Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-13 22:38

Ik kreeg een aantal pb's met de vraag of Muisje veilig is aangekomen.. ja dat is hij gelukkig! Ik ben het zaterdag al gaan brengen omdat voor zondag erg slecht weer was voorspelt. Hij wilde eigenlijk de trailer niet op maar met wat brokjes en geduld ging hij er uiteindelijk toch in :) Tijdens de reis heb ik hem niet gevoeld in de auto, volgens mij had hij het te druk met zn evenwicht te houden. Bij aankomst was hij ook erg rustig, amper bezweet maar wel een beetje moe natuurlijk. Het andere veulen daar is een prachtig hengstje van Charmeur, jeetje..dan is Muis toch wel een beetje erg lomp, grof en groot. Maar maakt mij niets uit, voor mij is hij prachtig!

Ik kreeg vandaag bericht dat het goed met hem gaat, hij is al vriendjes geworden met het andere veulen. Ze vinden hem vooral heel erg braaf en goed opgevoed. Ik ben helemaal trots op mn kleine vriend! <3 Ik mis hem nu al heel erg, wat doen mensen zonder paard met hun tijd?!

's nachts staat hij op stal, naast zn vriendje. Deze foto kreeg ik vanmorgen :
Afbeelding

En nu maar hopen dat het over een jaar beter met hem gaat en ik hem weer lekker mee naar huis kan nemen!

Hevonen

Re: Wat nu? Iemand hier ervaring mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:08

Hij heeft een superlieve snoet. Ik vind het een heel leuk dier. Alle kans dat hij op de goede Groninger grond helemaal opknapt!

Oreo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-13 23:54

Heel veel succes, jullie verdienen het!

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 00:13

Muis heeft het goed voor elkaar zo te zien :D . Heel veel succes met hem!

Lieset23

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-13 08:33

Muis lijkt inderdaad best happy op de foto. Fijn dat de reis zo goed is gegaan. Ook leuk dat ze je al een foto hebben gestuurd. En nu maar duimen en hopen dat het goed komt met je kerel! Blijf je zo nu en dan wel info plaatsen???

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 22:31

Ik ben vandaag bij hem geweest, hij was véél drukker als dat hij bij mij thuis was. Leek me wel een goed teken :) Gelukkig was hij nog wel zo lief als altijd, wilde alleen maar knuffelen.

Het lijkt wel alsof hij wat afvalt, je kan zn ribben nu zelfs een beetje zien door zn wintervacht heen. Mensen waar hij staat hadden me hier al over gesproken, was dus niet dat ik dat vandaag pas zag. Ze hadden al, in overleg met mij, besloten om zn deken toch maar op te houden omdat hij dan hopelijk minder energie verbruikt om warm te blijven. Hij is volgens schema van de DA obv mestonderzoek ontwormt, ook nog herhaalt tegen de mogenlijke ingekapselde eitjes. Hij krijgt onbeperkt kuil en een halve schep pavo basis brok +pavo podo supplement + scheut lijnzaad olie. Wat zouden jullie doen in dit geval? Meer biks leek me niet zo heel handig maarja, meer kuil kan niet want hij kan al de hele dag eten. Ik maak me er wel een beetje zorgen om, al zijn veulens natuurlijk wel vaker wat schraal.

Afbeelding

Nog een heel wazig telefoon filmpje met zn vriendje in de paddock: http://www.youtube.com/watch?v=wGr0qPXZ ... e=youtu.be

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:39

fijn dat het goed met hem gaat!
Tja...de meningen zijn daarover verdeelt,over dat een veulen schraal moet zijn.
Ik vind van niet....niet vet maar ook niet schraal,gewoon.
Nou ja,hij heeft een wormkuur gehad en krijgt eten, wat kun je nog meer doen?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 22:41

Ja, ik vind ook van niet..hij is gewoon dun. Ik weet niet wat ik nog meer kan doen, hopen dat hij snel het gras op kan. Maar verder?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 22:58

hij is goed ontwormd?Ook met een middel tegen spoelwormen?
Die zijn namelijk resistent tegen ivermectine en moxidectine.
Pyrantel helpt daar wel tegen.(strongid)
Neem die kuur mee als je de volgende keer gaat of vraag aan die mensen of ze het willen geven?

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-13 23:05

geerke schreef:
hij is goed ontwormd?Ook met een middel tegen spoelwormen?
Die zijn namelijk resistent tegen ivermectine en moxidectine.
Pyrantel helpt daar wel tegen.(strongid)
Neem die kuur mee als je de volgende keer gaat of vraag aan die mensen of ze het willen geven?

Ja, hij is oa met Strongid-P ontwormd (dat is pyrantel toch?). Ik wil hem ook weer niet té vaak ontwormen.. Zou geweekte pulp goed zijn om te geven? Of gewoon meer brok? Of gewoon zo laten? Ik vind het zo lastig met oog op zn OC, teveel voer is daar ook weer niet goed voor maar z'n kraakbeen moet wel voldoende voedingsstoffen krijgen- anders komt het helemaal niet meer goed.

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-13 23:12

Veulens horen inderdaad niet schaal (wat mij betreft) maar ondanks goed voer heeft hij toch soms momenten dat hij harder groeit als hij kan eten en dan komt t altijd wel weer goed. Als je wormen kunt uitsluiten zou ik me er niet direct druk om maken. Als t over een maand of twee nog zo is of als t veel erger word kan je altijd nog een bloedonderzoekje doen.

selyna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 00:20

ziet er wel gezellig uit op dat filmpje!

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 10:13

Wow die is flink opgeknapt :-)
Als hij zo over de harde grond kan rennen en springen dan kun je er haast zeker van zijn dat hij op het moment geen last van zijn gewrichten heeft.
Wat betreft schraalheid zou ik me geen zorgen maken zolang hij zo enthousiast blijft, tenzij hij een dikke buik krijgt maar toch mager in de bovenlijn.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 14:25

Op het filmpje zie je een enorm blij en enthousiast veulen, dat zo op het oog geen blijk geeft ergens last van te hebben, hij spaart zich in zijn bewegingen/spel helemaal niet.
Dit lijkt mij heel gunstig!

Je schrijft al dat hij in die opfok een heel stuk drukker is dan hij bij jou thuis was.... ja, dan zal hij fiks wat energie verbruiken en dus heel wat calorietjes verbranden: dit, in combinatie met zijn groeizame leeftijd, wat ook weer veel energie neemt, kan natuurlijk makkelijk tot wat vermagering leiden: lijkt me niet verontrustend: als men zorgt dat hij daadwerkelijk onbeperkt hooi/kuil kan eten (dus dat hij daar ook echt in alle rust bij kan/mag van de andere paarden om hem heen), zou ik het eerst eens aankijken: je doet er alles aan, en je doet naar mijn inzicht alles goed.

Kortom goed bezig. Let wel op dat er geregeld ONDER die deken gekeken wordt naar zijn lichamelijke conditie/ontwikkeling.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 17:00

terpentijn schreef:
Je schrijft al dat hij in die opfok een heel stuk drukker is dan hij bij jou thuis was.... ja, dan zal hij fiks wat energie verbruiken en dus heel wat calorietjes verbranden: dit, in combinatie met zijn groeizame leeftijd, wat ook weer veel energie neemt, kan natuurlijk makkelijk tot wat vermagering leiden: lijkt me niet verontrustend: als men zorgt dat hij daadwerkelijk onbeperkt hooi/kuil kan eten (dus dat hij daar ook echt in alle rust bij kan/mag van de andere paarden om hem heen), zou ik het eerst eens aankijken: je doet er alles aan, en je doet naar mijn inzicht alles goed.

Kortom goed bezig. Let wel op dat er geregeld ONDER die deken gekeken wordt naar zijn lichamelijke conditie/ontwikkeling.

Ja, daar heb je gelijk in. Hij beweegt natuurlijk veel meer.. Maar dat andere veulen beweegt evenveel en die is prima op gewicht. Op stal staat hij alleen zodat hij ongestoord kan eten, plan was eerst ze samen in een grote stal te zetten maar ik was bang dat hij dan toch onvoldoende kan eten. De wanden zijn gewoon open dus ze kunnen wel knuffelen/pesten over het schot. Ondanks dat afvallen ziet hij er over het algemeen geloof ik wel blijer uit! Bij mij is hij ook lang mager geweest maar hij was net goed op gewicht toen hij wegging. Misschien maak ik me ookwel zorgen om niets maar ik wil gewoon dat hij er goed uitziet en zich goed voelt...

Ze houden hem heel goed in de gaten, het is geen opfok maar gewoon bij mensen thuis die zelf ook een hengstje hebben en een vriendje daarvoor zochten. Zn deken gaat er geregeld af, ook zodat het niet vies/klam wordt eronder. En verder probeer ik zelf 1x per week te gaan, al ben ik er wel achter dat het écht ver is (7 uur in het OV).

Zo was hij bij mij in December: http://staldevlierhof.weebly.com/upload ... 4_orig.jpg ;(
En dit was gisteren, helaas mét deken: http://staldevlierhof.weebly.com/upload ... 9_orig.jpg

Ik vind zn achterbenen opeens ook niet zo dik meer eruit zien! Maar misschien wil ik dat wel te graag...

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:18

Geweldig zo een positieve update.
Ik zou me echt geen zorgen maken over zijn schraalheid. Ik zie een jong paard liever wat schraal. Extra gewicht is bij hun extra belasting en als er dus al groeiproblemen zijn dan is het beter dat ze geen 50 of 100 kg extra moeten meedragen. Als hij onbeperkt ruwvoer kan eten en goed ontwormd is zou ik het zo laten. Bij jonge paarden zie je het vaak hoor die gewichtsverschillen. Eerder kijken naar de gezondheid van hun vacht en naar de levendigheid. Naar je filmpje te oordelen lijkt hij in topvorm :)

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 17:20

Je kunt het ene veulen niet echt met het andere vergelijken: je hebt er die heel snel "terugvallen" (verschralen) terwijl andere van dezelfde leeftijd en in dezelfde omstandigheden steeds heel gelijkmatig lijken te blijven.
Stress van verplaatsing kan ook heel wat "aanrichten".

Lijkt mij gezien de diagnose van Muis, diens toestand voorheen en leeftijd, dat je geen enkele andere keuze had/hebt dan wat je nu voor hem probeert te doen.
Ik hoop dat je voor ogen houdt dat het NIET ZEKER is dat Muis ooit opgroeit tot een gezond paard, maar dat alles nu een gok is, waarbij je voor hem nu de allerbeste keuze hebt gemaakt: in vrijheid lekker jong paard mogen zijn.
Voor de rest is het in de gaten houden en duimen en hopen.

Het is zo'n leuk beestje, ik duim en hoop ieg met je mee dat hij zijn problemen een beetje overkomt, en een zo paardwaardig mogelijk bestaan mag krijgen. Dat heeft hij NU in elk geval!

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 17:59

terpentijn schreef:
Ik hoop dat je voor ogen houdt dat het NIET ZEKER is dat Muis ooit opgroeit tot een gezond paard, maar dat alles nu een gok is, waarbij je voor hem nu de allerbeste keuze hebt gemaakt: in vrijheid lekker jong paard mogen zijn.
Voor de rest is het in de gaten houden en duimen en hopen.

Ik denk persoonlijk dat de kans dat hij opgroeit tot een gezond paard vele malen kleiner is dan de kans dat dat niet gebeurd. Persoonlijk zou ik het een wonder vinden als hij over een jaar opeens rad rondhuppelt... Ik moet ook heel eerlijk zeggen dat ik soms wel twijfel of het niet van mijn kant egoistisch is om hem een kans te geven, hij loopt zo anders dan zou moeten. Ik ben bang dat hij pijn heeft. Maar dat ga ik naar hem toe en dan is hij zo opgewekt en ronduit druk dat ik niet het idee heb dat hij er zelf zoveel last van heeft. Maargoed, een paard is een prooidier..hoeveel ellende laat hij zien? Tot nu toe denk ik dat hem een kans geven en afwachten het beste is, hij heeft nu een heel fijn plekje waar ze goed op hem passen en hij heeft een leuk vriendje.
De fokker gaf al aan dat hij hem al naar de slager had gebracht, hij had deze gok niet genomen (hij wist nog wel een goede slager voor als ik van gedachte verranderde...). Eigenlijk hadden heel veel mensen in mn omgeving deze gok niet genomen maar ik vind dat ik dit aan hem verplicht bent. Het hoeft van mij geen rijpaard te worden, daar heb ik hem wel voor gekocht maar als dat er niet meer inzit is het jammer maar niet meer dan dat. Hij is nu 9 maanden, ik denk dat ik hem met 18 maanden nogmaals op de foto laat zetten en voor de rest maar gewoon heel hard hopen dat het tóch goedkomt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:11

Ik vind zijn gewrichten minder dik.
Weet je....ik zou hem twee jaar de tijd geven,of het moet binnen die tijd echt niet meer paardwaardig zijn.Maar dat zie jij en de mensen waar hij staat het beste.
Ik heb z'on idee dat het goed gaat komen maar het heeft tijd nodig.En dat heeft hij,hij is pas 9 maanden.
Ik denk ook dat schraal in jouw geval minder erg is dan te vet

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:24

Groeiproblemen kunnen volledig wegtrekken. Hij kan dan wel een appart loopje houden door gewoonte, maar volledig pijnloos een ruiter dragen en door de bossen crossen. Ik zeg niet dat dit zo gaat gaan, maar het kan wel dus laat je zeker niet volledig ontmoedigen. Suc6 verhalen van zo een gevallen ga je niet vaak horen omdat er niet veel zijn. De meeste (niet particuliere) paardenhouders doen geen kosten aan veulens en dan verdwijnen ze snel. Respect dat jij hem de kans wilt geven en hopelijk kan hij je ooit hiervoor iets moois teruggeven.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 20:32

betadine schreef:
Groeiproblemen kunnen volledig wegtrekken. Hij kan dan wel een appart loopje houden door gewoonte, maar volledig pijnloos een ruiter dragen en door de bossen crossen. Ik zeg niet dat dit zo gaat gaan, maar het kan wel dus laat je zeker niet volledig ontmoedigen. Suc6 verhalen van zo een gevallen ga je niet vaak horen omdat er niet veel zijn. De meeste (niet particuliere) paardenhouders doen geen kosten aan veulens en dan verdwijnen ze snel. Respect dat jij hem de kans wilt geven en hopelijk kan hij je ooit hiervoor iets moois teruggeven.

inderdaad succesverhalen hoor je niet vaak omdat mensen niet de tijd en het geld in z'on veulen gaan stoppen.
Je weet dus nooit of het wel beter was geworden als het beestje de kans had gehad.

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 21:03

geerke schreef:
betadine schreef:

inderdaad succesverhalen hoor je niet vaak omdat mensen niet de tijd en het geld in z'on veulen gaan stoppen.
Je weet dus nooit of het wel beter was geworden als het beestje de kans had gehad.

Ja dat klopt inderdaad, ik speur al een tijdje internet af naar vergelijkbare verhalen maar ik kan echt niets vinden. Ik kan alleen vanalles vinden over het voorkomen van OC/OCD maar daar heb ik nu niet zoveel aan. Wat mij zelf het meeste zorgen baart is het feit dat hij er last van heeft. Ik ben bang voor ontstekingen die de kwaliteit van zn kraakbeen aantasten. In bijna alles wat ik lees staat dat ze er eigenlijk geen last van hebben en dat het vaak aan het licht komt door bv een overvuld gewricht. Hij heeft helemaal geen overvulde gewrichten maar wél last. Volgens alles wat ik lees krijgen ze pas last als een los stuk gaat rondzwerven in het gewricht; hij heeft (nog) geen lossen stukken dus dat kan ook niet. (oa dit stuk: http://www.bosdreef.be/info_paard/osteo ... is/OCD.htm )

Fokker zullen er ookwel niet mee te koop willen lopen dat ze een OC/OCD veulen hebben gefokt, denk ook dat dat een reden is dat ik er zo weinig over kan vinden.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:26

Interessante link die ik even met je wil delen
http://www.hartog-lucerne.nl/kennisbank ... ij-paarden

Hier zeggen ze ook dat overvoeding nefast kan zijn. Dit is eigenlijk bij alle dieren zo met groeiproblemen. Je mag hun groei niet gaan stimuleren met voedsel. Bij honden met aanleg voor dysplasie wordt ook altijd aangeraden om ze schraal te houden. Voor hem mooi sterk en rond te zien krijg je eens hij volgroeid is nog genoeg de tijd.
Ik zou hem persoonlijk alleen maar ruwvoer geven met eventueel een aangepast supplement.
Hier een interessant onderzoek van pavo
http://horses.nl/artikelen/slim-voeren-tegen-oc-en-ocd/

Hopelijk ben je er iets mee en mischien kan je dierenkliniek dit ook wat meer toelichten als je er om vraagt ?

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-13 21:46

Ik lees al het hele topic mee. Respect TS voor wat je doet, zo onzeker en dan toch maar proberen...knap. Ik weet niet of ik het zo zou doen, hoewel de praktijk ook hier uitwijst dat meestal 'iedere strohalm er één is'.

Ik vrees trouwens dat je zo weinig kunt vinden omdat jouw situatie niet zo vaak voorkomt. Voor zover ik weet is er gewoon geen goede behandeling, behalve opereren als het 'alleen' om een chipje gaat. Het enige wat mij een keer aangeraden is, is levertraan voor extra Vit. D. Wel lastig om er in te krijgen (ik mengde het met muesli of lucerne) want van vis en dus vies...

switt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-02-13 23:02

betadine schreef:
Interessante link die ik even met je wil delen
http://www.hartog-lucerne.nl/kennisbank ... ij-paarden

Hier zeggen ze ook dat overvoeding nefast kan zijn. Dit is eigenlijk bij alle dieren zo met groeiproblemen. Je mag hun groei niet gaan stimuleren met voedsel. Bij honden met aanleg voor dysplasie wordt ook altijd aangeraden om ze schraal te houden. Voor hem mooi sterk en rond te zien krijg je eens hij volgroeid is nog genoeg de tijd.
Ik zou hem persoonlijk alleen maar ruwvoer geven met eventueel een aangepast supplement.
Hier een interessant onderzoek van pavo
http://horses.nl/artikelen/slim-voeren-tegen-oc-en-ocd/

Hopelijk ben je er iets mee en mischien kan je dierenkliniek dit ook wat meer toelichten als je er om vraagt ?

Bedankt voor het stukje! Ik ga gelijk even het officiele artikel erbij zoeken :) Dit stukje was wel hoopvol:
"Omdat de groeischijven echter nog niet gesloten zijn, kunnen foutjes (OC/OCD) nog worden hersteld in het lichaam. Daarom werd nog een tweede onderzoek uitgevoerd met 52 veulens tussen hun vijfde en twaalfde levensmaand. Wederom kreeg de helft van de veulens het supplement Podo®Care toegediend, nu via speciaal ontwikkelde brokjes (Podo®Start), en de andere helft kreeg een placebo. Opnieuw was het resultaat significant. Zonder Podo®Care is de kans dat een veulen OC/OCD vertoont nog steeds 45 procent. Bij de veulens die meer fosfor en magnesium binnenkregen via Podo®Care vertoonde slechts 30 procent op een leeftijd van twaalf maanden OC/OCD"
Ik heb Muisje vanaf 5 maanden, hij was toen net afgespeend. Bij de fokker heeft hij géén veulenbrok of wat gekregen, enkel melk van zn moeder (die kreeg wel speciaal voer). Ik ben vanaf dag 1 langzaam aan krachtvoer gaan voeren met dat supplement van bovenstaand onderzoek. Uit bovenstaande blijkt dus dat dat supplement een relatief grote invloed heeft op het verdwijnen van OC/OCD. Mooi :)

Ja de kliniek die doet er best wel makkelijk erover: "gewoon op het land zetten en afwachten. Je kunt toch niets beinvloeden". Die uitspraak vind ik nu een beetje raar want dat pavo onderzoek is in samenwerking geweest met de faculteit.

Kendra schreef:
Ik vrees trouwens dat je zo weinig kunt vinden omdat jouw situatie niet zo vaak voorkomt. Voor zover ik weet is er gewoon geen goede behandeling, behalve opereren als het 'alleen' om een chipje gaat. Het enige wat mij een keer aangeraden is, is levertraan voor extra Vit. D. Wel lastig om er in te krijgen (ik mengde het met muesli of lucerne) want van vis en dus vies...

Hij heeft "helaas" geen chips, dus er kan niets aan geopereerd worden. Maar misschien krijgt hij nog wel chips, één stukje zag er al wel los uit. Vandaar ook dat ik hem met 1,5 weer op de foto wil hebben, misschien is er dan meer mogelijk. Vitamine D, waar zorgt dat dan precies voor?

In groningen wordt hij trouwens 3x per week behandeld door een holistisch arts, hij gaat oa in een bioresonante apparaat (http://nl.wikipedia.org/wiki/Bioresonantie). Ze had via via m'n verhaal gehoord en wilde heel graag helpen, ze gaat dus 3x per week naar hem toe en houd hem ook een beetje in de gaten. Ze is vol vertrouwen dat het helemaal goed komt met hem.... Ik vind het heel fijn dat ze dit doet en ik hoop ook dat het Muisje helpt :) Aangezien ik zelf student diergeneeskunde ben is het wel even wat anders dat wat ik gewend ben en snapt in mn omgeving ook niemand dat ik hiervoor gekozen heb. Maar ik sta er wel voor open, waarom niet?