Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Re: Cushing: van beheersbaar naar onbetaalbaar?????

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:05

Krijg net een PB dat ze geen patent hebben. Er is op dit moment (nog) geen andere speler op de markt.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:06

Patenten staat idd *ergens* genoteerd in een register, maar of je daar zomaar toegang tot heb.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:09

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:14

Verleende patenten vind je op: nl-espacenet

Een generiek mag pas na 10 jaar op de markt komen, dat heeft niets met patenten te maken. Staat in de diergeneesmiddelenwet.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 15:21

Maar BI maakt gebruik van een generiek !

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 16:04

Ik heb zojuist contact opgenomen met het CBG (Centraal Bureau Geneesmiddelen) - wellicht kunnen zij ons ideeën aan de hand doen.

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 17:39

Jannepauli schreef:

Nee, je kan niet generiek op een humaan middel. Er is geen referentie product, dus generiek is onmogelijk (pas over 10 jaar).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 18:47

Hoezo 10 jaar? Ik las ergens dat er voor een nieuw medicijn maar 5 jaar staat?

Ik heb je al een paar keer gevraagd waar jij de info vandaan hebt, het zou goed zijn als je je bronnen zou willen aangeven.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:00

Jannepauli schreef:

Waarschijnlijk gaat BI net zoals Merial met Gastroguard een patent aanvragen op de compounding methode (dus een omhulsel o.i.d. waardoor "het voor paarden geschikt is gemaakt" zogenaamd) Ik heb nog nooit perogilde moeten gebruiken dus ik ken het medicijn niet maar een vraag aan de mensen die Prascend al in huis hebben, zit er een bepaald omhulsel of kleurtje aan de prascend variant ?
Of moet je dit bv op een bepaald moment van de dag geven (delayed release of zo ?)

maar (en helaas kan ik niet meer in de database van mijn vorige project/opdrachtgever anders kon ik dat zo nakijken) zolang er geen patent is kan een DA zonder boetes e.d. gewoon peroglide voorschrijven!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 20:09

Als dat klopt is het misschien nog het interessantste voor mensen met een Cushing-paard om via de DA een voorschrift voor een grote hoeveelheid pergolide aan te vragen van de humane variant. Zij zitten dan weer een tijdje "safe" en sparen op die manier toch ook flink wat centen uit en wie weet is er tegen dan al wat uitgepluist.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:26

Mist schreef:
Jannepauli schreef:

Waarschijnlijk gaat BI net zoals Merial met Gastroguard een patent aanvragen op de compounding methode (dus een omhulsel o.i.d. waardoor "het voor paarden geschikt is gemaakt" zogenaamd) Ik heb nog nooit perogilde moeten gebruiken dus ik ken het medicijn niet maar een vraag aan de mensen die Prascend al in huis hebben, zit er een bepaald omhulsel of kleurtje aan de prascend variant ?
Of moet je dit bv op een bepaald moment van de dag geven (delayed release of zo ?)

maar (en helaas kan ik niet meer in de database van mijn vorige project/opdrachtgever anders kon ik dat zo nakijken) zolang er geen patent is kan een DA zonder boetes e.d. gewoon peroglide voorschrijven!

Registratie en patent zijn alleen niet hetzelfde volgens mij. En helaas, zodra er een geregistreerd medicijn is voor een indicatie (aandoening) is de DA wel verplicht deze voor te schrijven, door je naar middelen bij andere diersoorten voor de zelfde aandoening, of medicijnen bij zelfde diersoort voor andere aandoening mag grijpen. (andere diersoort, andere aandoening komt daarna pas in de cascade, en humaan is volgens mij het allerlaatste wat in aanmerking komt, maar ze hebben veranderingen in de cascade doorgebracht dus dat moet ik ff opzoeken)

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 21:47

Jannepauli schreef:
Hoezo 10 jaar? Ik las ergens dat er voor een nieuw medicijn maar 5 jaar staat?

Ik heb je al een paar keer gevraagd waar jij de info vandaan hebt, het zou goed zijn als je je bronnen zou willen aangeven.

Ik heb die vraag nog niet gezien, maar als je zelf even zoekt kan je de complete diergeneesmiddelenwet vast wel vinden. Het gaat om art 13 iii van de EU versie van de directive. 2001/82.
http://ec.europa.eu/health/files/eudral ... _82_en.pdf

as amended: 2004/28
http://ec.europa.eu/health/files/eudral ... _28_nl.pdf

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:06

Dit topic staat ook in de BNB vermeld!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:11

Wat is de BNB?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-12 23:27

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 02:50

Mist schreef:
een vraag aan de mensen die Prascend al in huis hebben, zit er een bepaald omhulsel of kleurtje aan de prascend variant ?

De pillen zijn zalmroze, geen omhulsel. Halverwege de pil zit een inkeping zodat je ze makkelijk kan doorbreken.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 09:07

hetzelfde dus.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:42

Ik heb niet het hele topic doorgelezen, maar is het wellicht een idee om bij de partij voor de dieren aan te kaarten?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-12 11:42

Heb ik al gedaan - ik wacht op antwoord!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-12 12:11

Als ik even de zaken tot nu toe kort samenvat:
B.I. ziet het verdwijnen van Pergolide als hoofdaanleiding om Prascend te gaan maken, maar: B.I. beweert dat Pergolide uit de handel gaat en Mylan (producent van Pergolide) ontkent.
Het is niet duidelijk of B.I. enkel het medicijn heeft geregistreerd of dat er sprake is (eventueel op termijn) van een patent.
Een registratie en een patent zijn niet (?) hetzelfde.
Een dierenarts mag ook geen Pergolide voorschrijven als er sprake is van een registratie.
De uiterlijke vorm van Prascend is hetzelfde als die van de bestaande Pergolide tablet: roze/zalmkleurig, 1 mg. , glad, middenverdeling voor delen van de tablet in 2 x 0.50 mg.
Op dit moment zijn er geen andere diergeneesmiddelenfabrikanten bekend die hetzelfde middel leveren.
De uiteindelijke verkoopprijs varieert omdat iedere dierenarts zijn eigen marge bepalen mag.
De inkoopsprijs voor 1 mg. Prascend is voor de D.A. 1.20 euro.

Kan iemand met kennis van zaken eens zijn/haar visie geven over deze samenvatting?
Welke punten zijn niet juist?
Welke punten zijn crusiaal in de discussie?
Waar zouden we ons op moeten concentreren?
Ben ik iets belangrijks vergeten?

Voor zover mijn kennis en inzicht reikt lijkt me van belang dat we boven water krijgen in hoeverre Pergolide voor humaan gebruik in de handel blijft. Verder zouden we zeker moeten weten of het bij Prascend gaat om een registratie of een patent.
Onderlinge concurrentie zou veel uitmaken voor de prijsstelling.
Zijn dierenartsen een partij die ons in deze situatie kunnen/willen helpen en hoe moeten we dat dan aanpakken?

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 10:50

In hoeverre DA's kunnen en willen helpen, zou je het best kunnen na gaan door de KNMVD te bellen. Dat is de kortste klap denk ik.

Eirikur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:48

Airborn schreef:
In hoeverre DA's kunnen en willen helpen, zou je het best kunnen na gaan door de KNMVD te bellen. Dat is de kortste klap denk ik.

Willen zal het probleem niet zijn, maar die zijn met handen en voeten gebonden aan de cascaderegeling. Als ik zo lees dat de Prascend pilletjes van BI er exact hetzelfde uitzien als de oude Pergolide en de werkzame stof dezelfde moleculaire structuur heeft, biedt dat bar weinig aanknopingspunten voor een da. om mee onder de cascaderegeling uit te komen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:50

De man van BI gaf aan dat er wel een andere vulstof wordt gebruikt... Wellich zit daar nog een mogelijkheid? Bij generieke geneesmiddelen kan het ook zijn dat je slechter reageert op de vulstof en daarom de "merk" variant dient te krijgen?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:52

Interessant.. mijn paard reageert subiet enorm allergisch op de vulstof van BI :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-12 11:56

Exactly my thoughts :D