Zou je dit paard in laten slapen????

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 19:58

Moderatoropmerking:
Berichten verwijderd die geplaatst zijn na de vorige moderatoropmerking waarna een volledig eigen discussie wordt gehouden. Dit is niet de bedoeling.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:01

Denk niks beter te weten, ik adviseer de TS juist om zich vooral niets aan te trekken van het geblaat van poppetjes op internet, ook niet van het mijne dus. Ze moet kijken hoe het paard erbij staat en naar haar gevoel luisteren en als er een dierenarts is waar ze vertrouwen in heeft naar hem of haar.

freyatjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 20:03

ik zou je paard geen pijn laten lijden.
succes met je keuze!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:35

ik begrijp dat dit een hele moeilijke beslissing is, maar soms moet je je eigen gevoel uitschakelen en het paard voorop stellen. Het paard heeft pijn, door hem in een wei te zetten lost dit zijn pijn niet op, door een dure behandeling heeft hij weliswaar minder pijn, maar nog steeds pijn. Hoe moeilijk het ook is zou ik ervoor kiezen om het paard zijn rust te geven en te laten gaan, jij komt daar wel overheen.

Ik weet dat het moeilijk is, heb zelf de afgelopen dagen eenzelfde beslissing genomen en heb ervoor gekozen om het paard te laten gaan omdat het alternatief een niet paardwaardig bestaan is voor mijn paard en dat vind ik niet eerlijk naar mijn paard toe. Zijn belang gaat nu voor mijn gevoel, hoe moeilijk ik het ook vind als ik hem in de box zie staan, maar uiteindelijk weet ik dat dit voor hem het beste is en dat geeft mij veel troost.
Wat mij overigens enorm gesteund heeft is dat de DA geheel achter mijn beslissing staat en alle mensen in mijn omgeving ook.

Diane65

Re: Zou je dit paard in laten slapen????

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 21:58

In het verleden heb ik binnen een jaar twee maal voor deze keuze gestaan en ben er altijd van uitgegaan dat pijnvrij leven het enige criterium is. Mijn eigen verdriet heb ik op de tweede plaats gesteld en het welzijn van mijn merrie en haar jaarling (die volgde binnen een jaar na de dood van zijn moeder) voorop gezet. De merrie was met een goudinjectie in het kogelgewricht geinjecteerd, maar heeft nog 3 weken (en voor mijn gevoel 3 weken te lang) rond moeten lopen om dat de veearts deze behandeling ongevraagd had ingesteld en de verzekering het resultaat wilde afwachten. Na drie weken heb ik de merrie naar de slager gebracht. Paardje was nog geen 10 jaar oud en wilde ook nog zo graag. Ze galoppeerde op drie benen door de bak en bleef vervolgens in het midden mij aan staan kijken met een blik alsof ze me om hulp vroeg. Hartverscheurend. Ik was blij toen ik toestemming van de verzekering kreeg en haar kon laten hemelen. Haar zoon is dus het jaar daarna gegaan. Had geen botvorming, maar alleen kraakbeen overal. Ook die heb ik binnen een week naar de slager gebracht want hij had op zijn minst in zijn knieen vreselijk pijn, maar waarschijnlijk door zijn hele lijf. Was ook nooit meer goedgekomen en dan een hengstje van nog net anderhalf als 'grasmaaier' te laten rondlopen (en dus ook niet kunnen rennen, vliegen, springen, etc) dat vond ik zo oneerlijk. Ik heb van beide beslissingen geen seconde spijt gehad, ik weet dat ik beiden veel leed heb bespaard.

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-11 22:14

Iedereen in ieder geval bedankt voor de reacties...
Was net bij hem en dan staat ie zo vrolijk in die wei naar me te kijken..
Maar weet ook wel dat ik eigenlijk geen andere keus heb...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:21

Hoe is die breuk eigenlijk ontdekt? Foto's, scan, scinti?

irmalouise

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:36

Ts het is heel moeilijk om een keuze te maken. Heb dit zelf ook helaas meegemaakt morgen een jaar geleden.
Net als bij jou paard was ook de mijne nog gewoon zichzelf een vrolijke clown in de wei. Maar als je dan merkt dat hij vaak ligt om zijn been te ontzien en als hij dan opstaat en wegstrompeld brr dan weet je dat het niet anders kan om hem te laten inslapen, ging heel snel en netjes ben er van het begin tot het eind bijgebleven. Ik mis hem vreselijk en het doet me nog heel veel pijn en verdriet. Maar ook al stromen de tranen nu over mijn wangen ik weet dat het beter voor hem was. Je moet voor hem kiezen en ik zou hem als hij van mij was laten inslapen.

ladyratina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:51

Mixx schreef:

Wat zal jij het moeilijk hebben nu. Kan me ook voorstellen dat je zo'n rot boodschap moet verwerken en over moet nadenken. Je weet volgens mij zelf al wat je het beste kunt doen. Vraag voor jou is waarschijnlijk meer wanneer je dat moet doen. Moeilijke beslissing die je moet nemen.
En om je vraag in de OP te beantwoorden: ja ik zou hem laten inslapen als hij nooit meer geheel pijnvrij zal zijn.
Ik wens je heel veel sterkte.
Laatst bijgewerkt door ladyratina op 14-06-11 22:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:51

:(:)

Diane65

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 22:53

Mixx, heel veel sterkte.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:30

Mixx schreef:

Misschien is het een idee om een afspraak met je veearts te maken (en dat hoeft niet morgen, dat kan ook volgende week), 'm tot die tijd vol te stoppen met pijnstillers (doe dat echt alleen maar voor die periode en krabbel niet terug " omdat hij dan beter loopt" he want zijn zelfbescherming (pijn, dus stoppen, anders val je) gaat ervan naar de knoppen) en 'm die laatste vaststaande periode nog even heerlijk schandalig verwennen met alles wat hij fijn en lekker vindt... Fotoshoot voor jezelf, nog even een paar mooie herinneringen maken samen, en dan je ultieme daad van liefde voor je dier, het loslaten...

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:41

Ik zeg op het moment dat die naar jou idee blij genoeg is om nog even te leven lekker laten leven. word het minder bv in de winter of loopt tie slechter kan je de keus maken om hem te laten gaan maar met de zomer nog voor de boeg geef hem een zomer en dan laten gaan....

houdeville

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:53

Heel veel sterkte, super wat je tot nu toe allemaal voor je paard gedaan hebt! _/-\o_

Jeanine93

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-11 23:57

TS, ik wil je heel erg veel sterkte en succes wensen met welke beslissing je dan ook mag maken :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 00:02

Excuus heb niet alle 14 paginas doorgelezen.
Maar als je als mens een dwarsleasie hebt, kun je alles onder de dwarsleasie niet meer gebruiken, dan ben je verlamd vanaf dat punt. Omdat je ruggemerg helemaal door is. Als een paard een dwarsleasie heeft kan het toch gewoon niet meer staan, puur omdat hij dan verlamd moet zijn aan het punt onder de dwarsleasie?
Is het dus wel een dwarsleasie?

Borivage

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 00:05

@Mixx wat een moeilijk en pijnlijk nieuws betreft je paardje.
Ik snap best dat het moeilijk is maar diep in mijn hart zou ik niet genoeg nemen met 85% pijnvrij kunnen zijn daar dat laatste beetje een mens en dier zoveel meer kan laten leiden op langer termijn. Maar ik zou je paard gewoon elke maand beoordelen en zeker net wat franka75 zegt. Tot die tijd gewoon veel TLC geven want uiteindelijk kan dat hem ook heel veel helpen geestelijk. In elk geval heel veel sterkte en succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 00:17

Persoonlijk zou ik niet zo naar de pijnpercentages kijken, maar naar het paard zelf (niet specifiek paard van TS). Want hoe meten ze de pijn dan eigenlijk bij het paard.
Leven met pijn, tja, ligt aan de pijn. De ene pijn is draaglijk en valt mee te leven, de andere niet. Ik heb een chronische aandoening en die doet soms pijn en kan vervelend zijn, maar er valt mee te leven. Ik heb pijnklachten dagelijks na een botbreuk, het is vervelend, maar valt te doen. Ik denk niet dat je daar een percentage op kan zetten. Dat sommigen zeggen dat een leven met pijn niet te doen is, vind ik dan voorbarig en nogal persoons- en ziekte gerelateerd.

TS, kijk naar je paard, vraag je zelf af of het voor je paard nog een paardwaardig bestaan is of het paard nog kan doen wat een paard hoort te doen op de wei, een sprintje trekken, meedoen met vriendjes, een bokje, grazend de wei door. Is het dier nog happy, of weet je zelf stiekum al wel dat dat niet zo is en schuif je de beslissing voor je uit. Egoistisch mag je in deze zaken niet zijn, vind ik persoonlijk. Een paard wat in een hoekje van de wei moet blijven staan en niet met zijn vriendjes kan meedoen wegens pijn, vind ik persoonlijk geen paardwaardig bestaan.

Gooi het dier sowieso niet de handel in. Dat is jouw rommel op iemands bordje gooien met het doel dat jezelf lekker kan slapen, omdat je een huisje voor hem hebt gezocht.

joyfordogs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 07:33

bij mensen zijn er meerdere soorten dwarsleasies, complete (die is vaak bekend bij mensen) en incomplete.
het lastige bij dit paard is dat het om de achterhand gaat, een dier wat aan 1 been kreupel is, zie je veel beter, dit is ook de reden dat bv een hond met HD aan beide kanten, vaak ook niet echt opvalt, als je links en rechts evenveel pijn hebt, loop je niet kreupel.
Ik blijf bij pijnstillers geven om te kijken of je echt een gedragsverandering ziet, als dit er is, dan voel je zelf ook dat het beter is.
en nee ik vind niet dat je een dier onnodig moet laten lijden, maar ik snap ook dat de TS in dit geval niet over 1 nacht ijs wil gaan met de geschiedenis van dit dier.
en over de dwarsleasie te hebben, het klinkt als een incomplete dwarsleasie, ik ken mensen die dat hebben en die gewoon lopen maar hun balans eerder kwijt zijn, struikelen sneller, maar gaan pijnvrij door het leven, zijn wel beperkter maar hebben binnen die beperking, echt nog heel veel mogelijkheden, hoe dit bij paarden is, weet ik niet.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:08

Mixx schreef:
Hij is gewend aan de pijn, dat maakt het niet minder erg maar wel op dit moment dragelijker voor hem. En nogmaals, als hij stilstaat heeft hij geen pijn. Ik vind een paard zomaar in laten slapen zonder er goed over na te denken en goed naar je paard te kijken veel erger...
Hij heeft mij 3 jaar trouwe dienst bewezen, moet ik hem nu dan binnen een dag dood maken?

natuurlijk hoeft dat niet binnen een dag, maar als ik jouw verhaal zo lees denk ik echt dat het beste wat je nu je paard kunt bieden is om niet langer meer pijn te hoeven hebben, hoe k*e dat ook voor jezelf is.

Ik heb het hier al vaker geplaatst, iets dat ons namelijk ook heel erg geholpen heeft toen we voor dezelfde keuze stonden.
"je paard weet nooit wanneer je te vroeg bent, wel wanneer je te laat kiest".

Sterkte!

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:17

Wat een moeilijke beslissing. Ik snap dat het voor ons makkelijk is om te roepen dat je hem in moet laten slapen en dat je je paard geen pijn moet laten lijden. Maar als het je eigen paard is dan is dat toch heel moeilijk. Verder ben ik het met Mindim eens: Kijk goed naar je paard, jij kent hem, jij weet hoe hij al die jaren al leeft met pijn en of dat draaglijk voor hem is. En als hij niet meer de dingen kan doen die hij wil als paard zijnde dan zou ik hem laten inslapen.

coiyaes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:18

Hoi , ik zou hem de zomer op pijnstillers zetten en dan in september ongeveer hem naar de eeuwige groene weide laten gaan .
Dan dan is de slager of inslapen jou keus .
Maar ik zou hem zeker niet langer laten lijden.

Mitnait

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 09:33

Afgelopen december heb ik ook zo'n lastige beslissing moeten maken. Ik was al een tijdje aan het tobben met mijn 7 jarige ruin. Na een bezoek aan Lienden bleek dat hij zwaar atactisch was. Hij heeft dit altijd geprobeerd te compenseren waardoor hij andere blessures erbij kreeg. Door zijn ataxie zou hij nooit meer bereden kunnen worden, maar als ik hem stil zou zetten zou zijn conditie verslechteren. Voor hem heb ik dan ook de keuze gemaakt om hem naar de slager te brengen. Zelf zou ik hem nog jaren bij me willen houden, maar dat was niet eerlijk t.o.v. hem. Het moeilijkste vond ik om elke dag nog zijn vrolijke koppie te zien. Hij wilde nog zo graag, maar zijn lichaam werkte niet mee. Het is en blijft lastig, maar kies voor je paard!

Mixx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-11 09:43

Hij heeft inderdaad geen complete dwarsleasie, kan nog lopen. Zodra hij gewicht moet dragen of flink wil rennen heeft hij utival in zijn achterhand, gaat dus onderuit...
Mixx komt op mij vrolijk over maar aan de andere kant.. Dat doet hij al 3 jaar, heb hem nog nooit boos gezien! Ook niet naar andere paarden...
Het maakt het allemaal zo lastig juist omdat hij zo vrolijk tegen me is... Maar ik wil ook niet egoistisch zijn..

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:02

Dat begrijp ik dus niet, paard is vrolijk, altijd al, iemand geeft je een diagnose (die anders is dan in 3 jaar dierenartsen aflopen) en ineens is dàt dé waarheid.
Hoe weet je dat het paard pijn heeft? Door de diagnose? Paard gedraagt zich er niet naar.
Als je er nu nog een dierenarts naar laat kijken en die zegt dat het paard geen pijn heeft heeft die dan gelijk? Ik blijf zeggen; kijk naar je paard. Als je geen grasmaaier in de wei wilt kun je hem idd wel in laten slapen, want een grasmaaier raak je niet kwijt en kun je het paard niet met goed fatsoen aandoen. Ik begrijp het best als je geen zin hebt om het paard te houden als je er buiten ernaar kijken niets meer mee kunt. Maar je moet wel je motieven helder hebben, en ik heb het gevoel dat daar nu een grijs gebied zit.