Peesblessure... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-13 17:38

Fijn dat ze zich vandaag gedragen heeft.

Onwijs balen dat het been nu wel weer dik is van het vocht. Je wordt zo een beetje heen en weer geslingerd tussen mooi slank en weer vol met vocht. En de wond gooit misschien wel een beetje roet in het eten.
Als je twijfelt zou je zeker een AB zalf of kuurtje kunnen vragen.
Het laatste waar je nu nog op zit te wachten en een fikse ontsteking erbij.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 10:08

Het is idd heel vervelend dat het iedere keer zo wisselt met de hoeveelheid vocht. Het is ook heel lastig om in te schatten hoe vol het been weer gaat lopen (of niet) wat het niet makkelijker maakt. Ik vraag mij eerlijk gezegd ook af hoe lang het verband om moet blijven, nadat het been slank is. Want zaterdag was het been slank, niet warm, alleen de wond eigenlijk nog. Volgende dag het been weer helemaal vol. Ik weet dus niet of dat nou van de wond komt, of dat het gewoon het oedeem is wat terug gezakt is. Ik weet het echt even niet meer.

Hier de foto's van het been gisteren (photobucket werkte niet echt mee gisteren)
PAS OP, KAN ALS SCHOKKEND WORDEN ERVAREN!

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... 0-orig.jpg

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... A-orig.jpg
Op deze foto is niet eens echt goed zichtbaar hoe dik haar been nu is. Maar hij is weer zo dik als in het begin.

De losse flap huid is helemaal verleerd en zal er hopelijk vandaag of morgen vanaf komen. Verder spoel ik de wond goed schoon en laat het drogen voordat ik haar weer op stal zet. Verder blijf ik gewoon lekker stappen met haar, dat gaat verder erg goed.

Toen ik zaterdag de DA had gebeld was er de vraag of we het been opnieuw gaan verbinden, maar deze keer voor de wond, en niet het oedeem. Mijn gevoel gaat, na gisteren, uit naar het been verbinden en dagelijks de verbanden verschonen. Dan kan de oedeem er weer uit, en de wond genezen. Nu wijkt de wond ook helemaal door de oedeem en ben ik bang dat het niet netjes zal genezen en ze misschien wel voor altijd een dikke poot houd.

Vandaag heb ik weer overleg met de DA, dan gaan we verder kijken.

Voor de zwakke magen de foto's in link gezet, ondanks dat het duidelijk vermeld is...
Laatst bijgewerkt door Peelie op 16-09-13 10:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BelleFleur

Re: Peesblessure... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 10:21

Misschien een idee om de foto's in link te zetten?

Verder : wordt het oedeem veroorzaakt door de blessure of is er meer aan de hand?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 10:46

De oedeem is nog steeds van de bandage die 3 weken geleden te strak heeft gezeten. sinds dien is de oedeem er niet helemaal uit geweest. Zaterdag hadden we het hoogtepunt bereikt qua slankheid van het been. Het was ein-de-lijk slank. Het is dus nog steeds oedeem van de eerste bandage en rond de wond dik door de wond zelf.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:10

Jammer zeg. Hopelijk trekt het snel bij!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 11:21

Ja, dat hoop ik ook. Ik ga vandaag overleggen met de DA wat te doen.

Mijn gevoel zegt verbinden. Niet omdat de wond niet geneest, maar om het oedeem...

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 11:23

Vraag eens of het helpt om vetverband/gaas op de wonde te doen als je wil verbinden!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 11:28

Ik ga ook vragen baar penicilline on de wond ontsteking vrij te houden. Ook heb ik daar met eerdere wonden goede ervaringen mee.

Ik ga vanavond naar stal, en dan gaan we weer kijken hoe het er uit ziet...

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 13:30

Dat is idd een filke wond zo. En logisch dat je het nu even niet meer weet. Waar doe je nou verstandig aan.
Hoop dat de VA je goed kan adviseren daarin en ook kan aangeven hoe het verloop met zo'n wond erbij verder gaat zijn.

Voor een beetje ondersteuning van onze zijde: :(:)

ValerieM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 19:21

Jeetje, wat een wond heeft ze op haar been zeg.
Ik duim voor dr dat het snel weer geneest.
Wel positief dat je haar been wel slank hebt gezien. Geeft toch weer een beetje hoop denk ik...

Verder moet ik mij helaas aansluiten wat betreft peesblessures.
Mijn paardje heeft een peesblessure rechtsvoor.
Ze heeft helemaal niet kreupel gelopen, niets laten merken, niets aan te zien.
Maar omdat haar ACTH waardes na 2 maanden medicijnen nauwelijks waren gezakt, was het noodzakelijk om te controleren of ze ergens pijn had. De DA moest heel goed kijken, eerder hij zag dat ze niet 100% zuiver liep.
Ze bleek een geirriteerd griffelbeentje linksvoor te hebben, waardoor rechtsvoor overbelast was. Dit was eind mei. Ze moest 3 maanden op rust, gewoon op de wei. Op wat enkele uitbarstingen na, heeft ze zich voorbeeldig gedragen
Eind augustus weer terug naar de kliniek. De DA maakte zich zorgen om rechtsvoor. Foto gemaakt. Het is haar tussenpees.
Vandaag is ze op speciaal beslag gezet, om de pees te ontzien.
Vorige week heeft ze ivm het weer de hele week binnen gestaan. Als gevolg dat ze gister even gek moest doen in de wei *\%/* En vandaag was ze wat druk en onhandig, en bezorgde mn zus een blauwe voet :\

En nu vraag ik mij af, en hopelijk heeft iemand hier er ervaring mee: kan het zo zijn dat het been niet altijd dik is bij een peesblessure? Ik lees namelijk wel dat het been vaak dik wordt, en hoor het ook van andere mensen.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 20:48

Bij de mijne was het ook niet dik, niet kreupel, niks... Maar mijn merrie heeft een heel hoge pijngrens.

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:53

Soms voelen ze het ook niet heel erg.
Mijn paard is een mietje eerste klas en heeft geen pas kreupel gelopen. Het zit bij hem halverwege de pees en niet bij de aanhechting waardoor het minder pijn doet bij ze.

Bij mijn paard is het helemaal niet dik geweest, wel nagevraagd aan dierenarts en het was oke, zei hij. Maar niet dus en na een extreme belasting was het toen wel dik.

unihorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-13 20:57

hmm... ja, verbinden... maar het lijkt ook steeds mis te gaan met verbinden? hoeveel goed de je er mee en hoeveel slecht... ( perongeluk 1x te strak dus... ) zou nog even kijken naar hoe je haar steeds verbind... dan kan hij er ook om blijven en is dat dik niet dik dik er ook af ;) maar... als hij langer uit het verband staat zakt die dikheid vanzelf wel af...

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-13 21:10

De oedeem zakt dus niet af zonder verband. Ondertussen weet ik hoe ik haar moet verbinden en dat gaat super. Het been reageert er heel erg goed op. Dit is echt van het eerste verband.

Morgen plaats ik een foto van de wond. Her vel is er iig vanaf!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 04:13

pas op, kan al schokken worden ervaren!

http://s703.photobucket.com/user/Peelie ... g.jpg.html
Dit is de wond na het schoon spuiten.

Ik heb gisteren avond even overleg gehad de DA. Hij ziet de gezening goed gaan en er is om de wond geen rede om hem te verbinden. Ik heb mijn zorgen uitgesproken over het oedeem en op basis daar van gaan we wel weer verbinden, maar wel met een gaas met vet of honing. Ik ga het been vandaag weer verbinden.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 13:12

De wond ziet er best netjes uit toch ?!

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 15:42

Dat vind ik zelf ook. Ik heb net Mesitran gehaald bij de apotheker en daar ga ik mee smeren. Ik zie en lees daar veel goede verhalen over dus dat gaan we maar gewoon proberen. Ik ben heel benieuwd.

Ik ga zo weer naar stal. Ik ben benieuwd hoe haar been er uit ziet.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 18:39

Vandaag was de wond het zelfde als gisteren. Alleen bij het schoonmaken liet de korst mooi los en begon het weer een beetje te bloeden. Daarna gestapt met haar. Ze was vreselijk dwars, alleen maar rennen.

Ik heb de wond verbonden en ingesmeerd met mesitran. Niet alleen de wond, maar ook de randen. Ik zit alleen nog een beetje te puzzelen of ik het verband morgen of overmorgen ga verwisselen. De wond is verder wel rustig, dus ik kijk het morgen even aan.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:15

Bloeden van de wond is niet erg, dan kan het vuil (mocht er in zitten) er goed uit.
Mesitran ken ik verder eigenlijk niet. Ooit 1x een zeer grote wond gehad (met einschuss) bij paard maar daar mochten we toen niets op smeren. Zag er ook echt afschuwelijk uit, je keek zo naar binnen zegmaar :D

Zeker storm op komst dat ze zich zo misdroeg :+

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:32

Het bloeden is ook het doel bij het schoonmaken, omdat de wond zaterdag een beetje ontstoken was. Nu is de wond wel rustig en niet pussig meer.

Mesitran is een honingzalf met calendulan, aloë vera en levertraan. Ik heb het eea opgezocht over wondzalven. De DA rade een vetgaas of honingdressing aan. Met honing heb ik betere ervaring, dus ik ga ook voor honing.

Mirranda

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-13 19:36

Honingdressing........... hihi..........als het niet werkt kun je er altijd nog een lekkere salade mee maken :+

Maar zal het onthouden mocht ik er ooit weer 1 treffen met flinke wond.
Waar honing allemaal niet goed voor is.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-13 19:51

Ja, zo noemde hij het. Hihi. Hij bedoelde een honingzalf. Honing is heel handig en lekker natuurlijk. Je kan alleen jammer genoeg door al het gerommel met voeding niet zomaar de eerste de beste honing nemen. Als je pure honing wil gebruiken, moet je biologische honing nemen.

Ik ben lui en heb dus kant en klaar gehaald bij de apotheek. Het is, helemaal officieel gezien, voor mensen. Maar mesitran word de laatste jaren ook veel gebruikt bij honden katten en paarden. Moet je maar eens googlen, alleen maar goede verhalen. Zelfs de apotheekassistent was laaiend enthousiast dat ik een tube voor een paard kwam halen. Hahaha

andor

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-13 13:03

Jeetje zeg wat een foto's :( Had gehoopt dat (nu ik een poosje niet meegelezen heb ik het toppic) het er nu wel een stuk beter uit zou zien... Maar wat een verschrikkelijke wond. Honingzalf werkt idd wel. Ik heb een keer stage gelopen bij een dierenartsen praktijk en daar gebruikte ze ook voor een hond met een vreselijke wond, honingzalf. Na langdurig insmeren en weer verbinden zag je wel dat de wond er heel mooi uit kwam te zien. Hopelijk is dat bij Mara ook het geval.

Ik vind wel dat je enorm veel voor je kiezen krijgt op dit moment, ook omdat ik lees dat Mara nogal een boef is af en toe. Jij loopt met de zweep om haar eigenlijk rustiger te houden, ik loop met Andor met een zweep om hem een beetje vooruit te krijgen (al gaf hij gister ook ineens een bok toen mijn zus met hem zijn rondje liep). Mocht Andor doorgaan met bokken dan zet ik hem gewoon weer aan de muisjes.

Ik heb dat ook wel eens gedaan hoor, uit een 'gewone mensen' apotheek spullen voor mijn paardje gehaald. (Soms ook nog wel eens op mijn eigen naam :oo ).

Sterkte met Mara en ik blijf voor je duimen dat haar been binnenkort weer mooi slank is en de wond weer dicht.

p.s: Ik voer andor extra magnesium citraat bij omdat magnesium ook van invloed kan zijn op herstel van pezen. Tekort aan magnesium kan namelijk peesproblemen veroorzaken, zeker als ze al langere tijd tekort hebben. (uit andor zijn bloed onderzoek kwam ook een behoorlijk tekort aan magnesium naar voren! Voer geen Luzerne of klaver want dat kan een eventueel tekort aan magnesium eerder in de hand werken waardoor er nog eerder problemen kunnen ontstaan).

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 13:42

Ik loop nog niet met zweep. Zo ver is het nog niet.

Ik heb magnesium oxide liggen. Is dat ook goed? Ik weet dat er nogal wat meningen verschillen over bij Magnesium oxide, sulfaat of nitraat. Ik heb toen voor oxide gekozen omdat dit zijn meest pure vorm is.

Ik ben nu op stal en ik ga zo het verband verwisselen. Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet... We gaan het zien. Ik ga een foto maken voor jullie als er een duidelijk verschil is ;)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-13 16:34

En hier de foto's van vandaag. Eindelijk heeft het voor het eerst goed gebloed!

Pas op, kan als schokkend worden ervaren!!!

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... D-orig.jpg
Hier is de wond nog niet schoon gemaakt. Het gele is de Mesitran, dat moest ook even tot mijzelf doordringen toen ik het verband af deed. Ik schok me werkelijk waar kapot! Maar toen bedacht ik me dat het de zalf was :P

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... B-orig.jpg
Van de zijkant.

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... B-orig.jpg
De achterkant is echt al een heel eind slanker na een dagje verband!

http://i703.photobucket.com/albums/ww36 ... 1-orig.jpg
Dit is na het spoelen en 10 minuten stappen. Het ziet er heftiger uit dan het werkelijk is. Het bloed is heel mooi helder rood en het wondvocht daarna was ook mooi helder zonder pus of vlokken in het wondvocht.

nu staat ze weer opnieuw ingepakt :)