Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-11 23:11

Ja, een deken kan de spanning van de spieren milder maken...door warmte krijg je automatisch ook een betere doorbloeding en afvoer van afvalstoffen...en ze heeft duidelijk weer tekenen dat ze niet weg wil vluchten en toch ws meer vertrouwen in jou....dus betere doorbloeding en minder adrenaline...en denk erom dat (ophoping van adrenaline) hoef je niet bij paarden direkt te zien hoor...soms lijken ze zelfs een rots in de branding,maar zijn niet recht te krijgen door innerlijke opgepotte spanning...zooo braaf voor de omgeving !!!
Het gevolg is weer dat de spieren los laten...en ze leunt al zo op de voorbenen....m.a.g. slepen !
En ja op harde ondergrond geven de spieren de veerkracht en als dat minder wordt komt het op de gewrichten aan...vooral als de motor al minder stuw en draagkracht geeft en de voorhand alle druk krijgt ( op de voorhand blijven...) net als dat jij een hele dag geslenterd hebt met het winkelen en kapot bent...dat gevoel heeft de merrie ook !
Kies voor haar de makkelijkste weg ...dus op het zand, maar ik zou toch echt proberen om wat meer actie in die achterhand te krijgen, want zo is het echt een aflopende zaak...dus niet slenterend wandelen maar wel echt proberen door te lopen....terug naar wat meer dragend...om de druk van de voorbenen af te krijgen....
Achter haar lopend en activerend kan ook heel snel verbeterend werken maar dit is mijn gevoel naar jouw uitleg en gevoel maar niet vanuit mijn eigen gevormde beeld van het werkelijke probleem....vandaar dat ik de merrie graag links en rechtsom in beweging willen zien( gewoon stappen naar steviger stappen en als mogelijk een kort drafje...zonder deken, zodat ik zelf kan zien hoe ze de spiergroepen aanspreekt of juist niet....dan pas weet ik of dat wel of niet kan...
Ik wou dat ik haar spieren op actie en reactie kon testen, dan weet je zeker welke boodschap wel of niet doorkomt...en of ze het tegenhoud of echt niet voelt....haar hele bovenlijn en benen....maar dat zullen ze donderdag ook wel meenemen neem ik aan....?!
Dus als je ook maar iets twijfeld dan maar géén filmpje en wacht je donderdag af...maar blijf haar wel prikkelen tot goed stappen Liever 3x per dag 5 min. als 1x per dag 1 kwartier....

IMJ

Re: Plotselinge gedragsverandering wat zich uit in zichzelf..

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 13:58

Ik ben heel benieuwd Timokyana!
Sterkte tot die tijd!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-11 15:35

Toch maar net gebeld voor een tweepaards trailer,lijkt me iets fijner voor haar.
Hoe kan ik ze dan het beste zetten?Schuin?Zodat ze steun heeft aan het schot?Als ze maar niet valt..als ze er maar op gaat..
haar boekje en een deken liggen klaar,bah kijk er enorm naar uit,hopelijk eindelijk weten wat er is.maar aan de andere kant heb ik er buikpijn van en zie er als een berg tegenop..Wie weet wat er uit komt en hoe ernstig het is..
Zoveel vragen...wat als??hoe ver gaan we?? stel dat....

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 16:36

Kan je haar goed schuinzetten in die trailer dan? Of krijgt ze dan alleen maar meer ruimte om in te 'wiebelen'?
Kan me je zorgen heel goed voorstellen. Ben zelf net zo. Het heeft alleen geen enkele zin, sterker nog het zou kunnen tegenwerken bij het laden van je paard, dus probeer positief te blijven of iig nog niet op de zaken vooruit te lopen. In principe kan het nog alle kanten op!
Sterkte en ik duim voor jullie!

broadway

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 17:51

Met een 2 paards trailer zonder schot en 1 stang zoekt ze zelf die steunpunt wel op...
Ik weet niet hoe laat je gaat maar het helpt ook wel als je haar in de trailer haar eten geeft , dus wachten die dag tot ze op de trailer gaat .
Ook weet je dat je nu vanuit haar hoofd haar moet activeren...achter de heup brengt onrust bij haar...
In een uiterste geval een vriendje mee laten gaan...als dat mogelijk is , die zo de trailer op loopt....
Je hebt A gezegd....nu B....maar C zal je ws heel veel duidelijk maken....de laatste stukjes uit een puzzel hopenlijk...
Respect voor jouw, want het is zeker niet makkelijk ,daar kunnen velen een voorbeeld aan nemen...zo worden er zoveel terug gegooid in de handel...
gevoelloos en keihard...totaal niet interesserend wat er verder met het paard gebeurd...!
Ik wou dat ik meer voor jouw kon doen....kop der veur, zeggen we hier altijd !!!

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 23:44

Om het laden te vergemakkelijken kun je het tussenschot schuin zetten om haar erop te krijgen. Dat is wat uitnodigender voor haar om erop te lopen. Ik zou, als ze erop staat, het tussenschot wel weer terug op z'n plaats zetten. Dan heeft ze wat meer steun tijdens bochtenwerk. Mijn paarden vinden de tweepaards prettiger dan de 1,5 paards trailer omdat ze dan minder moeite hoeven doen om hun evenwicht te bewaren en niet iedere keer om te hoeven gaan staan in een bocht.

Heel heel veel succes donderdag. En je kunt je wel allerlei scenario's in je hoofd gaan halen maar wat je uiteindelijk doet of beslist, dat doe je toch daar ter plekke. En dan valt je heus het juiste wel in.

Ik ga voor jullie duimen +:)+

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 10:29

Volgens mij is het beter als je het tussenschot eruit haalt zodat ze zelf haar balans kan zoeken,dan kan ze schuin staan en dat reist makkelijker..

Heel veel succes!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 11:01

Ik doe het net als maikeltje eigenlijk, het paard heeft dan steun. Juist ook een paard dat slecht balanceert moet keihard werken in zo'n grote ruimte.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 15:39

Dat lijkt mij dus ook. Van een grotere ruimte wordt het geheel alleen maar wiebeliger. Vooral tijdens en na een bocht waarin ze naar balans gaat zoeken.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-11 20:32

De 2 paardstrailer hebben we opgehaald.Het schot zit vast dus hij kan ook niet breder gezet worden.
het lijk me ook wel fijner voor haar zo, heeft ze er nog steun aan.
Ik hoop dat ze haar evenwicht een beetje kan bewaren en we geen file hebben.

Vandaag heb ik ze met haar 'oude'verzorgster even geborsteld en van een extra bult hooi voorzien.
Maar 3 passen uit de weide gezet en toen leek ze te blokkeren/niet verder te willen.
Ik heb ze daar los laten staan en zo gepoetst.Ik vind ze slechter lopen en uit haar ogen kijken dus morgen komt nu mooi op tijd hoop ik.
Spannend hoor...ga vanavond maar vroeg naar bed des te eerder is het morgen :+
Hopelijk gaat de reis voorspoedig en valt het uiteindelijk allemaal mee.
Helaas heb ik geen camera die kan filmen,anders had ik deze zeker meegenomen en mijn vader gevraagd dit te doen.
Klinkt misschien stom..maar ik kon zelf zo weinig vinden dat het misschien voor een ander prettig kan zijn om eens te zien en weten wat het allemaal inhoud.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 20:49

Hey, klinkt helemaal niet stom hoor!
Ik denk niet dat je je zorgen moet maken over het vervoer. Ik heb met mijn vorig paard ongeveer 65km moeten rijden terwijl ze in shock was (zo hadden we haar 's morgens aangetroffen) en dus weinig kracht. Ze is mooi blijven staan, ook in de bochten tot mijn grote verbazing. Er was een camera in de trailer dus hebben dit goed kunnen volgen.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:48

Ik duim voor jullie! Die rit gaat vast goedkomen idd! :)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 21:54

Ik denk aan je.

Marnaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 22:49

Heel veel succes morgen. Ook ik zal duimen dat het allemaal meevalt. :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 06:24

Dank je!

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 07:50

succes vandaag

Elpharo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:03

Jeetje...heb je hele topic door zitten lezen en begrijp dat je vandaag met haar op pad gaat. Heel erg veel succes als je dit nog leest. Ik hoop ook dat jullie met meer antwoorden dan vragen thuis komen. En ook ik zal duimen dat het allemaal meevalt en goed te behandelen zal zijn...

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 08:19

Ook van mij heel veel succes vandaag.

kalama

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:09

Succes!! Ik duim voor jullie!!

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 09:16

*stille meelezer*

succes!

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-11 11:21

Wat lief,jullie berichten!

Helaas.....na de hele morgen bezig te zijn geweest om mijn merrie op de trailer te krijgen is het niet gelukt.
De dierenarts is er nog bij geweest en heeft haar een roesje gegeven maar mijn merrie gaat absoluut niet.

Stom van me om te verwachten dat het nu wel zou gaan.........Maar nee..
Merrie staat nu op stal bij te komen van haar roes en mag pas over 4 uur eten.Het doet me veel verdriet haar zo te zien...heb echt een rot gevoel over wat ik haar aan doe met al die stress...
Ik hoopte zo dat we wijzer zouden worden vandaag..helaas.

Mijn dierenarts gaat nu overleggen met zijn collega welke mogelijkheden er zijn zonder trailer vervoer...Helaas zijn er weinig opties..

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 11:22

ah..dat is wel echt balen zeg :(:)

irmaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 12:09

timokyana schreef:
Ik ben de 1e persoon op het filmpje.
Ze toont geen ontspanning en doet het helaas ook bij aanraken in de paddock.
Ik bevestig haar niet en ze is gewoon geborsteld. Ik laat haar voorlopig met rust,morgen komt de da.
Ik leg geen verband met poetsen wel lichamelijk ongemak.
Bedankt voor het meedenken.

Ik heb het filmpje nog eens bekeken maar je bevestigt het bijtgedrag wel degelijk. Iedere keer dat zij bijt aai je haar over de neus en laat je je hand likken.
Wat mij verder op valt in het filmpje is dat de merrie prima opzij kan stappen en daarbij haar achterbenen gewoon goed gebruikt, een atactisch paard kan dit absoluut niet zo goed, daar zie je een vertraging in het overstappen en wegzetten van een been.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:08

wat jammer dat ze de trailer niet in wilde zeg! ze zal wel spanning gevoeld hebben en dan word het helemaal niks.
heb jij zelf eigenlijk een trailer?
zou wel handig zijn als je die dan in haar paddock kon zetten,dan raakt ze er misschien meer vertrouwd mee??

je hebt altijd van die mobiele klinieken,weet niet of er bij jou in de buurt iets is wat dus bij jou kan langskomen om foto's en dergelijke te maken?

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-11 14:14

Och wat balen..
Hopelijk komen ze nog met een oplossing of ideeen vanuit de kliniek idd.