[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 15:32

hmmm mijn Flicka was vorige week lekker begonnen, echt twee dagen flink haar oogsten. deze week komt er nog niet de helft meer af per dag. heb d'r vandaag lekker onder de koude douche gegooid, vindt ze zó heerlijk!

vwb de summerfit koeken, die dingen bestaan voor ik meen rond de 30% uit suiker en zetmeel, persoonlijk vind ik dat teveel, ook al geef je er niet veel van per dag. met één koek heb je het dan toch over een handjevol suikerklontjes.
ik voer de mijne nu Healthy Herbs, en dat bevalt goed. zijn heel veel soorten van, ook met hoger Mg gehalte. Mone krijgt standaard nog Mg van Paardnatuurlijk, zij had vorig jaar ook een licht tekort. voorheen gaf ik ze Gemüse Krauter und Mineralien van St Hippolyt, beviel ook prima. de Mg waarde daarin is ook keurig.

Nivada

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:03

Jullie hebben het steeds over verharende paarden, die van mij zie ik nog niets rondvliegen.. Mevrouw zit ook kort in dr vacht moet ik zeggen.
Geen winterdeken meer op. Alleen rsih met daaronder zon regendeken geval die dr bij hoort.

Heb hier meteen de deken op moeten doen na winterdeken. Meteen al mugjes en wilde de jeuk graag voorkomen!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:08

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:58

Mijn Bregh staat nu heerlijk bloot in het zonnetje te genieten. Het is hier rond de 20 graden en vanavond probeert stalgenootje haar 100 grams er weer op te krijgen, en die haal ik er dan weer af als ik ze buiten zet of op stal kom. Heb even nog geen vliegenspray gedaan omdat de rest die bloot stond heel erg rustig stonden te grazen ondanks zeer weinig wind. Dus ben benieuwd wat ik morgen ga vinden. :)

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:37

Liza heeft nog steeds geen tekenen van jeuk.. ze staat nog lekker zonder haar boerka. Zo lang het kan laat ik hem af. Bij het minste of geringste aan jeuk gaat hij er wel meteen op. Wil voorkomen dat ze straks echt gaat staan schuren.

MachoXRuby

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 17:40

mijn shetlander schuurt aan zn manen!
hij heeft een hele droge huid in de manenkam!
daarom gaat de huid bij de manen helemaal schilveren.
wat kan ik er tegen doen?

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 18:16

Ik heb zojuist 4 flessen Bremsen Bremse gekocht. Ik dacht: ik kan het maar in huis hebben voordat het niet meer te krijgen is. Nog steeds geen jeuk bij ons overigens, dus iedereen loopt nog lekker bloot. Fijn!!

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:01

Even weer mee lezen :D

Mijn pony heeft nog geen deken op. Zit te twijfelen of ik hem al op ga doen bij voorbaat. Ze heeft nu nog geen jeuk.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 19:37

Pony heeft sinds vandaag helaas jeuk.. Ging weer zo lekker tuttig met haar kont naar mij toe draaien, staart op zij en dan naar haar staart kijken.. Zo van: Daaaaaaaar moet je kriebelen!!!!

Morgen dus beginnen met de proefflesjes Derfen, eerst mengen met vaseline en dan smeren maar!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:02

Hier is het weer moeilijk ...
Volgens mij heeft hij z'n staart geschuurd, al zag ik daar niks aan, maar er hingen wel lange haren in de stal op de juiste hoogte :Y) Maar hij is totaal niet gevoelig als ik hem aanraak of kriebel (terwijl als hij echt jeuk heeft hij ook zo gaat staan zoals bij ZusJacobs, echt laten merken waar je moet krabben :Y) ), ook niet in z'n manen .. Heb er weer Leovet in gedaan dus daarom de deken nog maar afgelaten (ligt wel klaar), ik ga toch morgenmiddag dus dan kijk ik wat ik doe ...

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 20:40

volgens mij heeft de mijne op het moment meer jeuk van kriebelende haartjes onder z'n deken, dan van ZE zelf...

_evelien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 21:53

waarom verdunnen jullie de derfen eigenlijk? Ik verdun het tot nu toe niet.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:00

zou iemand mij onder noord-holland kunnen zetten,gemeente haarlemmermeer? hier nog geen jeuk of dekens

ben wel benieuwd of lijnzaad werkt,zag een zak lijnzaadbrok van horsefood voor 27,50 ik stond ik twijfel want het is goedkoper dan steeds die kleine verpakkingen bij EJ

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:35

}:0 had vandaag helaas al een licht jeukende navel :( , en daar begint het bij haar altijd....
dus morgen gaat de rsih op :j en afhankelijk van t weer gaat de boett op....

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 22:44

Hier volgens mij ook weer wat meer jeuk. daantje schuurt ook in de winter graag overal tegen aan. maar dan wel zonder dat het daarna zichtbaar is. nu komt ik wel weer wat schuur plekken tegen onder de deken.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:03

Citaat:
Groningen:
Sodeletuut -- Groningen -- 17 maart
Nadita - Winschoten (Oost-Groningen) geen jeuk. Mijn Fries heeft 365 dagen per jaar zijn hals bedekt.
opisop_shop - Groningen - nog geen jeuk, op 23 maart halsdeken en masker opgedaan.
antje_vip - Oost-Groningen - deken op sinds 10 maart - beetje jeuk en schilfers

Friesland:
Intel_1x - Friesland, geen jeuk ook nog geen deken

Drenthe:
Jotoma - Drenthe - sinds 3 weken manenkam met Derfen, 11 maart staart geschuurd en deken. Sinds 13 maart regen -of vliegendeken en 2x pw Derfen. Nu geen geschuur meer
Flettie -- grensstreek Drenthe/Twente aan de Duitse kant -- nog niet geschuurd
ellepel - assen ,19 maart....nog geen jeuk
April - Zuidlaren - begin maart deken opgedaan, staart jeukte iets, begonnen met defendog, nu weer rustig...

Overijssel:
-YSB- Albergen, 7 maart, nog geen jeuk.
_CS_ - Lettele - 14maart deken op, nog geen tekenen van jeuk, maar wou op tijd zijn.
_evelien_ Omgeving Zwolle- 27 Februari Eczeemdeken weer op gedaan- nog geen jeuk maar wou dat graag voor zijn- wil nu Derfen gaan proberen, ze schuurt een beetje haar staart inmiddels.
_Martine_ - Bathmen, Overijssel - 12 maart deken op - al geschuurd bij de staart, maar voor de rest rustig

Gelderland:
Bailey_4ever - Ruurlo, Gelderland - flinke jeuk onder buik en lichtjes aan de manenkam, deken vanaf 19 maar, derfen vanaf 17 maart
ZusJacobs-Wageningen- Beetje verhaarjeuk- sinds ongeveer 6 maart deken op
Aline4 - Zelhem, Achterhoek - nog geen jeuk, anders dan een beetje verhaar kriebel en nog geen dekens op. Bij ons op stal nu 5 eczemers waarvan 2 van mij maar alles is nog rustig.
Kimbeerly- Wehl, Achterhoek- klein beetje jeuk, maar denkt dat dit vooral komt door het verharen, nog geen deken op
Koetje28 - Apeldoorn, Veluwe - nog geen jeuk maar woensdag gaat in ieder geval t halsstuk aan (heeft verder nog gewone deken op).
Minikatje-Achterhoek/twente (pony gaat verhuizen) nog geen jeuk, is een late starter.
Miek140 - Wageningen - 21 maart deken preventief opgedaan. Importijslander.
Samo - Doetinchem, geen jeuk dus ook nog geen deken op

Zuid-holland:
MartineC1711 -- Goeree Overflakkee ZH (kust) -- nog geen jeuk
Flosje446 - Gouda, ZH - 15 maart - beetje kriebelig, maar heeft meer met de rui te maken
Ludique96 - Omgeving Voorne-Putten Zuid-Holland - 12 Maart deken opgedaan
Marion82 --Rijswijk ZH -- nog geen jeuk dus geen deken op

noord-Holland
Hilversum; nog geen jeuk
Happytime, gemeente Haarlemmermeer, nog geen jeuk of dekens.

Limburg:
TJolieke -- Noord-Limburg -- nog niet geschuurd
ANOUKIEE Zuid-limburg Op 18 maart nog geen jeuk.

Zeeland:
Olikea - Spui , zeeuws vlaanderen - nog geen jeuk.
MyKayleigh-zuid beveland- deken op sinds 1 maart- nog niet geschuurt, wel schilfers.
Hanneke84- zeeuwsvlaanderen- 21-3 jeuk, haf paar korstjes op buik en welshcob paar op oor en hoofd -> derfen

Noord-brabant:
Breghje - regio Roosendaal Noord Brabant - nog geen jeuk dd. 18-03
Deaglán - regio Tilburg - nog geen jeuk (18/3/12)

Onbekend:
Roane: 15 maart - eczeemdeken zonder hals, - beetje kriebelig

België:
Chipieke - Melsele, België - nog geen jeuk, deken op vanaf 20 februari
Elfenor - regio Mechelen, België - nog geen jeuk
Cyclo86 - regio dendermonde - gister paar haren recht dus toch maar begonnen met derfen al denk ik dat het komt van de pakken haar die eraf komen maar ja better safe than sorry
Timokyana-regio Antwerpen/grens noord brabant-nog geen jeuk-deken ligt klaar.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:08

Vandaag worden onze paarden verweid, vind het zelf wel spannend. Ben meer benieuwd wat het nieuwe gras gaat doen bij mn paard omdat ze dan toch wat fanatiek gaan eten..
Hoop dat de suikers geen jeuk gaan veroorzaken..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 09:10

Hanneke84 schreef:
Bedoeld de da te sober dat je pony er te weinig vitamines uithaalt? Zou je dan niet gewoon vitaminekorrels geven?

Hij bedoelt inderdaad de vitamines/mineralen.
Ik zal eens kijken wat handig is om bij te voeren.
Hij gaf ook aan dat het niet goed is om de paarden 1 dag per week op de wei te gooien zoals bij ons op stal het geval is, maar ik laat Wisse dan altijd apart zetten als zijn groep het land opgaat, net zolang totdat ik hem zelf af en toe een paar uurtjes op de wei heb gehad en het dikste gras erafgegeten is door de rest. Zal dit jaar wat makkelijker gaan aangezien een goede vriendin nu op onze stal werkt en er dus dagelijks is, kan ze hem vast af en toe een ochtendje laten grazen om te wennen aan het gras.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 16:54

Hier nog stééds geen jeuk!!! Zelfs geen kriebelende uier :D
Moet wel zeggen dat ik die elke dag insmeer met befix.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 17:03

Sen geeft licht!
Afbeelding
Je ziet haar nu niet snel over het hoofd. Zal denk ik niet lang duren voordat deze er weer uitziet als haar oude RSIH. Met die oude heeft ze 3 eczeemseizoenen meegedaan, op zich niet slecht.

@Solleke: Wat een raar systeem dat de paarden maar 1 dag in de week op de wei komen.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:05

De paarden staan bij ons het hele jaar door 24/7 buiten in grote paddocks.
Aangezien we daardoor weinig land bij stal hebben, een deel daarvan ook nog gebruiken als evenemententerrein (om te rijden/mennen/springen/voor wedstrijdjes) en wel ongeveer 100 paarden hebben staan, is de graasruimte dus erg beperkt.
Meer weidegang kan, maar dan verder weg bij stal en dus zonder faciliteiten.
Dat doen veel mensen tijdens hun vakantie; paarden een paar week het land op.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 18:42

Ondanks dit superweer nog steeds geen enkel teken van jeuk. Wat fijn!! Dus nog steeds geen dekens op en wat genieten ze ervan met hun blote velletjes in de zon. Heerlijk hoor. Hopelijk blijft het nog even zo. Hoe langer zonder deken, hoe fijner ik het vind.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:41

opisop_shop schreef:
Citaat:
Groningen:
Sodeletuut -- Groningen -- 17 maart
Nadita - Winschoten (Oost-Groningen) geen jeuk. Mijn Fries heeft 365 dagen per jaar zijn hals bedekt.
opisop_shop - Groningen - nog geen jeuk, op 23 maart halsdeken en masker opgedaan.
antje_vip - Oost-Groningen - deken op sinds 10 maart - beetje jeuk en schilfers

Friesland:
Intel_1x - Friesland, geen jeuk ook nog geen deken

Drenthe:
Jotoma - Drenthe - sinds 3 weken manenkam met Derfen, 11 maart staart geschuurd en deken. Sinds 13 maart regen -of vliegendeken en 2x pw Derfen. Nu geen geschuur meer
Flettie -- grensstreek Drenthe/Twente aan de Duitse kant -- nog niet geschuurd
ellepel - assen ,19 maart....nog geen jeuk
April - Zuidlaren - begin maart deken opgedaan, staart jeukte iets, begonnen met defendog, nu weer rustig...

Overijssel:
-YSB- Albergen, 7 maart, nog geen jeuk.
_CS_ - Lettele - 14maart deken op, nog geen tekenen van jeuk, maar wou op tijd zijn.
_evelien_ Omgeving Zwolle- 27 Februari Eczeemdeken weer op gedaan- nog geen jeuk maar wou dat graag voor zijn- wil nu Derfen gaan proberen, ze schuurt een beetje haar staart inmiddels.
_Martine_ - Bathmen, Overijssel - 12 maart deken op - al geschuurd bij de staart, maar voor de rest rustig

Gelderland:
Bailey_4ever - Ruurlo, Gelderland - flinke jeuk onder buik en lichtjes aan de manenkam, deken vanaf 19 maar, derfen vanaf 17 maart
ZusJacobs-Wageningen- Beetje verhaarjeuk- sinds ongeveer 6 maart deken op
Aline4 - Zelhem, Achterhoek - nog geen jeuk, anders dan een beetje verhaar kriebel en nog geen dekens op. Bij ons op stal nu 5 eczemers waarvan 2 van mij maar alles is nog rustig.
Kimbeerly- Wehl, Achterhoek- klein beetje jeuk, maar denkt dat dit vooral komt door het verharen, nog geen deken op
Koetje28 - Apeldoorn, Veluwe - nog geen jeuk maar woensdag gaat in ieder geval t halsstuk aan (heeft verder nog gewone deken op).
Minikatje-Achterhoek/twente (pony gaat verhuizen) nog geen jeuk, is een late starter.
Miek140 - Wageningen - 21 maart deken preventief opgedaan. Importijslander.
Samo - Doetinchem, geen jeuk dus ook nog geen deken op

Zuid-holland:
MartineC1711 -- Goeree Overflakkee ZH (kust) -- nog geen jeuk
Flosje446 - Gouda, ZH - 15 maart - beetje kriebelig, maar heeft meer met de rui te maken
Ludique96 - Omgeving Voorne-Putten Zuid-Holland - 12 Maart deken opgedaan
Marion82 --Rijswijk ZH -- nog geen jeuk dus geen deken op
Biies-- Capelle aan den ijssel, vanaf eind februarie met deken, geen jeukje te bekennen smeerd niks.

noord-Holland
Hilversum; nog geen jeuk
Happytime, gemeente Haarlemmermeer, nog geen jeuk of dekens.

Limburg:
TJolieke -- Noord-Limburg -- nog niet geschuurd
ANOUKIEE Zuid-limburg Op 18 maart nog geen jeuk.

Zeeland:
Olikea - Spui , zeeuws vlaanderen - nog geen jeuk.
MyKayleigh-zuid beveland- deken op sinds 1 maart- nog niet geschuurt, wel schilfers.
Hanneke84- zeeuwsvlaanderen- 21-3 jeuk, haf paar korstjes op buik en welshcob paar op oor en hoofd -> derfen

Noord-brabant:
Breghje - regio Roosendaal Noord Brabant - nog geen jeuk dd. 18-03
Deaglán - regio Tilburg - nog geen jeuk (18/3/12)

Onbekend:
Roane: 15 maart - eczeemdeken zonder hals, - beetje kriebelig

België:
Chipieke - Melsele, België - nog geen jeuk, deken op vanaf 20 februari
Elfenor - regio Mechelen, België - nog geen jeuk
Cyclo86 - regio dendermonde - gister paar haren recht dus toch maar begonnen met derfen al denk ik dat het komt van de pakken haar die eraf komen maar ja better safe than sorry
Timokyana-regio Antwerpen/grens noord brabant-nog geen jeuk-deken ligt klaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:57

Ik denk dat ik meer last heb van kriebels en jeuk dan mijn pony -O- _O-
Hem zie ik heel weinig reageren in de weide en hij reageert ook niet als ik in z'n manen of staart zit (als hij echt jeuk heeft gaat hij er wel voor staan ;) ), maar ik heb elke keer dat ik daar ben prijs .. dan kriebelt alles hier, vooral mijn benen }:0 :')

Heb dus ook vandaag de deken niet opgedaan, morgen weer eens kijken :)

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-12 20:59

ik begrijp niet zo goed waarom sommige mensen hier de deken pas op doen als ze jeuk krijgen, en ik lees hierboven dat de deken er weer af is xd

ik zou dat nooooit durven als ik zie hoeveel beestjes er al rond vliegen. als ze eenmaal geprikt zijn dan ben je toch al te laat of als ze gaan jeuken.

zo herken ik het iig bij mijn haflinger als zijn deken een avond af is geweest dan kunnen we gelijk opnieuw beginnen