Graasmasker -> paard echt dunner?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:35

pien_2010 schreef:
Leedebee wat geef je die twee kleintjes een groot stuk gras om te eten. Dat is vragen om problemen als hoefbevangenheid en dikke buikjes. Nee dat doen wij anders want die van ons eten zich anders ook dood. Ze krijgen iedere dag een reepje bij en redden zich dan met het korte gras de rest van de dag en nacht van het weiland dat ze al kaal hebben gegeten. Ze hebben allebei een klein gras buikje maar door het stevige werk houden we dat aardig in de hand. De winter komt er aan en voorlopig gaat we nog wel een tijdje door met iedere dag een reepje bij geven. Ze hebben dat buikje nodig voor in de winter als reserve voor de koude. Ik ben geen voorstander van zoveel gras geven aan de paarden en inderdaad als je dat wel doet dan moet je met een gras masker aan de gang anders worden de paarden en of pony's ziek.

Huh? Ik denk dat je iemand anders bedoeld? :)

doppie45

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:37

Mandy vorige winter...

Afbeelding

Mandy nu deze zomer met graaskorf om (greengard)

Afbeelding

Ze staat nu zonder vanaf 2 September...en het gaat goed!

pien_2010

Re: Graasmasker -> paard echt dunner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:40

Sorry Leedebee, je was geqoute door Arabesk met een filmpje erbij dus ik dacht dat die twee kleintjes op dat grasveld jouw pony's waren. Maar filmpje kan ik niet meer terug vinden?? Het is het filmpje waar boze pony met grasmasker te zien was.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:44

pien_2010 schreef:
Sorry Leedebee, je was geqoute door Arabesk met een filmpje erbij dus ik dacht dat die twee kleintjes op dat grasveld jouw pony's waren. Maar filmpje kan ik niet meer terug vinden?? Het is het filmpje waar boze pony met grasmasker te zien was.

Geeft niet hoor ;)
Oh dat filmpje! Die staat om de een of andere bij mijn youtube filmpjes, terwijl het mijn pony's helemaal niet zijn! :D
De pony in het filmpje met / zonder korf (die ook in mijn profiel staan) is van mij.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:50

OK Leedebee. Net in je profiel gekeken naar filmpje van paard met masker. Ik vind het toch wat eng, stel dat ze met hun voet (bij jeuk of irritatie of zo) in dat halster blijven hangen. Nu vind ik dat ook al bij een gewoon halster eng maar zeker bij dit omdat volgens mij risico daarop groter is. Mijn paarden hebben wel reepje hoger gras en voor de rest stukje gras maar niet zoveel als jouw paarden.
Toen we uit logeren waren en ze een grote wei kregen hebben we ze 's nachts op de paddock gezet met beetje hooi. Zo hebben we de buikjes ook aardig onder controle gehouden.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-11 19:56

Het "halster" zit aan de zijkant met klittenband wat losgetrokken wordt als hij blijft hangen. Zoiezo zijn ze niet heel sterk, want hij heeft al 2x de "bakstukken" kapot getrokken toen hij 2 tellen in zn stal moest wachten tot een paard voorbij was gelopen.

Edit: hij gaat 's nachts altijd op stal. (Uiteraard zonder dat ding)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 18:02

Hier nog even het bewijs dat ze echt wel stuk gaan: (vandaag gebeurd) (sorry voor de grote foto :o )
Afbeelding

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 19:41

Ook mijn greenguard heeft zijn beste tijd gehad. Judy heeft toch het gat een stukkie groter gemaakt dan de bedoeling was... Ze zullen waarschijnlijk nog maar een paar weken op de wei staan, volgend jaar maar een nieuwe kopen...

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-11 20:35

Onderzoek gedaan naar graasmaskers, zie The Horse.com, klein stukje gekopieerd: Upon reviewing results, the team found that:

•On average, a properly fitting grazing muzzled significantly reduced the amount of dry matter consumed by about 85% as compared to ponies grazing without a muzzle;
•Without a muzzle, ponies consumed an average of 0.8% of their body weight in three hours (with some eating close to 1%), which is equivalent to between a half and two-thirds of the recommended daily dry matter allocation for many horses on restricted diets; and
•The grazing muzzle reduced average dry matter intake to around 0.14% of bodyweight over the three hours.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 10:52

@ Leedebee: die kan wel weer in elkaar genaaid worden. Is mooi op de stiksels geknapt.

Lang leve mijn industriele naaimachine. Wat ik daar allemaal al wel niet op gerepareerd heb....

Ons Hapje valt langzaam maar zeker toch wat af. Ze is niet meer zo kogelrond als ze uit het land komt.
Zit nu redelijk model in. Moet nog wat meer buik af, maar het begin is er.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 11:12

nadita schreef:
@ Leedebee: die kan wel weer in elkaar genaaid worden. Is mooi op de stiksels geknapt.

Dat ga ik nu voor de 4e keer doen geloof ik! haha ;) Helaas heb ik niet zo'n naaimachine, dus doe het maar handmatig met naald en draad :o

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 16:18

Handmatig? Dat zal nog niet meevallen!
Hier is de graasmasker weer (tijdelijk??) af. Hij moet ook weer niet té dun worden.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 17:59

Tja, ik heb een redelijk scherpe dikke naald en ijzergaren, dus ik wordt er al steeds handiger in ;) (Nadita: jij woont niet in de buurt he!? :P)

In deze maand is het gras altijd erg gevaarlijk hoor, dus pas op!

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 18:03

Daar ben ik me van bewust. Ze staan op een vrij kaal stukje en krijgen elke dag een strook gras erbij van land dat een tijd terug gehooid is. Ik ben er dagelijks, dus ik kan hem goed in de gaten houden. Ik merk het gelijk aan hem als het weer tijd is voor zijn graasmasker.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:21

Leedebee schreef:
Tja, ik heb een redelijk scherpe dikke naald en ijzergaren, dus ik wordt er al steeds handiger in ;) (Nadita: jij woont niet in de buurt he!? :P)

Nope, helaas niet ;) . Ik woon in Oost-Groningen, tegen de Duitse grens aan.
Maar als het in elkaar naaien van je graaskorf te lastig wordt, kan je altijd nog een schoenmaker vragen.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 09:22

_Dune_ schreef:
Daar ben ik me van bewust. Ze staan op een vrij kaal stukje en krijgen elke dag een strook gras erbij van land dat een tijd terug gehooid is. Ik ben er dagelijks, dus ik kan hem goed in de gaten houden. Ik merk het gelijk aan hem als het weer tijd is voor zijn graasmasker.

Van te dun worden heeft die van mij nog lang geen last ;)

Pas ook op met kort gras, daar kan naar verhouding heel veel fructaan in zitten.

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 12:09

Mijn merrie kan er niet aan wennen, dus die draagt hem niet meer. Ze viel wel af, maar dat komt omdat ze niet meer at en de hele dag bezig was om dat grasmasker weer af te krijgen. Die ging niet af, maar had wel wonden op haar hoofd van het schuren en dergelijke. Ik heb toen de keuze gemaakt dat ik liever een te dik paard heb dan een extreem gestresd paard. Ze staat nu weer in ander gras en 's nachts op stal en daar valt ze ook wel van af.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:06

nadita schreef:
Leedebee schreef:

Nope, helaas niet ;) . Ik woon in Oost-Groningen, tegen de Duitse grens aan.
Maar als het in elkaar naaien van je graaskorf te lastig wordt, kan je altijd nog een schoenmaker vragen.

Aaahhh jammer! Ik zat al helemaal klaar met mn naald en draadr en toen zag ik dat ie door deze ook al heen gevreten heeft! (is dat nederlands? :o ) Er zit nu ook bijna een 2e gat in! Ik ga maar een nieuwe regelen ;)

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:11

Sinelia schreef:
Mijn merrie kan er niet aan wennen, dus die draagt hem niet meer. Ze viel wel af, maar dat komt omdat ze niet meer at en de hele dag bezig was om dat grasmasker weer af te krijgen. Die ging niet af, maar had wel wonden op haar hoofd van het schuren en dergelijke. Ik heb toen de keuze gemaakt dat ik liever een te dik paard heb dan een extreem gestresd paard. Ze staat nu weer in ander gras en 's nachts op stal en daar valt ze ook wel van af.

Er is natuurlijk nog een verschil tussen te dik en bevangen. Beetje dik vind ik ook niet erg, maar als ik die van mij 1 dag zonder op de wei zet, dan is ie gewoon bevangen. Tja, dan is het toch echt aan hem om er aan te wennen, want als hij alleen op stal moet staan weet ik zeker dat hij over zn staldeur heen komt!
Hij heeft in het begin heel zielig gedaan, maar nu duwt hij 's ochtends zn snuit er zelf in, omdat hij weet dat hij het land op mag. :D

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:33

Leedebee schreef:

Zo duur zijn ze gelukkig niet. ;) De mijne heeft er twee. Regelmatig eentje in de was en schoon lamsvel erin.

Gelukkig had onze Haf er geen moeite mee om aan te wennen. Die had het binnen een halfuur door hoe het werkte, slimme pony :D . De eerste weken deed ze hem nog wel eens af, maar dat is nu ook helemaal over. Afvallen gaat echter tergend langzaam.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:43

Het afvallen gaat inderdaad wel langzaam, maar dat is alleen maar goed, anders kunnen ze bloedvervetting krijgen. Ik vond trouwens wel dat zijn "grasbuik" snel weg was, maar die nek.... Heb je het gat groter gemaakt of niet? Ik niet, want dan vreet hij alsnog te veel! :D

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 13:49

Mijn poown heeft sinds vandaag ook een graasmasker op.. Met pijn in mijn hart.. manman, wat ziet het er zielig uit.
Maar hij is echt veel te dik, en moet echt afvallen.. Iig niet meer aankomen.

Hij kon er binnen enkele minuten mee eten (hafjesbloed :D ) maar hij was duidelijk not amused..

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 14:31

nadita schreef:
_Dune_ schreef:

Van te dun worden heeft die van mij nog lang geen last ;)

Pas ook op met kort gras, daar kan naar verhouding heel veel fructaan in zitten.

Het is ook geen kort gras, het heeft al even de tijd gehad om te groeien. En idd, kort gras kan ook gevaarlijk zijn!

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:14

Leedebee schreef:
Het afvallen gaat inderdaad wel langzaam, maar dat is alleen maar goed, anders kunnen ze bloedvervetting krijgen. Ik vond trouwens wel dat zijn "grasbuik" snel weg was, maar die nek.... Heb je het gat groter gemaakt of niet? Ik niet, want dan vreet hij alsnog te veel! :D

De eerste week, ik had een oude graaskorf waar ik het gat groter van had gemaakt.
Om haar te laten wennen. Toen dat klaar was, heb ik haar een korf met gewoon standaard gaatje om gedaan, en dat ging toen prima.

nadita

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-11 16:16

Olikea schreef:
Mijn poown heeft sinds vandaag ook een graasmasker op.. Met pijn in mijn hart.. manman, wat ziet het er zielig uit.
Maar hij is echt veel te dik, en moet echt afvallen.. Iig niet meer aankomen.

Hij kon er binnen enkele minuten mee eten (hafjesbloed :D ) maar hij was duidelijk not amused..

Hihi, onze Happy (ook Haf) was ook niet happy :D Maar ze had het al heel snel door.
Nu weet ze al niet anders meer.
Tja, het ziet er een beetje maf uit, maar beter een maf uitziende pony als een HBV pony of, nog erger, een dode pony (zoals onze vorige Haf.....)