Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

dravergekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 00:23

trysteffy schreef:
Ts heeft hellemaal niet gezegt dat er een da is geweest...

Het kan zijn dat ts dacht dat ie aa am is overleden omdat het daar heerste.

Maar ja ts ken er ook niks aan doen ze had goeie bedoelingen voor de pony en hoopte ook niet dat het zo ging. Ts is hier niet verantwoordelijk voor maar d'r ouders;-)

Omdat het daar heerste ?
Naar mijn weten is aa niet besmetelijk toch..

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 01:16

Wat een trieste situatie ... klinkt alsof TS/haar ouders uit te veel hooi op de vork genomen hebben door gebrek en kennis en middelen. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen, maar met alleen liefde red je het niet meid. Sterkte met het verlies van Odi.

Misschien is het een goed idee om een nieuw opvangadres te zoeken voor Winnethou? Dan kan hij door een DA onderzocht worden en op tijd behandeld worden. Het is nu al meer dan twee weken geleden dat de hoefsmid zei dat je blauwspray moet gebruiken, maar je hebt het nog steeds niet ... dat is wel lang he. In dit geval denk ik dat liefde loslaten is en hem de kans gunnen om naar iemand anders te gaan die meer ervaring heeft met het opvangen van verwaarloosde pony's.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 08:13

Guinevere schreef:
Wat een trieste situatie ... klinkt alsof TS/haar ouders uit te veel hooi op de vork genomen hebben door gebrek en kennis en middelen. Ik twijfel niet aan de goede bedoelingen, maar met alleen liefde red je het niet meid. Sterkte met het verlies van Odi.

Misschien is het een goed idee om een nieuw opvangadres te zoeken voor Winnethou? Dan kan hij door een DA onderzocht worden en op tijd behandeld worden. Het is nu al meer dan twee weken geleden dat de hoefsmid zei dat je blauwspray moet gebruiken, maar je hebt het nog steeds niet ... dat is wel lang he. In dit geval denk ik dat liefde loslaten is en hem de kans gunnen om naar iemand anders te gaan die meer ervaring heeft met het opvangen van verwaarloosde pony's.

Ik denk dat je een aantal dingen toch echt verkeerd hebt gelezen. de blauwspray was voor Odi bedoeld. En daarbij ben ik niet van plan om Winnethou weg te doen.

capopjekop

Re: Verwaardeloosde pony kan niet meer goed opstaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:04

Wordt die nu wel onderzocht door een dierenarts dan? Als je de juiste zorg niet kan/wil bieden is wegdoen mss toch beter. Waarom wil je haar perse houden?

Ik vind het ook een vreemd verhaal. Er is hier meerdere keren als tip gegeven om de dierenarts erbij te halen. Dat je het een dag aankijkt als het wat minder gaat kan ik nog snappen. Maar toch niet 3 weken? Ik lees in je profiel dat je 15 bent. Dan kun je je ouders toch wel overhalen? Zelf regelde ik vanaf mijn 10e alles al voor mijn pony. Ouders vonden dierenarts ook niet altijd nodig. Maar als ik dacht dat het wel nodig was belde ik gewoon. Vonden ze niet altijd leuk, maar ze hadden snel door dat ik nooit zomaar belde en ik maakte ze duidelijk dat we voor die pony gekozen hebben en dus ook de juiste zorg moesten geven. Desnoods betaalde ik het van mijn spaargeld. Als geld het probleem is moet je je afvragen of jullie wel het juiste adres zijn om de pony op te knappen.

Hoe dan ook, ik hoop dat de andere pony er wel bovenop komt en ik wil je ondanks alles toch sterkte wensen met het verlies van odi.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:06

Scala schreef:
Ik denk dat je een aantal dingen toch echt verkeerd hebt gelezen. de blauwspray was voor Odi bedoeld. En daarbij ben ik niet van plan om Winnethou weg te doen.

Goed zo Scala!
En voor de mensen die later in het topic verzeild zijn geraakt: de dierenarts is gebeld, geraadpleegd en heeft geadviseerd en is geweest. Evenals de smid. TS heeft tips ter harte genomen maar zoals de kans erg groot is met verwaarloosde paardjes, die gaan dus vaak, ondanks alle goede zorgen, dood. Dat gebeurt ook in de kliniek hoor waar de dierenartsen er voortdurend bij staan. Dus om nu met een schuldige vinger te gaan wijzen naar TS en/ of ouders. Hmmm hou ik niet van. Als hier een schuldige is dan is het de boer waar de paardjes vandaan kwamen.

TS hoe gaat het met Winnetou?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:32

De dierenarts is niet geweest, enkel gebeld om te vragen wat te doen. Dat geeft de ts zelf aan. Ik houd er ook niet van om met een vinger te wijzen, maar in dit geval had het mss (ik zeg niet dat dat zo is) anders kunnen verlopen als er wel op tijd een dierenarts bij de pony was gekomen. Dat vind ik jammer voor het dier. Ik geloof ook echt wel dat de ts de beste bedoelingen had en heeft om de pony's op te lappen. Maar dat kun je niet zonder dierenarts die ze even goed doorlicht of er niet meer aan de hand is dan enkel te weinig voer gekregen te hebben.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 09:49

Is Odi bij jullie overleden of naar de slacht gebracht?
Gecremeerd is hij niet hoor gewoon naar de afval verwerking dan gebracht als hij thuis op overleden is.
Wat zielig allemaal ik dacht ook dat de dierenarts hem had laten inslapen.

Hoe gaat het met Winnetou? Komt hij er wel bovenop denk je? In welke staat is hij nu dan?

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 10:16

Ts kan er niets aan doen, maar die lakse ouders wel.
Dat diertje had met spoed hulp nodig en die is er nooit geweest.
Misschien had de da het diertje niet kunnen helpen, maar wel pijnstilling kunnen geven of eerder uit het lijden verlossen.
Het na laten van medische hulp op dat moment is een grote vorm van mishandeling.
En daar zijn de ouders wel schuldig aan.

Als je 2 opknappertjes opvangt weet je bij voorbaat dat je kosten gaat krijgen.
De am is zeker niet aan de orde, want het verloop van die ziekte is veel korter, zeker bij een verzwakt dier.
Ook de kans dat de ander het dan zou hebben is groot.
Dat diertje is aan wat anders dood gegaan en door nalatigheid van die ouders is niet bekend waar aan.
En nu maar hopen dat nummer 2 wel sterker is, want om hulp hoeft hij niet te wachten.
Waarom vang je dan dieren op is mijn vraag?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:29

Nee, ze had niets moeten doen.
Diertjes lekker laten verkommeren in de modder bij de oude eigenaar....., want een hele rij bokkers zou het allemaal veeeeel beter doen.
Lang leve bokt... -O-

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 15:56

pien_2010 schreef:
Scala schreef:

Goed zo Scala!
En voor de mensen die later in het topic verzeild zijn geraakt: de dierenarts is gebeld, geraadpleegd en heeft geadviseerd en is geweest. Evenals de smid. TS heeft tips ter harte genomen maar zoals de kans erg groot is met verwaarloosde paardjes, die gaan dus vaak, ondanks alle goede zorgen, dood. Dat gebeurt ook in de kliniek hoor waar de dierenartsen er voortdurend bij staan. Dus om nu met een schuldige vinger te gaan wijzen naar TS en/ of ouders. Hmmm hou ik niet van. Als hier een schuldige is dan is het de boer waar de paardjes vandaan kwamen.

TS hoe gaat het met Winnetou?

Ik heb dit topic al vanaf het begin gevolgd hoor. Natuurlijk is de boer de schuldige, dat zeg ik ook niet, maar dat neemt niet weg dat verwaarloosde pony's meer zorg nodig hebben. Mijn "gezonde" paard zou bij dit soort symptomen al lang een DA erbij gehad hebben -- niet alleen gebeld, want via de telefoon kunnen ze natuurlijk heel weinig. Advies van de smid (blauwspray -- ok, alleen voor Odi) is zelfs niet opgevolgd! Terwijl ze wel steeds berichtjes plaatste dat zijn stralen verrot zijn en hij zo slecht liep vanwege de pijn. Kijk, dat begrijp ik gewoon niet.

Waarom zou je geen commentaar op iemand mogen hebben alleen maar omdat ze verwaarloosde pony's opvangen? Ja, dat is ontzettend lief, maar het welzijn van de pony(s) staat toch voorop?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:06

Guinevere (mooie naam trouwens) als de diagnose die gesteld is myopathie is, dan is het voor mij duidelijk dat daar een dierenarts bij is geweest. Of dat onmiddellijk is gebeurd dat geloof ik niet want dat vond de dierenarts zelf niet nodig. Maar in een wat later stadium zeker wel.
Daarnaast vind ik het onkies, ongepast om iemand die erg verdrietig is vanwege verlies paardje nog een duwtje na te geven en te zeggen er is niet goed gezorgd. Dit soort verwaarloosde paardjes zijn gewoon heel moeilijk te redden, ook voor ervaren mensen zelfs ook voor dierenartsen in de kliniek en ik hoop dat Winnetou wat sterker is en minder ziek en het dus wel redt. Deze mensen zijn op het advies van de dierenarts af gegaan en tja wellicht dat hij beter gelijk wel had kunnen komen maar dat kun je deze mensen niet verwijten.
Kijk als ik de dierenarts bel dan is het altijd KOMEN en wel NU. Wij hebben inmiddels zoveel ervaring opgedaan en kunnen zoveel zelf, dat ik nooit met een dierenarts ga overleggen of het wenselijk is dat hij wel of niet moet komen. Maar dat doet hier bij Skala dus niet ter zake want de paardjes stonden niet bij mij en ook niet bij jou. Mensen hebben naar beste kunnen gehandeld. Punt uit dus, lijkt me.
En dat jij wellicht ik en anderen het anders en wellicht beter zouden hebben gedaan is dus niet relevant. De paardjes zijn bij hen terecht gekomen en niet bij iemand anders en zij zijn er voor gegaan naar beste kunnen.
Daar heb ik veel respect voor en omdat ik dat heb, is mijn poging binnen dit topic geweest om daar waar ik kan te ondersteunen en te helpen in de bandbreedte die ouders gaven. Niets meer en niets minder.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:12

Maar am is niet geconstateerd, dat is iets dat de ts zelf denk dat het is.

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 16:30

Van TS zelf:
Scala schreef:
Het is niet vastgesteld door de dierenarts, want de dierenarts is helemaal niet geweest.

Ik ben het deels met je eens en had ook liever niks gezegd, omdat ik het erg verdrietig vind voor de TS. Als het alleen om Odi ging zou ik dan ook niet gereageerd hebben; gedane zaken nemen immers geen keer en dan is het slechts een schop na, maar vanwege Winnethou wilde ik toch graag mijn mening delen en de TS aansporen of medische zorg, of een ander opvangadres te zoeken.

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:36

capopjekop schreef:
Maar am is niet geconstateerd, dat is iets dat de ts zelf denk dat het is.

Juist.
Haar ouders hebben het dus nagelaten bij een paardje dat stervende is een dierenarts bij te halen.
Gered had hij waarschijnlijk niet kunnen worden, bij geen 1 bokker, wel de lijdensweg verkort.
TS kan daar niets aan doen, die heeft alleen verdriet.
Maar waarom nemen haar ouders 2 van dit soort paardjes?
Daar wordt ik boos om ja, mag het? Nee op bokt mag dat niet.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 17:57

Ik vind in deze gevallen wat kritische reacties veel meer terecht dan die wegwimpelende reacties van "jullie hebben er alles aan gedaan, je hoeft jezelf niet schuldig te voelen".

Het is natuurlijk heel lief om mensen te willen troosten, maar ga dan niet tegen ze zitten liegen.... als je geen dierenarts laat komen bij een ziek dier, en het blijkbaar nog teveel moeite is om een blauwspray te bemachtigen....

Een dier dat hulp nodig heeft en na dagenlang alarmerende signalen, door gebrek aan goede zorg pijn heeft, gaat liggen lijden en uiteindelijk sterft..... dan heb je gewoon echt wat steekjes laten vallen qua dierenwelzijn en mag je daar best even op gewezen worden zodat je niet nog meer dieren gaat "redden" op deze manier... hoe goed bedoeld ook :(:)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:06

Guinevere schreef:
Van TS zelf:
Scala schreef:
Het is niet vastgesteld door de dierenarts, want de dierenarts is helemaal niet geweest.

Ik ben het deels met je eens en had ook liever niks gezegd, omdat ik het erg verdrietig vind voor de TS. Als het alleen om Odi ging zou ik dan ook niet gereageerd hebben; gedane zaken nemen immers geen keer en dan is het slechts een schop na, maar vanwege Winnethou wilde ik toch graag mijn mening delen en de TS aansporen of medische zorg, of een ander opvangadres te zoeken.

En precies daarom ook mijn posts. En nogmaals, aan goede bedoelingen twijfel ik ook absoluut niet.
Alleen, als je (zeker verwaarloosde) dieren opvangt, hebben deze helaas soms ook medische zorg nodig. Dat zou voor mij bijv. een reden zijn om juist géén zeer verwaarloosd frummeltje op te vangen, want ik weet dat er zowiezo de eerste periode (flinke) medische kosten aan verbonden zijn.

Laatst nog een topic op MD van iemand die een 'verwaarloosde shet had gered', maar absoluut géén dierenarts erbij wilde, want 'dat kon ze niet betalen'. Vraag ik mij af; waarom haal je je dan zo'n beest in huis, óngetwijfeld met goede bedoelingen.

Hoe goedbedoeld ook; als TS en/of haar ouders geen medische kosten willen en/of kunnen maken voor de overgebleven Shet, is het diertje imo toch echt beter af bij iemand anders, hoe lief TS het beestje ook vind en hoe goed haar bedoelingen ook zijn. Als paarden door enkel liefde en goede verzorging beter zouden worden, zou dat iedereen een hele hoop kosten schelen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:30

Is dat zo Scala, is de dierenarts nog helemaal niet geweest al die tijd?

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 18:46

pien_2010; snap je nu een beetje onze reacties? voordat Odi overleed had zowiezo de DA er bij gehaald moeten worden. Nu Odi is overleden al hélemaal, tenminste dan nog voor de overgebleven pony.

Scala schreef:
Als hij nog steeds moeite heeft met opstaan na de hoefsmid halen we de dierenarts erbij.

Scala schreef:
Om geldredenen hebben we besloten om de dierenarts erbij te halen als de hoefsmid ons dat aanraad.
We vragen de hoefsmid eerst om advies, ik denk dat dit het beste is.

Vervolgens wordt de DA 'gebeld' voor wormkuren (al vraag ik mij af of de betreffende DA ook wormkuren had gegeven indien hij met eigen ogen de verzwakte pony's had gezien) en geeft DA telefonisch het advies om pony's niet te wassen tegen luis ivm. het weer, zo blijkt uit diverse posts van TS.

Op 19 oktober opende TS dit topic en liep pony ook al niet goed, lag heel veel.
Op 3 november om 13.00 uur post TS dat het heel erg slecht gaat met Odi (alarmerende situatie)
op 4 november om 08.00 uur post TS dat Odi 'zojuist' is overleden

Scala schreef:
Ik ben 16 jaar en die pony's staan onder mijn vaders naam. Ze zijn niet van mij. Ik heb geen geld om de dierenarts te betalen. Ik heb helemaal geen recht om de dierenarts te bellen. Ik zal toch echt moeten wachten op mijn ouders. Ik kan niet anders, ook al zou ik dat zo vraag gewild hebben. En nu kun je me wel misschien willen uitmaken voor harteloos en weet ik het wat, maar ik heb geen recht om de dierenarts te bellen zonder toestemming van mijn ouders.

Ik neem aan dat ouders terug zijn gekomen maar DA niet wilden bellen blijkbaar. In de tussentijd is Odi overleden.

Scala schreef:
Dank jullie wel voor jullie lieve reacties.
Odi is vanmiddag opgehaald, wat ze met hem gaan doen (crematie?) weet ik niet.

We laten de dierenarts denk ik wel even langskomen ja.

Ik hoop dus echt van harte dat de DA nou toch eindelijk eens ingeschakeld gaat worden.

Scala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-13 19:55

Odi is maandag 4 november overleden rond half 8 's ochtends. Mijn ouders wilden er geen dierenarts bijhalen omdat het weer goed leek te gaan na mijn berichtje op Bokt, want hij stond en liep weer zoals ervoor. Hij is overleden door onbekende redenen en ik verdacht Atypische Myopathie omdat die avond ervoor er toevallig voor gewaarschuwd werd.
Met Winnethou is er helemaal niets aan de hand. Meneer loopt zoals elke shet dit doet, hij kan ook gewoon normaal draven. Hij heeft al iets meer manieren geleerd doordat ik enkele adviezen uit dit topic heb opgevolgd.
Odi was vanaf het begin al de zwakste. Aangezien hij verder goed dronk en at en elke dag beter begon te lopen dachten we dat het een kwestie van tijd is, net als met Winnethou. Toen Odi na mijn post op Bokt weer stond, besloten mijn ouders niet de dierenarts te laten komen omdat het alweer leek te gaan.

Ik begrijp dat jullie het zacht gezegd dom vinden dat de dierenarts al die tijd niet langs is geweest, maar ik verzoek jullie om het ook vanuit ons standpunt te bekijken. We hebben de twee allereerst een plekje gegeven om te overwinteren, maar toen bleek dat die oude man in geld nood zat en hij ze liever niet meer terug wilde hebben en ze er slecht aan toe waren, heeft mijn vader ze gekocht.
Ik denk dat dat een hele verstandige beslissing is geweest, want zo heeft Odi toch nog zijn laatste drie weken bij een beter huisje kunnen doorbrengen. En met Winnethou gaat het nog altijd goed.
Stel jullie hadden deze pony's ook later gekocht toen bleek dat ze het slecht hadden bij de oude man wegens geldproblemen, denken jullie dat jullie Odi dan wel konden redden? Nu is Odi uit zwakte overleden hoogst waarschijnlijk, maar als de dierenarts erbij was geweest zou hij hem waarschijnlijk hebben laten inslapen. Ja, dan zou hij sneller uit zijn pijn verlost zijn geweest, dat weet ik ook. Maar vroeg of later was Odi waarschijnlijk ook overleden..

De dierenarts zal komen om Winnethou te laten nakijken. Wij houden Winnethou gewoon, ondanks alles wat hier gezegd is. Enkele reactie's vind ik totaal niet fijn en zelfs onrespectvol. Ik denk dat dit mijn laatst woord in topic is geweest, want ik word er niet bepaald vrolijker op wanneer ik bepaalde berichtjes lees. Hij is overleden, het is een verschrikkelijk beeld geweest en toch reageren een aantal ontzettend hard. Já ik weet dat de dierenarts had moeten komen en het spijt me ook ontzettend erg, maar ik geloof dat het zo beter is voor Odi en dat hij het nu fijn heeft in de hemel.

Mocht je hierop nog willen reageren op een gepaste manier, stuur mij dan een berichtje.

Bedankt voor alle tips die ik heb gekregen en voor de moeite om met mij mee te denken.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:06

Ik denk dat mensen niet zozeer op jou reageren maar meer op je ouders TS, het zal voor jou vast ook niet gemakkelijk zijn geweest :(:) . En ik snap dat jullie goede bedoelingen hebben gehad, en jullie ze in de eerste instantie natuurlijk alleen maar zouden laten overwinteren.
Echter op het moment dat je besluit om zo'n pony te houden is het gewoon heel belangrijk om het op een verantwoorde manier te doen. Het erg gewoon heel erg om te bedenken dat Odi misschien langer met pijn. Heeft rondgelopen dan eigenlijk had gehoeven. Nu zijn dit gedane zaken en is er niks meer aan te doen. Echter heb je nog een pony lopen en ik weet dat je dit niet wilt horen maar ik zou er echt een DA bijhalen. Voor advies in het algemeen, maar het kan ook heel goed zijn dat Winnnetou hetzelfde heeft als Odi, en dat risisico wil je echt niet lopen. Is het een idee om je ouders dit topic te laten lezen misschien?
Heel veel sterkte en succes met Winnetou, denk goed na!

little_king

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:41

Er is niemand die ik op jou negatief heb zien reageren scala, wel op je ouders.
Jij hebt je best gedaan en als het aan jou lag was de dierenarts er ook geweest.
Voor jou heeft iedereen lof. :)

Je ouders beslissen zwakke dieren op te vangen, maar uit alles blijkt dat ze niet kundig genoeg voor zijn, maar zorgen ook niet dat er een dierenarts komt voor advies en hulp.
En dan heeft er inderdaad mijn inziens een diertje moeten lijden omdat hun het te duur (?) vonden.
En ja dan breekt mijn hart.
Dat jou hart ook gebroken is begrijp ik en wens jou ook veel sterkte.
Maar je ouders, ik hoop dat ze er van geleerd hebben.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 20:54

Ik vind het ongepast om een meisje van 16,wat enorm haar best heeft gedaan en nu veel verdriet heeft...aan te vallen op het gedrag/handelen van haar ouders.
Laat dit gewoon rusten....de pony heeft nog het geluk gehad dat hij in een liefdevolle omgeving heeft mogen sterven in plaats van een koud baggerweiland.
Soms lukt het niet en zijn de dieren gewoon te verwaarloosd.(ik weet daar jammergenoeg alles van)
Laten we hopen dat de andere het wel redt,en er een keer een vriendje bijkrijgt. ;)

het weer ''op poten brengen'' van verwaarloosde dieren brengt erg veel ervaring met zich mee.
Het is niet alleen een kwestie van eten geven,je moet echt weten wat je doet.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:41

Ik begrijp je hellemaal ts!

Ik hoop dat je wel soms laat weten hoe het met winnetoe gaat

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-13 21:49

Citaat:
Stel jullie hadden deze pony's ook later gekocht toen bleek dat ze het slecht hadden bij de oude man wegens geldproblemen, denken jullie dat jullie Odi dan wel konden redden? Nu is Odi uit zwakte overleden hoogst waarschijnlijk, maar als de dierenarts erbij was geweest zou hij hem waarschijnlijk hebben laten inslapen. Ja, dan zou hij sneller uit zijn pijn verlost zijn geweest, dat weet ik ook. Maar vroeg of later was Odi waarschijnlijk ook overleden..

Ik vind dit wel een erg nare opmerking eigenlijk.
het komt over alsof paard toch wel dood zou gaan dus daarom maar geen DA.

Wij kunnen echt niet weten of we Odi hadden kunnen redden maar wij weten wel dat zulke gevallen de mening van een DA nodig hebben.
Het heeft wel 3 weken geduurt voor dat de pony overleed, wie weet wat een DA had kunnen doen.

Geerke: Dit is bokt. Wil je geen oliebol over je heen moet je ook geen bericht plaatsten.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-13 01:58

Ik ga me verder niet mengen in de discussie, maar wil even zeggen dat blauwspray (échte blauwspray met antibiotica) inderdaad heel slecht te krijgen is. Je kunt het alleen nog krijgen via de DA. Dat had de hoefsmid in dit geval even moeten melden, dan had het niet zo lang hoeven duren. Een meer ervaren paardenhouder had er waarschijnlijk zelf wel naar gevraagd of anders na een dag zoeken weer bij de hoefsmid aan de telefoon gehangen.