EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rambogirl

Re: EOTRH, gebitsziekte ervaringen gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 07:39

Misschien een lompe vraag, maar heeft 1 van jullie een foto van z'n paard/pony zonder tanden?
ik ben namelijk benieuwd hoe dat eruit ziet en kan niks vinden via Google. Zo weet ik een beetje wat ik kan gaan verwachten.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 10:03

Bedoel je van de mond of hoe het paard er bij staat? Van de mond heb ik niet maar kan er vanmiddag wel een voor je maken.

Superpony, fijn dat je shet wat lijkt op te knappen!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 13:59

Gesloten of open? Ik wil hem wel maken en je opsturen? Dicht zie je niks. Soms tongetje eruit. Open is het ook gewoon tandvlees.

Thanx myrthee_ Ik denk dat het aan de andere kant van een draadje staan ook niet werkt in een koppel dat al zo lang samenwoond. Hij werd somber en at slecht. Nu eet hij wat hij kan. Het grazen gaat super en zijn hapje eet hij 2x daags gewoon bij de andere samen.

Zolang hij er goed uitziet, dus niet extreem mager wordt etc, laat ik het wel zo. Ik heb toch graag een gelukkige pony en dat is hij niet naast de anderen met een bak sp.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 17:01

Beide lijkt me wel interessant.
Bij mensen zonder tanden trekt hun gezicht zo raar. Ik ben benieuwd of dat hoofd dan anders tekent (als ik het zo een beetje duidelijk uit leg)

Ootie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:33

Afbeelding
Dit is mijn paard zonder tanden.

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 18:45

Afbeelding
Zo stond die van mij er op het begin bij. Inmiddels heeft ze haar tong vrijwel altijd binnen haar mond.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-16 21:12

Zo ziet het er helemaal niet raar uit!!
Dat is wel een fijn vooruitzicht.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-16 00:54

O, sorry, vergeten. Heb wel ergens een na operatie foto.

De vorm van het hoofd is niet anders. Soms het tongetje eruit. Maar valt me op dat het bij onze shet vooral bij inspanning is en na het drinken. Verder zie ik het niet vaak.

OOtie :)

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-16 22:26

7 juni wordt onze prins geholpen. Ik hou jullie op de hoogte!

plukje001

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 10:26

succes antoinetje...

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-16 17:59

Dankje! Ik hou jullie op de hoogte!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 00:31

Dacht dat deze foto wellicht interessant zou zijn voor sommige hier (met name voor paarden die nog niet zijn geopereerd).

Afbeelding
Van boven naar beneden: (zo goed als) gezonde tand, tand met opgeloste tandwortel, tand met overmatig cementaanmaak.

Ben blij dat deze rotdingen uit Liby's mond zijn.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 07:19

Wauw, en zijn al deze 3 tanden van liby?

antoinetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 08:45

Jemig wat een duidelijk verschil. Bedankt voor het delen!

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-16 09:21

Dit zijn inderdaad allemaal tanden van Liby.

Rambogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 19:17

Waar laat jij je paard helpen antoinetje?

Nooit verwacht dat er naast de "goede" tanden,
ook beide varianten van EOTRH in 1 mond zou kunnen zitten.

japke45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:07

hallo, ik lees sinds vandaag ook jullie ervaringen mee..mijn paard heeft ook eotrh,sinds 2 jaar alleen verslechterd het nu behoorlijk, ik lees eigenlijk alleen over boventanden, de mijne heeft nu vooral last van de ondertanden, ze zitten los en zijn pijnlijk, eruithalen in 1 x zou in een kliniek moeten, die mogelijkheid is voor mij wat moeilijk, ik woon op een Waddeneiland, en paard staat verder goed op de trailer maar wel meer dan 4/5 uur, voor ik bij een kliniek ben, bovendien is hij nooit meer uit zijn vertrouwde omgeving weggeweest en nogal stressig in andere situaties..iemand ervaring met 1 voor 1 ondertanden trekken, alleen met plaatselijke verdoving? reageert nogal heftig op algehele narcose, het is een 20 jarige tinkerruin...alvast bedankt voor het meedenken...

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:42

japke45 schreef:
hallo, ik lees sinds vandaag ook jullie ervaringen mee..mijn paard heeft ook eotrh,sinds 2 jaar alleen verslechterd het nu behoorlijk, ik lees eigenlijk alleen over boventanden, de mijne heeft nu vooral last van de ondertanden, ze zitten los en zijn pijnlijk, eruithalen in 1 x zou in een kliniek moeten, die mogelijkheid is voor mij wat moeilijk, ik woon op een Waddeneiland, en paard staat verder goed op de trailer maar wel meer dan 4/5 uur, voor ik bij een kliniek ben, bovendien is hij nooit meer uit zijn vertrouwde omgeving weggeweest en nogal stressig in andere situaties..iemand ervaring met 1 voor 1 ondertanden trekken, alleen met plaatselijke verdoving? reageert nogal heftig op algehele narcose, het is een 20 jarige tinkerruin...alvast bedankt voor het meedenken...

Hoi, allereerst sterkte met je paard! Bij mijn paard ging het om zowel de boven- als ondertanden. Dit is allemaal ineens gedaan en niet op de kliniek, maar gewoon aan huis! Ook op de kliniek zou hij niet onder narcose gaan, dus ik zag er het voordeel niet van in om hem naar de kliniek te slepen. Dit is allemaal uitstekend gegaan en vrij snel ook.
Het hoeft dus echt niet op de kliniek, maar je moet wel een goede arts / tandarts hebben en ik weet niet hoe dat zit bij jou op de Wadden. Mijn paard was overigens ook 20 op dat moment.

japke45

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-16 22:55

dank je wel deborah2! boven gaat het ook niet goed, maar de ondertanden gaan nu ineens heel hard achteruit, onze gebitsverzorger komt gewoon van het vaste land, af en toe een dagje naar het eiland en onze veearts is super! dus dat moet dan goedkomen...had de jouwe ook pijn vooraf en gaf je hem pijnstilling tot de tanden eruit gingen?

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 06:09

Maar gaat de gebitsverzorger de tanden er uit halen dan? Ik zou dat toch echt aan goede paarden tandarts overlaten!
Of hij van te voren pijn had weet ik niet, hij liet het niet zien, maar moet haast wel. In overleg met de dierenarts ben ik inderdaad 3 dagen van te voren al met Metacam begonnen.
Gewoon alles goed door spreken met je dierenarts. Die had bij mij ook voorkeur om de ingreep op de kliniek te doen, maar eigenlijk was daar niet echt een reden voor en toen ik aangaf dat mijn paard erg slecht reageert op verplaatsen was het ook geen enkel probleem om het thuis te doen.

japke45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 08:13

dank voor je antw! ik heb alle vertrouwen in deze man, ik heb hem gebitsverzorger genoemd omdat ik niet weet of hij officieel tandarts is, ik weet wel dat hij erg betrokken is bij mijn paard en rustig en met alle geduld werkt,hij heeft ook een goede samenwerking met onze veearts,dus tandarts of niet, ik zou ze mijn paard zeker toevertrouwen! ik zal ze beide voorleggen wat ze vinden van thuis behandelen,en idd even vragen of de beste man idd echt tandarts is en het ook mag doen in samenwerking met de veearts,zodat we daar geen misverstanden over krijgen. Dank je wel voor het delen van je ervaring, ik vind het al erg fijn te weten dat je niet perse naar een kliniek hoeft, dat geeft me weer wat vertrouwen..ik zie mijzelf en paard gewoon echt niet naar een kliniek gaan en om door te sukkelen met een paard wat pijn heeft heeft wil ik ook niet, deze optie geeft weer wat moed, vooral ook omdat ik overal lees dat paarden die behandeld zijn en pijnvrij nog best een heel paard waardig bestaan hebben zonder de snijtanden, mijne zit nog volop in zn 2e jeugd, en zomaar opgeven wil ik niet..maar duidelijk pijn aangeven is wel een grens, nogmaals dank je wel!ik leg ze dit voor en hoor wel wat de volgende stap word, ik meld weer met evt vragen\advies, en of het daadwerkelijk voor ons ook een optie is..thanx iig...

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 11:45

Japke, bij onze shet is onder en boven in 1 keer op de kliniek eruit getrokken. Wij waren al naar Utrecht voor zijn koliek verschijnselen, dus vandaar door hun laten doen. Wat koliek leek, kwam door de pijn in zijn mond.

Hij zou staande met plaatselijke verdoving gedaan worden, maar de arts had niet genoeg werkruimte. Toen hebben ze gebeld dat ze hem onder narcose gingen brengen en op de tafel leggen, zodat ze erbij kon. Maar dit had meer te maken met zijn slechts 95cm dan dat het echt nodig is voor het trekken zelf.

Hij was na de operatie wel suf, maar at wel meteen hooi op de kliniek. Hij stond op pijnstillers en metacam mee naar huis. We hebben hem de volgende dag meegenomen en hij functioneerde wel meteen goed weer.

Helaas blijken zijn kiezen niet oke, dus dat is wel jammer nu. Maar hij blijft verder wel goed in model, heeft genoeg energie, s vrolijk etc.

Bij toeval kwam ik bij divoza een soort mond sperder tegen en die heb ik mee besteld. Gaan vanavond of vd week even samen kijken dat we die in zijn mond krijgen en dan kan ik achterin wat schoon houden, waar wat eten wil gaan zitten. Het is geen klem, maar een soort bijtring achtig geval. Ik heb slanke armen en doe handschoenen aan en ga dan even zien. Nu heb ik hem na tandarts steeds gespoeld met de tuinslang, maar er komt nog weinig voedsel mee.

japke45

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 12:50

dank voor je reactie superpony,ik lees idd bij veel verhalen dat koliek verschijnselen vaak samengaan, de mijne heeft ook regelmatig deze verschijnselen, dat kan dus ook best pijn zijn, denk ik nu...hij geeft pijn slecht tot niet aan, koliek ook niet,het is altijd maar gissen, maar dat er wat mis is zie je aan hem...mijn tandarts mag tanden trekken met de veearts erbij, natuurlijk..die beslissing heb ik al genomen, of boven en onder tegelijk gaan, hangt even van advies van de tandarts en veearts af, aan de ene kant denk ik die komen er ook aan en wat moet ie met boventanden als ze onder weg zijn...en aan de andere kant, die zijn nog redelijk goed en geven nog geen pijn, zover ik weet..ik ben op het moment blij met alle goede raad en adviezen, je paard niet happy zien is heel naar....zover ik weet zijn zijn kiezen in orde, dus dat moet geen probleem opleveren, wortel en appel bijten doet ie al heel lang niet meer, dus in kleine stukjes snijden zit al jaren in mn voerpatroon..de tuinslang zal ik er bij de mijne niet in krijgen, maar met een spuit spoelen moet lukken vermoed ik...vanavond doe ik een soort van chat met de tandarts om vervolg stappen te bespreken, nogmaals dank voor je reactie en als ik meer weet, meld ik het weer....

Deborah2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 13:03

Hou er wel rekening mee dat tanden die nog niet of weinig zijn aangetast veel moeilijker te verwijderen zijn!

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-16 14:05

Ik had een afspraak staan op 24 maart om de tanden van mijn ruin (9 juni wordt hij 18) op de foto te laten zetten omdat eotrh vermoed wordt, maar door ziekte van mijzelf kon ik toen niet gaan. Ga van de week bellen voor een nieuwe afspraak. Hij eet overigens wel genoeg, want hij is tonnetje rond haha.
Maar hij bijt bijvoorbeeld geen wortels door, de stand van de tanden is meer naar binnen dan naar buiten, veel tandsteen en het tandvlees lijkt verdikt. Ook heb ik zelf het idee dat zijn snijtanden te lang zijn of zo. Er is iets raars aan in elk geval.