Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

danoesje

Re: Paard met kissing spines wie nog meer? (verzamel topic)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-13 16:46

Ja dat klopt, je houdt natuurlijk wel vanaf nu voor altijd rekening, en niet alleen met rijden:)
mijne staat momenteel weer op care4life, staat de hele dag buiten met zijn nieuwe vriendinnen en krijgt bijna onbeperkt hooi. Die vermaakt zich wel :)

KPet

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:05

Voor de liefhebbers:

Ik heb een paardje op stal staan met kissing spine (op 1 plek). Ik rijd hem vanaf zijn 8e en in het begin was het geen groot succes. De vergroeiing is veroorzaakt door te vroeg inrijden en hij heeft dus altijd een enorm ingezakte rug gehad. Toch heeft hij een vrij succesvolle sportcarriere gehad. In het begin kon hij slecht draven, galoppeerde altijd overkruist en stond letterlijk (en ik weet dat dit vaak gezegd wordt, maar ik bedoel echt letterlijk) met de kin op de borst op het moment dat je de teugels überhaupt aanraakte. We hebben hem in het begin 1 keertje laten zien aan een fysio en die heeft ons een oefening voor hem gegeven die erg heeft geholpen. We moesten hem kriebelen/stimuleren onder zijn buik, een beetje naar de achterkant zodat hij zijn rug omhoog drukte (dat zie je gebeuren). Elke dag even, kan zo in de poets routine. Daarnaast hebben we drie jaar gewerkt om hem juist onder het zadel te laten lopen, goed te laten aannemen, over de rug en achterbenen er onder. banketstaaf voor een paardje dat altijd achter de teugel stond moest hij wel aan de teugel gaan lopen.

Uiteindelijk heeft liep hij op zijn 14e/15e thuis (want wedstrijden zijn niet zo mijn ding) op Lichte Tour niveau dressuur, incl alle verzamelingen, passage, piaffe, pirouette, galopwissels en prachtige uitgestrekte draf (dit alles overigens op een simpel trensje). Hij is (nog steeds) super licht in de hand, super voorwaarts (op het irritante af, hij haalt nog steeds het bloed onder mijn nagels vandaan soms). Inmiddels is hij 21 en is hij na een jaartje afbouwen twee jaar terug met welverdiend pensioen gegaan. Toen begon ik wel verschil te zien. Zijn rug gaat omlaag en hij heeft bij de simpele dingetjes die we af en toe doen sneller last, wat zijn enthousiasme overigens niet dempt. Vanaf zijn 17e heeft er ivm mijn studie bovendien een meisje op gereden dat niet zo handig met hem was als ik. Onder haar drukte hij een tijdje zijn rug weg en had hij pijn en werd hij sloom, wat erg vreemd was voor een paard dat altijd hyperder dan hyper is geweest. Nu ben ik aan het twijfelen of ik hem na twee jaar niet weer wat meer moet oppakken om zijn spieren te trainen, maar dat zien we nog wel.

Wat mensen met een ks-paard hiervan kunnen leren:
1. Zorg voor een verrekt goede begeleiding als je zelf geen fantastische ruiter bent en als je dat wel bent dan nog. Ik heb de laatste fase van de training voor het grootste deel zelf gedaan, maar tm de M had ik (twee)wekelijks een super strenge instructrice die mij bij iedere fout op de vingers tikte. Zonder haar had ik hem naar de slacht kunnen brengen.
2. Zorg voor aanleuning voor met soepele vingers, een lage hals en achterbenen die voor je gevoel voorbij de voorhoeven komen. Onthoudt dat aanleuning vanuit je benen komt en dat oprichting niet te forceren is. Een goede oprichting komt praktisch vanzelf bij een goede verzameling (dwz, eentje op de achterbenen). Trekken en in de krul zetten doet altijd meer schade dan goeds.
3. Luister naar je paard en forceer niets!. Een paard dat pijn heeft zal uitvluchten zoeken, in slomer lopen, in bokken, in wegspringen, soms alleen maar in oren in de nek leggen. Luisteren naar je paard betekent ook rekening houden met zijn mogelijkheden. Ik ben er persoonlijk van overtuigd dat ieder paard kan verzamelen en uitstrekken, maar het ene paard zal dit spectaculairder doen dan het andere. Correct uitvoeren met een ontspannen en happy paard is belangrijker dan spektakel.
4. Zorg voor een zadel dat fantastisch past. Ik heb wel eens geprobeerd een zadel op te gooien dat lichter was dan zijn zware dressuurzadel, maar daarvan zakte hij onmiddellijk door zijn rug. Terug naar zijn eigen zadel dus. Bareback werkt ook prima, maar als je paard zo'n lekker ingezakte rug heeft zit dat niet zo lekker :P

Er zijn vast genoeg mensen die hier weer een boel commentaar op hebben, maar tegen hen wil ik 1 ding zeggen: Ik heb een 21jarige hengst op stal staan die super in zijn vel zit, nog steeds de snelste van de kudde is (en dus wedstrijdje in de wei wint van 8jarige springpaarden), nog altijd even hyper als altijd is en met rijden nog steeds super voorwaarts is en veel meer wil dan hij eigenlijk kan (of beter: dan ik hem toesta). Niet ieder paard met ks is hetzelfde, maar hier heeft het erg goed uitgepakt. Ik ben er wel van overtuigd dat - extreme gevallen daar gelaten - training, of dat nu onder zadel is of grondwerk, kan helpen in het verbeteren van de houding en daardoor pijn kan verhelpen.

Ik hoop dat mensen hier wat aan hebben.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 18:13

Kpet, super om te horen!
Die supergoeie instructie vinden is natuurlijk al een uitdaging op zich, want de meningen over hoe te trainen bij KS zijn nogal verdeeld. Maar ik denk dat ik op de goede weg zit. Ga hem voorlopig ook niet zelf rijden, omdat ik als de dood ben dat ik verstrak als hij weer wat uithaalt, zodat we weer gezellig aan de ren gaan. Gelukkig iemand gevonden die haar eigen paard met KS heeft gerevalideerd dus daar heb ik zeker vertrouwen in, net als in de training bij de mensen waar hij nu staat. Goeie tip van dat kriebelen trouwens (advies van de osteo) , ik doe het nu ook vaak maar had er verder van niemand wat over gehoord :)

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:09

KPet fijn om te lezen dat er dus ook goede verhalen te vinden zijn met KS.
de dingen die jij als noodzakelijk vermeld ben ik met je eens, en idd het verschild heel veel van de mate van KS je te maken hebt.

wat ik wel veel lees en heb gehoord is dat KS vaak samen gaat met kreupelen. en is het niet zeker of die "slechte" benen komen door de KS of dat de "slechte" benen een resultaat zijn van KS.

de mate van KS viel bij mijn paard erg mee (vonden de DA die de foto's hebben bekeken) maar het was wel genoeg om hem elke keer wanneer er een zadel opgelegd werd te laten transformeren tot een rennerig en zeer onzeker paard, met uitschieters naar complete paniek aanvallen waarbij hij overal doorheen rende en een paar keer de weg op is gerend.

dus het karakter van het paard en de mate waarin hij reageerd op de pijn is, denk ik, de grootste factor waar je mee te maken hebt.
als een paard eenmaal de link heeft gelegd zadel=pijn dan heb je hem er echt nog niet zomaar van overtuigd dat het niet zo hoeft te zijn. ALS je hem er al van overtuigd krijgt.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:18

De vraag is dan natuurlijk of de KS zorgen voor de paniek wanneer er een zadel op het paard wordt gelegd, of dat het aan de non-pasvorm van het zadel ligt.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:31

De paniek kwam op het laatst ook echt door mij...in principe lag het zadel goed,maar hij was achteraf wel te lang waardoor de lepel precies op de plek van de ks uitkwam. Daar werd het niet beter van. Heb gister er voor het eerst weer een (leen) zadel op gehad van kent&Masters waar hij in ieder geval niet op reageerde dus dat is alvast positief. Hij heeft nu week rust na de osteo en wordt daarna nog een aantal weken met zadel gelongeerd. Fingers crossed. Blijft lastig allemaal aangezien je inderdaad nu een echt goed passend zadel moet hebben(altijd al maar nu helemaal natuurlijk) en je je eigenlijk geen fouten kunt permitteren in alle opzichten. Mis daar gewoon een stuk ervaring.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:43

Ik bedoelde het in het algemeen.
Maar in jouw geval geldt dat wanneer het zadel te lang is, het zadel gewoon niet past. Punt.
Er zijn nauwelijks echt passende zadels op de markt, dus de kans dat het zadel niet past, is aanzienlijk groter dan de kans dat het wel past.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:46

Aimee schreef:
De vraag is dan natuurlijk of de KS zorgen voor de paniek wanneer er een zadel op het paard wordt gelegd, of dat het aan de non-pasvorm van het zadel ligt.

ik rij mijn paarden western en ze worden ook western beleerd, dus hij heeft altijd passende western zadels op zijn rug gehad, altijd met een dikke pad eronder.
ik heb nooit engelse zadels erop gegooid.

maar hij reageerde ook al zo heftig wanneer we een longeersingel opdeden, dus had het meer te maken met de druk op zijn rug dan met welk soort zadel.
wat niet zegt dat je met slecht passende zadels moet rijden of trainen natuurlijk!

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:52

Nou heb ik in mijn zadelopleiding toevallig ook het een en ander meegekregen over de pasvorm van westernzadels en dat is niet al te positief. Daarnaast drukken longeersingels bijna zonder uitzondering op een paar negatieve reflex punten van de rug, dus dat een paard met KS daar op reageert, is niet zo vreemd en zegt niets over de pasvorm van het zadel.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:55

Vind het vreselijk lastig met zadels. Omdat ik er zelf te weinig vanaf weet heb ik meteen een zadelmaker ingeroepen maar helaas blijkbaar de verkeerde. Daarna bij ninon schutte terecht gekomen, waarover alleen maar lof qua service. Omdat ik de laatste keer met haar erbij gelanceerd werd,geen zadel kunnen afnemen. Ik bedoel maar, als de zadelmakers al niet weten wat goed past,wat dan..dan komt hetzelfde verhaal over de Smid, de osteopaat, voeding, instructie. Is normaal al lastig maar nu helemaal. Knol voelt soms echt als een porseleinen poppetje in mijn hoofd!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 20:57

Die van mij heeft dus nooit op het zadel gereageerd, echt nooit.
Enige wat achteraf misschien een teken was, was dat ze me moeilijk liet doorzitten. Ook in galop 'ketste' je er nog wel eens vanaf omdat ze de rug zo strak zette. Dit ging met een paar rondjes over.
Verder nooit dingen gehad met opzadelen of opstijgen.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:14

Problemen met opzadelen of opstijgen zijn natuurlijk niet de enige dingen waar je een niet-passend zadel aan herkent. Wat je schrijft over het strak houden van de rug, met name de eerste rondjes, is ook echt een kenmerk van een niet-passend zadel.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:22

ja, we kunnen een hele discussie gaan houden over of westernzadels wel of niet goed liggen op paarden, maar mij lijkt het nog altijd zo, dat wanneer er vanuit het verleden zulke zadels dag in dag uit worden gebruikt voor het werk te paard dat het geen rotzooi is wat er op die ruggen ligt.
een slecht zadel kost je je paard, dat geld net zo voor een cowboy als een andere ruiter. en die moet er zijn geld mee verdienen.

daarmee zeg ik niet dat elk westernzadel op elk paard past.
de mijne zijn altijd aangemeten, en heb ik altijd nog mijn trainster naar laten kijken. dus ik ben niet over 1 nacht ijs gegaan.

maar ik snap dat jij er zo tegenover staat omdat er veel mensen niet kijken naar of het zadel wel echt goed past of niet.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:29

en dan nog zegt het niet alles. Heb alle keren een zadel gekocht via een zadelmaker: niet nieuw maar ern goede tweedehandse die goed is aangepast. Ik heb er zelf weinig verstand van dus dan ga je er vanuit dat een zadelmaker het wel zal weten. Als je die al niet meer kunt vertrouwen, wie dan wel?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 21:47

ja ik heb er gelukkig zelf wel behoorlijk kijk op en heb een paar zadels waarvan de zadelmaker vond dat ze wel konden gewoon weg gewuifd. ze lagen niet stil genoeg naar mijn zin.

maar als je er zelf zeer weinig verstand van hebt kan je wel tegen een verkeerde zadelmaker aanlopen. maar dan nog denk ik niet dat het dan expres wordt gedaan.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-13 23:40

Die van mij reageerde vanaf dag 1 heel heftig op aansingelen en zadelen en dat is in de loop der tijd alleen maar erger geworden(ik heb haar nu dik 8 jaar en denk dat de diagnose KS 3 geleden was).
Achteraf gezien had ze al vreselijk lang met een slecht passend zadel rondgelopen... Aangeleerd gedrag dus ook een beetje.
Zadel helemaal aan laten meten, paard volledig laten behandelen door een osteo en een tijdje met een speciale singeldwang singel gereden en binnen no time was dat allemaal klaar.
Pas daarna werd de diagnose KS gesteld..

Ze bijt nu alleen nog maar met aansingel en opzadelen als ze hengstig is.. Maargoed dan bijt en slaat ze ook als je alleen al naar haar wijst, dus dat is echt een hormoonkwestie..

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 07:43

Mijn paard heeft dan weer nooit gereageerd op opzadelen of aansingelen. Wel heeft hij altijd ribben vastzitten als hij naar de osteo gaat en met opstappen gaat hij achteruit lopen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 07:50

Aimee schreef:
Problemen met opzadelen of opstijgen zijn natuurlijk niet de enige dingen waar je een niet-passend zadel aan herkent. Wat je schrijft over het strak houden van de rug, met name de eerste rondjes, is ook echt een kenmerk van een niet-passend zadel.

Zadel paste echt prima. Daar was niks mee. Dat strak houden wijt ik achteraf toch aan de KS.

Aimee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:35

Suzanne F. schreef:
Zadel paste echt prima. Daar was niks mee. Dat strak houden wijt ik achteraf toch aan de KS.

Ik zie van de foto's in je profiel al dat dat niet het geval is, zadel ligt sowieso op een aantal negatieve reflexpunten van de rug.

Nogmaals, ik stelde de vraag in het algemeen. Ik was niet op zoek naar antwoorden van jullie kant, ik was er opuit om jullie daarover na te laten denken. Dus, reageert het paard op de non-pasvorm van het zadel of op de KS?
Dat is geen vraag om een direct antwoord op te geven, dat is een vraag om telkens weer terug te laten komen wanneer jullie bezig zijn met een paard met KS. Dat is namelijk het mooie van bezig zijn met paarden met een "beperking". Om iets te bereiken, moet je je veel bewuster zijn/worden van alles wat je doet met dat paard.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:52

Aimee, ik denk dat voor veel mensen het al dan niet passen van een zadel al een uitdaging op zich is. Waarmee je in veel gevallen afhankelijk bent van mensen die er meer verstand van hebben. Ik ga er vanuit als ik een zadel koop en laat aanpassen door een gerenommeerd bedrijf (uiteindelijk waren de ervaringen met de meneer in kwestie wisselend) dat is er dan vanuit kan gaan dat hij over de juiste expertise beschikt. Dan zal de een altijd beter zijn dan de ander maar toch. Ik schrik er van als zadelmaker 2 zegt dat mijn zadel niet alleen 18,5 inch is ipv 18 (op een paard met een niet extreem lange rug) maar ook nog eens op een gevoelige plek eindigt.
In het geval van mijn paard reageerde hij vooral wanneer je achter de beweging kwam (met een inmiddels ander zadel overigens) of ging verzitten. Dan ging zijn kop erop en schoot hij weg. Of dat het zadel is geweest of de KS blijft natuurlijk de vraag maar we hebben inmiddels heel wat zadels geprobeerd, met balanskussens, met een speciale pad eronder, met en zonder bontje en hij reageerde op alles wat wat langer was, dus vooral dressuurzadels, in eerste instantie zelfs al aan de longeerlijn. Op springzadels reageerde hij amper, maar daar zit ik zelf voor geen meter in. Ook op de pijnstillers (hebben we een week geprobeerd) liep hij een stuk beter, maar werd hij wel weer een brutale aap, wat natuurlijk heel normaal is voor een eigenwijze 4-jarige. Feit blijft dat hij ook onbelast pijn heeft aangegeven achteraf, door introverter te worden en een bijzondere houding te laten zien, die nu flink verbetert. En tadaaaa daar komt weer een eigenwijs peerd om de hoek kijken. Wat ik aan de ene kant best stiekem een beetje irritant vind, maar waarvan ik vooral weet dat hij beter in zijn vel komt te zitten :D

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 09:54

haha Suzanne, zie dat die zwartjes bij jou ook lekker bruin worden in de zomer. Of komt dat door de lichtval?

Grass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 10:29

@Ijssnuiver: wat voor singel was dat?

In mijn geval ben ik gaan zoeken naar de oorzaak van haar gedrag met rijden en opzadelen. Ze werd steeds bozer op het zadel. Zo erg dat je het gevoel had dat ze je elk moment in de rug kon bijten als je naar de bak liep. En toen heeft ze me er 2 dagen achter elkaar afgegooid met opzadelen. (we waren toen al met behandelingen begonnen, maar de foto's waren nog niet gemaakt.)
In mijn geval waren er natuurlijk de beschadigde wervels maar ook een veel te krap zadel! Dus waar het gedrag op het zadel nou vandaan wam, dat weet ik niet. Kan zowel KS als het niet passende zadel zijn, maar ook een combi van beiden. Overigens is de singeldwang nog niet helemaal weg. Na een nieuwe behandeling is ze altijd weer een maand iets gevoeliger. We zijn nu 3 week verder na de laatste behandeling, dus ik hoop wel dat het straks weer wat afneemt.

Ceasar2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:21

@ Essy: http://www.hetgareel.nl/product/33938/3 ... INGEL.aspx
Ik mocht hem toen een tijdje lenen van mijn zadelmaker en dat heeft onwijs geholpen! Je moet met die singel echt zorgen dat het brede stuk precies in het midden van de buik blijft zitten en singel aan beide kanten op gelijke gaatjes zit.
Inmiddels rij ik weer met een simpele thorowgoodsingel, let ik er op dat de singel aan beide kanten op gelijke gaatje zit en ze heeft nooit meer gebeten(niet alleen door de singel, maar ook door het passend maken van het zadel ed).

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:30

danoesje schreef:
haha Suzanne, zie dat die zwartjes bij jou ook lekker bruin worden in de zomer. Of komt dat door de lichtval?

Ja de zwarten worden altijd bruin in de zomer. Niks aan te doen. 's Winters zijn ze weer zwart.
Maar maakt toch niet meer uit nu. Op wedstrijd zal ze nooit hoeven. Ze mag prachtig zwart voor grasmaaier spelen.

danoesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-13 11:34

Klinkt goed Ijssnuiver. Aardig prijsje voor een singel maar aan de andere kant, als het zorgt voor meer comfort voor je paard is het zeker het overwegen waard. Mijn zadels schuiven vrij snel (maakt niet zoveel uit wat ik erop gooi, zelfs de goed passende zadels) waarvoor dit misschien ook wel een uitkomst zou zijn!
Suzanne, maak me er ook niet druk om hoor! Zie het maar als goed teken: komt ie lekker veel buiten. ga er ook geen dekentje om opgooien hoor :D
Overigens wel prachtige paarden!