regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:55

demo_love schreef:
Maar hoe is het nu precies geregeld met onderzoek naar alternatieve takken in Nederland? Ik heb een HBO opleidingsinstituut gemaild met de vraag of en waar er onderzoek wordt gedaan en ze hebben me uitgenodigd voor een gesprek. Helaas is dit niet mogelijk, ivm fulltime werk en begin universiteit over anderhalve week. Maar omdat ik een medische studie ga doen, wil ik graag ook meer verdiepen in alternatief. Ik wil geen tunnelvisie, noch op regulier noch op alternatief gebied. Ik weet dat in Zwitserland de wereld van alternatieve disciplines veel toegankelijker en geaccepteerder is dan in Nederland. Hoe zit dit? Als je na een medische studie wilt promoveren op bv. homeopathie, word je dan uitgekotst of is dat een prima onderzoek?

Dus weet iemand in detail:
- Of er momenteel onderzoek wordt gedaan naar homeopathie/bioresonantie/acupunctuur/osteopathie in Nederland?
- Komt dit vanuit de universiteiten (dus overheidssubsidie) of is dit eigen opgezet (dus eigen gefinancieerd) onderzoek?
- Wat wordt er met uitslagen gedaan? Gepubliceerd in tijdschriften en 'erkend' of afgedaan als manipulatie en 'weggestopt'?

Hoi Demo love,
de medische facultair van Erasmus in Rotterdam heeft een aantal onderzoeken naar acupunctuur gedaan, waarbij het uitgangspunt was, "dat het waarschijnlijk zou kunnen helpen bijv. rond de bevalling" en dat werd dan uitgezocht.
Mw. Van den Berg is nu dus dr. in de geneeskunde, en de clowns "tegen" de kwakzalverij (...meneer Renckens heeft dit nl. niet geleerd in zijn opleiding, zucht, ''dus kan het niet'', ofzo...) sprongen uit hun vel.
Hier staat een korte samenvatting:
http://www.erasmusmc.nl/perskamer/archief/2010/2927057/

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 21:56

Sofy: wat betreft smeren - morfinepleisters :j Werken door het hele lichaam en niet alleen op de plek waar de pleister zit.

Janneke: dat 'als je je rot voelt betekent het dat het werkt' is inderdaad knap vervelend - maar het blijft wonderlijk hoe je je werkelijk beroerd kunt voelen van dingen waarvan je denkt: 'dat is toch helemaal niks, hoe kan dat nou werken?' Wat dat betreft zou het al interessant zijn om alleen die averse reacties eens te meten - bv grieperig kan je vaak aantonen via de temperatuur. Als het niets zou doen zou je ook geen negatieve reactie moeten krijgen (en die krijgen gezonde personen dan ook vaak niet.) Alleen al op die manier zie ik bv wel mogelijkheden om daar zorgvuldig onderzoek naar te doen.

Zelf ben ik trouwens mijn vertrouwen in de reguliere geneeskunde gedeeltelijk kwijt, en dat is niet omdat ik de wetenschap niet waardeer. Juist wel: veel medici zijn helemaal niet zulke goede wetenschappers en trekken conclusies die ze op basis van de bekende data niet kunnen trekken. (De meeste medici hebben bv volgens mij niet eens een redelijke basis in logica of wetenschapsfilosofie, en hebben dus gewoon simpelweg niet geleerd wat de beperkingen zijn aan conclusies enzo. En ook hun kennis van Bayesiaanse statistiek is nog wel eens te weinig, waardoor ze de vaak zeer tegenintuitieve gevolgen van gecombineerde kansen onderschatten.)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:01

Ibbel schreef:
demo_love schreef:
Maar reguliere methoden zijn toch ook proefondervindelijk getest? <knip>

Wat wil je hier nu mee zeggen, anders dan, als er eenmaal bewijs is geleverd wordt iets 'regulier' geaccepteerd en geimplementeerd, hoeveel tegenwind er ook is geweest in het begin?

Daar blijft het toch op hangen? Geen bewijs, geen acceptatie?
Dat er niets mis is aan werken aan bewijs, desnoods in het geniep, is duidelijk.

'Alternatief' wuift werken aan bewijs echter opzij, met allerlei al dan niet drogredenen, zonder zélf te komen met manieren om die problemen te omzeilen. "Je moet maar geloven wat je ziet". Nee dus. Je moet bewíjzen wat iemand eventueel ziet.

Daar ben ik het dus mee eens, ik ben voor onderzoek, maar dat zit nou eenmaal in mijn aard. Ik kan me voorstellen dat veel mensen aannemen wat ze zien.

Ik bedoelde ermee te zeggen, dat grote geleerden in het verleden vaak pas na hun dood erkenning hebben gekregen voor hun 'overtuigingen' (dat waren het op het moment van leven, omdat het niet bewezen was). Ze werken keihard uitgelachen en honderd jaar later bleek dat ze gelijk hadden. Kan het niet hetzelfde zijn met een alternatieve hoek? De overheid werkt niet fanatiek mee aan onderzoek en subsidieert weinig of niets naar mijn weten.

Heel toepasselijk stond er onderaan het topic net een advertentie over een homeopathische opleiding in Zwolle. Ik heb erop geklikt en maar veel gelezen en doorgeklikt. Toen kwam ik ook bij een bladzijde over de erkenning van de opleiding. En daar stond dat het niet als officiële HBO-opleiding erkend wordt door de overheid, omdat er geen keurmerken worden afgegeven voor opleidingen binnen de homeopathie. Hoe wil je dan onderzoek promoten? Ik zou ook niet kiezen voor een niet-erkende opleiding, dat is gewoon een groot risico voor later.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:03

Janneke2 schreef:
demo_love schreef:
Maar hoe is het nu precies geregeld met onderzoek naar alternatieve takken in Nederland? Ik heb een HBO opleidingsinstituut gemaild met de vraag of en waar er onderzoek wordt gedaan en ze hebben me uitgenodigd voor een gesprek. Helaas is dit niet mogelijk, ivm fulltime werk en begin universiteit over anderhalve week. Maar omdat ik een medische studie ga doen, wil ik graag ook meer verdiepen in alternatief. Ik wil geen tunnelvisie, noch op regulier noch op alternatief gebied. Ik weet dat in Zwitserland de wereld van alternatieve disciplines veel toegankelijker en geaccepteerder is dan in Nederland. Hoe zit dit? Als je na een medische studie wilt promoveren op bv. homeopathie, word je dan uitgekotst of is dat een prima onderzoek?

Dus weet iemand in detail:
- Of er momenteel onderzoek wordt gedaan naar homeopathie/bioresonantie/acupunctuur/osteopathie in Nederland?
- Komt dit vanuit de universiteiten (dus overheidssubsidie) of is dit eigen opgezet (dus eigen gefinancieerd) onderzoek?
- Wat wordt er met uitslagen gedaan? Gepubliceerd in tijdschriften en 'erkend' of afgedaan als manipulatie en 'weggestopt'?

Hoi Demo love,
de medische facultair van Erasmus in Rotterdam heeft een aantal onderzoeken naar acupunctuur gedaan, waarbij het uitgangspunt was, "dat het waarschijnlijk zou kunnen helpen bijv. rond de bevalling" en dat werd dan uitgezocht.
Mw. Van den Berg is nu dus dr. in de geneeskunde, en de clowns "tegen" de kwakzalverij (...meneer Renckens heeft dit nl. niet geleerd in zijn opleiding, zucht, ''dus kan het niet'', ofzo...) sprongen uit hun vel.
Hier staat een korte samenvatting:
http://www.erasmusmc.nl/perskamer/archief/2010/2927057/

Haha, geniaal die uitspraak van meneer Renckens. :+
Maar dit soort onderzoek vind ik dus mooi en bedoel ik. Dat kun je toch alleen maar toejuichen?

edit.
Maar dit was een promotieonderzoek... Dus daar ben je gewoon vrij in?
Laatst bijgewerkt door Science90 op 21-08-13 22:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:07

Maar @ demo_love, je laat wel je paard behandelen door iemand die in jouw ogen een opleiding heeft genoten, die je zelf niet zou kiezen. Ik snap het even niet meer... :o? Of gok je op de erkenning over 100 jaar?
Laatst bijgewerkt door Sientje op 21-08-13 22:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:30

Sientje schreef:
Maar @ demo_love, je laat wel je paard behandelen door iemand die in jouw ogen een opleiding heeft genoten, die je zelf niet zou kiezen. Ik snap het even niet meer... :o? Of gok je op de erkenning over 100 jaar?

Nee, ik bedoel het zo: ik zou zo'n opleiding wel willen doen, áls hij werd erkend. Nu wist ik niet dat deze opleiding bestond (kom net uit Gym-6 dus profielkeuze en studiekeuze), omdat het geen erkende opleiding is. Hij stond dus ook niet bij het landelijk overzicht van de decaan (van HAVO dan, want ik wilde een HBO niet uitsluiten). In eerste plaats is de werving dus al slecht en de opleiding klein. De overheid heeft er niks over te zeggen, bepaald de kwaliteit en het programma niet.

Ik heb oprecht interesse in homeopathie (even één tak als voorbeeld), maar ik zou niet het risico willen lopen dat de opleiding onder de maat is, of dat je straks geen klanten kunt werven, omdat je een onbekende opleiding hebt gevolgd. Ik denk daarbij dus aan mijn toekomst en het banenperspectief. Plantwetenschappen vond ik ook heel leuk (WO), maar het toekomstperspectief is slecht en dat gaf voor mij de doorslag het niét te kiezen.

Dat betekent niet dat ik geen vertrouwen heb in degenen die wél een dergelijke opleiding hebben gedaan. Laat ik erbij zeggen dat ik maar heel weinig mensen vertrouw, zowel op persoonlijk vlak als bij mijn paard. En als de eerste behandeling was gebleken dat de behandelaar totaal geen verstand van het lichaam van een paard of het vakgebied waarover het gaat heeft, dan komt er ook geen tweede behandeling en als eigenaar blijf ik ook bij de eerste behandeling de 'baas' over wat er met mijn paard gebeurt.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:37

Volgens mij kun je met je Gym-6 opleiding prima eerst dierenarts worden, en daarna misschien via eerder genoemde opleidingen iets extra's bieden? Moet wel je vakkenpakket exact zijn (daar ging het bij mij mis), en je worden ingeloot, maar op zich... daar al eens over na gedacht als daar je belangstelling echt ligt?

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:43

Sientje schreef:
Volgens mij kun je met je Gym-6 opleiding prima eerst dierenarts worden, en daarna misschien via eerder genoemde opleidingen iets extra's bieden? Moet wel je vakkenpakket exact zijn (daar ging het bij mij mis), en je worden ingeloot, maar op zich... daar al eens over na gedacht als daar je belangstelling echt ligt?

Zeker over na gedacht en mijn vakkenpakket heb ik zo uitgebreid mogelijk genomen: NT + NG + Grieks + Duits + Frans. Maar geneeskunde kan ik niet. Ik kan slecht tegen bloed en enge verhalen. Ook voor de studie die ik nu heb gekozen moet ik daar hard aan gaan werken, maar dat gaat wel lukken. Het ergste is een snijpracticum :+
Ik denk dat ik anders idd wel geneeskunde had gekozen, hetzij mensen, hetzij dieren. Vervolgens zou ik dan het onderzoeksgebied in zijn gegaan. Die ambitie heb ik nog steeds, maar dan vanuit een andere basis. En mocht ik het echt niet aankunnen, dan kan ik nog kiezen voor het onderwijs, nanotechnologie, pedagogie... Het grote voordeel van mijn keuze: ik zit nog nergens aan vast.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:48

Shadow0 schreef:
Janneke: dat 'als je je rot voelt betekent het dat het werkt' is inderdaad knap vervelend - maar het blijft wonderlijk hoe je je werkelijk beroerd kunt voelen van dingen waarvan je denkt: 'dat is toch helemaal niks, hoe kan dat nou werken?' Wat dat betreft zou het al interessant zijn om alleen die averse reacties eens te meten - bv grieperig kan je vaak aantonen via de temperatuur. Als het niets zou doen zou je ook geen negatieve reactie moeten krijgen (en die krijgen gezonde personen dan ook vaak niet.) Alleen al op die manier zie ik bv wel mogelijkheden om daar zorgvuldig onderzoek naar te doen.

Ja - dat is een optie.
Trouwens: urineoderzoek naar "de rotzooi" lijkt me ook leuk.
(of je het een averse reactie mag noemen, kan over worden gedebatteerd: het is de werking van de reinigingskuur, maar *te* heftig.)

Shadow0 schreef:
Zelf ben ik trouwens mijn vertrouwen in de reguliere geneeskunde gedeeltelijk kwijt, en dat is niet omdat ik de wetenschap niet waardeer. Juist wel: veel medici zijn helemaal niet zulke goede wetenschappers en trekken conclusies die ze op basis van de bekende data niet kunnen trekken. (De meeste medici hebben bv volgens mij niet eens een redelijke basis in logica of wetenschapsfilosofie, en hebben dus gewoon simpelweg niet geleerd wat de beperkingen zijn aan conclusies enzo. En ook hun kennis van Bayesiaanse statistiek is nog wel eens te weinig, waardoor ze de vaak zeer tegenintuitieve gevolgen van gecombineerde kansen onderschatten.)

Balen...! "Vertrouwen kwijt", dat klinkt niet leuk...!
(Maar idd: de biochemici, die ik om me heen heb, zijn niet onder de indruk van wat de verschillende artsen weten qua biochemie. Nou is dat voor een arts uiteraard een bijvak, maar daar beginen mijn vrienden dus te stijgeren...)

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 22:56

demo_love schreef:
Janneke2 schreef:
Mw. Van den Berg is nu dus dr. in de geneeskunde(...)

Maar dit soort onderzoek vind ik dus mooi en bedoel ik. Dat kun je toch alleen maar toejuichen?

edit.
Maar dit was een promotieonderzoek... Dus daar ben je gewoon vrij in?

Eh - de precieze details van Erasmus ken ik niet, maar in het algemeen heb je meer vrijheid bij het kiezen van je promotieonderzoek dan tijdens de opleiding tot "drs". (Ik ben ouderwets, heet nu master als ik het goed begrepen heb.)
Tijdens de opleiding doe je min of meer het verplichte programma (met links of rechts wat keuzemogelijkheden).
Na je doctoraal/ masterexamen kun je iedere prof vragen, of hij/zij jouw promotor wil zijn (en als dingen meezitten kun je er ook een beurs voor krijgen). Uiteraard moet de prof in kwestie tijd en zin hebben en het gevoel hebben, dat jouw plannen voldoende op het terrein van haar/zijn deskundigheid liggen.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:00

Oh, dear - we waren op blz 11.
Dat is een hoger getal dan sommigen hadden verwacht, maar nou is er toch ruzie.

Jammer!!

*Met goede moed verder op blz. 12*

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:12

marietje1000 schreef:
BLIJF ON-TOPIC EN HOU OP MET PERSOONLIJKE AANVALLEN.

Strak plan laten we het houden op evidece based, regulier of alternatief. Niemand valt je aan. sommige mensen hebben een andere mening. Ik vind deze interessant http://www.doctorramey.com/

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-13 23:18

Janneke2 schreef:
Oh, dear - we waren op blz 11.
Dat is een hoger getal dan sommigen hadden verwacht, maar nou is er toch ruzie.

Jammer!!

*Met goede moed verder op blz. 12*

Waarom hangen sommige posters toch zo aan die pagina's? :o?
Denk dat het een onderdeel van een discussie is, dat men het soms niet met elkaar eens is. Dat zou je als ruzie kunnen omschrijven. Ik zelf zie het als verschil van mening. ;)

Overigens valt me op, dat het gebruik van hoofdletters, vette leestekens, en het noemen van ruzie, telkens gebeurt bij posters die de alternatieve behandelwijzen aanhangen. Is gewoon een observatie hoor, bedoel er verder niks mee, en al helemaal niks persoonlijks. Maar eea. zou misschien voor een prettig verloop van dit topic, achterwege kunnen worden gelaten. Y;(

Sofy

Re: regulier versus alternatief: discussie, onderzoek e.d.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:02

Ik pak de draad gewoon weer op waar ik gebleven was :).

Bachbloesem-drankjes zijn dus verdunningen van verdunningen als ik het goed begrijp. In praktijk hou je dan dus maar heel weinig moleculen van de bloesem over, als er al nog moleculen van de oorspronkelijke bloem in zitten. Dat moet je overigens vrij gemakkelijk kunnen meten, bijv door al het water te verdampen en dan het residu door een gaschromatograaf of een ander mooi apparaat heen te gooien. Is dat al eens gedaan? Wat kwam daar uit?
Maar de dosis zal dus hoe dan ook erg laag zijn, waarschijnlijk zo laag dat het niet meetbaar is. Waarom werkt dit dan toch? Dat kan niet meer aan de hoeveelheid moleculen liggen die je binnen krijgt, dus daar moet dan een andere verklaring voor zijn. Toch iets in het energetische?
En hoe weet je als homeopaat/bloesemtherapeut zeker dat je mengsel iedere keer even sterk is? De ene plant bevat meer werkzame stof dan de andere, maar als je produceert door middel van weken heb je daar weinig invloed op lijkt me?

Mbt het zalfje op de huid: ik snap inderdaad dat de huid bepaalde stoffen kan opnemen, en het een beter dan het ander. Maar dat komt dan in de bloedbaan en dus door het hele lijf, daar zat mijn probleem. Maar als het idee inderdaad is dat het dan vertraagd vrij komt ipv direct, snap ik de gedachtengang er achter. Hoewel je dan theoretisch net zo goed een plekje op je hand of je voet zou kunnen insmeren toch?

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:15

Sofy schreef:
Leetje, waar bestaat een behandeling bij jou uit? Ik zou het ergens logisch vinden dat als het probleem in de energie ligt, je daar ook op behandelt, maar ik meende dat homeopathie voornamelijk bestond uit het toedienen van water met toevoegingen? Dat lijkt me dan een erg stoffelijke oplossing voor een onstoffelijk probleem?
En vind je niet dat je eigenlijk mensen wél eerst naar een dierenarts zou moeten sturen (uiteraard als ze daar nog niet zijn geweest)? Wat als jij iets over het hoofd ziet of verkeerd inschat, en het dier daardoor te laat in het reguliere circuit komt? Door ze niet door te verwijzen stel je eigenlijk toch een reguliere diagnose, namelijk 'reguliere behandeling niet nodig'. Heb je daar voldoende kennis voor?
Even voor de duidelijkheid, dit bedoel ik niet negatief, maar het zijn de gedachtes die ik hierbij heb en ik ben erg benieuwd naar jouw mening hierover! Hoop dat je je niet teveel 'aangevallen' voelt, zo is het niet bedoeld.

Vragen zijn goed! Dit soort discussies zijn juist leuk met dit soort vragen. Als de intentie is om te leren van elkaar, en niet om elkaar af te vallen.
Het geeft niet dat je sceptisch bent, als je maar open staat voor andermans ideeën. En als je er dan informatie aan elkaar geeft, kun je zelf bepalen of het bij je past of niet.
En dat geld ook voor alle stille meelezers, die daar zoekende in zijn!
Dus geen probleem hoor jou vraag!

De middelen die ik geef zijn idd water (met alcohol) met een toevoeging van 1 middel. Dit is de enkelvoudige homeopathie (in tegenstelling tot wat er in de drogisterij te koop is, daar zitten vaak meer middelen in). Het middel is energetisch door de manier van bewerken (en nee er zit, afhankelijk van de dosis geen meetbare stof meer in).
Ik werk in opbouwing van middelen. De eerste potentie zit nog wel stof in, en als ik dat opbouw, dan wordt het steeds meer energetische stof.
Dat is ook goed gezien de ziektes die nu veel voorkomen. Vaak zijn ze al zover verstoffelijkt, dat je dus eigenlijk eerst in de stof aan moet spreken. Dus als je dan begint met een lage potentie waar nog wel stof in zit, spreek je ze dus op dat niveau aan. En kan je dus, door opbouwend hoger te gaan, steeds meer naar de energie gaan en dus ook steeds meer naar de oorzaak van de ziekte, zodat het dier het zelf opbouwt.
Belangrijk is voor te schrijven op waar de ziekte zich bevind. Als het puur energetisch is (waar het voor mij altijd mee begint) behandel ik dus puur homeopathisch. Dat doe ik altijd, omdat daar de oorzaak ligt.
Mocht het probleem meer op stoffelijk niveau liggen, dan zal ik dit aanvullen met andere geneesmiddelen die meer op dat niveau werken.
Dit kunnen bv celzouten zijn. Of meer oertincturen (de oplossing waar een homeopathisch middel mee begint, puur plant in alcohol, dus eigenlijk meer fytotherapie).

Dit is dus heel anders dan bv de middelen uit de drogisterij. Ik krijg wel is opmerkingen van ik heb al homeopathie gedaan, maar dat werkte niet. EN dan blijkt dat ze zelf een middel uit de drogisterij gehaald hebben. En dat is prima. Ik denk dat homeopathie in die dosering weinig kwaad kan. Maar ten eerste zijn ze zo laag in potentie dat het al heel snel niet voldoende doet, de prikkel is gewoon te klein. Ten tweede moet je maar net geluk hebben dat het middel wat er in zit past bij de kwaal. Vaak doen ze meerdere middelen in een potje en dan is te hopen dat er iets werkt.

Wat betreft je vraag over het stellen van de diagnose:
Het ligt er ook heel erg aan met wat voor klacht mensen komen. Ik denk dat 90% van mijn klanten met fysieke klachten bij de dierenarts vandaan komen. Dus die hebben een diagnose. Dat is echt de grootste groep.
Daarnaast heb ik een groep gedragsproblemen. Daar hoef ik en de klant ook geen diagnose voor.
De klanten die bij mij komen zonder diagnose, ligt puur aan de klacht. Mocht ik echt denken dat als ik er een week iets mee doe het het dier kan schaden dan zal ik dat niet doen. Dan zal ik ze idd eerst doorsturen. Dit gebeurd niet zo heel vaak. Meestal zijn mensen met erge problematiek al bij de dierenarts geweest.
Wat wel is gebeurd is dat ik dieren voor iets onder behandeling had en dat ze een andere klacht krijgen. Bv paard die ik onder behandeling had voor artrose ging hoesten.
Eigenaresse vraagt in dit geval eerst mij. Ik vind een hoest niet zo erge klacht dat ik dat niet even aan durf. Heel veel mensen kijken dit even aan, of proberen het eerst met iets van foenegriek. Ook dit is afhankelijk van hoe ernstig de klacht is. Maar in dit geval hebben we dus eerst een homeopathisch middel geprobeerd. Dat hielp, maar hij viel terug. Dan zet ik iets anders in, maar adviseer ook de dierenarts te laten kijken.
En dan staat dat dier dus naast mijn middelen ook op de ventipulmin.
Het mooie is dan wel dat als je dat niet tegelijk doet, in dit geval stond hij een aantal dagen aan de ventipulmin wat niks veranderde, en we zetten een paar dagen later een homeopathisch middel in, dat het dier DIRECT daarna opknapt. Vele malen minder hoesten en slijm.
Dat vind ik dan wel mooi :D

Ik hoop je vraag zo genoeg beantwoord te hebben. En anders hoor ik het wel ;)

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 09:35

Sofy schreef:
Maar ik heb blijkbaar nog een lager dan Jip-en-Janneke niveau nodig, want ik snap er nog steeds geen snars van :).
Hoe neem je stress weg door combinatie van water met ...??? Wat zit daar in dan?
Hoe neem je een probleem bij je nier weg door een mengsel op je huid te smeren? Wat je via je huid absorbeert komt toch alsnog in je bloedbaan terecht (afhankelijk van de dosis plus het absorbtievermogen), plus alleen in de direct onderliggende huidcellen?

Ik kies gewoon wat vragen uit waar ik denk dat ik uitleg kan geven zodat het begrijpbaar is, haha ben nog steeds op pagina 4 met teruglezen...
Maar ik moet zo ook Echt aan het werk ;)

Maar dit vond ik een leuke, dit zijn leuke interessante inhoudelijke vragen :D

Ik zal het proberen uit te leggen, hoe wij homeopaten denken.
De basis van leven = energie in de basis en daarom ook gezondheid heb ik al uitgelegd.
Daar vandaan gaan we verder.
De levenskracht, of levensenergie (noem het het zelfgenezend vermogen, of hoe je het wilt) verwerkt in de basis de prikkels (door het functionele lichaam).
Er komt een prikkel, en laten we het heeeeel eenvoudig houden. Je stoot je hoofd (en een beetje hard he ;))
Wat is dat eigenlijk als je heel praktisch kijkt = een deuk. Door iets van buitenaf is er een deuk.
Wat doet het lichaam? DIe reageert tegen over gesteld = Er ontstaat een bult.
Dit is ook logisch!! Want wat ik belangrijk voor leven. De homeostase, oftewel balans bewaren. Dit is van levensbelang!
Dus het is logisch als hij een zet krijgt de ene kant op, dat hij dan reageert met de andere kant op te gaan. Haha althans Ik vind dat heel logisch ;)

Wat doen wij met een homeopathisch middel hiermee?
Homeopathische middelen als een gezond mens die inneemt ontstaan er klachten. DIe klachten die juist dat middel kan genezen bij een ziek persoon met die klachten.
Dat is de leidraad. Wat gebeurd er namelijk met een homeopathisch middel: Je zet eigenlijk een kunstmatige geneesmiddelenziekte neer. Net zoals een willekeurig andere prikkel een reactie geeft. Maar doe je dat dus bij een persoon met de klachten die het geneesmiddel op kan roepen. Ontstaan er dus eigenlijk 2 ziektes. Het dier (of mens) heeft zijn eigen natuurlijke ziekte. En daarnaast de kunstmatige geneesmiddelenziekte. Wat gebeurd er als je zorgt dat de geneesmiddelenziekte sterker is? Dan gaat het dier daar op reageren. EN het reageert tegengesteld. Dus de klachten gaan weg. In eerste instantie is dat nog alleen puur als reactie op het geneesmiddel.
Maar als je dat lang genoeg vol houd, dan zal het zo zijn dat de balans hersteld is en dus weer gezondheid is :)

Dat is dus de gedachtengang. En dat geld ook voor gedragsdingen. Want stress is niets meer dan een reactie op een bepaalde prikkel, wat die prikkel ook mag zijn!
Dus dat kun je in wezen op dezelfde manier behandelen.

Door middel van onderzoek (op gezonde mensen) zijn er dus geneesmiddelen ontdekt. En steeds meer. Puur door een bepaald middel in te nemen en te kijken wat er ontstaat aan klachten. In het begin was dat gewoon puur. Maar omdat er ook bv planten zijn die giftig zijn is begonnen met verdunnen en later met schudden.
EN wat bleek, het principe werkt dan alleen nog maar beter!
De theorie vind ik logisch, de middelen zijn zo ontdekt. En wie weet is het niet de handigste manier van ontdekken, omdat dit heel veel tijd kost.
Maar aan de andere kant, dat is binnen de reguliere gezondheidszorg ook. Zeker als je wilt weten wat een middel doet op lange termijn.

Ik hoop het zo weer wat meer te verduidelijken.
Probeer de gedachtengang te begrijpen, daar gaat het volgens mij om.
In de reguliere gezondheidszorg zijn er ook middelen die per toeval ontdekt zijn voor een bepaalde ziekte. Daar zit ook geen logica in. Of niet altijd iig.
Wellicht helpt het als je eerst het principe begrijpt, zonder dat je bewijs wil hebben of verklaring wil hebben hoe het werkt dat een middel opgelost in water & alcohol zijn werk doet, terwijl er weinig tot niets meer inzit. Er zijn zo ontzettend veel dingen waar we nog geen houvast op hebben. Of energieën die we niet kunnen zien.
Ik kan ook niet zien waar de informatie vandaan komt, als mijn laptop pling doet om mij te melden dat er een mailtje is, vliegt dat hier ergens door de lucht? Maar ik zie het niet?

Haha nu steek ik de draak er mee, maar er zit in mijn ogen wel een kern van waarheid in...En aangezien mijn laptop dat geluidje heeft gemaakt ga ik nu even mijn mail lezen en beantwoorden en aan het werk!

Wellicht straks weer verder!

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:13

Anya schreef:
@Marietje.. ik kopieer het even hierheen omdat ik het andere topic niet wil vervuilen maar ik heb toch bedenkingen bij deze zin:

marietje1000 schreef:
Of er is gewoon minder slijm, omdat ze aan het genezen is?

Eén behandeling van jou, terwijl het paard nog steeds aan de prednisolon is (een middel dat ontstekingsreacties onderdrukt) en er komt minder snot vrij.... Dat kan betekenen dat de prednisolon zijn werk doet. Het kan komen omdat er minder pollen zijn, en minder stof omdat het stevig geregend heeft, of omdat de ontsteking afneemt, of omdat het paard niet kan hoesten en de prut in de longen achterblijft, of omdat jouw behandeling aanslaat.

Ik vind het nogal een claim die je daar doet. Bovendien claim je genezing van een dampig paard. Ook een stevige claim.
Kun je dat toelichten????

In dit kader heb ik dan wel weer een heel interessant artikel gelezen over placebo effecten, waar ook dit bij stond. Leuk, interessant artikel om even te lezen.
http://gebu.artsennet.nl/Archief/Tijdsc ... fecten.htm

"Veel acute aandoeningen of exacerbaties bij chronische aandoeningen hebben een gunstig, natuurlijk beloop en genezen 'vanzelf'. Bij chronische aandoeningen vertoont de ernst van klachten vaak sterke fluctuaties. Indien een patiënt een arts raadpleegt op het moment dat deze de meeste klachten heeft, is het waarschijnlijk dat hierop in de loop van de tijd weer een afname van klachten volgt. Dit verschijnsel, namelijk dat ernstige klachten of symptomen teruggaan naar het meer gebruikelijke niveau van een patiënt, noemt men regressie naar het gemiddelde. Het wordt ook wel 'de vriend van de dokter' genoemd omdat, ongeacht wat een arts doet, na enige tijd de klachten gemiddeld zullen zijn afgenomen."

Dat een placebo alleen zou werken bij ingebeelde ziekten is een misvatting, placebo's werken ook bij echte ziekten:
Onder een placebo wordt in dit artikel een middel verstaan, waarvan het beoogde therapeutische effect wordt verondersteld niet op een farmacologisch mechanisme te berusten. Dit effect betreft altijd subjectieve parameters en nooit objectieve. Voor het verkrijgen van een placebo-effect kan gebruik worden gemaakt van factoren die een goede arts-patiëntrelatie bevorderen, zoals aandacht en een sympathieke opstelling, overeenstemming met de patiënt en een aantrekkelijke lokale ambiance. Voorts kan van het geven van aandacht op zich reeds een genezende werking uitgaan. Dit staat ook wel bekend als het Hawthorne-effect.
Een ander klassiek onderzoek betrof een groep van 200 patiënten in de huisartsenpraktijk met klachten van hoofdpijn, vage buikpijn, zere keel, hoesten en vermoeidheid.12 De patiënten werden gerandomiseerd over twee groepen. De eerste groep kreeg van de huisarts een 'positief consult': de klachten werden voorzien van een duidelijke diagnose en de patiënten kregen de verzekering dat het binnen enkele dagen zou verbeteren. De huisarts vertelde de andere groep niet te weten wat het was, maar dat ze altijd konden terugkomen wanneer het binnen enkele dagen niet over was. Van alle patiënten kreeg aselect de ene helft een recept voor thiamine 3 mg bedoeld als placebo, de andere niet. Na twee weken voelde 64% in de groep met het positieve consult zich beter tegen 39% in de andere groep. Of de patiënt wel of geen recept had gekregen, bleek geen invloed te hebben op het beloop. In dit experiment was het effect van de arts dus groter dan dat van het voorschrijven van geneesmiddelen.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:15

Leetje schreef:
Er komt een prikkel, en laten we het heeeeel eenvoudig houden. Je stoot je hoofd (en een beetje hard he ;))
Wat is dat eigenlijk als je heel praktisch kijkt = een deuk. Door iets van buitenaf is er een deuk.
Dit is ook logisch!! Want wat ik belangrijk voor leven. De homeostase, oftewel balans bewaren. Dit is van levensbelang!
Dus het is logisch als hij een zet krijgt de ene kant op, dat hij dan reageert met de andere kant op te gaan. Haha althans Ik vind dat heel logisch ;)

Je stoot je hoofd, er ontstaat een deuk in je hoofd, en je lichaam probeert dat te compenseren door er een bult van te maken ?
Wat een complete kul.

Als je je stoot raken er bloedvaatjes en weefsels beschadigd.
Er komt bloed en vocht vrij.
Is de huid intact gebleven, dan kan het bloed en vocht niet metéén worden afgevoerd.
Er ontstaat een ophoping van bloed en vocht, en dat is een bult.

Dat is de eenvoudige, bewezen medische uitleg.
Met 'homeostase' heeft het geen bal te maken.

Kijk, dat heb ik nu tegen homeopathie.
Het is complete nonsens, die met dikke woorden voor waar wordt verkocht.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-13 10:17

@Leetje: tof dat je de moeite neemt zo veel uit te leggen!
Ik blijf sceptisch maar tenminste is het mogelijk vragen te stellen en krijg je ook antwoord.

BigBen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:25

Leetje schreef:
Homeopathische middelen als een gezond mens die inneemt ontstaan er klachten.

Sorry, maar ook dit is nonsens.
Als een gezond mens homeopatische middelen inneemt, gebeurt er helemaal niets.
Dat kan ook niet anders, want homeopatische middelen bestaan uit water en/of alcohol,
en hebben geen enkel effect.

Vorig jaar hebben duizenden mensen overal in Europa massaal homeopatische middelen ingenomen,
in een gigantische overdosis.
Volgens de homeopaten hadden ze stuk voor stuk ter plekke moeten sterven,
maar zoals gezegd, er gebeurde absoluut niets.

http://www.kwakzalverij.nl/1317/Homeopathische_overdosis_in_Amsterdam_een_groot_succes

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:30

gelukkig zorgt Bigben@ met de fijne nuances weer voor de vrolijke noot :+
Het ging net zo netjes hier.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:42

geerke schreef:
gelukkig zorgt Bigben@ met de fijne nuances weer voor de vrolijke noot :+
Het ging net zo netjes hier.

+1

(Volgens mij is het de nuchtere waarheid: als je je hoofd stoot, komt er een bult. Dat heeft op zich idd te maken met dat er extra bloedtoevoer komt, om de schade te repareren, of dat het lichaam "zijn/ haar best doet, om het bloed binnenboord te houden" - en dat is dan weer homeostase, maaaar de vrolijke noot is ook iets waard.)

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:44

Ik denk dat nu ook de kern naar boven komt waarom alle discussies stranden. Er zijn meer dingen tussen hemel en aarde en niet alles is zwart/wit. Dat is mijn geloof waar anderen juist geloven dat alles wel zwart/wit is en dat ze pas ergens achter staan als iets wetenschappelijk bewezen is. Dat is een ieder zijn goed recht. Ik heb in mijn paarden carrière al meer dan genoeg bewijs gezien dat homeopathie werkt, mijn dieren worden behandeld door in homeopathie gespecialiseerde dierenartsen. Het met mijn ogen zien wat het voor mijn dieren betekent is voor mij meer dan voldoende bewijs, het wetenschappelijke bewijs is wat mij betreft overbodig. Wat ik belangrijker vind is om respect te hebben voor de aarde, de dieren en de mensen, of ze het nu met je eens zijn of niet en juist dat respect is in dit soort discussies ver te zoeken...

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:50

marietje1000 schreef:
Ik geloof omdat ik zie. En niet alleen ik zie, de eigenaren zien ook. En zien doet geloven, dus geloof ik.
God zie ik niet, daar geloof ik dus niet in.
Ik draag graag uit wat ik geloof. En word daar, net als christenen en joden, voor veroordeeld op dit forum.

En bewijs is er wel, alleen niet wetenschappelijk.

(srry, even off topic, maar toch niet helemaal

En als we het dan toch over christenen hebben....
Volgens de bijbel is geloof "een verzekerde verwachting, een duidelijke demonstratie van werkelijkheden die niet worden gezien".
Dus, voor degene die gelooft is datgene wat hij/zij gelooft een zekerheid, omdat datgene wat zij geloven, alhoewel onzichtbaar, zich aan hen heeft gemanifesteerd door wat zij hebben gezien of ervaren.

Jij gelooft dus, Marietje, dat bioresontantie werkt, omdat zich dat voor jou heeft bewezen door de resultaten die je hebt behaald. En daar is niks mis mee, maar wil je anderen doen geloven zul je toch je resultaten moeten laten zien (want zoals jij zegt: eerst zien en dan geloven).

Met geloof is het altijd maar zo dat je gelooft wat je wilt geloven. Je was geinteresseerd in homeopatie en bioresonantie, bent dat gaan onderzoeken etc. etc. En dus geloof jij dat.
Maar je gelooft niet in god omdat je hem niet ziet, terwijl er zo vreselijk veel mensen zijn die hem blijkbaar wel zien. Die in de schepping om hen heen wel een duidelijke demonstratie zien van zijn bestaan. We vinden het niet raar dat een huis moet worden ontworpen door een architect en gebouwd door een aannemer, maar blijkbaar wel dat voor alles op en rond de aarde in de hemel, het universum, dat zo vreselijk veel ingewikkelder in elkaar zit dan een huis, geen architect nodig is geweest. Dat het zomaar uit niks is ontstaan.

Je neemt iedereen op dit forum kwalijk dat ze jou niet geloven, vragen naar feitelijk bewijs, studies, referenties, successen. Maar in feite doe jij het zelfde: je gelooft niet in God omdat je hem niet ziet.

Overigens heb ik zelf nooit ervaren dat christenen of joden op dit forum ook maar ergens voor worden veroordeeld.

Leetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-13 10:51

BigBen schreef:
Leetje schreef:

Je stoot je hoofd, er ontstaat een deuk in je hoofd, en je lichaam probeert dat te compenseren door er een bult van te maken ?
Wat een complete kul.

Als je je stoot raken er bloedvaatjes en weefsels beschadigd.
Er komt bloed en vocht vrij.
Is de huid intact gebleven, dan kan het bloed en vocht niet metéén worden afgevoerd.
Er ontstaat een ophoping van bloed en vocht, en dat is een bult.

Dat is de eenvoudige, bewezen medische uitleg.
Met 'homeostase' heeft het geen bal te maken.

Kijk, dat heb ik nu tegen homeopathie.
Het is complete nonsens, die met dikke woorden voor waar wordt verkocht.

Fijn dat we gezellig een discussie kunnen aangaan. Fijn dat we elkaar ook in waarde kunnen laten :x

Ik probeer de moeite te nemen mijn ideeën ervan te weergeven, om dingen te verduidelijken.
Ik probeer de reguliere methode ook op waarde te schatten, omdat dat ook goed is. Ik geloof in samenwerking, in aanvulling!

Dus als je het gezellig wilt houden, doe ik dat ook en kunnen we gewoon leuk verder.

Ok ander voorbeeld:
Als je je hand onder een koude kraan houd wordt hij eerst koud, daarna warm. Omdat het lichaam tegen gesteld reageert.
En het feit van homeostase is wel degelijk fijn hoor, het is fijn dat je lichaam bijv je bloedsuiker in balans houd.
Alhoewel dat soms echt heel moeilijk wordt voor een lichaam met onze suikerrijke voeding.

Ok verder ga ik hier niet op in :x

Dank je Anya, dat mijn uitleg gewaardeerd word :)
Het geeft niet als je sceptisch blijft, maar als je open een discussie aangaat dan blijft het ook voor andere leuk om te lezen. En interessant.
En leuk om te doen ;). En daar gaat het om!