[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

OdysseusJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:17

Maris schreef:
Caballos schreef:
Ze zal de "link" leggen? Tussen eten en pil?

Misschien idd. Daarom adviseren ze toch vaak de prascend niet in de buurt van eten te geven ?

Ik heb met mijn paard alles geprobeerd:
- Krentenbol
- Ontbijtkoek
- Appel
- Wortel
- Peer
- Gewoon brood

En na verloop van tijd pakte ze niks meer aan.... Nu doe ik het al ruim 6 maanden in haar normale voer en ze merkt niks, en blijft vrolijk eten +:)+ Terwijl met de vorige truukjes ze had altijd binnen 2 weken wel doorhad en stopte met aannemen.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 19:20

ik begreep dat je het ook beter niet in vochtig/nat voer zoals bananen en appel kan doen omdat dan de smaak meer naar voren komt. Maar goed dat doet caballos ook niet, dus dat is niet de reden.

Thirsolieman

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 20:22

Mijn DA adviseerde om de pracend tegelijk te voeren met een handje brok.
Ik doe het dus in de biks en hij eet het zo uit het handje. Hoop dat het zo blijft :)

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:39

Ik ben het pilletje ook gewoon in een handje brok gaan doen op advies van dit topic en sinds dien geen enkel probleem meer. Daarvoor van alles geprobeerd: in een stukje brood, in een stukje appel etc. Wilde ook niets meer aannemen. Gewoon in de brokjes is een goede tip.

Mijn pony had eind augustus een ACTH waarde van 118. Ze is toen op een half pilletje gezet. 2 weken geleden een nieuwe bloedtest laten doen en nu heeft ze 47. Ze voelt zich nu ook duidelijk fitter, gelukkig!
Voor de dosering: mijn pony is een Welsh A van rond de 230 kg.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 21:56

Een nadeel van de pil in een handje brok geven is als ze dat door hebben dat ze dan hun gewone eten (dus brok) niet meer eten. En dan heb je een groter probleem, vooral voor degene die mager worden en/of moeilijk op gewicht blijven.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 22:34

Aline4 schreef:
Mijn pony had eind augustus een ACTH waarde van 118. Ze is toen op een half pilletje gezet. 2 weken geleden een nieuwe bloedtest laten doen en nu heeft ze 47. Ze voelt zich nu ook duidelijk fitter, gelukkig!
Voor de dosering: mijn pony is een Welsh A van rond de 230 kg.

Was de dierenarts tevreden met die waarde van 47 ?
En wat zie je aan verandering bij je pony ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:05

Wie in dit topic had zijn cushing paard ook overgezet op kuil? Dit wil ik ook gaan doen, kuil en hooi mixen, maar hoe lang heb je er over gedaan om hem daarna volledig op kuil te zetten? Het is volledig droog eigenlijk, dus meer voordroog.. Wie o wie?

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:11

Ik geef momenteel ook voordroog aan iedereen hier, dus inclusief cushie. Ik doe er gemiddeld zo'n 7 dagen over om ze helemaal om te schakelen van droog naar voordroog. Dit is eigenlijk wel meer uit voorzorg voor de andere merrie, die sinds ze 2 jaar geleden hoefbevangen geweest is, wat gevoeliger is in haar darmen. De cushie heeft eigenlijk geen enkel probleem met wisselen van hooi naar voordroog. Ik koop wel enkel hooi of voordroog dat ten vroegste half juni gemaaid is, omwille van het suikergehalte.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:24

Pandora2 schreef:
Ik geef momenteel ook voordroog aan iedereen hier, dus inclusief cushie. Ik doe er gemiddeld zo'n 7 dagen over om ze helemaal om te schakelen van droog naar voordroog. Dit is eigenlijk wel meer uit voorzorg voor de andere merrie, die sinds ze 2 jaar geleden hoefbevangen geweest is, wat gevoeliger is in haar darmen. De cushie heeft eigenlijk geen enkel probleem met wisselen van hooi naar voordroog. Ik koop wel enkel hooi of voordroog dat ten vroegste half juni gemaaid is, omwille van het suikergehalte.

Wij hebben voordroog van eigen land, wordt ook rond die tijd die jij aangeeft gemaaid, of misschien zelfs later. Dan ga ik het is proberen. Meneer heeft in principe altijd op voordroog gestaan, dus moet denk ik wel goedkomen...

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:27

Mijn pony vandaag... Hij stond in de paddock, die verbonden is aan de wei waar de andere paarden in stonden. Wij hebben 6 weides waar je doorheen kan lopen om bij de andere weides te komen. De paarden werden binnengehaald binnen 5 min. Ik denk pfff gooi mijn arme pony even bij de rest. Jeetje, die oude knol kwam tot leven *\o/* Rennen rennen rennen dat hij deed! Bokken, rennen, bokken helemaal naar achteren... En alle paarden er uit gehaald en dat kreeg hij door en hij kwam met een vaart terug naar voren. Toen lekker op stal gezet :D :D :D

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:30

Ik deed het idd, ik heb over het mixen ong. en maand gedaan. Maar daar niet je je niet dan vast houden, je moet kijken naar je eigen paard :j
Loopt ie gevoelig? Terug op hooi, maar voordroog zou moeten kunnen geloof ik.

Wat en goed nieuws batlow!

Sinds krijgen ze even een terugslag op de prascend maar volhouden hoor!
Je zit op een half nu hè?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:37

Jep half nu! daar hou ik hem nu op en in januari nieuwe bloed test. Pfff, was zo apart om hem zo te zien lopen. Dat doet hij normaal nooit := Onze weides zijn erg lang, +- 100-150 meter, eindelijk op de langgestrekte wei na zo'n karig saai vierkante paddock!! Daar was hij wel even blij mee hoor!!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:43

Die van mij gedroeg zich af en toe ook weer als vroeger <3

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:47

Batlow schreef:
Wie in dit topic had zijn cushing paard ook overgezet op kuil? Dit wil ik ook gaan doen, kuil en hooi mixen, maar hoe lang heb je er over gedaan om hem daarna volledig op kuil te zetten? Het is volledig droog eigenlijk, dus meer voordroog.. Wie o wie?

Niet overgezet, maar wij geven de paarden al jaren voordroog. Ook onze Cushing-patiënt.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:49

Jannepauli schreef:
Batlow schreef:

Niet overgezet, maar wij geven de paarden al jaren voordroog. Ook onze Cushing-patiënt.

Ja, nadat mijn poon bevangen werd heb ik hem overgezet op hooi voor de zekerheid. Nu het weer erg goed gaat eigenlijk wil ik hem gewoon weer terug zetten... Is voor mij ook praktischer aangezien we voordroog in overvloed op het erf hebben staan en hooi aangeleverd moet worden... En voor het voordroog hoef ik uiteraard ook niks meer te betalen...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-13 23:59

Als je voordroog van mooie kwaliteit is zou ik niet aarzelen om hem over te zetten: een week hooi/voordroog mengen en dan over op helemaal voordroog.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:01

Thanks, ga er vanaf morgen aan beginnen!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:05

Gewoon goed op je pony letten! Kijken naar hoe hij doet/loopt. Dat is het belangrijkste ;-)

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 00:07

IMJ schreef:
Gewoon goed op je pony letten! Kijken naar hoe hij doet/loopt. Dat is het belangrijkste ;-)

Doe ik zeker! Heb ook hele goede stalgenoten die altijd opletten en anders een whatsappje/smsje sturen. Bij de geringste dingen al, dus dat is erg fijn!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:05

cynthiar schreef:
Een nadeel van de pil in een handje brok geven is als ze dat door hebben dat ze dan hun gewone eten (dus brok) niet meer eten. En dan heb je een groter probleem, vooral voor degene die mager worden en/of moeilijk op gewicht blijven.

En dit komt behoorlijk vaak voor, soms nog pas na een tijdje! Worden ze ineens erg argwanend. Als je dan toch een handje brok geeft, dan zou ik ander voer gebruiken dan je paard standaard krijgt, zodat die associatie niet zo snel wordt gelegd. Is het een handje "lekkers" met speciaal voer dat ie niet dagelijks gevoerd krijgt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:07

Batlow schreef:
Jannepauli">>>
[quote="Batlow schreef:

Niet overgezet, maar wij geven de paarden al jaren voordroog. Ook onze Cushing-patiënt.[/quote>>>>
Ja, nadat mijn poon bevangen werd heb ik hem overgezet op hooi voor de zekerheid. Nu het weer erg goed gaat eigenlijk wil ik hem gewoon weer terug zetten... Is voor mij ook praktischer aangezien we voordroog in overvloed op het erf hebben staan en hooi aangeleverd moet worden... En voor het voordroog hoef ik uiteraard ook niks meer te betalen...

Alleen nog een vraagje .. Hoe lang geleden is het dat je pony bevangen is geworden?

Thirsolieman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:21

@ Batlow: Wat heerlijk is dat hé, als je je paard weer zo lekker ziet rennen!
Dat had mijn shetlander gister ook.. ik dacht: eens kijken of ik al verschil zie. Ik deed hem aan de longeerlijn en zodra hij mocht draven, ging hij galopperen.!! Bokken, gek doen, hij is in geen jaren zo hard gegaan! Ben er zo blij mee :)

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:32

Mijn paard wordt nu ook argwanend naar voedsel.
- Voor mijn vakantie at hij zijn muesli zo op, maar moest daarvoor al geen slobber/biks meer en ben zodoende weer bij muesli teruggekomen.
- Tijdens mijn vakantie heeft hij geen muesli gegeten
- Na mijn vakantie at hij zijn eten 2 dagen wel en sinds gisteren eet hij zijn muesli niet meer.

Ga van het weekend even verschillende kleine zakken muesli met weinig suiker/zetmeel halen en kijken wat hij wel eet. Hij moet toch zijn supplementen binnenkrijgen. Dus als iemand tips heeft van muesli/slobber dat zeer smakelijk is, hoor ik het graag. Daarnaast is hij super actief, loopt sinds zaterdag weer te rennen en te bokken naast mij als ik ga wandelen. Gisteren heb ik hem zelfs in de bak, aan de lijn, laten uitrazen gezien hij zoveel energie heeft. Iedereen zegt maar dat hij zo vrolijk/actief is voor een blind paard.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 11:42

Wat een vertrouwen heeft hij dan eigenlijk in jou hè? dat hij weet dat het aan de lijn goed gaat!
Zou mij doodeng lijken om te rennen als ik blind was.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-13 12:01

Ik vind het ook doodeng hoor eerlijk gezegd, loop ook standaard met een hengstenketting aangezien hij een beetje teveel op mij vertrouwd. Hij denkt dat ik hem wel in de juiste richting kan duwen (deed hij onder het zadel ook al), zodat hij lekker zijn gang kan gaan. Hij heeft echt karakter wat dat betreft.

Alleen dat eten blijft een probleem, weet echt niet wat ik nu moet proberen qua eten met een lekkere smaak