Op welke leeftijd castreren?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sueno

Re: Op welke leeftijd castreren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:19

@ Varekaj ..
De belangrijkste mensen op stal ( Stalhouder, stalmeester, DA ) kunnen makkelijk bij hem, het zijn juist de mensen waar hij twijfel bij voelt zoals bepaalde kids daar, de moedertjes en vadertjes die er langs rennen/lopen.
Zodra hij onzekerheid merkt stelt hij zich groot op en laat hij blijken dat hij het heertje is.. bij de rest zoals beschreven stalmeester, stalhouder , ons en DA probeert hij wel, maar heeft snel door dat het hem niet lukt omdat wij fel tegen hem in gaan .. Een castratie zal er toch wel aankomen, maar tot het voorjaar doe ik het niet cq is me ook afgeraden door de DA omdat met deze kou de wonden langzamer helen.
En tot die tijd zullen we hem flink moeten aanpakken en het beste ervan maken.

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:43

@Varekaj..

Echt enorm vervelend van je merrie, ik weet wat het is een paard te moeten verliezen.
Vorig jaar in 1 week tijd zijn we 2 jonge paarden kwijtgeraakt, een pintoruintje van nog geen 3 jaar en een Paint hengstje van 14 maanden, beide met een beenbreuk.
Ik wens je alsnog erg veel sterkte met je verlies !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 10:52

Oh, als de voornaamste personen ermee om kunnen is het wel goed :) Had beetje begrepen dat het enkel jou nog iets of wat lukte, maar dan met maaien en de rest inbegrepen.

Ja met kids en onekere personen merk ik ook wel dat mijn kleine man (van intussen 1m60 :P) het dadelijk gaat uittesten.
Wat de stalbaas laatst wel opviel toen hij op de poetsplaats stond, is dat hij best wat onrustig kan worden als ik uit zicht ben. Ook als ik de stallen doe en hij loopt in de bak. Dan gaat hij constant de korte zijde heen en terug stappen en kijken naar het punt waar ik verdwenen ben. Staat hij gebonden, dan gaat hij schrapen of draaien tot hij me weer kan zien. ben ik in zicht, dan komt hij ofwel zo ver mogelijk naar me toe, ofwel stopt hij waar hij mee bezig was en focust zich op me.

Hij is ook erg mensgericht, als het er iets te hard aan toegaat met de ruin komt hij ook bij me bescherming zoeken. Of hij laat de andere paarden voor wat ze zijn en komt gewoon lekker knuffelen.
krijg daar best verwonderde reacties over, maar is dat dan echt zo speciaal?

Ohja, toen ik hem zadelmak maakte (nuja, 1e keer erop) deed ie alsof het normaaste zaak van de wereld was, zelfs met een ander paard inde buurt op de poetsplek.
En toen ik hem de 1e keer los reed (2e keer erop, alleen in de buitenbak) heeft ie zich erg netjes gedragen ondaks roepende merrie in aanpalende weide en andere merrie bij de smid op de poetsplek vlak aan de ingang van de bak...

ofwel is ie erg makkelijk, ofwel heb ik gewoon geluk :P

Sueno: bedankt, die merrie was m'n eerste eigen paard, heb haar 4 jaar gehad en kan je gerust zeggen, het was zo'n "once in a lifetime"-paard. Denk dat ze me zoveel geleerd heeft dat ik daarom met erg weinig paarden problemen heb in omgang en heropvoeden. Heb ik met haar ook moeten doen maar wat een band hadden we...
Ik voel nu dat die klik er intussen ook is met mijn hengst. Zelfde will to please, durft een keer buiten de lijntjes kleuren maar als je het er goed mee voorhebt is hij best makkelijk. Wel altijd aandacht erbij houden!

Krijg erg veel complimentjes ook over zijn gedrag van anderen, wel leuk :) En toen m'n merrie ingeslapen werd, heb ik ook erg veel respons gehad. Ze was absoluut niet geliefd om d'r merriestreken, maar iedereen die e een keer had gezien, wist wel gelijk over welk paard het ging.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:10

Mijn hafje is vorig jaar November geruind op de leeftijd van 14maanden.
Hij zat in de knoop met zijn hormonen.
Uitte dit tegen de ruon, de shethengst, en ondanks dat hij verder lief, rustig enz. was, werd hij drukker.
De dierenarts heeft in die periode vele bezoekjes afgelegd bij me (ivm. Een hoestende shetveulen wat aan bleef houden).
En zelfs die merkten dat het binnen 2 weken verergerde qua hormonen.
Hem laten nakijken en de ballen waren al wel ingedaald.
Hebben hem week later geruind, en binnen 2 weken straalde hij weer de innerlijke rust uit.
Zelfs de dierenarts zag hem ook zo snel veranderen in zijn oude zelf.

En nu, paar maandjes later, ontwikkeld hij zich zo mooi en groeit goed.
Heerlijk speels met de shethengstje, en de andere ruin.

Had hem het liefst hengst gelaten, maar het was egoïstisch om hem voor mij hengst te laten, en ben blij hem geholpen te hebben.

En al dat gedoe over 'nek' is BS.
Zegt zelfs menig da.
Wel is het bewezen dat ze paar cm. Verder groeien, ivm. de hormonen die dit anders kunnen beïnvloeden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 11:14

Mijn DA raadt me zelf aan om hem voorlopig niet te castreren.
Hij heeft mooi papier, is cool in de kop als hengst, zo zwaart hij nog wat uit (en dat mag best, nu is het een dunne slungel) en hij vreest zelf ook dat als ik hem nu castreer, hij té braaf en sloom gaat worden als ruin en dat ik er dan niet echt veel mee aankan.

Hij is de braafste bij de DA voor prikjes en heeft zich ook voorbeeldig gedragen toen het zijn 1e tandcontrole was paar maanden terug en er een kies getrokken moest worden (melktand). Hij was zo licht mogelijk verdoofd en stond gewoon aan het halster op 1m van een stal met een merrie. Uiteraard had hij interesse maar gedroeg zich toch voorbeeldig. DA kent hem ook al sinds hij 8 maanden is, hij is nu 3,5 jaar dus denk wel dat die man het goed kan inschatten :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 13:41

Heb even niet alles bijgelezen...
@sueno, zoals jou verhaal op mijn overkwam was het alsof er niemand bij jou mocht komen etc. Nu ik verder lees zie ik dat het wel meevalt..
@varekaj, zo'n ones-in-a-lifetime paard heb ik ook (nu 14,5jaar) moet er niet aan denken dat ik ooit afscheid van hem zou moeten nemen :(:) sterkte..

Ben wel benieuwd naar jullie hengsten eigk, hebben jullie geen foto's?

Die van mij had gister weer wat nieuws uitgevonden. Ik heb een voerapparaat wat zet maar naast de voerbak hangt. zwiept hij met zijn hoofd tegen dat ding, komen er enkele haverkorrels uit, deze eet hij op en zwiept weer zijn hoofd ertegenaan _O- uitgekookt en slim is hij wel... heb er maar eenstroomdraadje omheen gedaan, toen heeft hij het nog 1 keer gedaan := het apparaat moet nog langer mee :+

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 14:31

cheyentic schreef:
Heb even niet alles bijgelezen...
@sueno, zoals jou verhaal op mijn overkwam was het alsof er niemand bij jou mocht komen etc. Nu ik verder lees zie ik dat het wel meevalt..
:+

Oh ja heeft hij zeker een keer gedaan vies gereageerd toen iemand mij een "vriendschappelijke"klap op de schouder gaf.. ontken ik ook niet, wil niet gelijk zeggen dat hij me toegeigend heeft of dat het gelijk aan zijn hormonen toegeschreven moet worden.. maaien en dergelijke doen niet alleen hengsten, heb het zat ruinen en merrie's zien doen, ook dit wijt ik niet direct aan hormonen (tijnzij hij het continu zou doen) En ja, hij is sinds hij daar op stal staat veranderd in zijn gedrag, het nippen, heen en weer dansen in de stal en hij is veeeeeeeel alerter geworden soms zelfs op het schrikkerige en kijkerige af. En dat hij ook bij mij uitprobeert, ja, dat klopt.. maar een ferme stemverheffing en als hij blijft etteren een goeie tik met de zweep en hij is weer koest. Naar andere paarden is hij juist erg braaf en stelt zichzelf op de onderste plank, maar hij zal geen onderdanige dingen doen zoals met een laag hoofd gaan staan klapperen, daar voelt hij zich wel zeker genoeg voor.
Jullie moeten nu niet gaan denken dat ik een "monster" van een hengstje heb ofzo hoor, want dat is hij totaal niet.
Dat ik de schijt krijg van dat nippen, JA dat klopt. Zolang ik zelf het gevoel niet heb dat hij "gevaarlijk" word/is en zolang de balngrijkste mensen op stal goed met hem overweg kunnen laat ik hem hengst,met andere mensen op stal heb ik niks te maken en als ze bang voor mijn paard zijn blijven ze toch lekker bij hem uit de buurt?
Als de stalhouder me al voor gek verklaart omdat ik hem in Maart wilde laten ruinen en de DA wil wachten tot het voorjaar valt het allemaal best mee.. DA staat trouwens ook met zn paarden bij ons op stal en die kent Sueño door en door.

Pak nou bv vandaag ...
Of hij het in de gaten heeft dat er over hem gesproken word... ik ga de stal in en hij duwt spontaan zijn neus in het halster en legt zijn hoofd op mijn schouder te rusten. Ik loop met hem in de bak en hij loopt mee als een mak lammetje, doet zijn oefeningetjes feilloos ( back-up, binnen komen, benen geven , links en rechts om sturen) .. Ik stond te kijken of ik gek werd, zo was hij al weeeeeeeeeken niet geweest.. nipte hier en daar wel, gelijk een elleboog naar achter en hij was braaf.
Heb van de situatie gebruik gemaakt en heb 2 oefeningen eran toegevoegd, de jambette en zijwaarts lopen.. na een half uurtje had hij een aha momentje en wist wat ik bedoelde en voerde die 2 extra oefeningen feilloos uit.. met de jambette houdt hij zijn been dan wel niet enkele seconde in de lucht maar hij tilde hem wel op en strekte mooi... ape trots ikke _/-\o_
Morgen zal hij er wellicht weer anders over denken als ik met hem probeer, Sueño zou Sueño niet zijn als het anders zou zijn :o

Foto's heb ik wel , maar weet bij god niet hoe ik die hier geplaatst krijg, heb geprobeerd maar ik kreeg dan error dat de foto's te groot zouden zijn.

Trouwens mijn excuses dat het weer een heel verhaal geworden is

Cynthia82

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-02-12 17:08

Ik heb ook niet alles bijgelezen.

TiSento is nu 9 maanden en heeft nog geen flauw benul dat hij hengst is. Voorlopig laat ik hem lekker, totdat hij het door gaat krijgen. Dan gaat zijn zaakkie eraf. Hij staat nu namelijk met een merrie op de wei en van het voorjaar gaat hij ook met zijn moeder op de wei (die tegen die tijd hopelijk alweer drachtig is, maar toch..)
Kliniek of thuis weet ik nog niet, even de voor- en nadelen op een rijtje zetten voor mezelf.

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:19

Mijn 2,5 jarige hengst moet nu ook echt gecastreerd worden. Nu word vrijdag zijn maatje van de opfok gedaan, en hij zou mee genomen kunnen worden. Maar ik twijfel nog enorm. De enige veearts die lacrascopisch castreert is heel toevallig nou net mijn veearts :D En ze heeft mij er dus alles over kunnen vertellen. En ik zie alleen maar voordelen. Vooral voor het paard: Veel minder pijn, 2 minimale wondjes, geen gewichtsafname etc. Denk dat ik haar nog maar even bel om te vragen of ze plekje vrij heeft..

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:26

Monster_tos schreef:
Mijn 2,5 jarige hengst moet nu ook echt gecastreerd worden. Nu word vrijdag zijn maatje van de opfok gedaan, en hij zou mee genomen kunnen worden. Maar ik twijfel nog enorm. De enige veearts die lacrascopisch castreert is heel toevallig nou net mijn veearts :D En ze heeft mij er dus alles over kunnen vertellen. En ik zie alleen maar voordelen. Vooral voor het paard: Veel minder pijn, 2 minimale wondjes, geen gewichtsafname etc. Denk dat ik haar nog maar even bel om te vragen of ze plekje vrij heeft..

maar dat is toch dat ze de zaadleiders afbinden? Heb ik ook veel slechte verhalen over gehoord en gelezen..

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:32

Vroeger was het inderdaad afbinden, deze veearts heeft zich jaren bezig gehouden met deze techniek te verbeteren. Zaadleiders worden nu doorgesneden ipv gebonden. Over haar methode en de paarden die zij heeft gedaan heb ik alleen nog maar positieve verhalen gehoord en is het ook nog niet voorgekomen dat het mis is gegaan. Mocht het om wat voor reden dan ook niet gelukt zijn word dit gratis hersteld. Dit is alleen nog nooit voorgekomen. Op haar website kun je alles lezen: www. paardpijnlooscastreren.nl

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:33

Maar heb je dan niet het hengst zijn nog steeds? dus dat de hormonen gelijk blijven alleen niet meer vruchtbaar?? welke da is dat?? vind het wel intressant

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:35

aha ik lees dat de ballen verschrompelen.. heb jij een idee wat dit kost?
edit: gevonden en ook dat hij 48uur moet vasten.. daar ben ik dan weer geen voorstander van

Monster_tos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 17:58

Klopt, dat vind ik ook een nadeel. Daarom ben ik er nog niet over uit... Het is zo lastig! Aan de ene kant denk ik, paarden worden doorlopen op de "oude" manier gecastreerd, dus het zal wel goed zijn. Maar als er iets mis gaat vergeef ik het mezelf nooit dat ik niet gewoon naar mijn gevoel heb geluisterd..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:21

Kereltje op 8 maanden, net na aankoop.
Afbeelding

augustus 2011, net 3 jaar oud
Afbeelding

In oktober, 1e keer "vrijspringen".
Afbeelding

Vlak voor de vriesperiode :)
Afbeelding

Afstamming is U.S. (Voltaire x Lys de darmen) X Quick Star. Geschatte stokmaat 1m60 en hij is een laatlboeier, dus moet nog uitzetten :)

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:24

Monster_tos schreef:
Klopt, dat vind ik ook een nadeel. Daarom ben ik er nog niet over uit... Het is zo lastig! Aan de ene kant denk ik, paarden worden doorlopen op de "oude" manier gecastreerd, dus het zal wel goed zijn. Maar als er iets mis gaat vergeef ik het mezelf nooit dat ik niet gewoon naar mijn gevoel heb geluisterd..

ja het is idd lastig ja... zeker als het jouw eigen da is die deze manier toepast

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:26

ah wat een schattige foto als veulen...
Leuk paardje kan lekker springen ook :))

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:34

cheyentic schreef:
ah wat een schattige foto als veulen...
Leuk paardje kan lekker springen ook :))

Qua karakter is hij nog steeds even schattig :D En liefst dat ie wat kan springen, zou zonde zijn voor 'n springgefokt paard dat ie er amper overheen raakt :')

cheyentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 18:50

ja das waar, heb niet zo'n verstand van springgefokt :n ken wel lys de darmen daar hadeden wij er vroeger 1 van int vierspan staan :j

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 19:57

@ Varekaj..

Leuk paardje, idd een beetje ieltjes voor een hengst.. maar dat komt vanzelf wel he.
Tis natuurlijk ook rasverschillend.

Hoe heb je eigenlijk die foto's hierop gekregen??

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 21:55

Montoyo wachten we ook even mee met ruinen

Hier was hij 2,5

Afbeelding

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:22

wow , prachtpaard !! Heeft al die mooie hengsten nek he.
Hahaha nee, dan is die van mij nog wel wat ieler, maar dan is ie ook pas 22 maanden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 22:30

Sueno schreef:
wow , prachtpaard !! Heeft al die mooie hengsten nek he.
Hahaha nee, dan is die van mij nog wel wat ieler, maar dan is ie ook pas 22 maanden.

Dank u :o
Montoyo was toen ik hem kocht al behoorlijk paard.
Ze vonden hem alleen de afgelopen show wat te dun.
Hadden een rit van 2,5 uur achter de rug en meneer wilde niet drinken op de wagen en daar niet...
Hij was ingevallen achter maar mager...De dag erna op stal zag je al verschil.
Maar dikke paarden is in :?

Vanwege zijn looks en beweging mag hij nog even als ballenmans door het leven gaan :D

Succubi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:05

Nou, als dik in is dan denk ik dat ik met de mijne wel goed zit :')
(foto van Merel Bormans.com)
Afbeelding

Maar het is echt een scheetje:
Afbeelding

@Barcelano: Knap paardje zeg!!

@Varekaj: Ook een leuk paard! Hij mag idd nog wel wat uitzwaren :)

Wel leuk om "de andere" hengsten te zien, geeft wat beeld bij de verhalen :)

Ik vind het castreren doormiddel van alleen de zaadlijders door te knippen wat "eng". Ook wat betreft hormonen aan blijven maken, en zijn ballen verschrompelen, maar dat moet er dan toch nog wel uit?

KimberleyE

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 06:24

Ben toch heel blij dat Saithan de 19e naar de kliniek gaat ... Heb gisteren de dierenarts zelf gesproken Eindelijk! Met gebrekkig engels wist hij gelukkig wat ik wilde!

Gister bewees hij weer eens dat hij zijn ontdeugende en inmiddels beetje gevaarlijke hengsten kuren onder de knie heeft.voorbenen omhoog gooien, bijten en happen .. dus ruinen en verder mee aan de slag ! :-)