Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 16:48

he leuk idee voor de afwisseling inderdaad, ga ik ook onthouden!

Miss_Arie

Re: Accute paniek aanvallen? of ergens pijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 13:19

Vanmorgen had ik het idee opgepakt om eens te gaan proberen met die pessoateugel, hem alvast een beetje gewend maken eraan voordat hij wordt ingespoten.
Dus alles klaar gelegd en een plan verzonnen hoe ik het het beste aan kon pakken, bleek dat mijn longeersongel kapot is! :( de gespen zijn doorgerot, zo vaak gebruik ik dat ding niet, normaal gebruik ik mijn zadel altijd om bij te zetten.
Dus daar moet ik van de week maar eens achteraan gaan, en dan kan ik het wel serieus gaan proberen.

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-12 16:07

Aan de stang naast je hangt een hele singel ;-) Die wordt voorlopig niet heel veel gebruikt.... Maat full.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-08-12 17:44

fanci_mike schreef:
Aan de stang naast je hangt een hele singel ;-) Die wordt voorlopig niet heel veel gebruikt.... Maat full.

Daar dacht ik ook al aan, maar wil toch zelf graag een nieuwe voor het geval hij hem stuk maakt ofzo.
Maar mocht het naar mijn zin te lang duren voordat de goede singel er is pak ik die van jou wel.
Thanx!

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-08-12 21:01

Ik ben nu een tijdje bezig geweest met wat longeren en wandelen, alleen heb ik nu nou niet echt het idee dat hij het nog leuk vind.
De eerste wandelingen en keren longeren waren erg leuk, en hij was ook vrolijk, maar nu vind hij niks meer leuk.
Met longeren moet ik constant de zweep duidelijk erbij houden anders loopt hij steeds langzamer, en ook met wandelen moet ik hem af en toe pushen om te blijven lopen.

Ik wil hem absoluut nog in laten spuiten, maar begin me nu toch wel een beetje af te vragen of hij niet nu ook constant pijn heeft als hij beweegt, en niet alleen met een zadel op.

Zijn er onder jullie ook mensen die ervaring hebben met ks bij een groen/ net ingereden paard en hoe dat verliep met inspuiten?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 17:25

ben ik nog maar alleen in dit topic?
hmm beetje jammer.

ik heb in ieder geval besloten om hem vrij te geven totdat ik hem heb laten inspuiten, misschien dat ik hem af en toe even mee neem voor een wandeling, maar verder niet.

wat me opvalt is dat zijn achter hoeven aan het slijten zijn aan de voorkant, nu hij niks doet is dit gaande, daarvoor had hij dit nooit. maar dat betekend wel dat hij dus veel relaxter is en veel ruimer stapt, en dat vind ik wel goed ,alleen jammer dat hij dit niet doet als hij werkt.

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 19:41

Ik heb geen tips maar blijf meelezen :)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:33

Zou het kunnen dat hij dat wat je doet saai vindt? Maar goed... je geeft hem nu vrij. begreep ik? Anders zou je kunnen proberen met lange teugelwerk, agility, wandeling met spelletjes onderweg etc....

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:41

nee hoor,lees nog steeds mee.

als mijn kwartje goed valt bedoel je dat de toon aan de achterhoeven nu wegslijten?
in mijn ogen is dat eerder stram/spierverlies.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 20:45

ik lees ook nog mee!

wanneer wordt hij ingespoten?

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:27

Gelukkig ben ik hier dus niet alleen :D

Ja hij vind alles saai, maar hij vind alles saai wat meer als een paar minuten hetzelfde is, dus ook spelletjes.
Maar echt spelletjes doen gaat met hem niet, hij is nergens voor in, het is bijna een depressief paard, behalve als hij op de wei staat en niks doet.

Ik denk niet dat hij juist strammer loopt als normaal, denk juist dat hij veel ruimer loopt en daarom afslijt.

Het is erg lastig hoor wat ik nu het beste kan doen, en met hem moet doen, hij is zoooo ongeinterreseerd in bijna alles.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 22:33

lastig, misschien toch nog iets te bedenken dat wel zijn interesse wekt?

heb je al eens geprobeerd met hem aan de lange teugel te werken?
mijn merrie vindt dat bijv erg leuk, vooral omdat het onbelast is...

misschien kun je dat afwisselen met longeren en wandelen, dan blijft 'ie toch een beetje aan de gang en aandacht en bewegingen krijgen...
voor zijn humeur misschien ook beter...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 22:40

Ja ik vind dat wel een leuk idee, maar zal dat heel voorzichtig moeten aanpakken. Eerst weer eens met singel longeren tot hij kalmeert, daarna kan ik eens proberen met lange lijnen.
Alleen heb ik nu nog steeds geen longeersingel te pakken kunnen krijgen, eentje die niet van die harde stukken op zijn rug heeft.

Dus pas als ik een singel heb kan ik weer eens wat proberen.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:02

Staat hij wel met soortgenoten? Zijn gedrag tov soortgenoten zegt veel over hoe hij in zijn vel zit.
Mocht hij in het geheel erg 'mat' zijn, dan kan er wellicht nog een onderliggend probleempje zijn?

Maar ik kan eventjes zijn ongeinteresseerdheid/depressiviteit niet helemaal rijmen met het feit dat hij gelongeerd moet worden om kalm te worden? Ik vat je post misschien verkeerd op?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 07:32

langeteugelen doe ik zonder singel hoor, daarom is mijn merrie er ook altijd zo blij mee, niks om haar lijf!

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:23

Nouvel schreef:
langeteugelen doe ik zonder singel hoor, daarom is mijn merrie er ook altijd zo blij mee, niks om haar lijf!

O ben je dan niet bang dat ze in de teugels stapt dan??

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 12:24

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:13

ik doe het ook op de wijze van Piet Bakker, dan moet het wel raar gaan willen ze in je teugel stappen...

Afbeelding

claudiaM33

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:36

WOW mooi paard zeg..... :o <3

Alleen zie ik dat jij boven je paard uitkomt en ik kom ongeveer hoogte schouders (mijn paard is 1.62m en ik 1.51m..) heeft dat geen effect op de inwerking van het bit dan?

Kan helaas de link van Piet Bakker niet afspelen hier op werk...

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 13:43

claudiaM33 schreef:
WOW mooi paard zeg..... :o <3

Alleen zie ik dat jij boven je paard uitkomt en ik kom ongeveer hoogte schouders (mijn paard is 1.62m en ik 1.51m..) heeft dat geen effect op de inwerking van het bit dan?

Kan helaas de link van Piet Bakker niet afspelen hier op werk...

thanx!

nee hoor, je kunt het ook met een paard van 1.80 doen, moet je alleen iets harder lopen misschien... :D
en als je zelf een singel prettiger vindt kun je het natuurlijk ook gewoon met een singel doen...

als je op bokt even zoekt op langeteugelen en piet bakker kom je al veel dingen tegen...

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 18:48

@liljebo: dat longeren tot hij kalm is vanwege zijn reactie op een singel, de druk op zijn rug bedoel ik dan.
Hij staat in een kudde met totaal 7 paarden, 3 ruinen en 4 merries. Dit is een hele rustige kudde, er wordt eigenlijk nooit gespeeld, en dat is voor smoke fijn want hij is bang voor andere paarden. Al heel zijn leven, terwijl hij altijd in kuddes heeft gestaan. Hij rent altijd weg, speelt niet mee, en staat waar hij wil staan ook als dat ver weg van de kudde is.

Die manier van werken kende ik helemaal niet, ik kende alleen achter je paard lopen met lange lijnen, dit ziet er wel leuk uit!
Idd mooi paard nouvel!

Vanmorgen ben ik aan de hand bezig geweest, touwhalster en longeerlijn eraan, ben bezig geweest met balkjes en heb ook de longeerlijn in een lus om zijn kont gegooid, net als bij een pessoateugel, om eens te kijken hoe hij daar op reageerde, en dat ging echt super goed! Hij vond het een paar passen spannend, maar daarna ontspande hij.
Dus dat geeft de burger veel moed aangaande longeren met pessoateugel!

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 19:21

ah oke, duidelijk. Maar idd... lange teugel op de piet bakker manier wordt zonder singel gedaan, dus dat probleem heb je dan niet. Misschien leuk om te experimenteren.
Fijn dat het vanmorgen goed ging.

Nouvel... idd erg mooi paard.

freeride

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 10:05

met lange teugels werken doe ik ook vaak met mijn merrie, ze vindt dat wel leuk, en geeft haar zelfvertrouwen. ben nu weer begonnen met haar meedraven aan de lange teugel, ook over balkjes, vergt veel wederzijds vertrouwen, maar als het lukt krijg je er een kick van, en dat voelt je paard ook, en dat is voor hem weer een lekker idee :). mijn merrie trekt inmiddels een hengstennekkie als ik wat verzamelender ga lopen, haha, ze probeert me na te doen, wellicht krijgt Smoke ook meer zelfvertrouwen als jullie dingen samen doen, over balkjes etc in draf?of in stap, dan plots op de rem en achteruit zonder teugeldruk? onthou wel dat hij waarschijnlijk nogal wat metaal-achtige trekjes heeft, die lopen domweg niet eenvoudig warm voor dingen, wat niet wil zeggen dat ze het niet leuk vinden he, die zijn gewoon niet zo enthousiast. Onze Rebbel kun je alles leren, los steigeren, achterwaarts en in volle galop naar voren als je ernaast staat, mijn merrie staat schaapachtig te kijken met een blik van: pfff, wat doe jij druk joh, waste of energy :).

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 12:33

Ik heb gister de eerste stap gemaakt in het werken aan lange lijnen.

Het was wel even vreemd voor ons allebei, en ben nu nog net achter zijn schouder gaan lopen met mijn handen thv zijn schoft. Beetje ongemakkelijk lopen, maar smoke vond het allemaal erg vreemd, dus daarom dat ik op die manier ben begonnen. We moeten allebei onze draai hierin moeten vinden.
Het was wel erg leuk, en smoke vond het geloof ik ook wel erg leuk!
Ik heb het maar een paar rondjes gedaan een paar figuren gedaan, en toen ben ik gestopt, het was genoeg voor de eerste keer.

Miss_Arie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 12:39

Alleen nog eens een vraagje: wat voor soort teugels gebruiken jullie voor dat lange lijnen werk?
Men teugels zijn te lang, gewone teugels zijn te kort.