Slappe mest....

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Horsesandme

Re: Slappe mest....

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 00:01

Ik heb dit topic een beetje doorgelezen en volg het even. Sinds mijn pony weer van het land is en kuil krijgt heeft ie ook natte scheten en na het mesten loopt er nog een straal water uit. Ik ga morgen met de stalbaas overleggen. Hij wil de paarden het liefst op kuil. Is goedkoper. Maar ik Denk toch echt dat de kuil de oorzaak is van de slappe mest. Dus wil hem vanaf morgen op hooi hebben. Hoop dat hij hier mee instemt. Want wil kijken of dit zijn slappe mest probleem oplost....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-12 08:47

Ik denk het ook wel, maar mij is het nooit gelukt mijn stalbaas zo ver te krijgen...

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-12 09:06

Ragdollcat:Hoi, ik begrijp je reactie hoor maar je quote iets uit 06-12-2011 ???? dat is toch helemaal niet meer ter sprake ? Zo versmeer je het topic want het is niet relevant.Het is bijna een jaat terug, haha
Maar ik sta wel nog steeds achter wat ik zei. Ik heb alles geprobeerd toen.

We gaan het nu weer meemaken, ik heb de wei nu dicht, ze stonden er af en toe met droog weer nog op maar het blijft veel te nat. Sinds deze week staan ze in de bak.
De mest is tot nu toe nog ok, hoop dat het zo blijft, wil het traject van vieze natte besmeurde billen liever niet wéér in....

Ze krijgen nu mestonderzoek, ik stuur het op en bij wormen gaat er een kuur in. Ze staan nu een jaar zonder wormkuur, en ook als er geen wormen in de mest gevonden worden krijgen ze een eqvalan kuur voor de zekerheid.

Dit jaar heb ik geen voordroog van mijn wei. De ene wei is opnieuw gezaaid en heeft rust, de andere wei is nu kaal. Ik moet het doen met mijn eerste snee hooi baaltjes, kom ik tekort koop ik gewoon hooi. Ben erg benieuwd

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:43

Prachtig hooi te koop overal, dus waarom niet? Als je moedre aarde esteld en het helpt niet, neem ik het van je over...

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 12:52

ElCamino schreef:
Ragdollcat:Hoi, ik begrijp je reactie hoor maar je quote iets uit 06-12-2011 ???? dat is toch helemaal niet meer ter sprake ? Zo versmeer je het topic want het is niet relevant.Het is bijna een jaat terug, haha
Maar ik sta wel nog steeds achter wat ik zei. Ik heb alles geprobeerd toen.

We gaan het nu weer meemaken, ik heb de wei nu dicht, ze stonden er af en toe met droog weer nog op maar het blijft veel te nat. Sinds deze week staan ze in de bak.
De mest is tot nu toe nog ok, hoop dat het zo blijft, wil het traject van vieze natte besmeurde billen liever niet wéér in....

Ze krijgen nu mestonderzoek, ik stuur het op en bij wormen gaat er een kuur in. Ze staan nu een jaar zonder wormkuur, en ook als er geen wormen in de mest gevonden worden krijgen ze een eqvalan kuur voor de zekerheid.

Dit jaar heb ik geen voordroog van mijn wei. De ene wei is opnieuw gezaaid en heeft rust, de andere wei is nu kaal. Ik moet het doen met mijn eerste snee hooi baaltjes, kom ik tekort koop ik gewoon hooi. Ben erg benieuwd

Oh, niet gezien hahaha, al zulke ouwe topic??? Hopelijk blijft het nu dit jaar en in het hier en nu wel goed gaan met de paarden en poepproblemen.

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:51

Vandaag heb ik bijna een vreugdedans gedaan in stal. Er waren weer ballen....... Ben weer zo blij. Ze krijgt weer mooi hooi ( in plaats van het natte kuil) geef haar elke dag wel gekookte lijnzaad en ze krijg sinds zaterdag een mix van lucerne. Dit een maal daags maar ze vind het heerlijk. En haar darmen komen weer tot rust.........Het zijn nog niet allemaal ballen maar het begin is er weer. Krijg zondag de veedrenkstof maar twijfel of ik er wel mee beginnen....... Moeilijk moeilijk. Ik wacht nog even af hoe het zich allemaal gaat ontwikkelen in de loop van de week, maar mijn avond kan al niet meer stuk

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 20:54

Wat kan een mens toch blij worden van een drol *\o/* .

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-12 21:08

Een stalgenoot was aanwezig en die heeft me bijna uitgelachen....'zal ik een foto maken voor op facebook' zei ze......Oke dat ging me nog iets te ver _O-

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 09:30

nou.....ik heb ook een mapje drol-foto's op mijn pc staan.....hou ze altijd in de gaten, heel stom....
Kan de drollen dromen van mijn paarden en ezel...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 16:43

Ik herken elke drol op de wei van elk van mijn paarden......wat een freak he? Maar ik controleer elke dag vorm en hoeveelheid drollen van elk paard :+

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:48

russel schreef:
Ik herken elke drol op de wei van elk van mijn paarden......wat een freak he? Maar ik controleer elke dag vorm en hoeveelheid drollen van elk paard :+

Haha, collega-freak meldt zich... :+

KimBreda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 22:50

Iemand ervaring met NAF Haylage?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 08:23

Nee.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 09:59

Vanaf pagina 7 heb ik dat geprobeerd, hielp geen reet.
Gisteren had ik een beetje kleffe drollen......*schrik* zou het nu dan gaan beginnen ????
Zijn billen zijn nog wel droog.
Er zijn 3 dingen anders dan vorig jaar: 1: Nu heb ik geen kuil/voordroog, alleen hooi. 2: De kies is er inmiddels uitgevallen.....3: er staat een ezel bij....

Even mest verzamelen en opsturen voor onderzoek....ben benieuwd..

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 19:46

Volgens mij ligt het gewoon aan het weertype. Die van mij heeft het bij herfst winter wel en lente en zomer niet. Paar maanden geen last gehad en laatst zagik weer vieze billen. Zal toch aan het vochtige weer ofzo liggen. Die van mij krijgt nou weer droge zemelen door zijn brokken heen, dat vangt altijd wat vocht uit de darmen op. Is vervelend maar het is allemaal al nagekeken en ik kan er gewoon niks aan doen.

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-12 20:13

@MissAmazone
Hoeveel veranderd het voedselpatroon vergeleken met de zomer en de winter?

Hier gaat het gelukkig weer een stuk beter! Mn paard krijgt nu moederaarde en is al herstellende. Hij heeft nu drie winters bij mij aan de diarree gezeten en nu is er eindelijk vooruitgang!

MissAmazone

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:38

voedselpatroon veranderd amper eigenlijk. In de zomer hebben ze iets meer de mogelijkheid tot gras, maar dat is echt minimaal, omdat de weides niet groot genoeg zijn om de hele zomer gras te hebben. Dus het is vaak het hele jaar door kaal, met een klein stuk wat afgezet kan worden om 1 a 2x in de week te grazen. Verder gewoon genoeg hooi, vers water en de basis brok. 1x in de week slobber en nu dan de zemelen door de brokken heen. in de winter is het vaak vochtig buiten, de weides natter en het drink water kouder. Denk dat dat gewoon meespeelt.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 12:39

Uitslag van mestonderzoek binnen, ezel is schoon, Codyis schoon en Chico lichte besmetting dus een kuur erin. Verder mest weer hetzelfde, ene keer mooie harde ballen, dan weer iets klef...nog geen winden en natte billen.
Denk dat het gewoon door het oud worden komt bij Chico..minder weerstand en toch het weer misschien idd....we wachten af, hier ook alles nagekeken en geprobeerd, ben benieuwd hoe het gaat worden...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 16:43

Koude nachten spelen ook wel een rol denk ik, koude vloer om op te liggen. Ik heb helaas geen dikke vette laag stro maar zaagsel met houtkorrels...

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 18:03

Mijne staat nu een week op de moeder aarde.
Daarnaast was het ook mooi weer, dus heeft hij nog even op t land gestaan en afgelopen weekend is hij er een weekend tussenuit geweest, dat was natuurlijk één groot leerproces en dus stress.
Het lijkt wel redelijk nu, maar waar het door komt is nog even afwachten..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 19:26

Ben benieuwd of het bij jouw ook zo goed helpt, er zitten mineralen in, dus ook nog gezond...

Wendel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 20:58

Ik ben gisteren begonnen met het veedrenkstof. Mest was nog net zoals het hoor te zijn. Mocht van mijn nichtje ( daar heb ik een emmer van gekregen ) niet ruiken in de bak. Omdat hier dus meer geur aanzit als anders, mocht ze deze lading weg geven van de leverancier. Nou dat heb ik geweten...... crisis :r ...... Wat en putlucht. Maar oke, paardje had er slobber bij en het slobberde aardig weg :9.
Zaterdag had ze nog natte billen dus vandaar dat ik toch maar ben begonnen maandag.
Vandaag lagen er al mooie ballen maar het was het nog niet helemaal. Af en toe een natte flets ertussen, dus vandaag nogmaals gegeven.
Ben benieuwd hoelang ik het uiteindelijk ga geven voordat haar mest goed is. Mar een ding is zeker.....haar billen zijn weer droog *\o/*

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 09:43

Fijn! Droge Billen Topic :D

De mijne heeft vorige week ook even weer een natte bil gehad....zou dat met de nachtvorst te maken hebben? Of blaadjes eten?

Odi

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:08

Hier blijft het nog even spannend. Mijn paard begon de voorgaande jaren altijd rond half november met de ellende.
Heb wel een aantal aanpassingen gedaan.
- ander soort voer
- wiessencobs
- nu al begonnen met pro biotica kuur
- genoeg middellang gras bewaard, hopelijk heb ik daar tot en met februari van kan voeren (elke dag 2 m2 ofzo).

Eeffii

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-12 10:13

Mijn paard heeft op dit moment ook last van diarree, hij is wel vorige week ontwormd dus misschien dat het daarvan komt, hoop dat het snel over is want hij lijkt ook sneller te zweten dan normaal en is dus niet helemaal lekker..