'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bomba

Re: 'Blind' paard na ongeluk bij trainingsstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:40

Bedankt allemaal voor de reacties! Dat ze gevallen is vind ik ook niet heel raar. Ze deed best wel een hoge bok en tsja, je evenwicht dan bewaren als je niks ziet.. Plus dat ze al vanaf maart alleen maar op stal staat. Ze leek in ieder geval niet gestresst na de val, ze bleef heel kalm. Het scheelt wel dat we met z'n tweeën staan, want als ik alleen had gestaan had ik het denk ik allemaal doodeng gevonden.

De roodheid van het oogwit baarde me wel even zorgen, maar zoals hier gezegd wordt, het kan ook iets positiefs zijn omdat er meer doorbloeding komt.
Ik zal nog even contact opnemen met de DA.

Ik denk dat we in totaal 3 tot 5 minuten aan het longeren zijn geweest, en we willen het de eerste tijd even zo blijven doen, dat ze went aan het longeren. Mocht ze vaker ten val gaan komen en dus gaan lijken om balansproblemen, dan is het de vraag of blijven longeren wel een goed idee is uiteraard.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 14:55

Wat een verhaalr! En wat een superdame dat ze al die tijd zo rustig blijft. Is er al enig zicht op wanneer je een foto kunt laten maken? Ook lof voor jou hoor, wat een geduld heb je met haar. Heeft ze niet een vast vriendje waar je haar samen mee kunt zetten? Geen idee hoor of dat "verantwoord" is. Je hoort wel eens van die verhalen dat een ander als geleide paard gaat dienen?

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 14:59

Ik heb net gebeld, maar de DA is er morgen pas weer, dus dan ga ik informeren over of dat zou kunnen en de kosten etc. Hoe graag ik ook zou willen dat het onderzocht wordt, het geld moet bij elkaar geschraapt worden dus het moet wel net passen.

Ze liep normaal bij een leeftijdgenootje en een tweejarige merrie in. En tsja, die zijn jong en rennen vaak en veel. Verder alleen nog een oude, valse merrie en mijn wedstrijdpaard die ook actief en lang leve de lol is, dus daar durf ik het allemaal niet mee aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 23:20

Niet ergens een oude ruin? Mijn oudje is heel erg zorgzaam, zo eentje zou mooi zijn

Anita158

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 10:15

Jeetje wat een verhaal. Veel sterkte en hopelijk kan het op een nette manier opgelost worden vanuit de trainingsstal. Maar zo te lezen gaat dit niet gebeuren. Vervelend dat ze niet meewerken na zoiets ergs wat je overkomt. Nu maar hopen dat je paardje toch een beetje vooruitgang kan boeken.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 15:26

Ik heb haar vandaag weer gelongeerd en nu ging het een stuk beter. Ze heeft duidelijk 'geleerd' van de val van gisteren en draafde nu rustig haar rondjes. Ogen werden nog wel weer rood, dus we hebben het weer bij iets van 3 a 5 minuten gehouden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 08:02

Hoezo rood?

Wel goed dat jullie met haar aan de slag gaan.....

Ik heb een hond, aan 1 oog blind en 1 oog slecht ziend, niemand die dat merkt...in het begin liep hij overal tegen aan, nu niet meer, dan is hij ook nog doof, bijzonder hoe hij zich heeft aagepast...
Dieren zijn daar goed in...

Ik zou aan de hand gaan grazen, ik heb een tijd ergens gestaan waar weinig gras stond, ik had een longeer liijn en ging zitten met boekje, paard bleef bij mij,
Als je een longeersingel omdoet en de lijn door de ring opzij haalt zodat ze er niet op kan gaan staan, dan kan ze misschien met lichte druk op de lijn, als gevoel van kontakt, leren grazen bij jouw in de buurt, als je blijft praten, weet ze dat je er bent..

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 09:28

Ik heb geprobeerd om haar aan de hand te laten grazen, maar ze wil geen gras eten.

Ben er op het moment niet zo heel erg positief over. Ze draaft nu heel braaf en rustig haar rondjes, maar haar ogen worden echt heel erg rood bij het draven en na afloop staat ze echt een soort te draaien met haar hoofd, alsof ze er misselijk van is. Ik vermoed dus dat er echt iets niet goed zit in haar hoofd.

Dinsdag laten we een foto maken, en dan weten we hopelijk meer. Als er echt iets is, dan wil ik haar zo'n leven niet aan doen, dat kan gewoon niet. Altijd maar op stal moeten staan, dat is geen paardwaardig leven..

Wij hebben ook een hond gehad die door leeftijd blind en doof werd. Hij kende hier precies de weg, en liep bijna nooit ergens tegen aan. Maar als je dan zag hoe graag hij bijvoorbeeld wilde rennen of wat, dan kon dat niet. En dat is een hond.. Een paard is een vluchtdier en moet buiten kunnen, vind ik.

Maar eerst maar eens afwachten wat we te weten komen, wie weet is er nog hoop.

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:43

ik lees nog steeds mee,ben erg benieuwd wat er uit gaat komen.kan je alleen maar sterkte wensen

joyce83

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:45

Ik hoop dat er wat meer duidelijkheid komt uit de foto.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 09:57

Wat een toestand allemaal bomba, klinkt allemaal niet heel erg positief inderdaad. Wat is de prognose als ze wel zicht terug krijgt? Komt dat dan 100% goed? Of wellicht maar 10%? Ook dat moet je laten meewegen denk ik...

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:01

Heel veel succes dinsdag. Probeer bij jezelf te bedenken tot hoever je wilt gaan, om een eventuele beslissing misschien ietwat "makkelijker" te maken, maar volgens mij heb je dat al wel een beetje gedaan.

marleeentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:08

Veel succes dinsdag! Hopelijk levert dat wat meer duidelijkheid op en kunnen ze aangeven wat de mogelijkheden nog zijn.

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:14

Heel veel succes dinsdag!! ik zou voorlopig dan even wachten met longeren totdat je wat meer weet. Wil ze geen gras eten omdat ze dan misschien teveel druk krijgt op haar hoofd zodat ze pijn krijgt?

manon155

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:22

Ook een meelezer hier, afschuwelijk wat een verhaal. Je verheugt je erop om met je jonge paardje aan de slag te gaan, niet zoiets. Ik hoop voor je dat het puur in de ogen zit en niet iets met de zenuwen of neurologisch is. Ik herinner me nog een filmpje van een blind paard waar dressuur mee gereden wordt (misschien een klein lichtpuntje). Maar dan moeten de andere omstandigheden natuurlijk ook mee zitten. You tube: Smokey - Completely blind horse at second level dressage.
Heel veel succes en wijsheid gewenst dinsdag!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 10:27

Bedankt allemaal..

Zoek, als ze bij het gras is dan ruikt ze eraan, maar het lijkt alsof ze het gewoon niet wil. Haar kuil eet ze namelijk wel gewoon van de grond in haar stal..

Ik heb inderdaad al een beetje bedacht hoe en wat. Als er een goede kans is dat het goed komt wil ik haar alle tijd geven, maar die kans wordt steeds kleiner. Ik wil dolgraag dat het goed komt natuurlijk, ik zou er alles voor over hebben, maar aan de andere kant heb ik zoiets van was het maar klaar. Ze staat daar maar te staan met haar goede gedrag.. Ze staat maar te wachten en te wachten.. Ik kan me niks afschuwelijkers voorstellen voor een paard dan dit. Het klinkt misschien hypocriet, maar ze had beter haar nek kunnen breken of zoiets.. Dit is een waardeloos einde voor haar, al die maanden op stal hebben moeten staan. It sucks.

Manon, er zijn inderdaad blinde paarden die gereden kunnen worden. Het is 100% zeker dat het neurologische blindheid is. De vraag is alleen waar de beschadiging zit, hoe ernstig het is en of het überhaupt nog kan herstellen. Bij het longeren zagen we dat er gewoon iets niet goed zit, en zo'n paard kun je niet gaan rijden.. Is het niet voor haar, dan is het wel voor je eigen veiligheid. Stel je voor dat je op zo'n paard stapt en door de druk komt er iets in de knelling waardoor ze bijvoorbeeld omvalt of iets dergelijks.. Zoiets moet je niet willen.

sterregoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:31

Citaat:
Ben er op het moment niet zo heel erg positief over. Ze draaft nu heel braaf en rustig haar rondjes, maar haar ogen worden echt heel erg rood bij het draven en na afloop staat ze echt een soort te draaien met haar hoofd, alsof ze er misselijk van is. Ik vermoed dus dat er echt iets niet goed zit in haar hoofd.

Ik ben zelf hard op mijn achterhoofd gevallen (van een paard dat hoog bokte) en heb ook neurologisch letsel hierdoor. Dat telkens duizelig en misselijk worden is voor mij heel herkenbaar.

Hopelijk gaat het nog beter met je paardje. Maar ik snap dat als ze telkens aangeeft niet lekker te zijn, dat je voor een moeilijke keuze staat, in hoeverre ze nog echt van haar leven kan genieten.

sterkte, en hopelijk nog succes,

lucybakker

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:34

Hallo Bomba, Wat een respect heb ik voor je na alles wat je voor je paard doet. en wat machteloos zal jij je voelen naar haar toe. Ik kan mij heel goed vinden in de woorden, was het maar klaar....... Ik persoonlijk denk niet dat jou paard ooit nog volledig zal genezen en ik denk dat jij die hoop zelf ook al wel aan het opgeven bent. Hoe hard en erg het ook zal klinken maar een paard wat niets meer kan zien zal voor mij geen optie zijn het dier in leven te houden. Voor jezelf niet en vooral voor het paard niet. In ieder geval sterkte!!

DaphneR93

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:37

Heel veel sterkte met je paardje. Ik vind het echt heel erg sneu voor het dier! Ze boft wel met jou als baasje. Hoop voor jullie bijde dat er iets positiefs uitkomt dinsdag.

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 10:46

Lucybakker, ik wil haar een 'blind leven' ook niet aandoen. Vanaf het moment dat het gebeurde leef ik in een tweestrijd. Enerzijds wil ik en hoop ik dat het goed komt. Anderzijds heb ik vanaf de eerste dag het gevoel gehad dat het nooit meer goed komt. Dat gevoel overheerst, maar tsja, ik hoopte ook zo dat het goed kwam voor haar. Enerzijds denk ik als ik haar zie staan: ik geef haar alle tijd, dat verdiend ze. Ze verdiend het om weer te kunnen zien en weer in het land te kunnen, weer paard te kunnen zijn. Anderzijds denk ik: laten we er een einde aan maken. Ze verdiend het niet om haar dagen zo te moeten slijten.

Dat laatste gevoel overheerst momenteel, duidelijk. En dat heeft ook altijd overheerst, maar ik wilde haar de tijd geven. Ik heb nu dus echt zoiets dat het klaar moet zijn. Ik wil wel weten wat er aan de hand is voordat ik een beslissing neem, zodat ik niet met een schuldgevoel blijf leven.

Rowdine, ik heb ze een aangetekende brief gestuurd, geschreven door een advocate. Ik heb ze daarin aansprakelijk gesteld, maar er is geen reactie op gekomen. Een advocaat inschakelen gaat helaas alleen maar geld kosten, wat ik niet heb. Plus dat ik gewoon niet sterk sta, bewijs maar eens dat ze iets fout hebben gedaan.

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 10:57

Bah, ik lees al vanaf het begin mee en zie nu deze berichten...Ik duim voor je dinsdag, dat je in ieder geval te weten komt wat er precies aan de hand is.
Als je gevoel naar één kant overheerst, dan is dat gevoel meestal de juiste, hoe rot het ook is.
Je had lekker aan de slag willen gaan met je brave merrie, en nu ben je, zonder er ooit op gezeten te hebben, aan het nadenken over haar einde.
Het is gewoon niet eerlijk, en zo enorm zuur.
Voor de stal heb ik geen goed woord over, en dat je weinig kunt ondernemen tegen hen maakt het misschien wel extra zuur.
Heel veel sterkte!

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-12 11:02

svdijk schreef:
Bah, ik lees al vanaf het begin mee en zie nu deze berichten...Ik duim voor je dinsdag, dat je in ieder geval te weten komt wat er precies aan de hand is.
Als je gevoel naar één kant overheerst, dan is dat gevoel meestal de juiste, hoe rot het ook is.
Je had lekker aan de slag willen gaan met je brave merrie, en nu ben je, zonder er ooit op gezeten te hebben, aan het nadenken over haar einde.
Het is gewoon niet eerlijk, en zo enorm zuur.
Voor de stal heb ik geen goed woord over, en dat je weinig kunt ondernemen tegen hen maakt het misschien wel extra zuur.
Heel veel sterkte!

Dat is ook heel zuur.. Helemaal als je bedenkt dat haar volle zus (geboren 1999) toen ze drie was, vlak voor we er mee begonnen, haar been brak in het land. Daarna is in 2005 een volle broer geboren. Het beste paard wat ik ooit heb gezien, maar enorm moeilijk. Hij is lang hengst gebleven, en ook na castratie is hij niks veranderd. Als hij goede dagen had dan liep hij (hij was toen 4) vaak scores van ruim 200 punten, maar hij kwam vaak omhoog, en dat werd me te gevaarlijk. Die is verkocht.. En om ik zo weg van hem was wilde ik in 2008 heel graag nog een keer zijn moeder gedekt hebben door dezelfde hengst. Was een gelukje dat de merrie drachtig werd van die hengst aangezien hij slecht bevruchtte en een maand daarna overleed. Daar kwam ik 2009 deze merrie uit. Een prachtig veulen.. Ik was er enorm blij mee. Drie jaar lang op gewacht, en dan gebeurd dit. Echt enorm zuur.

Ik sta machteloos tegenover de trainingsstal. Ik weet dat ze iets enorm fout gedaan moeten hebben, maar ik kan er niks mee. Uit onmacht zou ik het liefst gewoon willen vertellen welke stal het was zodat ze nooit weer een paard krijgen, maar ik weet ook dat ik daar niks mee uithaal. Dus blijf ik achter met lege handen.

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:05

Helaas denk ik niet dat je de stal aansprakelijk kan stellen, tenzij je zwart op wit bewijzen kan leveren dat er op een onfatsoenlijke manier met je paard is omgesprongen (mishandeling, vreemde methoden, etc). Sterker nog ,zou jouw paard daar iets vernielen ben jij aansprakelijk.

Je kan er een verzekeringskwestie van maken. Dat scheelt kosten (advocatenkantoren vragen 350 euro per uur!!), er gaat echter wel langere tijd overheen.

Onze jonge merrie wilde de trailer niet op (had gewoon geen zin want trailerrijden snapt ze best). Ze is toen ook achterover geslagen. Ze was niet bang, ze was niet in paniek, ze was gewoon aan het ouwehoeren en daardoor uit balans geraakt. Dit zou op die trainingsstal ook kunnen gebeuren. Als ze uit joligheid beginnen te springen kunnen ze ook achterover slaan. Het enige dat je kan doen is bewijzen leveren dat ze het paard met opzet pijn hebben gedaan waardoor hij achterover sloeg.

Een verhaal heeft altijd twee kanten. Zeker voor een rechter. Met dit soort zaken heb je dan helaas zeer weinig kans om geld terug te krijgen van de tegenpartij. Heb daar (helaas) ervaring mee.

Collie2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:06

Kan me zo nijdig maken om de houding van die stal, bah misselijk

meid, doe wat jouw hart je ingeeft, ook al kies je er straks voor haar te laten gaan, je hebt dan wel je best gedaan. laten we hopen dat er nog wat mogelijk is

Eikenbos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-12 11:08

Bomba schreef:
Uit onmacht zou ik het liefst gewoon willen vertellen welke stal het was zodat ze nooit weer een paard krijgen, maar ik weet ook dat ik daar niks mee uithaal. Dus blijf ik achter met lege handen.

Sterker nog. Jij zou in dat geval degene zijn die zou moeten betalen omdat de trainingsstal daarmee inkomsten misloopt. Beschuldigen zonder bewijzen is strafbaar.