat hij meteen aan het werk moet.
Nu kan ik hem natuurlijk niet van de ene op de andere dag 24 uur op het gras zetten dus om dat rustig op te bouwen moesten we eerder beginnen. En aangezien hij nog maar 5 dagen in de kleine paddock moest en toch zelf al had besloten geen rust meer te houden in die kleine paddock is hij vandaag voor het eerst los geweest in de bak.
Uiteraard had ik hem in de beenbeschermers voor en achter en de springschoenen!

Toen hij de bak in ging liep hij heel rustig ik klikte het touwtje er af en hij stapte rustig verder. Ik ging de bak weer uit deed het hek dicht, hij keek om als of hij niet door had dat hij niet meer aan het touwtje zat, snuffelde even aan de grond en ging daarna COMPLEET uit zijn dak!
Hij ging echt in volle galop rond bokte en steigerde, deed allerlei lucht sprongen die ik nog nooit had gezien (bijvoorbeeld met de benen helemaal wijd). Na een klein minuutje was hij al moe en stond hij rustig naar mijn merrie te kijken.
Toen ik haar er bijzetten begon het feest opnieuw, hard galopperen gekke sprongen maken en na een minuut of 2 rustig is opzoek naar en grasspriet.
Toen ze door hadden dat er in de paddock grenzend aan de bak een nieuw paard stond kwamen ze even snuffelen. En aangezien ze ook met dit paard op de wei moeten hadden we die er ook maar even bijgezet (nu was hij immers al wat energie kwijt dus mooi moment voor de ontmoeting) Ook dit ging heel netjes al had hij wel het idee dat hij deze nieuwe merrie een beetje moest opjagen, verder leek hij niet te begrijpen wat hij er mee aan moest.

Na een klein half uurtje eten en spelen was hij drijf nat van alle indrukken en inspanningen. Na een flinke emmer met Speedibeet (ja hij eet het nu) ging hij voldaan zijn (nu grotere) paddock weer in waar hij nu EINDELIJK weer samen met mijn merrie staat!

Morgen mag hij nogmaals de bak in en kan hij weer even kennis maken met zijn nieuwe stal/ weide genoot, en maandag zullen ze dan voor het eerst een uurtje (misschien 2) het land op gaan.

Vervolgens zal hij van af 13 mei (als alles goed gaat) 3 weken lang op het land staan terwijl ik dan rustig kan herstellen. En na die 3 weken kijk ik weer rustig verder.

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:21

Fijn dat het goed gaat, wens je succes met je eigen boxrust.... :+

IwanLuver

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:02

Toen mijn fjord moest herstellen van een zware operatie, had hij ook geen spieren meer over. Wij hebben het wandelen heel rustig opgebouwd, en zijn daarna met hem gaan fietsen, lange stukken rechtuit en daarna aan de longe en toen erop. Het heeft wel een jaar geduurd voordat hij helemaal weer in de spieren en vetjes zat. Succes met je knollie!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 19:48

Hier een paard wat leverbot had en daardoor regenschurft kreeg rond december, het is nu mei en we zijn eindelijk weer op de goede weg sinds een week.
Eerst alles laten genezen, antibiotica, paard weken stil gestaan en giga aangekomen.
Daarna niet normaal te rijden ineens erna, niks mee te beginnen al was ze niet gevaarlijk.
Dus laatst osteo erbij en daar is ze enorm van opgeknapt.
Daarna nog niet oké dus magnesium gaan voeren en nu gaat het weer goed.
Maar dat was alleen maar dit, kan me best voorstellen dat dit veel tijd kost om te revalideren.

Jniena

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 16:25

Ik zie je verhaal nu pas en heb je hele topic doorgelezen en ik kan alleen maar zeggen,
meid wat heb ik een respect voor jou!
en ik hoop dat jij en je paardje een geweldige combinatie mogen worden in de toekomst.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 12:06

En hoe gaat het nu? er is nu toch al een tijd overheen gegaan, ben benieuwd naar het herstel en vorderingen.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-14 14:20

Ik zat me ook al af te vragen hoe het nu gaat.

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-14 17:57

Ja ben ook erg benieuwd. ...

Lumea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 19:59

Nou TS kom maar op met een update! Ik ben ook wel benieuwd hoe het nu gaat met jullie! :D

Beronnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-14 20:43

Ik lees met volke verbazing en verwondering, wat goed vab je zeg, kont vast goed met jullie!

DDDara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-14 14:26

Hoi hoi hier weer een update.

Het gaat heel goed met mijn kanjers.
Hij staat nu lekker al weer ruim een maand 24/7 op de wei, en hij is mede hierdoor enorm op geknapt.

(Toen ik heb net had, was hij heel braaf en makkelijk in de omgang, maar na de operatie en de lange periode van boxrust was het echt een enorme heet hoofd geworden. Ruim een maand terug ging hij zo ongeveer in piaff en passage naar de wei.)

Toen hij voor het eerst 24/7 buiten stond was het echt een wilde geworden. Als je bij hem kwam was het bokken steigeren en er als een gek weer van door stuiven. De afgelopen 4 weken heb ik hem dan ook echt helemaal met rust gelaten gewoon ff die wilde laten zijn, ben niet naar hem toe gegaan. Ik ben gewoon iedere dag de wei komen uitmesten en heb af en toe even met mijn merrie geknuffeld (verder heb ik haar ook gewoon zolang vrij gegeven zo dat ze lekker samen bleven zodat hij lekker kon herstellen zonder uit zijn dak te hoeven gaan omdat zijn maatje weg moest)

Ondertussen was hij al de "baas" geworden van zijn kuddetje (mijn 6 jarige merrie en een 20 jarige Arabische merrie)
Omdat mijn merrie altijd al bij het hek staat te wachten als ik aankom kwam hij ook steeds wat geïnteresseerde kijken wat er dan wel zo leuk aan mij moet zijn.

Al vrij snel kwam hij erachter dat het leuke aan mij was dat ik met een kruiwagen loop en dat je daar dus ontzettende leuke dingen mee kan doen. Zoals met je hoofd om duwen, of je voorbeen er in zetten en dan dan laten kantelen of gewoon met je voorbeen omduwen. Gelukkig ging hij mij vrij kort daarna ook leuk vinden en zorgde hij dat hij altijd als eerste bij het hek is en de eerste was die aan aai over ze bolletje kreeg, en als iemand wilde voordringen liet hij ze even duidelijk weten dat ze op hun beurt moesten wachten. Ondertussen volgt hij me al ruim 2 weken waar ik ga en sta in het weiland. En zijn we ieder dag heel stevig aan het knuffelen! Ook is hij weer verandert van wandelend skelet in een JONGE GOD met spieren en weer het nodige vet.

Sinds 3 dagen ben ik weer begonnen met het wandelen aan het halster over het rustigste deel van het stalterrein. De eerste dag was dit best een uitdaging en werd ik weer alle kanten op geduwd en getrokken. Maar dag 2 snapte hij de regels al en liep die netjes aan het touwtje mee en stond hij onderweg rustig te grazen.

TOEKOMST PLANNEN:
- eerst nog een paar dagen wandelen op ons rustige stukje
- volgende week wandelen over een iets groter gedeelte van het terrein (mits ze voetjes het toelaten ivm grindpad)
- De week daarop oefenen met trailer laden en dan vrijdag de 27ste naar de Veluwe. (Daar lekker met mijn merrie tochtjes maken en hij mag of van het mooie weiland genieten en als hij heel braaf is misschien wel lekker door de Veluwe wandelen)

- In juli (na thuiskomst) ga ik rustig aan beginnen met wat longeren aan een halstertje.
- Wanneer ik hem lichamelijk goed genoeg vind, ga ik beginnen met grondwerk. De Clinton Anderson methode. (Dit kent hij al een beetje van voor zijn operatie).

- En als hij dat weer netjes doet gaan we beginnen met het zadelmak maken (voor hoe ver je dat natuurlijk opnieuw kunt doen...... in mijn ogen kan je en paard maar 1 keer zadelmak maken en daarna eigenlijk alleen nog maar proberen te corrigeren. Maar we beginnen gewoon van vooraf aan als of het de eerste keer is) VOL GOEDE MOED

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 14:55

Wat een fijne update! :) Goed om te horen dat het zo goed met hem gaat, hij had het niet beter kunnen treffen! Hopelijk wordt het alleen maar beter met hem, veel plezier samen! +:)+

onkeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:32

Uhm.... misschien een foto'tje van de jonge god??
Ben wel heel benieuwd :)

elselianta

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:47

ik heb alles gelezen en ik zit met de laatste update toch wel met kippenvel.. Wat mooi wat je voor dit paard hebt gedaan! Hij zal je vast eeuwig dankbaar zijn!

Echt super! :)

kally

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 15:52

Fijn om te lezen dat het zo goed gaat....nu nog een foto van je jonge god!!
Succes met zn training...

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 17:13

Ik heb alles gelezen. Dit heb jij toch maar even geflikt! Geweldig wat je voor dit paard hebt betekend. Onwijs inspirerend ook voor andere mensen. Terwijl grotendeels niemand erin geloofde en adviseerde hem in te laten slapen etc., ben jij positief gebleven en heb je alles in gang gezet!
En kijk waar het jullie heeft gebracht!

Ik wens jou en je paard het allerbeste voor in de toekomst. Het is jullie gegund!

(Ben eigenlijk ook wel nieuwschierig naar een foto *\o/* )

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-14 21:21

Geweldig hoor! Fijn dat hij langzamerhand zowel lichamelijk als geestelijk het paard van je dromen wordt!

Veel geluk!