Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5760

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:33

Was laatste update ook vanuit stamboek vandaar dat het bij ons bij cursus verteld werd ;)

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:35

Ik lees net op FB dat in Beuningen ook een stal dicht is?
Lijkt me banketstaaf..

Ik weet dat in Wijchen nog niets aan de hand is, aan de kant van Leur..

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:36

dicht is dicht uit voorzorg, niet omdat HET VIRUS er is...

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:36

Nee snap ik :)
Maar ik werk in Wijchen, ik heb er verder nog niets van gehoord.
Erg verstandig om de boel te sluiten

stalnijmegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 00:37

laten we voorop stellen dat in een straal van ???km zo goed als alle stallen dicht zitten puur uit voorzorg

Gineke
Woonplaats: Vlakbij de Drunense Duinen, de Efteling en mijn pony!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:06

wij hebben de pony's in Nederasselt staan (particulier). Wij hebben met z'n allen afgesproken om zelf te douchen en schone kleren aan te trekken als we er heen gaan. En we gaan niet meer met de pony's van het erf af.

Ook willen we ontsmettingsbakken neerzetten, maar we weten eigenlijk niet wat daar in moet. Weet iemand dat? Zou dettol bijvoorbeeld sterk genoeg zijn?

En hoe zit het als je bij een ander paard geweest bent en dan in de auto gaat zitten? dan zit het virus misschien ook in je auto, toch? Sommige van ons hebben meerdere paarden-adressen hier in de buurt. Ook erg lastig met caps etc.

Wij zijn erg voorzichtig, we hebben een zogende merrie staan die op dit moment 2 veulens zoogt (ze heeft het vriendje van haar eigen zoon aangenomen als pleegzoon, zeg maar). Ze is nu weer op gewicht aan het komen, maar ze blijft wel aan de dunne kant en we zijn bang dat haar weerstand daardoor niet optimaal is.

Mijn vraag dus: wat doe je in ontsmettingsbakken??

my_precious

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 01:11

ik heb ook weinig trek in deze ellende als het deze kant op komt, aangezien wij in ravenswaaij zitten en dus niet zo super ver van nijmegen enz vandaan!! hopelijk gaat het snel over.

wij hebben 3 keer in de maand wedstrijd en de paardenliefhebbers komen overal vandaan..

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 04:21

Beuningen Gelderland klopt inderdaad.! En nog wat meer stallen, maar dat is nog niet zeker. Dus ga daar geen uitspraken over doen.Heb hier even de verzekering voor mijn paarden geregeld :')

paardenkwek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 08:52

even voor de duidelijkheid de diervoort is NIET besmet!!!!!
Wij nemen voorzorgsmaatregelen om het virus NIET op stal te krijgen.

Ook de bullenkamp is NIET besmet.

Op tv gelderland is al bekend gemaakt dat het om het rhinovirus gaat de neurologische variant.
Ook de manege in heumen is genoemd op tv gelderland waar verdacht wordt dat het virus daar is.
Maar even voor de duidelijkheid dit is nog niet zeker en ze krijgen pas op z'n vroegst vrijdag uitslag.

candalisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:18

Heb zelf kontakt gehad met een dierenarts in Ederveen die er een informatie avond over gegeven heeft. Het is NIET schadelijk om te enten mits de paarden in een gezonde toestand verkeren goede conditie hebben en er nog geen paarden op de stal staan met mogelijke besmetting. Aangezien de vaccinatie 3 weken duurt voordat her werkelijk het imuun systeem gaat opbouwen wordt aangeraden om met weerstand verhogers te werken.
Er is NIET bewezen dat het vaccinatie tegen de Neuro versie werkt maar het tegendeel is ook NIET bewezen. Mensen die een griep spuit krijgen hebben gewoon kans dat ze de griep krijgen alleen dat ze er beter tegen kunnen vechten.

De virus kan ook maar enkele meters in de lucht overleven dus is niet echt via de lucht overdraagbaar mits er 2 paarden dicht tegen elkaar staan. Het is wel door kleren schoenen handen anz over te dragen dus wordt aangeraden zorgvuldig hiermee om te gaan. Ook spullen zoals poetsspullen , tuig , voerbakken moet extreem voorzichtig mee omgegaan worden.

Het is hier al meerder malen vermeld maar dit zijn ook de dingen waar er op gelet moet worden!

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:28

Ik heb geen paarden meer, maar kom uit de regio en ik wil iedereen een hart onder de riem steken. Succes bij het gezond houden van jullie dieren.

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:34

is het ook zo als 1 paard op stal het virus heeft, dat ik korte tijd de hele stal besmet is?

& hoelang duurt het voordat je merkt als je paard het virus heeft gekregen?

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:37

candalisa schreef:
Het is NIET schadelijk om te enten mits de paarden in een gezonde toestand verkeren goede conditie hebben en er nog geen paarden op de stal staan met mogelijke besmetting. (...)

En dat weet je dus simpelweg niet, gezien de incubatietijd.

Verder ga ik met Naomi_Star mee, Colette_007 lijkt verkeerd te zijn geïnformeerd. Even googlen en het wordt allemaal duidelijk (in het Engels: Equine Herpes Virus).

Edit: @ Kimmms: 1) dat zou kunnen, 2) 5 tot 12 dagen, kan je allemaal via google uitvinden ;-)

Kim

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 09:48

@visitor Ja sorry, niet gelijk aan gedacht...

Midasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:02

Wat een gedoe weer. Hoorde gister dat de veerkracht in Heumen ook besmet is.....

HO!!! een wijziging zie net een vorige post dat dit nog niet zeker is mijn exuus

Arienette

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:13

heeft het zin om nu een normaal gezond paard weerstand verhogende dingen te geven? en zo ja wat?

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:17

Ilsje_007

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:24

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:36

Heb nét mijn dierenarts gesproken, en hij zegt ook dat de kans om het als mens zelf te verspreiden erg klein is. Gaat dan echt om dingen als snot aan je kleren. Maar voor de zekerheid douchen en omkleden als je van stal naar stal ging was alleen maar goed.

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 10:59

Als een paarden briessen heb je al snot op je kleding en in je haren.....

lausan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:00

Beter voorkomen dan genezen in zulke gevallen. Ook al is de kans klein, de kans is er wel. En dat wil niemand laten gebeuren.
Dus zeker weten: douchen en haren wassen, schone kleren en schoenen, handen desinfecteren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:02

Ik lees soms berichten van mensen die wel 40-60 kilometer bij Nijmegen/groesbeek vandaan zitten en zich al zorgen maken.

Zijn dat terechte zorgen of is dit een beetje paniekerij om niets :?

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:12

Ik vind dat paniek saaien om niets wildwings. En ik kan heel kort en krachtig uitleggen waarom: ik sta al mijn hele leven in deze omgeving en ken dus erg veel mensen op erg veel stallen. Ik kan dus ook met zekerheid zeggen dat het virus zeker niet heerst op andere stallen dan de in de voorpagina genoemde stallen. En dan is het van de veerkracht niet eens officieel bevestigd. Veel stallen in de omgeving zeggen wel alle lessen af en gooien de stal op slot. Ik kan alleen maar zeggen dat ik dat erg verstandig vind, want er zijn altijd mensen die het niet serieus nemen en dan alsnog paarden op een andere stal kunnen besmetten.
Tuurlijk kan het zo zijn dat er alsnog andere stallen besmet raken, maar dat is nu gewoon nog niet het geval. Uiteraard moet je ook rekening houden met de incubatietijd van de ziekte, dus misschien zijn er nog wel andere paarden ziek, maar is het nog niet tot uiting gekomen.

Laat ik voorop stellen dat ik de paniek begrijp, niemand wil zijn maatje verliezen aan deze ziekte, maar ga aub geen dingen in het wilde weg roepen, daar hebben we allemaal helemaal niets aan.

Just_Simple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:14

Wij wonen ook wat verder weg, maar hebben al wel voorzorgsmaatregelen getroffen, paarden komen zo min mogelijk van het erf af en we letten goed op wie er op stal komt.... Ooit al eens een paard verloren aan rhino, wil dat nooit weer en doe er alles aan om het te voorkomen. Enten doen wij ook al standaard 2x in t jaar.

Moet er wel bij zeggen dat wij een kleine fokkerij hebben met zo'n 8 paarden, dus hier geen lessen e.d. weinig aanloop.

x_Irisje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-12 11:14

Mee eens!

Rijhal in Bergharen is ook dicht en alle lessen zijn afgelast.
Ook puur voorzorgsmaatregelen!