[INFO] hoestende paarden

Moderators: C_arola, Nicole288, Coby, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 16:17

jolanda, die hooispray he.
dat komt toch niet overal in het hooi en zo krijg je toch nooit alle stof er uit?
werkt natmaken of kuil voeren dan niet beter?

ik heb bij appie vlas in zijn schuilstalmaar ik doe daar nog wel steeds wat stro overheen zodat hij wat te knabbelen heeft.
heb bij hem toch het idee dat hij meer op hooi reageerd dan op stro.


mieke:
echinaforce ken ik en bij een verkoudheid kan dat best goed werken.
ik heb het in het verleden ook wel voor paarden gebruikt.
alleen was het wel zo dat na een 2 weken die paarden dan waren opgeknapt,maar misschien was dat zonder de echinaforce ook wel gebeurd?
,dat weet ik dus niet.

die airforce ken ik niet,weet je daar wat meer over te vertellen?

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:40

ellepel schreef:
jolanda, die hooispray he.
dat komt toch niet overal in het hooi en zo krijg je toch nooit alle stof er uit?
werkt natmaken of kuil voeren dan niet beter?

Ik heb een tijd kuil gevoerd, maar de kuil die er op dit moment ligt, is erg nat (ik sta bij een koeienboer).
Mijn andere IJslander wordt compleet hyper van kuil waardoor buitenrijden echt levensgevaarlijk wordt. Apart voeren is geen optie.
Als ik kuil koop (of voordroog o.i.d.) dan zijn de pakken te groot voor mijn 2 IJslanders, dan gooi ik steeds de helft weg.

Natmaken heb ik een tijd gedaan, maar is erg zwaar. Ik heb een frozen shoulder en kan dat nu niet.Zodra het gaat vriezen, is dat ook een probleem.
Met het weken van hooi raak je ook weer een hoop voedingsstoffen kwijt.

Over 2 weken krijg ik een inloopstal. Dan hoef ik ze niet meer hele nachten op stal te zetten maar zoeken ze fijn zelf maar uit of ze binnen of buiten staan.
Dat scheelt hopelijk ook. Nu staan ze overigens weer 24/7 buiten. De wei is weer gedeeltelijk droog.

Ik heb vanmiddag gereden en een paar kleine stukjes draf en tölt leverden geen hoestbui op. Het lijkt te verbeteren maar ik durf nog niet te vroeg te juichen.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 18:44

jammer dan inderdaad van de natte kuil,die is inderdaad niet zo geschikt.
maar als de hooispray bij jou werkt dan kan dat ook goed toch?

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 19:32

JolandaS , misschien is dan een hooistomer een idee ? dubbeldun hier op Bokt "maakt" er zelf eentje ---> Kliko, bovenin een hooinet met het hooi hangen, kokend water eroverheen en klikodeksel dicht doen. Voila een hooistomer !

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:21

ik bedenk me net dat wij op stal dus vaak kliko's gebruiken om de pakken hooi in te doen.
hooinetten hebben we ook wel,maar hoe lang moet dat dan inwerken maris?
weet jij dat?

de kuil die we hadden daar deed ap het goed op,maar de nieuwe partij is een stuk natter en wil eigenlijk niet dat hij heel erg dik word.
dus als ik het zou kunnen combineren met gestoomd hooi zou dat wel mooi zijn :D

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:23

Nee, ik weet niet hoe lang DD het hooinet dan in de kliko laat hangen. Misschien totdat de stoom is afgekoeld ?? 15 minuten ofzo ?? geen idee hoor. Ander pb je haar eens ?!

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 20:28

ja doe ik,want ik kan het dus best wel eens proberen.

hoefde niet want de zoekfucntie levert dit op:

Citaat:
Zelf hang ik met deze koude dagen het hooi in een groot net gemaakt van winddoek in een 240 liter kliko en gooi daar dan 1,5 liter kokend water over. Deksel dicht en een 30/45 minuten laten 'trekken'.

Ilse_123

Berichten: 3791
Geregistreerd: 17-05-08
Woonplaats: Haaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:21

Nou,
ik heb eindelijk een oplossing gevonden voor Kane.
Kany gaat deze winter terug naar zijn oude eigenaar waar hij samen met zijn mammie en nog wat andere paardjes op een enorm stuk land komt te staan. Lekker 24/7 buiten. Als het goed is moet het hoesten dan ophouden. Tegen de tijd dat er plek is bij de nieuwe stal gaan we daar heen, en als het goed is gaat hij daar ook niet hoesten, maar dat is nog maar even afwachten. In ruil voor Kane krijg ik deze winter een ander paardje van de oude eigenaar van Kane, zodat ik toch nog een beetje kan rijden en omdat het paardje dringend een nieuwe opvoeding nodig heeft :+ , en in de dagen van mooi weer kan ik Kane uit zijn weilandje plukken voor mooie bosritten in de drunense duinen :D . Iedereen blij. Het probleem is niet echt opgelost, maar wel ontweken.
Enigste probleempje is dat meneer nu met een 200grams deken opstaat. Kan ik die dan maar beter afdoen (ervan uitgaant dat hij binnen een week daarheen gaat) of die oplaten? Hij staat dan wel heel de dag buiten en sloopt nogal snel zijn dekens (dit heeft overigens niets te maken met verveling, maar met stoeien met de andere paarden).

en nog even toen ik een paar weken geleden in dit topic zei dat Kane niet hield van buiten staan: hij vind buiten niet zo erg, hij vind regen en natte voetjes erg :+ verwend spook.

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 21:36

dat is met appie ook zo,die vind regen niet leuk en daarom ben ik zo blij met zijn schuilstal :D
als je nu ineens die 200 grams er af gaat halen dan vraag ik me af of hij misschien niet juist daardoor verkouden kan worden?
weet niet hoe het met zijn vacht gesteld is?

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-10 23:18

Ilse_123 schreef:
en nog even toen ik een paar weken geleden in dit topic zei dat Kane niet hield van buiten staan: hij vind buiten niet zo erg, hij vind regen en natte voetjes erg :+ verwend spook.

Ik denk dat langdurige regen voor geen enkel paard goed is en natte voeten (geen droge plek om te staan) ook absoluut slecht is voor de voeten. Precies de 2 redenen waarom ik mijn paardjes af en toe een nachtje op stal zet.
Mijn merrie had aan het einde van deze zomer heel gevoelige voeten en dat kwam volgens mijn smid door de moeilijke zomer: een lange droge periode en een lange natte periode.
Kou daarentegen is voor veel paarden geen probleem

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:13

Ik denk dat nu een deken nog afdoen vragen is om problemen. Zeker als hij nu opeens dag en nacht naar buiten gaat en dat al niet gewend is.

Wranglerbutt

Berichten: 10400
Geregistreerd: 24-04-04
Woonplaats: Kamp'n

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 11:20

Als het paard een normale vacht heeft, niet extreem dun of geschoren, dan kun je volgens mij rustig de deken af laten :j
Ik vind 'n 200 gr deken voor de huidige temperaturen sowieso wat dik (tenzij dunne vacht etc).

JolandaS

Berichten: 1122
Geregistreerd: 08-03-07
Woonplaats: Esbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-10 13:04

Ik zou van deze week gebruikmaken om te kijken hoe het met Kane zonder deken gaat. Maar dan wel flink extra (of onbeperkt) ruwvoer voeren, want hij zal veel meer energie nodig hebben om op temperatuur te blijven.
Binnen een paar dagen kun je wel zien of hij het lijkt te redden zonder deken.

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:23

daar ben ik weer!

ik hoor paard gelukkig al een tijdje niet meer hoesten!!
wel heeft / had hij het steeds benauwd.
ik geef hem nog steeds geweekt hooi en hij heeft er ook een kuur bronchofort op zitten.
sinds gisteren gooi ik hem los in de bak. hij staat wel overdag buiten in de paddock, maar die is heel erg nat en niet heel groot, dus meer dan staan doet hij er ook niet.
gelukkig hoor ik tijdens inspanning ook geen hoesten of kuchje meer!
wel proest hij veel.
ik heb om het duidelijk te maken even gefilmt vanmorgen!http://www.youtube.com/watch?v=sEnq6Ep6MjU
let niet op mijn stem.. het was trouwens half acht vanmorgen en een oude camera, dus vandaar de kwaliteit.
als het goed is horen jullie wel wat ik bedoel!
ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden?
en wat zouden jullie doen? weer rustig aan beginnen met longeren e.d. of nog even rustig aan doen?

aan het einde van het filmpje laat ik zijn ademhaling zien. ik vindt hem persoonlijk nog wel wat diep "intrekken" in zijn flanken..of lijkt dat maar zo?
wel is het al héél veeel minder dan voorheen

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:30

je paard heeft wel lol zo te zien! :D
ik hoor eigenlijk niks bijzonders?


denk dat als hij zo lekker kan lopen in de bak zonder kuch of hoest dat je ook wel weer wat kunt gaan doen.
wat stapwerk moet zeker kunnen toch met wat draf?
ik hoor dus eigenlijk niet veel bijzonders,proesten doet die van mij ook als hij los in de bak rondrent,ik wet niet of dat erg is

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:45

nee, dat is waar!
eigenlijk deed hij nooit zo proesten tijdens het los gooien!
maar misschien dat hij er nu meer lol in heeft ofzo? <:)
ik dacht dat dat misschien ook een manier van benauwdheid tonen is ofzo?
ik zucht ook vaak heel veel en diep als ik benauwd ben!
hij snorkeld ook wel een beetje.. zo rond de 50 sec. kan je dat goed horen!

ellepel

Berichten: 47563
Geregistreerd: 24-02-04
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 12:52

ik hoor het,maar tot zover ik weet heeft dat niks met benauwd zijn te maken?
volgens mij maken ze dat geluid wel als ze iets spannend/leuk vinden.

ik denk dat het echt een kwestie van proberne is, als ik hem zo zie lopen dan denk ik dat je ook wel rustig aan wat kunt gaan rijden.
maar als je twijfeld dan overleg je met je dierenarts?

Maris
Berichten: 15938
Geregistreerd: 24-07-03
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:08

Ik neem aan dat je nog wel met het hebt gestapt de hele tijd ?! Dus misschien kan je dat nu wat gaan uitbouwen naar langere tijd stappen.
Of was hij zo benauwd dat ook stappen niet ging ? en wat heeft hij dan aan medicijnen gehad ?

Ik las ergens op Bokt dat puur Broncho van puur natuur hetzelfde werkt als ventipulmin alleen dan op natuurlijke basis. weet iemand daar wat over ?

renskje

Berichten: 536
Geregistreerd: 09-03-09

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-10 15:13

ik heb eerst wel telkens met hem gestapt, omdat hij ook stalbenen heeft, maar dan was hij ook al snel benauwd.
ben daar uiteindelijk dus mee gestopt. denk ander halve week.
hij heeft eerst sputolysin en equipulmin gehad, daarna de bronchofort.
nu geen medicijnen meer sinds 2 dagen.

Magica

Berichten: 1927
Geregistreerd: 18-04-05
Woonplaats: Haren (Duitsland)

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-10 16:11

Pomme heeft momenteel wel weer wat meer last van af en toe een hoestje, geen idee waar het nu ineens vandaan komt want het ging net zo goed. . .

Ragdollcat
Berichten: 14688
Geregistreerd: 03-08-08
Woonplaats: Daar waar ik woon

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 14:17

Hooispray is een goede oplossing als het erg koud is en of vriest, want erg koud enof bevroren hooi eten is vragen op koliek.

Ik heb het ook in mijn kast staan voor het geval dat ik het nodig heb.

Mijn paard hoest nu helemaal niet meer: eerst maandenlang al het hooi goed laten weken en uitgelekt geven en daarna af en toe droog hooi geven en dat dan geleidelijk aan opbouwen zodat je in de winter geen nat hooi meer hoef te geven, want paard raakt dan aan gewend en meer weerstand opbouwen tegen schimmelsporen in het hooi, hij is nu sterk genoeg om droog hooi te kunnen verdragen, maar toch ik hou de hooispray achter voor het geval dat..... gelijk ingrijpen en spuiten over het hooi.

Melvern
Berichten: 4422
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 21:32

Sorry dat ik zo kom binnenvallen...

Ik heb sinds een week een nieuw paardje ( bijna 3 jaar ). En nu hoest ze sinds 3 dagen. Ze staat nu op vlas en ze krijgt droog hooi, natural balance van havens en basisbrok van havens.

Bij de ouder eigenaren kreeg ze kuilgras en stond ze op rubbermatten. Vanavond heb ik het hooi goed nat gemaakt en dat ga ik morgen weer doen. Maar is er nog iets wat ik kan doen? Als het aanhoudt komt natuurlijk de dierenarts erbij om te kijken.

XxLiindsaYxX
Berichten: 551
Geregistreerd: 22-09-10
Woonplaats: Halsteren (bergen op zoom) (noord brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:00

Heey iedereen!

Wat kan je een paard met C.O.P.D. het beste voeren?

Ik heb gelezen nat hooi..
en natte brok klopt dat?
voor de rest nog iets speciaals?

en behalve 24 uur weidegang nog iets? en als hij evt wel op stal staat wat is dan n aanrader??

flappie2
Berichten: 1063
Geregistreerd: 30-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-10 22:57

_AAASCHAAA_ schreef:
Sorry dat ik zo kom binnenvallen...

Ik heb sinds een week een nieuw paardje ( bijna 3 jaar ). En nu hoest ze sinds 3 dagen. Ze staat nu op vlas en ze krijgt droog hooi, natural balance van havens en basisbrok van havens.

Bij de ouder eigenaren kreeg ze kuilgras en stond ze op rubbermatten. Vanavond heb ik het hooi goed nat gemaakt en dat ga ik morgen weer doen. Maar is er nog iets wat ik kan doen? Als het aanhoudt komt natuurlijk de dierenarts erbij om te kijken.


Gewoon door blijven gaan met nat hooi voeren. Je paard zo veel mogelijk naar buiten en zo min mogelijk op stal. Een halve dag naar buiten is te weinig 24/7 buiten zou het beste zijn, maar b.v om 09.00 uur naar buiten en rond 21.00 uur naar binnen zou al heel wat zijn dan staat je paard 12 uur buiten en 12 uur binnen.
Veder kan je Bisolvon kunnen geven (bij drogist verkrijgbaar) of sputolysin dat is een slijm op losser heb ik goede ervaringen mee (wel de kuur afmaken!)dat is verkrijgbaar bij de paarden drogist, ze hebben daar tevens ook andere kruidenmiddeltjes voor het hoesten.
Als het hoesten na een week nog niet over is of heel veel minder laat dan de DA er naar kijken.

Melvern
Berichten: 4422
Geregistreerd: 14-02-05

Re: Centraal topic over hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-10 09:26

Bedankt, ik ga gelijk kijken naar iets wat ik haar kan geven tegen het hoesten en zal het hooi nat blijven maken.

Ze gaat sochtends om 7 uur naar buiten en om een uur of 8 naar binnen.