Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kara

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:55

Het is zo prettig om met jullie allen te babbelen over koliekers, eindelijk mensen die je begrijpen en je angsten snappen en niet gelijk zeggen van stel je niet aan.

Mijne is voor alles allergisch. Ooit heb ik hem eens met babyolie gedaan omdat we naar concours moesten, nou dat heb ik geweten. Hij zat volledig onder de bulten waar het serum uit stroomde en ik dus dierenarts weer kon laten komen, dus en wat tegen de bulten en wat gespoten tegen de reactie op de betreffende injectie.

Amelii

Re: Paard koliekoperatie overleefd, baasje stress -wie ook??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 20:09

Toezicht heeft ie zeker! 's morgensvroeg de eigenaar, dan in de voormiddag nog mijn moeder, 's middags ikzelf, in de namiddag ik of mijn papa en dan 's avonds de eigenaar nog want de andere paarden moeten ook terug binnen en normaal ga ik 's avonds ook nog altijd kijken en de eigenaar die gaat door de dag ook normaal wel altijd nog eens checken, dus volk genoeg. :) We moeten nu 3 keer per dag 5 minuten stappen met hem en dan stilletjes opbouwen. En zijn eten wordt verspreid over de hele dag.

Nuja die 2 weken koliek, ze bedoelde dat de verstopping er al langer zat, maar hij at gewoon, mestte altijd en ik zag niet echt iets anders aan hem... Bizar! De veearts zei dit... Enfin eentje die pas afgestudeerd (niet onze gewoonlijke, een vervangster omdat ze weg was) is en we toch niet meer zo graag terugzien... Ze had namelijk eerst gezegd dat het maar een griep was... Nuja daardoor ook wel kostbare tijd verloren, gelukkige was onze veearts 's nachts nog gekomen en zei dat het kolieke was. Dag erna was het terug de vervangster en ze zei dat we gerust nog konden afwachten en kijken of het doorgaat. Tot het te laat is om nog te kunnen ingrijpen? Er een dood paard in de stal ligt? Het is ons niet zo goed bevallen. :)

Wat ik wel opmerkte was dat wanneer we onder zijn buik borstelen, een tijd geleden, hij vanaf een bepaald moment naar onze hand stampte. Eerst dacht ik dat het aan zijn achterbeen zat, veearts laten komen, maar dat was niets. Dusja ofwel zag ik spoken... Nu gevraagd in de kliniek en zij zeggen niet dat er meteen een verband is.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 00:20

kara schreef:
Het is zo prettig om met jullie allen te babbelen over koliekers, eindelijk mensen die je begrijpen en je angsten snappen en niet gelijk zeggen van stel je niet aan.

Mijne is voor alles allergisch. Ooit heb ik hem eens met babyolie gedaan omdat we naar concours moesten, nou dat heb ik geweten. Hij zat volledig onder de bulten waar het serum uit stroomde en ik dus dierenarts weer kon laten komen, dus en wat tegen de bulten en wat gespoten tegen de reactie op de betreffende injectie.

Dat is nu precies de reden dat ik dit topic heb gestart :j 8-) . Ik kreeg de onrust en stress bij mijzelf gewoon niet weg (geredeneerd) en dacht ik moet er over praten om het te kunnen beheersen of er mee om te kunnen gaan en om te kijken of het normaal is dat ik zo'n enorme stress had. Vaak is het benoemen en meer kennis verkrijgen een goede manier om iets meer grip op situaties te krijgen :D :j :') al is er natuurlijk geen echte grip op koliek zelf te krijgen. Er beter mee om kunnen gaan en gewoon meer van de situaties afweten, geeft mij een heel goed gevoel en begrepen worden helpt ook enorm :j :D

Wat naar dat jouw paard zo allergisch is en dat je dan een injectie geeft en direct ook weer iets om de reactie op die injectie te voorkomen :(:) :(:) En dat het gebruik van babyolie zulke reacties oproept.. Maar ach de mijne krijgt koliek van een wormenspuit of metacam.. is ook best bijzonder, arm paard /3 :(:)

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:22

Het is heerlijk om erover te kunnen praten. Het viel mij altijd op dat veel mensen Koliek overschatten!
Bij die van mij zie je niets meer van de "snee"in zijn buik.
Wel fijn te horen dat bij jullie tot nu alles goed lijkt te gaan.
Die van mij gast gewoon dus op. Kan kuil zijn of iets wat hij te eten krijgt. Daarom krijgt ie van mij Pro biotica.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 10:33

Ik meld mij hier ook.. mijn paard is 1e kerstdag geopereerd.

Even qouten uit een ander topic.
Latruda schreef:
Zoals sommigen van jullie wel weten is het hier rond de kerstdagen nogal heftig geweest.
Op zaterdag 24 December werd k gebeld door C, dat Latruda kolliek had.
De Da is er direct bij geweest. Ik kon er zelf niet bij zijn omdat ik op dat moment net op Terschelling bij mn vader was.
De DA heeft haar toen een spuit gegeven met de boodschap dat ze rond 6 uur weer rustig moest zijn.
Om 6 uur heb ik C, weer gebeld en gelukkig was ze rustig. Toch wou ik nog even naar haar toe. Om 9 uur s'avonds waren we daar.
Toen ik de stal inliep schok ik me rot.. Latruda lag te rollen en te zweten in dr stal.
C, had nog vlak daarvoor gekeken en toen was er nog niets aan de hand.
Direct de Da er weer bij. gelukkig was hij er snel. Latruda werd opgevoeld en toen kwam het hoge woord er uit.
Hij zei "Dit is goed mis" mn maag draaide zich om.. mijn arme meisje dit kon gewoon niet.. niet mijn bikkel.. ;(
Ze had een verdraaing en een verstopping in dr darm..
Ik kreeg de keuze.. Thuis parrafine er in gooien en hopen dat het uit zichzelf goed zou komen of direct inladen en naar Wolvega toe.
In mn hoofd had ik allang de beslissing gemaakt maar ik kon het nauurlijk niet alleen beslissen. Gelukkig was Hendrie ook al direct overtuigd dat ze naar Wolvega moest.
Inmiddels was het al ruim half 11. We hebben meteen de trailer gepakt, Latruda ingeladen en op naar Wolvega.
Nog nooit heeft een rit voor mij zo lang geduurt. Bij iedere bocht was ik zo bang dat ze zou vallen. ( ze staat niet stabiel op de trailer bij bochten laat ze zich vallen)
12 uur kwamen we aan in Wolvega waar we werden opgewacht door de Da en een assistent.
Zij hebben Latruda een paar liter parrafine gegeven en een verslapper. We hebben haar op stal gezet en afscheid genomen.
Ze wouden namelijk eerst afwachten of dit zou werken. Met lood in mn schoenen ben ik bij haar weg gegaan, niet wetende of ik haar ooit nog levend weer zou zien. Half 3 waren we thuis... slapen werd m niet meer..

25-12-11
De volgende ochtend ben ik al vroeg gebeld. ze was stabiel maar wel kritiek. Ze hadden haar nog en keer parrafine gegeven en wouden nog een paar uur wachten. Ik mocht om 1 uur even bij haar langs gaan.
Toen we er waren mocht ik haar even longeren om de parrafine goed zn werk te laten doen.
Ze heeft tijdens het longeren zelfs een paar balletjes mest laten vallen. De Da was er erg blij mee. Hij zag het als een goed teken.
Daarna heb ik weer afscheid genomen en zijn we doorgereden naar Leeuwarden naar mn zusje voor 1e kerstdag. ik zag het ook wat positiever in en had er wel even zin in.
Om half 4 ging de telefoon.. helaas kreeg ze last van gasvorming achter de verstopping en er was nog maar 1 optie... De operatie.. Zonder twijfel heb ik ja gezegd en ze gingen direct met haar bezig en zou gebeld worden als ze klaar waren.
Zo'n 3 uur later werd ik bebeld dat alles goed was gegaan en ze stond alweer! Wat een bikkel..

26-12-11
Alweer ging vroeg de telefoon. ze had de nacht goed doorstaan, de wond zag er mooi uit, helaas had ze wel wat koorts en dit hadden ze liever niet.
Ik ben die dag niet geweest omdat ik de hele dag moest werken..

27-12-11
Ze had nog steeds koorts, maar mocht wel weer kleine beetjes gaan eten. Ik ben bij haar beweest en man wat zag ze er slecht uit.. ik ben een uur daar geweest en in dat uur werd ze een beetje vrolijker. ze wou alleen haar eten niet hebben wat in haar bak lag. Echter wou ze het wel uit mijn handen eten.. dus dat heb ik maar gedaan. De DA wou graag dat ik iedere dag kwam omdat ze alleen wou eten als ik er was. <3
Ik heb dus direct bij mn werk geregeld dat ik de rest van die week iig vrij was. ( ik mag blij zijn met zo'n begripvolle baas)

28-12-11
Nog steeds verhoging en nog geen mest helaas.. eten ging ook nog niet zoals het moet.
Ik heb haar een uur gemasseerd. omdat ze al sinds de operatie niet meer had gelegen. ze was vreselijk stijf.
Daarna wou ze weer wat eten.

29-12-11
De verhoging is er nog steeds, gelukkig heeft ze wel mest alleen is het diaree..
De wond is mooi schoon en droog.

30-12-11
ik heb van stal Lucerne meegenomen om te kijken of ze dit wel wou eten..
Nou ik heb het geweten.. ze viel er op aan! eten alsof haar leven er vanaf hing.. ( wat ook zo was natuurlijk)
Ik heb een emmer vol in dr stal gezet en binnen een half uur was hij leeg. :D

31-12-11
Goed nieuws! Ze heeft mestballen! De lucerne heeft zn werk gedaan.
Ze vrezen echter wel dat ze nog een onsteking heeft op de plek waar ze haar darm hebben opengemaakt.
Maar nu ze goede mest heeft kunnen ze overstappen om andere atibiotica.

5-1-12
Haar temp is nu voor de 2e dag op een rij normaal en ze mag morgen naar huis!!! Yes yes!!

6-1-12
Vandaag is ze naar huis gekomen. Ze moet nog 7 dagen atibiotica tegen de infectie en nog 10 dagen temperaturen.
Ook moet ze vanaf nu voor altijd op seniorenvoer want ze hebben 4 kiezen moeten trekken die los zaten.

13-1-12
Ja vrijdag de 13e :D vandaag krijgt ze voor het laatst antibiotica.. Als hierna haar temperatuur goed blijft durf ik pas echt te zeggen dat ze het gaat halen...

Nu is het Dinsdag 18-1-12 en haar tempteratuur is niet verandert! Ik kan nu dus pas echt zeggen dat het weer helemaal goed gaat komen met haar!! *\o/* *\o/* *\o/* *\o/*
Ze moet nog steeds 5 weken stalrust hebben en we moeten dan nog voor controle naar Wolvega toe.. maar dat zie ik allemaal wel zinnig in.. :D

Mijn meisje mijn trutje mijn bitch.. Wat een kleine kans had ze nog, maar ze heeft gevochten als een leeuw!
Ze is nu wel graatmager en heeft nog een lange weg te gaan.. maar ik weet zeker dat het goed komt.

Inmiddel kan ik wel zeggen dat het wat beter met mij gaat.. nu ze het ergste heeft gehad kan ik weer wat beter slapen.
Ik heb ook steeun gehad van Joyce, op momenten dat ik vragen had kon ik altijd bij haar terecht.
Nog heel erg bedankt Joyce!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 11:11

Erg herkenbaar Latruda, welke darm was er bij jouw verstopt? De dikke of de dunne darm en hebben ze een stuk moeten verwijderen of het alleen maar goed hoeven leggen? Wat fijn dat ze het gered heeft en nu stabiel is qua temperatuur! Ik moet mijn paard tot zijn eindcontrole (na 3 maanden) overigens elke dag nog temperaturen!
Hoe lang moet jouw paard in totaal op boxrust?

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 11:16

Haar dikke darm. ze hebben m goed gedraaid, open gemaakt en leeg gehaald.
Ze moet nu nog ca, 5 weken op boxrust en dan hebben we de controle. en ik zal dan wel horen over hoe en wanneer ze weer naar buiten mag..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 11:24

Latruda schreef:
Ze moet nu nog ca, 5 weken op boxrust en dan hebben we de controle. en ik zal dan wel horen over hoe en wanneer ze weer naar buiten mag..

Ja dat had ik gelezen van nog 5 weken, maar hoe lang staat ze dan in totaal op rust? 7 weken ofzo??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 15:18

Gisteravond stond Whizz voor het eerst bij zijn deur me echt op te wachten tot ik een rondje met hem ging lopen :') DAT is een goed teken lijkt me 8-)

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-12 15:52

Haha schattig!!
Mijne staat voor het eerst zonder toezicht in de paddock!! :+
(Heb natuurlijk net wel even uit het keukenraam gegluurd, stoel erbij - anders kan ik niet over de heg kijken) want ik zag andere muts erbij druk aan het doen omdat ze de buurman op zijn mini tractor zag :=
Indy zag ik niet *slik* maar met stoel en op puntje van m'n tenen zag ik dat ze in een hoekje grasjes aan het zoeken was :P Die red zich wel!!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-12 16:22

Wat een grapjas om net uit het zicht te gaan staan 8-), gelukkig niets aan de hand! Weer een nieuw stapje dus voor de jouwe!

Whizz is buiten ook echt vlot aan het stappen nu en ik was gisteravond dus een andere stal voor iemand aan het doen en hij zag me aantal keren voorbij komen en ging toen maar heel uitgebreid naar me staan kijken vanachter zijn deur.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 00:18

Nou here goes:
Whizz had vanavond om 6 uur behoorlijke gaskoliek, was vastgerold en ik stond een uur met dichtgeknepen keel in de file om daar te komen :( :( Hij heeft 2 keer vastgelegen en was super bezweet en stond te rillen toen ik er eindelijk was, hij heeft een darmontspanner gekregen. Zijn slijmvliezen, pols en darmen waren niet eens zo raar, maar wel veel gas met hoge tonen. Ik moest 10 min stappen met hem en toen terugzetten in de box. Toen ging hij liggen, maar bleef rustig liggen (maar voor je daar dan achter bent ;( ) Toen snel naar huis om ons om te kleden (M (manlief) was ook gearriveerd inmiddels) en hem even met rust maar onder toezicht gelaten. Hij stond al wel inmiddels en stond te dommelen. Toen we terugwaren was hij al sprietjes kuil aan het zoeken en snoepen. Zijn zweetdeken vervangen en nog een rondje over het erf gelopen en paar handjes luzerne. Hij mocht verder niets eten behalve een pluk hooi. Hij vond echt dat ie meer mocht :') Morgenochtend mag hij weer eten. Hij was weer op temperatuur 37graden (in plaats van 36 graden zoals eerder).

Dus ik ben weer een beetje moe, maar ook weer wat gerustgesteld. Wat een ellende en spanning toch weer.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:11

Kennelijk was iedereen hier al naar bed toen ik mijn berichtje neerzette gisteravond ;) We zijn de nacht door, buik bubbelt aan beide kanten, Whizz was kuil aan het eten en aan het luchtzuigen (dat doet ie niet als ie koliek heeft overigens!!). Even een paar rondjes gestapt, toen heeft ie ook gemest. Nu maar even kijken hoe het vandaar gaat. Moest van DA wel gewoon zijn huidige eetregime aan houden. Vanmorgen 1e portie 2kg gemaakt ipv 2,5 kg. Het enige wat mij gisteren opviel was dat de plakken kuil vrij dicht op elkaar geperst waren, gisteren het meer uitgepluist toen ik het klaar heb gezet voor vandaag, het is wel heel mooi kuil als het los is...
Laatst bijgewerkt door fargo op 19-01-12 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 11:13

fargo schreef:
Latruda schreef:

Ja dat had ik gelezen van nog 5 weken, maar hoe lang staat ze dan in totaal op rust? 7 weken ofzo??

In totaal 8 weken. gerekend vanaf de operatie..

Heftig avondje zo zeg.. Duim voor je dat het goed blijft gaan!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 11:30

Apart toch dat Wolvega 8 weken aanhoudt en Bodegraven (voor ons in ieder geval) 12 weken. Al heb ik wel de mazzel dat ik al aantal keren per dag kort mag stappen met Whizz.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:08

fargo schreef:
Kennelijk was iedereen hier al naar bed toen ik mijn berichtje neerzette gisteravond ;) We zijn de nacht door, buik bubbelt aan beide kanten, Whizz was kuil aan het eten en aan het luchtzuigen (dat doet ie niet als ie koliek heeft overigens!!). Even een paar rondjes gestapt, toen heeft ie ook gemest. Nu maar even kijken hoe het vandaar gaat. Moest van DA wel gewoon zijn huidige eetregime aan houden. Vanmorgen 1e portie 2kg gemaakt ipv 2,5 kg. Het enige wat mij gisteren opviel was dat de plakken kuil vrij dicht op elkaar geperst waren, gisteren het meer uitgepluist toen ik het klaar heb gezet voor vandaag, het is wel heel mooi kuil als het los is...

Hoi Fargo,

ik lees net je berichtje pas (was werken). Maar dat is schrikken zeg!!! En ja, weer die teleurstelling. ik had dat zondag ook zo erg. Ik was zo teleurgesteld dat het toch weer mis was gegaan. Ik had echt goede hoop dat we het nu met die speciale meuslie en beperkt ruwvoer onder controle hadden. En dan gaat het toch weer mis.. en waarom?...... toen geen idee en dat is zo frustrerend. Ik blijf dan ook zo hangen in dat negatieve gevoel. Dat gevoel dat je hebt als je machteloos met ze in de paddock loopt. Dat gevoel is gelukkig gisteren weer weg. Ik heerlijk op Cil gereden, die extra zijn best had gedaan en dat blije gevoel is toen gelukkig blijven hangen.

Maar.. ik weet nu bijna wel zeker dat het is gekomen door slecht kauwen. Dat slecht kauwen heeft hij wel vaker gehad. Een teken is dat hij zijn meuslie niet wil, want dat moet hij echt kauwen. De volgende keer als ik dit zie, dan krijgt hij die dag alleen slobber. totdat hij weer knap kauwt. De tandarts/dierenarts komt volgende week ook even voor de zekerheid. Ik zal echt blij zijn als hij klaar is met wisselen.

Ik heb er ook nog aan zitten denken om een slowfeeder aan te schaffen.
Bojangles, heb jij je little bit feeder al in gebruik? Ik zag dat ze daarvan ook een trailermodel voor kleine porties hadden. Ik denk dat ik die ga aanschaffen. Die dingen werken volgens mij ook direct tegen het volproppen met grote plukken hooi. Nadeel van minder ruwvoer, is dat ze het echt als een gek opvreten.

Fargo, wat bedoeje met het kuil? Denk je dat Whizz heeft lopen proppen?
Ik mocht trouwens op een gegeven moment geen kuil meer voeren.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 16:17

Latruda, dat is ook een heftig verhaal. Maar goed om te lezen dat ze nu goed herstelt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 17:03

Aaah Whizje :(:) Nou fijn dat het weer goed gaat!!

En Latruda, welkom!! En geen dank hè, vond het zo erg voor je!!

Nog steeeeeds geen little bit feeder. Heb ook de trailerversie besteld.
Vandaag paardje tandje harder laten werken aan de longe, ging prima!
Daarna even kwartiertje los, was mooi kalm aan het struinen :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 20:06

Gebruiken jullie eigenlijk colosan? En zo ja waarom en op wiens aanraden? Hebben jullie er goede resultaten mee?

Ik was inderdaad bang dat hij had zitten proppen of dat het meer gistend materiaal was ofzo. Ik vond hem vandaag nog niet zo heel snel eten ervan juist.. en dat vond ik de andere ochtenden ook geloof ik. Ons oude paard eet er ook niet zo snel van geloof ik, nog maar even aankijken want de luzerne eet ie wel sneller..
Laatst bijgewerkt door fargo op 19-01-12 20:11, in het totaal 1 keer bewerkt

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:09

@Fargo oe dat was weer schrikken met Whizz! Gelukkig gaat het weer goed. Hoe was het vanavond?

Ik gebruik Colosan ja. Met andere paarden goed resultaat gezien, met die van mij weet ik het niet echt. Ik geef het altijd maar, kan nooit kwaad zei mijn eigen dierenarts. Maar na 30 minuten geen resultaat bel ik toch. Ik heb standaard wel Colosan in mijn kastje staaan trouwens.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:47

Fargo, ik gebruik Colosan. Ik heb het nu twee keer gebruikt. Een keer van de zomer. Toen was hij binnen 10 minuten echt weer helemaal de oude en ik heb het zondag gebruikt. Het schijnt pas na 30 minuten te werken en toen de dierenarts zondag was geariveerd was hij eigenlijk al weer helemaal bijna de oude. Dus ik heb wel het idee dat het werkt. Alleen niet schrikken als je paard gaat flamen. Dat komt door het geurtje en de smaak. cil rook de volgende dag nog naar speculaas

Ik las op internet dat veel mensen hier goede ervaringen mee hebben (moet je maar even googlen op Colosan) en toen heb ik het besproken met de kliniek. Ik wilde Cil niet zomaar iets gaan geven. De dierenarts gebruikte het zelf niet, maar had bij haar klanten hierover goede ervaringen gehoort. Het helpt dus wel, maar niet bij echt ernstige koliek. Maar voor milde koliek schijnt het goed te werken. Een grote stal die daar klant was gebruikte het met goede resultaten.

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 20:50

ik heb een hooikussen voor op stal gekocht.
http://www.zeldenrusthaystack.nl/c-842855/slowfeeders-hooikussens/
Een roze, dus graag niet aan manlief doorvertellen. Die vind roze niks voor een stoere vent. Terwijl ik het liefste roze dekjes, roze bandages, roze alles eigenlijk zou willen kopen. Ik ben een beetje blijven hangen in mijn mylittle ponytijdperk. Nu loopt de shet in het roze......

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-12 21:07

Geven jullie de colosan ook wel eens preventief? Dus op zo'n dag na koliek om ze er een beetje door heen te helpen of een keer in de maand of week wat ik ook wel lees? Ben wel een beetje benauwd met dingen in hem spuiten trouwens...

damian23

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-12 21:27

ik geef het niet preventief of op de dag nadat hij kramp heeft gehad. Ik heb wel eens gelezen dat mensen het als een meerdaagse kuur gaven, maar of dat goed is weet ik niet. Er staat niks over in de bijsluiter.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-12 00:09

Ben blij om te zeggen dat des te verder de dag vorderde des te bijdehandter en eetlustiger werd mijnheertje whizz weer *\o/* *\o/* *\o/*
Vanavond nog even een klein ommetje over het erf en even bij iemand staan praten op de poetsplaats, whizz heeft hele poetsplaats gescand overal even met de neus langs en kijken. Het viel degene waarmee ik sprak ook op dat ze hem nog niet zo bijdehand had gezien (ze werkt in Bodegraven - en is bijrijder op onze stal). Was wel fijn om te horen, zij schrok ook om te horen van van zijn gaskoliek van gisteren.
Zijn slobbers gingen er goed in vanavond en ook zijn kleine pietsje mueslie met olie. De luzerne smaakte ook en hij stond te wachten of ik hem zijn kuil wilde geven, dus dat heb ik maar gedaan. Heb er wel een goed gevoel bij dat hij toch steeds verder opknapt.
Zal morgen even naar bodegraven bellen om ze bij te praten, ook even vragen over colosan en over hoe je met ontwormen om moet gaan want ze willen bij ons op stal naar wormonderzoek en minder ontwormen maar vlgs mij wordt dat afgeraden voor ex-koliek paarden.