demo_love schreef:Maar hoe is het nu precies geregeld met onderzoek naar alternatieve takken in Nederland? Ik heb een HBO opleidingsinstituut gemaild met de vraag of en waar er onderzoek wordt gedaan en ze hebben me uitgenodigd voor een gesprek. Helaas is dit niet mogelijk, ivm fulltime werk en begin universiteit over anderhalve week. Maar omdat ik een medische studie ga doen, wil ik graag ook meer verdiepen in alternatief. Ik wil geen tunnelvisie, noch op regulier noch op alternatief gebied. Ik weet dat in Zwitserland de wereld van alternatieve disciplines veel toegankelijker en geaccepteerder is dan in Nederland. Hoe zit dit? Als je na een medische studie wilt promoveren op bv. homeopathie, word je dan uitgekotst of is dat een prima onderzoek?
Dus weet iemand in detail:
- Of er momenteel onderzoek wordt gedaan naar homeopathie/bioresonantie/acupunctuur/osteopathie in Nederland?
- Komt dit vanuit de universiteiten (dus overheidssubsidie) of is dit eigen opgezet (dus eigen gefinancieerd) onderzoek?
- Wat wordt er met uitslagen gedaan? Gepubliceerd in tijdschriften en 'erkend' of afgedaan als manipulatie en 'weggestopt'?
Hoi Demo love,
de medische facultair van Erasmus in Rotterdam heeft een aantal onderzoeken naar acupunctuur gedaan, waarbij het uitgangspunt was, "dat het waarschijnlijk zou kunnen helpen bijv. rond de bevalling" en dat werd dan uitgezocht.
Mw. Van den Berg is nu dus dr. in de geneeskunde, en de clowns "tegen" de kwakzalverij (...meneer Renckens heeft dit nl. niet geleerd in zijn opleiding, zucht, ''dus kan het niet'', ofzo...) sprongen uit hun vel.
Hier staat een korte samenvatting:
http://www.erasmusmc.nl/perskamer/archief/2010/2927057/