Zeer erge zomerexceem... en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:35

haleyjames schreef:
puur culico is voor mij echt het middel
heb door deze druppels de deken af kunnen gooien en hij staat nu dag en nacht op het land!
hij krijgt speciaal voer eiwit en zuikerarm en een supplement tegen eczeem samen met de druppels en een zalfje die ik opsmeer
en voila!
zeker de moeite waard om te gebruiken.. alleen als het het gebruikt wel afmaken tot oktober en volgens jaar maart bginnen tot oktober
als het goed is moeten ze na 2 jaar resistent zijn!

Dit is ook het middel dat mijn Haf van de eczeem af heeft geholpen voor een heel groot deel.

Ts: Goed om te lezen dat het wat beter met hem gaat daar, ik snap je gevoel van radeloosheid als je al zoveel hebt geprobeerd om je paardje te helpen..

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:37

aerdenhout1 schreef:
Zou het ook niet kunnen dat de paarden in het wild veel meer vet in hun vacht/vel hebben.
Wij poetsen dat er natuurlijk wel uit en met ZE worden ze ook nog eens regelmatig gewassen.
Al die middeltjes om de staart en manen van je paard makkelijk kambaar te maken, vliegen spray, glansmiddeltjes enz. enz.

:D :D
denk ik niet, ik heb echt niks met paarden wassen en in de 12 jaar dat ik appie heb is hij maar 1x gewassen.
verder poets ik zo weinig mogelijk. :o
sprays gebruik ik ook niet omdat apie daar héél erg bang voor is...dus in mijn (of zijn) geval gaat dit niet helemaal op

er zijn wel wat overeenkomsten in eczemers is me de laatste jaren opgevallen.
veel eczemers hebben een droge huid, en dan niet door het schuren,maar de huid voelt vrij droog aan.
ik heb wel eens het idee dat ze minder drinken?

Anoniem

Re: Zeer erge zomerexceem... en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:54

Ik was niet en smeer ook niet, alleen de wondjes op zijn hoofd. Veel wassen is juist helemaal niet goed.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 15:56

Zo weinig mogelijk borstelen is toch meer dan helemaal niet borstelen,zoals bij de wilde paarden.
Bij élke borstel beurt haal je toch wat van de beschermlaag af.

haflingertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-11 16:06

gohya schreef:
aerdenhout1 schreef:
Zou het ook niet kunnen dat de paarden in het wild veel meer vet in hun vacht/vel hebben.
Wij poetsen dat er natuurlijk wel uit en met ZE worden ze ook nog eens regelmatig gewassen.
Al die middeltjes om de staart en manen van je paard makkelijk kambaar te maken, vliegen spray, glansmiddeltjes enz. enz.

Dat is dus wat ik ook al zei een stukje terug in dit topic.
En aerdenhout1 ik vermoed dat dit er zeker mee te maken heeft.
Onze paarden moeten er netjes 'gekamt' uitzien en wij borstelen hun natuurlijke beschermlaag tegen van alles en nog wat er gewoon uit.
Ik zeg dat het daar allemaal van komt.
Ze zouden het eens moeten testen,paarden die 24/7 buiten staan in weer en wind,als ze rollen niet het zand eraf borstelen,enz.En paarden die overdag buiten staan[vaak met deken op] en s'avonds op stal,die na het rollen schoon geborsteld worden,op zijn tijd gewassen worden,enz.

Stef is 2, wij hebben hem door weer en wind gewoon buiten laten staan. Wel veel in handen gehad maar niet veel gepoetst juist omdat ik inderdaad het liefste de vacht met rust laat door de beschermlaag. Hij rolde graag door de zand/modder (we hebben hier limburgse kleigrond) en dat lieten we mooi zitten in de hoop dat het zou helpen, dat regende er vanzelf weer af :o .. Helaas hielp het niet en dus moesten we de keuze maken voor de deken! Ik kan me niet voorstellen dat dat DE reden is van ZE.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 17:02

Nee, dat denk ik ook niet, maar het kan in sommige gevallen wel meespelen lijkt mij.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:23

Mijn ervaring is dat een paard met zomereczeem het beste geholpen is met een plekje in de wind.
Toen wij nog aan de grens woonden had mijn merrie redelijk last van eczeem, genoeg om in elk geval de hele zomer met een eczeemdeken te moeten lopen. Onze weide daar lag vrij beschut aan een bosrand. Toen wij naar de Eifel verhuisden was haar zomereczeem op slag over ! We wonen nu bovenaan een heuvel, en onze weides en paddock liggen vrijwel altijd in de wind.
Haar zoon heeft haar zomereczeem helaas wel geerfd, maar heeft hier ook vrij weinig last. Ik moet hem wel goed in de gaten houden en op dagen dat er echt weinig wind staat, spray ik hem in met goede vliegenspray en prednisonspray. Hij is in mei een maand van huis geweest om ingereden te worden, daar stond ie weer vrij beschut, binnen 2 dagen had ie zijn manenkam tot bloedens toe open geschuurd. Toen hielp alleen de deken en elke dag prednisonspray nog maar. Zodra hij weer thuis was en weer in de wind stond stopte het schuren en groeiden de manen weer aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:31

haflingertje schreef:
Stef is 2, wij hebben hem door weer en wind gewoon buiten laten staan. Wel veel in handen gehad maar niet veel gepoetst juist omdat ik inderdaad het liefste de vacht met rust laat door de beschermlaag. Hij rolde graag door de zand/modder (we hebben hier limburgse kleigrond) en dat lieten we mooi zitten in de hoop dat het zou helpen, dat regende er vanzelf weer af :o .. Helaas hielp het niet en dus moesten we de keuze maken voor de deken! Ik kan me niet voorstellen dat dat DE reden is van ZE.

Paarden worden door rollen in de modder niet ZE vrij, dat bedekt nooit het hele lichaam. Met ZE ontkom je 9 van de 10 keren niet aan een deken helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:33

Siggy schreef:
Mijn ervaring is dat een paard met zomereczeem het beste geholpen is met een plekje in de wind.
Toen wij nog aan de grens woonden had mijn merrie redelijk last van eczeem, genoeg om in elk geval de hele zomer met een eczeemdeken te moeten lopen. Onze weide daar lag vrij beschut aan een bosrand. Toen wij naar de Eifel verhuisden was haar zomereczeem op slag over ! We wonen nu bovenaan een heuvel, en onze weides en paddock liggen vrijwel altijd in de wind.
Haar zoon heeft haar zomereczeem helaas wel geerfd, maar heeft hier ook vrij weinig last. Ik moet hem wel goed in de gaten houden en op dagen dat er echt weinig wind staat, spray ik hem in met goede vliegenspray en prednisonspray. Hij is in mei een maand van huis geweest om ingereden te worden, daar stond ie weer vrij beschut, binnen 2 dagen had ie zijn manenkam tot bloedens toe open geschuurd. Toen hielp alleen de deken en elke dag prednisonspray nog maar. Zodra hij weer thuis was en weer in de wind stond stopte het schuren en groeiden de manen weer aan.

En toch is dat geen garantie, wij wonen vlak aan het water (overgang Eems/waddenzee) en toch zijn er hier genoeg paarden met ZE. Hier in het dorp staat zelfs een paard met zware eczeem, de zee is hemelsbreed 1 km verderop.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:41

Ik zeg ook niet dat het een garantie is...
Het zegt overigens niks dat hij vlak aan zee staat, ook vlak aan zee kan een paard nog beschut staan. Hier staat ook nog geen kilometer verderop een paardje met zwaar eczeem, staat net wat meer achter de heuvel en dus beschutter. Mijn ruin stond de maand dat hij ingereden werd hier nog geen 3 kilometer vandaan, maar werd helemaal gek van de jeuk. Ik vindt het erg frapant dat mijn beide eczemers hier thuis geen (mijn merrie) en weinig (mijn ruin) problemen hebben. De ruin heeft alleen last op windstille dagen en die hebben we hier, door de ligging van het huis, gelukkig heel weinig.

mariska32

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:43

ik heb ooit een tinker gekocht [was mij bekend]
paard had eczeem,en niet een klein beetje ook.

paard is geimporteerd uit het wild,heeft een aardige tijd ''onverzorgd'' gestaan [lees niet gepoets,gewassen of e.d.]
paard schuurde al VOOR het weide sezioen,heeft elke vorm van bestrijding ondergaan,prikken,kuren smeersels en dekens,bloedonderzoeken ect ect.
daarna door mij gekocht,en wel gepoetst gwassen enz,gaf gelukkig verlichting maar geen genezing uiteraard.
ook staat hier altijd wint en ik kijk letterlijk op de zee. :+

rara,wat klopt er niet volgens het ''boekje''
heb het leefbaar kunnen maken dankzij de pretnisolon.

JamieShanin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-11 19:46

Zwarte thee
Koude zwarte thee is een wondermiddel voor paarden met staart- en maneneczeem.
Giet een halve liter kokend water over 4 theezakjes. Laat alles 5 minuten staan en breng de thee aan op de hals, manen en staart van het paard. Het werkt echt heel goed tegen de jeuk!

misschien helpt het ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:28

mariska32 schreef:
ik heb ooit een tinker gekocht [was mij bekend]
paard had eczeem,en niet een klein beetje ook.

paard is geimporteerd uit het wild,heeft een aardige tijd ''onverzorgd'' gestaan [lees niet gepoets,gewassen of e.d.]
paard schuurde al VOOR het weide sezioen,heeft elke vorm van bestrijding ondergaan,prikken,kuren smeersels en dekens,bloedonderzoeken ect ect.
daarna door mij gekocht,en wel gepoetst gwassen enz,gaf gelukkig verlichting maar geen genezing uiteraard.
ook staat hier altijd wint en ik kijk letterlijk op de zee. :+

rara,wat klopt er niet volgens het ''boekje''heb het leefbaar kunnen maken dankzij de pretnisolon.

:o? , ik weet niet?

Elyne89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 00:34

Vervelend zeg! Bij rijstal de Blinkert op Ameland nemen ze vaker zulke paarden aan, en ik heb daar al super goede resultaten gezien. Diverse eigenaren die met tranen in hun ogen bij hun oude paard stonden omdat deze nu rustig kon staan eten. Ik kan me voorstellen dat je hem niet graag naar een rijstal doet, maar hier lopen ze max 3 uur per dag en komen dan lekker de rest van hun leven op het strand. Staan 24/7 in een weiland mét goed gras en overdag bij een kuilruif. Prima leven! Dus, als je het écht niet meer weet zou ik in jou geval absoluut zoiets proberen. Iig, heel veel sterkte!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 05:54

JamieShanin schreef:
Zwarte thee
Koude zwarte thee is een wondermiddel voor paarden met staart- en maneneczeem.
Giet een halve liter kokend water over 4 theezakjes. Laat alles 5 minuten staan en breng de thee aan op de hals, manen en staart van het paard. Het werkt echt heel goed tegen de jeuk!

misschien helpt het ;)

haha,als het een wondermiddel zou zijn dan hadden we nergens meer eczemers gezien.

ik heb de thee al geprobeerd,schijnt trouwens dat als je er kruidnagel bij in doet en het een dag laat trekken dat het dan nog beter werkt.
en behalve kruidnagel een paar druppels tea tree er in zou nog véél beter werken! :D :P

ohw ja en citroenthee zou nog het beste zijn! :')

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 08:57

Siggy schreef:

Toch blijf ik me dan afvragen waar het vandaan komt. Hoe kan het dat het paard van de een op de andere dag van verschrikkelijke jeuk, direkt als hij is verplaatst geen jeuk meer heeft? Je zou toch zeggen dat de plekken nog minimaal een aantal dagen blijven jeuken. Zou het dus uit het lichaam zelf komen, is het niet meteen weg lijkt mij. Stef ( de Haflinger) was vanaf het moment dat hij uit de trailer kwam al zo goed als jeuk vrij hier.
Maar ook als het de ergenis van de mugjes en het bijten van die krengen is, dan zou het paard, zeker in het begin, toch ook reageren op een vlieg op zijn rug?
Ik bedoel, als wij jeuk hebben en we wonen in Brabant en we gaan naar zee voor een paar dagen is die jeuk ook niet meteen weg.
En Siggy was het bij jou paard ook direct over toen hij weer thuis stond?

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:01

Ik kreeg de tip van een bokker om bladeren van de zwarte es (groeien bijna overal wel) te koken en het aftreksel over paard heen te sponzen. Zou oud recept zijn tegen ZE van zigeuners, ik heb het nog niet geprobeerd :+

Het is hier vochtig en bewolkt, vrijwel geen wind. Je zou denken echt mugjesweer. Gisteren stikte het nog van de mugjes en vandaag staat ZE paard er rustig bij zonder deken. Het was vannacht aardig koud <15 graden en daar houden mugjes niet van.

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:19

aerdenhout1 schreef:
Misschien dan wel een hele domme opmerking, maar heeft iemand dat wel eens geprobeerd?
Als je nu een stuk zwart zand maakt in het land en je houd dat kletsnat, wat zouden de paarden dan doen? Zouden ze daar in gaan liggen rollen om zo van de jeuk af te komen?
Dan zou je ze wel zonder deken moeten zetten denk ik.

ik zou daar mee oppassen, die mugjes kweken in plassen!

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:26

Klopt, kijk maar eens goed bij dit soort plassen rond zonsondergang, hele zwermen met ZE mugjes erboven.

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:26

intel_1x schreef:
Ik heb een modderbad (niet de bedoeling), maar ze maken er geen gebruik van. Ze lopen er met een grote boog omheen :+
Maar misschien zijn ze dit min of meer verleerd, in de natuur doen ze het vaker en staan ze ook vaak IN het water. Bovendien kunnen ze naar rustige plaatsen trekken waar minder mugjes zijn. Het zijn vaak wel vochtige plaatsen waar zwermen zijn.

Wat betreft de schuilstal, deze had ik en daar gingen ze juist extreem aan schuren. Ze gaan er ook niet in staan als er exceemmugjes zijn, wel als er dazen waren. Dan worden toch nog te vaak en teveel gestoken waardoor jeuk aantal uren later.

Ik kom zojuist uit Zuid Engeland, vrijwel geen vliegen en de paarden lopen daar zonder dekens en staan er opmerkelijk rustig bij.
Bodem combi wind maakt wel veel veschil !

Met zoveel mugjes in NL blijft bijna geen paard meer vrij van jeuk, er zijn genoeg paarden die nu exceem krijgen omdat er gewoon teveel mugjes zijn in hoeveelheid dieren die buiten staan. De dieren die buiten staan worden massaal aangevallen :(
Als er nu eens een middel komt die de mugjes dood maakt (net als vlooienmiddel), of onvructhbaar maakt dan zal dat veel meer oplossen denk ik dan alle lapmiddelen.

daar ben ik het nu eens helmaal mee eens, uitroeien die handel!!! _-:(

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:38

Libellen en vissen zijn natuurlijke vijand van de muggen.
Daarnaast vogels zoals zwaluwen en natuurlijk spinnen }:0
Maar er zijn nog veel meer dieren, zoals vleermuizen kikker etc.

Het gaat ook vooral erom hoe de habitat is in je omgeving. Is het juist aantrekkelijk voor muggen of ook voor natuurlijk vijanden?
Libellen houden bijv van schoon laag water. Niet van vies water. Mugjes houden van beiden waardoor voortplanting daarvan veel sneller gaat. Dat is maar 1 vb. Kortom: als de leefomgeving voor natuurlijke vijanden zal worden verbeterd, zijn er minder muggen!
En ik denk dat die balans verstoord is.
Laatst bijgewerkt door intel_1x op 25-08-11 11:14, in het totaal 3 keer bewerkt

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 10:56

intel_1x schreef:
Ik kreeg de tip van een bokker om bladeren van de zwarte es (groeien bijna overal wel) te koken en het aftreksel over paard heen te sponzen. Zou oud recept zijn tegen ZE van zigeuners, ik heb het nog niet geprobeerd :+

Het is hier vochtig en bewolkt, vrijwel geen wind. Je zou denken echt mugjesweer. Gisteren stikte het nog van de mugjes en vandaag staat ZE paard er rustig bij zonder deken. Het was vannacht aardig koud <15 graden en daar houden mugjes niet van.

Dat recept zou best wel eens kunnen werken hoor.
De oude natuurlijke recepten helpen heel vaak.
Zo gebruik ik hoefteer tegen ZE,ook gehoord via,via van een oud boertje uit Drente,en dat helpt ook echt.Alleen 1 nadeel,ze mogen niet in de zon staan.Maar de jeuk is écht weg! en het geneest de huid.

intel_1x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-11 11:44

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 10:47

Héél interessant! Bedankt, wat een uitgebreid een onderzoek zeg!

Joke13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-11 11:21

intel_1x schreef:
Libellen en vissen zijn natuurlijke vijand van de muggen.
Daarnaast vogels zoals zwaluwen en natuurlijk spinnen }:0
Maar er zijn nog veel meer dieren, zoals vleermuizen kikker etc.

Het gaat ook vooral erom hoe de habitat is in je omgeving. Is het juist aantrekkelijk voor muggen of ook voor natuurlijk vijanden?
Libellen houden bijv van schoon laag water. Niet van vies water. Mugjes houden van beiden waardoor voortplanting daarvan veel sneller gaat. Dat is maar 1 vb. Kortom: als de leefomgeving voor natuurlijke vijanden zal worden verbeterd, zijn er minder muggen!
En ik denk dat die balans verstoord is.

daar ben ik wel zeker van, door intensieve landbouw heb je niet meer echt proper water. het is wel echt aan het beteren bij ons. Je ziet dat aan het leven in de gracht, er komen meer kikkers, salamanders enz. Nu maar hopen dat die veel honger hebben.