Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Cardy schreef:Volgens mij ken ik de handelaar (a.d.h.v. het filmpje), normaal keuren (röntgen) ze hun paarden toch van te voren? Vind het een vreemd verhaal..
Knap dat je toch gaat voor het dier!
.
. het is in iedergeval geen hoopje ellende haha. Schoentje schreef:Röntgen wil inderdaad niet alles zeggen. Ik ken veel klinisch kerngezonde paarden met slechte foto's en ik ken paarden die röntgenologisch perfect zijn, maar klinisch niet recht te krijgen zijn.
Daarbij is er ook nog eens verschikkelijk veel verschil in de meningen tussen dierenartsen. Vaak genoeg gezien dat de ene arts een paard absoluut niet goed kan keuren, omdat er volgens hem van alles röntgenologisch aan mankeert, terwijl de andere hem prima acceptabel vindt.
Schoentje schreef:Röntgen wil inderdaad niet alles zeggen. Ik ken veel klinisch kerngezonde paarden met slechte foto's en ik ken paarden die röntgenologisch perfect zijn, maar klinisch niet recht te krijgen zijn.
Daarbij is er ook nog eens verschikkelijk veel verschil in de meningen tussen dierenartsen. Vaak genoeg gezien dat de ene arts een paard absoluut niet goed kan keuren, omdat er volgens hem van alles röntgenologisch aan mankeert, terwijl de andere hem prima acceptabel vindt.

Gini schreef:Schoentje schreef:Röntgen wil inderdaad niet alles zeggen. Ik ken veel klinisch kerngezonde paarden met slechte foto's en ik ken paarden die röntgenologisch perfect zijn, maar klinisch niet recht te krijgen zijn.
En dan schrik ik er best van dat er zoveel bokkers roepen dat dit paard sowieso ingeslapen moet worden. Nu meteen. Puur op foto, zonder dat het paard ook maar enig lichamelijk ongemak vertoond.
Ik ben voor een röntgenologische keuring, maar ik vrees de tendens waarbij er te veel belang aan gehecht wordt in de keuze leven-dood. Dat een jong paard dat nog niet onder zadel is al gedacht wordt aan de dood enkel en alleen omdat er misschien in de toekomst een kans bestaat dat het mogelijk is dat dat dier sneller slijt.
Gini schreef:Schoentje schreef:Röntgen wil inderdaad niet alles zeggen. Ik ken veel klinisch kerngezonde paarden met slechte foto's en ik ken paarden die röntgenologisch perfect zijn, maar klinisch niet recht te krijgen zijn.
En dan schrik ik er best van dat er zoveel bokkers roepen dat dit paard sowieso ingeslapen moet worden. Nu meteen. Puur op foto, zonder dat het paard ook maar enig lichamelijk ongemak vertoond.
Ik ben voor een röntgenologische keuring, maar ik vrees de tendens waarbij er te veel belang aan gehecht wordt in de keuze leven-dood. Dat een jong paard dat nog niet onder zadel is al gedacht wordt aan de dood enkel en alleen omdat er misschien in de toekomst een kans bestaat dat het mogelijk is dat dat dier sneller slijt.
Gini schreef:En dan schrik ik er best van dat er zoveel bokkers roepen dat dit paard sowieso ingeslapen moet worden. Nu meteen. Puur op foto, zonder dat het paard ook maar enig lichamelijk ongemak vertoond.

fransje23 schreef:Ik schrik daar eigenlijk niet meer van, is ook wel een beetje de tendens nu op Bokt.
Daarbij hechten veel mensen toch teveel waarde aan een momentopname op rontgen. Foto's zijn een indicatie maar tussen het beeld op de foto's en het klinische beeld kan een wereld van verschil zitten.
Gini schreef:[