Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je paarden jaarlijks enten? Graag nadere uitleg in het topic.

Ja
210 (80%)
Nee
50 (19%)

Totaal aantal stemmen: 260

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:25

M_D_H schreef:
nou, liever niet :n
voor mij geen figuur die met een wichelroede naast mijn paard staat en dan beweert dat hij last van zijn hart heeft en medicijnen voorschrijft...
het dier kreeg verdorie bijna een hart aanval van die pokkemedicijnen :(
thanks god waren we er op tijd bij :(:)

pokkemedicijnen voor een hartaandoening?

smurffie

Re: Jaarlijkse enting waarom wel of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:28

Ik zie nogsteeds niet waarom mensen niet willen enten? waarom zou je genezen als je kan voorkomen dat je moet genezen?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:29

nombrado schreef:
M_D_H schreef:
nou, liever niet :n
voor mij geen figuur die met een wichelroede naast mijn paard staat en dan beweert dat hij last van zijn hart heeft en medicijnen voorschrijft...
het dier kreeg verdorie bijna een hart aanval van die pokkemedicijnen :(
thanks god waren we er op tijd bij :(:)

Hiermee bedoeld ze dat ze een medicijn gekregen had wat bijna een hartaanval veroorzaakt had..
zoals je ook wel is zegt wat een rotmedicijnen, vervelende medicijnen .. is pokkemedicijnen net zo'n benaming.

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:32

volgens mij zijn wij er allemaal over eens dat tetanus enten belangrijk is. De frequentie van tetanus enten is een discussie. sommige hanteren de wetenschap dat tot 2 jaar resistentie door farmaceutische industrie is getest en niet langer om financiele redenen maar dat er bij paarden na 7 jaar nog antistoffen zijn gevonden bij groot onderzoek in Duitsland. Andere hanteren 1 jaar maar vnl vanwege de combi met influenza en het entingsboekje.

Of je tegen influenza ent vind ik erg samenhangen met het feit hoe je je paarden houdt bij handelsstallen, wedstrijdpaarden en die paardenfabrieken tegenwoordig is de infectiedruk en risico natuurlijk veel groter dan een kleine groep paarden dat 24/7 buiten staat en geen of weinig contact met andere paarden hebben.

Wat betreft welzijn en entingen denk ik dat het houden van paarden in de grote manege's een zwaardere belasting op de gezondheid is dan de discussie influenza enten. Want dan kunnen wij die mensen wel gaan aanspreken op hun dierenliefde wat betreft risico van rhino, droes, schimmel wat toch voorkomen kan worden door enten.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:34

Nouja blijkbaar zijn wij het daar over eens, maar er waren ook mensen die geheel niet enten.. ik vraag me af waarom :+?

M_D_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:37

smurffie schreef:
nombrado schreef:

Hiermee bedoeld ze dat ze een medicijn gekregen had wat bijna een hartaanval veroorzaakt had..
zoals je ook wel is zegt wat een rotmedicijnen, vervelende medicijnen .. is pokkemedicijnen net zo'n benaming.

precies :)

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-11 23:44

Gewoon de jaarlijkse prik hoor, het is verplicht. Ik heb geen zin in gerootzooi als ik een paard moet transporteren en aangehouden wordt. En als je op keuringen en wedstrijden wilt moet je al helemaal het boekkie voor elkaar hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 00:33

Daarbij is er nu steeds meer inzicht dat te frequent tegen Tetanus beschermen ook slecht kan zijn omdat het afweerapparaat van het paard daardoor te heftig op de enting kan reageren. Dit kan lokaal spierschade geven (Bron: GD Paard).

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:46

Ik heb al eerder gepost maar wil er toch op terug komen ;)

Ik laat ook ieder jaar mn paarden inenten maar nu het volgende:

Twee merries staan al jaren op het land 24/7 met schuilstal.

Ieder jaar na de enting beginnen de problemen. De oudste van 20 jaar begint te hoesten, en dat duurt een aantal
weken. De andere merrie van 12 heeft nu al een aantal jaren na de enting diarree, dit houdt ook weken aan.

Twee weken geleden zijn mn paarden ingeent en jawel hoor, de ellende begint weer.
Ik heb gisteren zelfs de 12 jarige op stal moeten halen. Diarree en koliekig.

Mijn reactie was dan ook, ik laat ze nooit weer inenten. Want dit wil je toch niet??
Altijd gezond en na de enting wekenlang niet lekker.

Wie o wie heeft hetzelfde probleem?

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 08:53

Ik ent mijn paarden elke 9 maanden tegen influenza , en 1 keer per 2 jaar tegen tetanus, is normaal hier in Duitsland zit tetanus niet in een combi-vaccin.

Adil schreef:
Gewoon de jaarlijkse prik hoor, het is verplicht. Ik heb geen zin in gerootzooi als ik een paard moet transporteren en aangehouden wordt. En als je op keuringen en wedstrijden wilt moet je al helemaal het boekkie voor elkaar hebben.

Entingen zijn niet wettelijk verplicht, worden alleen verplicht door sporbonden, wedstrijdorganisatoren etc. Je mag gewoon een niet ingeent paard houden en transporteren.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 10:55

kainda schreef:
Ik heb al eerder gepost maar wil er toch op terug komen ;)

Ik laat ook ieder jaar mn paarden inenten maar nu het volgende:

Twee merries staan al jaren op het land 24/7 met schuilstal.

Ieder jaar na de enting beginnen de problemen. De oudste van 20 jaar begint te hoesten, en dat duurt een aantal
weken. De andere merrie van 12 heeft nu al een aantal jaren na de enting diarree, dit houdt ook weken aan.

Twee weken geleden zijn mn paarden ingeent en jawel hoor, de ellende begint weer.
Ik heb gisteren zelfs de 12 jarige op stal moeten halen. Diarree en koliekig.

Mijn reactie was dan ook, ik laat ze nooit weer inenten. Want dit wil je toch niet??
Altijd gezond en na de enting wekenlang niet lekker.

Wie o wie heeft hetzelfde probleem?

Een dierenarts zal een dier wat bv al ziek is, nooit enten door de belasting.
Wat ik denk van jou paarden? zo einde van de winter is hun weerstand veelal het laagste, tel de leeftijd van je paarden erbij op en zon reactie kan dus goed.
Ik zou idd dan zeker overwegen of ik het nog wel zou doen.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 11:48

Citaat:
[Entingen zijn niet wettelijk verplicht, worden alleen verplicht door sporbonden, wedstrijdorganisatoren etc. Je mag gewoon een niet ingeent paard houden en transporteren.[/quote
]

Klopt en er is nog steeds niet door de bonden wetenschappelijk onderbouwd waarom dit moet. Dan heb ik het over influenza. Het lijkt veel eerder een geldkwestie, paarden zijn een tijdje uit de roulatie.

Nogmaals een stukje gekopieerd uit mijn eerdere link:

Influenza is een voor gezonde paarden een volkomen ongevaarlijke ziekte, die zich door hoesten en koorts kenbaar maakt. Het kan tot complicaties leiden indien het paard onvoldoende tijd krijgt om zich te herstellen van dit virus.

Op basis van deze informatie wordt de ziekte vooral in de rensport als zeer gevaarlijk gevonden. Deze ziekte heeft langdurige gevolgen voor renpaarden / sportpaarden, niet meer kunnen trainen en daardoor niet meer kunnen uitkomen op wedstrijden. Het paard heeft een aantal weken nodig om goed te kunnen herstellen, voordat er weer met training begonnen kan worden. En dan moet men vanaf de basis weer conditie gaan opbouwen welke erg lang kan gaan duren, en dus niet alleen veel tijd maar ook heel veel geld kost. Daarom wordt deze influenza enting zo belangrijk gevonden door deze groep mensen die sportpaarden bezitten.

De influenza wordt veroorzaakt door een heleboel verschillende bacteriën/virussen welke ook nog eens regelmatig veranderen. Zodra je ent worden er niet actieve bacteriën in het paard gespoten van de drie meest voorkomende bacteriën. De specefieke bacterie welke op dat moment is toegepast wordt daarna voor ongeveer 10 jaar geisoleerd.

Omdat virussen veelvuldig veranderen is 100% voorkomen niet mogelijk. Dat is tijdens diverse onderzoeken in renstallen in de hele wereld aangetoond. Er is een onderzoek geweest waarbij zowel geente paarden als niet geente paarden tijdens een natuurlijke influenza epidemie zijn bekeken in een renstal in canada daar waren 18 van de 113 paarden tegen over 26 van de 120 niet geente paarden ziek geworden.
En kwam men tot de conclusie dat het wel erg typerend is en je eigenlijk zou verwachten dat wanneer paarden welke geënt zijn zeker met de helft minder ziek zouden moeten worden.

Dit bleek is de praktijk dus niet het geval!

Duitse paardenhouders welke kritisch tegenover enten staan hebben bij de Duitse vereniging gevraagd op welke wetenschappelijke gronden er geënt moet worden, waarop zij dit precies gebaseerd hebben, dat dit verplicht is tijdens deelname aan wedstrijden.

Een antwoord kregen zij niet, zij werden doorverwezen naar een professor tevens dierenarts voor paarden welke bij de producent van de entstof (Bayer) werkzaam was en dus meewerkte aan de verkoop van de entstoffen. Deze man is dus niet volledig onafhankelijk.

Dit zelfde antwoord zal bij de Nederlandse vereniging ook gegeven worden, ook zij hebben geen wetenschappelijk fundament. Net zo min als waar dan ook in de wereld.

In de praktijk betekend influenza niet meer dan het paard de benodigde rust geven. Deze ook ruim voldoende te geven zodat, complicaties worden voorkomen. Er is geen entstof die het paard voor de volle 100% kan dekken tegen influenza. Mocht het paard toch ziek worden geef het voldoende rust. Dit kan enkele weken duren.

Voor de duidelijkheid, lees het hele artikel:
http://www.icelandic-horses.com/ijs/v2/ ... 1541&sall=

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:34

mooi stukje
Is precies hoe ik er ook over denk
geef je paard voldoende rust en tijd om te herstellen als ze ziek zijn.
en ja, dan zal je wat wedstrijden moeten missen.
Vergeet niet hoeveel 'macht" de farmaceutische industrie in de wereld.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:43

EstherHegt schreef:
Nombrado, . Als West Nijl virus hier is dan zal ik niet op jouw verantwoordelijkheidsgevoel rekenen voor je buurpaarden.

even je goed verdiepen in het west nijl virus esther
zie quote
Het West-Nijl virus vermenigvuldigt zich in de huid en in de perifere lymfklieren. Paarden kunnen elkaar normaal niet besmetten, behalve door een bloedtransfusie. Dat komt doordat het virus zich in een paard niet genoeg kan vermeerderen om andere muggen of zelfs andere paarden te besmetten zonder tussenkomst van een mug.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 12:49

Paarden zijn een eind-gastheer bij het West-Nijl virus, enten heeft dus alleen zin om je eigen paard te beschermen.

Bij influenza is dit dus niet zo en verhoog je de invectiedruk als je als paardeneigenaar niet ent. Daarnaast vraag ik mij af of een paardeninfluenza besmetting wel zo onschuldig is als hierboven wordt vermeld. In o.a. australie zijn diverse grote uitbraken geweest waarbij een groot aantal paarden dodelijk slachtoffer werden van het virus. Ik ent daarom wel tegen influenza.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:17

Oudere paarden reageren minder op inentingen
1 januari 2010
Onderzoeksdoel

Evalueren of de leeftijd van het paard effect heeft op de productie van antilichamen in reactie op de inenting.Onderzoeksresultaat

Het blijkt dat oudere paarden minder goed in staat zijn om te reageren op inentingen als jonge paarden. Er is sprake van immunosenescence. Dit komt door veranderingen in het immuunsysteem in verband met de vergrijzing. Het kan leiden tot verhoogde vatbaarheid voor infectieziekten, auto-immuunziekten en neoplastische ziekten bij paarden. Uit onderzoek bleek dat gezonde, oude paarden hetzelfde immuunrespons op de inenting tegen rabiës hadden als gezonde, jonge paarden. Echter, er bleek ook dat gezonde, oude paarden een significant verminderde respons hebben op de influenza inenting in vergelijking met gezonde, jonge paarden.

Onderzoeksopzet / uitvoering

Er zijn 29 gezonde volwassen paarden van vier tot 12 jaar en 34 gezonde oude paarden vanaf 20 jaar ingeënt tegen rabiës (hondsdolheid) en influenza (griep). Op het moment van inenten is een bloedmonster genomen en dit is herhaald op vier, acht en 24 weken na inenten. Het onderzoek is uitgevoerd op Prince Edward Island in Canada. Deze paarden waren vrij van rabiës en zijn er ook nooit eerder tegen ingeënt. Deze enting werd gebruikt om de primaire immuunrespons te beoordelen en de enting tegen influenza werd gebruikt om de secundaire immuunrespons te beoordelen.

Extra informatie

Ongeveer 15% van de Noord-Amerikaanse paardenbevolking valt onder het oude paard (20 jaar of ouder). Er wordt een hoge kwaliteit van zorg gevraagd voor deze populatiegroep. Er is nader onderzoek nodig voor paarden in deze leeftijd. Dit onderzoek is uitgevoerd door een groep van veterinaire onderzoekers uit Prince Edward Island, Oklahoma en Colorado.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 13:42

Delphi2 schreef:
Ik ent mijn paarden elke 9 maanden tegen influenza , en 1 keer per 2 jaar tegen tetanus, is normaal hier in Duitsland zit tetanus niet in een combi-vaccin.

Adil schreef:

Entingen zijn niet wettelijk verplicht, worden alleen verplicht door sporbonden, wedstrijdorganisatoren etc. Je mag gewoon een niet ingeent paard houden en transporteren.

Maar ik zit in een grensgebied, ik was niet duidelijk genoeg: Ik vervoer vaker paarden van Duitsland naar Nederland en andersom, dan moet je de entingen wel degelijk voor elkaar hebben ;)

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:06

Hier wordt alles geent tegen influenza en tetanus. Overigens heb ik er een aantal die flink ziek worden van deze combi enting en deze krijgen de entstoffen dus apart met enkele weken daar tussen, dan hebben ze nergens last van. De DA moet de losse influenza en losse tetanus entstof wel apart bestellen want die hebben ze meestal niet op voorraad.

Daarnaast wordt een groot deel geent tegen west nijl virus.
Mijn paarden reizen erg veel, door een groot deel van Europa en komen ook in contact met paarden uit heel Europa.
Begin van het jaar kijk ik welke paarden dat jaar naar het buitenland gaan en in overleg met mijn DA maken we dan een heel schema.
Paarden die vorig jaar hun WNV basis hebben gehad, blijven gewioon in het ent schema, ook al gaan ze dit jaar niet de grens over. Het is ook zonde om die bescherming te laten verlopen en ze bv het jaar erop weer een dubbele enting moeten hebben.

Toevallig deze week een hele rij afspraken gemaakt om alle paarden voor het begin van het seizoen weer goed geent te hebben. In de komende 2 maanden komt de DA dus om de 2 weken langs voor entingen :$ :$ :$

CalvinenGino

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:08

crow schreef:
1x per jaar influenza/tetanus en 2x per jaar rhino.
De eerste omdat dit verplicht wordt ivm het rijden van wedstrijden. Het tweede omdat ik wel eens met paard op stallen kom die het verplicht stellen. Ben van de rhino enting ook niet zo overtuigd van de werking. Paarden staan thuis en staan veel buiten dus weinig infectie druk.

hier hetzelfde!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:18

Citaat:
Maar ik zit in een grensgebied, ik was niet duidelijk genoeg: Ik vervoer vaker paarden van Duitsland naar Nederland en andersom, dan moet je de entingen wel degelijk voor elkaar hebben

Dat klopt niet!
Voor het vervoer heb je geen entingen nodig. Ik weet dit absoluut zeker, omdat ik de vraag laatst gesteld heb aan een internationaal paardentransportbedrijf. Juist omdat ik mijn paarden niet tegen influenza ent, was dit voor mij de reden om dat na te gaan. Ze gaan nl binnenkort naar het buitenland.
Laatst bijgewerkt door 10tje2 op 26-01-11 14:23, in het totaal 1 keer bewerkt

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:19

10tje2 schreef:
Citaat:
Maar ik zit in een grensgebied, ik was niet duidelijk genoeg: Ik vervoer vaker paarden van Duitsland naar Nederland en andersom, dan moet je de entingen wel degelijk voor elkaar hebben

Dat klopt niet!
Voor het vervoer heb je geen entingen nodig. Ik weet dit absoluut zeker, omdat ik de vraag laatst gesteld heb aan een internationaal paardentransportbedrijf.

Hm, dan ben ik verkeerd geinformeerd...!

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:28

Citaat:
Hm, dan ben ik verkeerd geinformeerd...!

Weer wat wijzer geworden dus :)

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:35

10tje2 schreef:
Citaat:

Dat klopt niet!
Voor het vervoer heb je geen entingen nodig. Ik weet dit absoluut zeker, omdat ik de vraag laatst gesteld heb aan een internationaal paardentransportbedrijf. Juist omdat ik mijn paarden niet tegen influenza ent, was dit voor mij de reden om dat na te gaan. Ze gaan nl binnenkort naar het buitenland.

Enten is mischien niet verplicht maar je hebt voor grensoverschrijdend binnen de EU altijd een gezondheidsverklaring nodig van de RVV dit staat los van de entingen. Enige uitzondering is van Nederland naar Belgie en omgekeerd daar is sinds (ik dacht) vorig jaar vrijstelling voor. Buiten de EU wordt het allemaal nog een stuk ingewikkelder met vaak bloedtesten, quarantaine etc. Dus even naar Duitsland/NL hoppen is er niet bij zonder bezoek van RVV arts. Verklaring is trouwens 10 dagen geldig. Met FEI paspoort is er ook weer andere regelgeving maar die zullen de meeste hier denk ik niet hebben.

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:40

ponies schreef:
Enten is mischien niet verplicht maar je hebt voor grensoverschrijdend binnen de EU altijd een gezondheidsverklaring nodig van de RVV dit staat los van de entingen. Enige uitzondering is van Nederland naar Belgie en omgekeerd daar is sinds (ik dacht) vorig jaar vrijstelling voor. Buiten de EU wordt het allemaal nog een stuk ingewikkelder met vaak bloedtesten, quarantaine etc. Dus even naar Duitsland/NL hoppen is er niet bij zonder bezoek van RVV arts. Verklaring is trouwens 10 dagen geldig. Met FEI paspoort is er ook weer andere regelgeving maar die zullen de meeste hier denk ik niet hebben.

ik weet niet of jullie wel eens ervaringen gehad hebben op je erf van de RVV voor de verklaring vervoer buitenland?
wat een aanfluiting....ze onderzoeken niet op ziektes...
Ik had hier 5 schimmels staan, 1 ervan moest richting duitsland. Paard werd naar gekeken (gewoon voor de box) en er werd al een krabbel gezet.
Vervolgens vroeg ik of er niet nagekeken moest worden of dit wel het paard was? nav de chip?
dus de chipreader werd gepakt, maar wist niet hoe die werkte :')
stempel werd zo gezet
ik had echt een ziek paard zo richting duitsland kunnen laten gaan, met de benodigde papieren.
Kvond het weer typisch een voorbeeld van geldklopperij....van de staat

ponies

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-11 14:45

Wij zeiden altijd ze zitten langer aan de koffie dan aan het paard :D