Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
kara schreef:Het is zo prettig om met jullie allen te babbelen over koliekers, eindelijk mensen die je begrijpen en je angsten snappen en niet gelijk zeggen van stel je niet aan.
Mijne is voor alles allergisch. Ooit heb ik hem eens met babyolie gedaan omdat we naar concours moesten, nou dat heb ik geweten. Hij zat volledig onder de bulten waar het serum uit stroomde en ik dus dierenarts weer kon laten komen, dus en wat tegen de bulten en wat gespoten tegen de reactie op de betreffende injectie.
Latruda schreef:Zoals sommigen van jullie wel weten is het hier rond de kerstdagen nogal heftig geweest.
Op zaterdag 24 December werd k gebeld door C, dat Latruda kolliek had.
De Da is er direct bij geweest. Ik kon er zelf niet bij zijn omdat ik op dat moment net op Terschelling bij mn vader was.
De DA heeft haar toen een spuit gegeven met de boodschap dat ze rond 6 uur weer rustig moest zijn.
Om 6 uur heb ik C, weer gebeld en gelukkig was ze rustig. Toch wou ik nog even naar haar toe. Om 9 uur s'avonds waren we daar.
Toen ik de stal inliep schok ik me rot.. Latruda lag te rollen en te zweten in dr stal.
C, had nog vlak daarvoor gekeken en toen was er nog niets aan de hand.
Direct de Da er weer bij. gelukkig was hij er snel. Latruda werd opgevoeld en toen kwam het hoge woord er uit.
Hij zei "Dit is goed mis" mn maag draaide zich om.. mijn arme meisje dit kon gewoon niet.. niet mijn bikkel..![]()
Ze had een verdraaing en een verstopping in dr darm..
Ik kreeg de keuze.. Thuis parrafine er in gooien en hopen dat het uit zichzelf goed zou komen of direct inladen en naar Wolvega toe.
In mn hoofd had ik allang de beslissing gemaakt maar ik kon het nauurlijk niet alleen beslissen. Gelukkig was Hendrie ook al direct overtuigd dat ze naar Wolvega moest.
Inmiddels was het al ruim half 11. We hebben meteen de trailer gepakt, Latruda ingeladen en op naar Wolvega.
Nog nooit heeft een rit voor mij zo lang geduurt. Bij iedere bocht was ik zo bang dat ze zou vallen. ( ze staat niet stabiel op de trailer bij bochten laat ze zich vallen)
12 uur kwamen we aan in Wolvega waar we werden opgewacht door de Da en een assistent.
Zij hebben Latruda een paar liter parrafine gegeven en een verslapper. We hebben haar op stal gezet en afscheid genomen.
Ze wouden namelijk eerst afwachten of dit zou werken. Met lood in mn schoenen ben ik bij haar weg gegaan, niet wetende of ik haar ooit nog levend weer zou zien. Half 3 waren we thuis... slapen werd m niet meer..
25-12-11
De volgende ochtend ben ik al vroeg gebeld. ze was stabiel maar wel kritiek. Ze hadden haar nog en keer parrafine gegeven en wouden nog een paar uur wachten. Ik mocht om 1 uur even bij haar langs gaan.
Toen we er waren mocht ik haar even longeren om de parrafine goed zn werk te laten doen.
Ze heeft tijdens het longeren zelfs een paar balletjes mest laten vallen. De Da was er erg blij mee. Hij zag het als een goed teken.
Daarna heb ik weer afscheid genomen en zijn we doorgereden naar Leeuwarden naar mn zusje voor 1e kerstdag. ik zag het ook wat positiever in en had er wel even zin in.
Om half 4 ging de telefoon.. helaas kreeg ze last van gasvorming achter de verstopping en er was nog maar 1 optie... De operatie.. Zonder twijfel heb ik ja gezegd en ze gingen direct met haar bezig en zou gebeld worden als ze klaar waren.
Zo'n 3 uur later werd ik bebeld dat alles goed was gegaan en ze stond alweer! Wat een bikkel..
26-12-11
Alweer ging vroeg de telefoon. ze had de nacht goed doorstaan, de wond zag er mooi uit, helaas had ze wel wat koorts en dit hadden ze liever niet.
Ik ben die dag niet geweest omdat ik de hele dag moest werken..
27-12-11
Ze had nog steeds koorts, maar mocht wel weer kleine beetjes gaan eten. Ik ben bij haar beweest en man wat zag ze er slecht uit.. ik ben een uur daar geweest en in dat uur werd ze een beetje vrolijker. ze wou alleen haar eten niet hebben wat in haar bak lag. Echter wou ze het wel uit mijn handen eten.. dus dat heb ik maar gedaan. De DA wou graag dat ik iedere dag kwam omdat ze alleen wou eten als ik er was.![]()
Ik heb dus direct bij mn werk geregeld dat ik de rest van die week iig vrij was. ( ik mag blij zijn met zo'n begripvolle baas)
28-12-11
Nog steeds verhoging en nog geen mest helaas.. eten ging ook nog niet zoals het moet.
Ik heb haar een uur gemasseerd. omdat ze al sinds de operatie niet meer had gelegen. ze was vreselijk stijf.
Daarna wou ze weer wat eten.
29-12-11
De verhoging is er nog steeds, gelukkig heeft ze wel mest alleen is het diaree..
De wond is mooi schoon en droog.
30-12-11
ik heb van stal Lucerne meegenomen om te kijken of ze dit wel wou eten..
Nou ik heb het geweten.. ze viel er op aan! eten alsof haar leven er vanaf hing.. ( wat ook zo was natuurlijk)
Ik heb een emmer vol in dr stal gezet en binnen een half uur was hij leeg.![]()
31-12-11
Goed nieuws! Ze heeft mestballen! De lucerne heeft zn werk gedaan.
Ze vrezen echter wel dat ze nog een onsteking heeft op de plek waar ze haar darm hebben opengemaakt.
Maar nu ze goede mest heeft kunnen ze overstappen om andere atibiotica.
5-1-12
Haar temp is nu voor de 2e dag op een rij normaal en ze mag morgen naar huis!!! Yes yes!!
6-1-12
Vandaag is ze naar huis gekomen. Ze moet nog 7 dagen atibiotica tegen de infectie en nog 10 dagen temperaturen.
Ook moet ze vanaf nu voor altijd op seniorenvoer want ze hebben 4 kiezen moeten trekken die los zaten.
13-1-12
Ja vrijdag de 13evandaag krijgt ze voor het laatst antibiotica.. Als hierna haar temperatuur goed blijft durf ik pas echt te zeggen dat ze het gaat halen...
Nu is het Dinsdag 18-1-12 en haar tempteratuur is niet verandert! Ik kan nu dus pas echt zeggen dat het weer helemaal goed gaat komen met haar!!![]()
![]()
![]()
![]()
Ze moet nog steeds 5 weken stalrust hebben en we moeten dan nog voor controle naar Wolvega toe.. maar dat zie ik allemaal wel zinnig in..![]()
Mijn meisje mijn trutje mijn bitch.. Wat een kleine kans had ze nog, maar ze heeft gevochten als een leeuw!
Ze is nu wel graatmager en heeft nog een lange weg te gaan.. maar ik weet zeker dat het goed komt.
Latruda schreef:Haar dikke darm. ze hebben m goed gedraaid, open gemaakt en leeg gehaald.
Ze moet nu nog ca, 5 weken op boxrust en dan hebben we de controle. en ik zal dan wel horen over hoe en wanneer ze weer naar buiten mag..
fargo schreef:Latruda schreef:Haar dikke darm. ze hebben m goed gedraaid, open gemaakt en leeg gehaald.
Ze moet nu nog ca, 5 weken op boxrust en dan hebben we de controle. en ik zal dan wel horen over hoe en wanneer ze weer naar buiten mag..
Ja dat had ik gelezen van nog 5 weken, maar hoe lang staat ze dan in totaal op rust? 7 weken ofzo??
fargo schreef:Kennelijk was iedereen hier al naar bed toen ik mijn berichtje neerzette gisteravondWe zijn de nacht door, buik bubbelt aan beide kanten, Whizz was kuil aan het eten en aan het luchtzuigen (dat doet ie niet als ie koliek heeft overigens!!). Even een paar rondjes gestapt, toen heeft ie ook gemest. Nu maar even kijken hoe het vandaar gaat. Moest van DA wel gewoon zijn huidige eetregime aan houden. Vanmorgen 1e portie 2kg gemaakt ipv 2,5 kg. Het enige wat mij gisteren opviel was dat de plakken kuil vrij dicht op elkaar geperst waren, gisteren het meer uitgepluist toen ik het klaar heb gezet voor vandaag, het is wel heel mooi kuil als het los is...