[INFO] Insulineresistentie

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:00

Olie is een bron van energie en wanneer het paard deze energie niet gebruikt kan het om gezet worden naar vet, toch is een olie erg gezond voor een paard, idd voor darmen, jeuk en andere medische problemen dus ik zou dit niet zomaar uit het rantsoen halen wanneer je er bewust voor hebt gekozen..
Fiek hier krijgt ook een goede uitgebalanceerde olie (omega 3, 6, 9 van de groene os) en hoewel hij er misschien wel iets van omzet in vet, zorgt het er ook voor dat zijn vacht en huid gezond zijn, dat zijn darmen goed werken en dat hij wat energie kan verbruiken die hij ook nodig heeft, het is een jaar lang voor ik de olie gaf een enorm futloos paard geweest, hij had dus ook geen energie om 'beter' te worden dus vandaar bij mij wel een zeer bewuste keuze om de olie in zijn rantsoen te houden :-)

Capopjekop: Fijn dat de verharing goed begint in te zetten, kijk het nog even aan! Verhaart ze altijd zo slecht? IR gaat soms ook samen met cushing..?

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:01

djuno schreef:
Ik zat net te neuzen in de ROS...en daar staat in een artikel over te dikke paarden dat olie een bom is aan calorieen (iets wat ik ook wel wist)...nu geef ik al jaren olie n.a.v. haar koliek...wat kan ik dan als vervanging geven om de boel binnen smeu te houden?

Wanneer je echt de olie zou willen schrappen zit je al aan een middel als dit denk ik:
http://www.paardendrogist.nl/product/10 ... rd/102109/

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:02

Nee, ze verhaart eigenlijk wel redelijk normaal,alleen nu haar spijsvertering overhoop ligt door de hoefbevangenheid wil het niet echt doorzetten. Maar dat hangt allemaal aan elkaar samen volgens mij da.

SuperRoos

Re: Centraal: Insulineresistentie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:04

Dat zou goed kunnen, Fiek heb ik ook even verdacht van Cushing in zijn zieke periode, zijn vacht was echt enorm slecht toen! Hopelijk gaat de gluco balance mooi zijn werk doen en werkt dit ondersteunend..

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:05

Ik ben trouwens erg benieuwd hoe het bij Hokke en Onne gaat... Lezen jullie nog mee? Hoe gaat het daar?

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:09

SuperRoos: Indiana staat in de bak/paddock met aansluiting op een zandpad om het land heen (om het lopen te bevorderen). Als de nachttemperatuur onder de ca. 5 graden komt dan staat ze 's nachts op stal anders staat ze 's nachts ook buiten op het zand.
Hier krijgen ze ook hun hooi/voordroog.
Ze heeft afgelopen zaterdag 15 minuten in het gras gestaan en maandagavond heeft ze een half uurtje in het gras te staan.
Indiana heeft in juli 2005 de diagnose IR gekregen en zolang gaat het ook al goed. Net nog gelongeerd en dan is ze heerlijk voorwaarts. Ik krijg ook absoluut niet de indruk dat ze zich niet goed voelt, ik word echter zelf wel wat nerveus van de harde nek.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:13

Apart dat ze dan toch die harde nek heeft inderdaad, geen nieuwe lading hooi of iets die misschien rijker is dan gedacht? Soms is het zo moeilijk de juiste oorzaak te vinden, en ook reageert elk paard weer met een ander tijdsbestek op een verandering van iets..

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:41

Ja hoor lees nog mee. :D Wil niet telkens reageren (Wilde net wel op de olie reageren. Maar jij het al gereageerd) lees wel mee voor de tips.

Met Ilvie gaat het goed. Staat wel weer op de wei overdag. Denk dat het puur de ophoping van suikers is geweest en geen beweging door de hoefzweer. Ga volgende week wel twee weken vakantie en ben benieuwd hoe ze daardoor heen komt. Mijn zus gaat haar doen maar woont wel in Utrecht en kan dus niet elke dag. Dus bij Ilf is het dus wel veel bewegen voor het verwerken van de suikers.

Ilvie heeft nog wel iets te dikke manenkam. Maar hij blijft wel soepel en haar kont- en buikvetjes zij ook bijna weg. Ze is wel wat dikker geworder maar dat kan en mag (vind ik) als ze op de wei staan. Nu testen op IR heeft denk ik geen zin, ze is namelijk een beetje nerveus en heeft nu geen zin. Misschien wel magnesium gaan voeren. Maarja welke in de meeste zit typtofaan en dat verhoogt de insuline weer ;(

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 22:43

Zit dat ook in die van paardnatuurlijk? Dacht het niet toch? Dat zou wel vreemd zijn anders..

Edit: Ik zie trouwens net dat die link in de opening verkeerd is dus heb al een mail naar de moderator gestuurd met de juiste link, wel zo handig :-)

hokke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 23:05

Nee, niet de Chelaat van paardnatuurlijk volgens mij is die wel puur. Maar ik ben niet zo van de webshops wil het produkt in mijn handen hebben als ik het koop :). Ze zo gespannen en gestressd dat ik eigenlijk iets wilde voeren (dubbeldoel dus) maar las toen dat tryptofaan ook de insuline verhoogd (via Goolge). En alles wat er een beetje in de buurt kwam zat tryptofaan in. Inmiddels is ze wel wat rustiger geworden.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 01:12

Even een soort van egopostje... Ik heb op internet denk ik een erg goede therapeut voor Flieck gevonden die vele vormen van natuurgeneeskunde beheerst. En het zit nog vlakbij ook! Wil liever geen namen noemen voordat het zo is, maar ik ben erg blij.

ardech

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:10

hokke schreef:
Nee, niet de Chelaat van paardnatuurlijk volgens mij is die wel puur. Maar ik ben niet zo van de webshops wil het produkt in mijn handen hebben als ik het koop :). Ze zo gespannen en gestressd dat ik eigenlijk iets wilde voeren (dubbeldoel dus) maar las toen dat tryptofaan ook de insuline verhoogd (via Goolge). En alles wat er een beetje in de buurt kwam zat tryptofaan in. Inmiddels is ze wel wat rustiger geworden.

Reageer eventje op je reactie
Er zit geen Tryptofaan in en bestellen gaat keurig netjes en snel geleverd
Ik heb het er ook niet zo op maar ben blij dat ik het gedaan heb en het effect een hele andere pony

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:14

Ik vind de chelaat van paardnatuurlijk erg goed. Mijn pony's eten het 'graag' en de service is ook erg goed.

Ik ben benieuwd kukkie, zou fijn zijn als het idd een goede therapeut is.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:34

hokke schreef:

Ik heb de magnesium chelaat gevoerd en velen hier volgens mij, je kunt er goed bestellen, desnoods eerst de kleinere verpakking..
Ik had op een gegeven moment wat over en zette dat op bokt, er werd bijna om gevochten haha dus eventueel ben je het ook zo weer kwijt als het je niet bevalt :-)

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:35

Kukkie, dat is fijn zeg! Misschien kun je een link via pb sturen, ik ben wel benieuwd!

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 07:59

Ik lees ook nog steeds mee, ben even heel druk geweest vanwege ons feestje afgelopen zaterdag.
Heb nog geen uitslag van het onderzoek, de vorige keer duurde het ook een dikke 3 weken.
Meine blijft het zelfde.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:20

Welke therapeut zouden jullie mij aan kunnen raden in het noorden van het land (tussen zwolle en heerenveen)? Een die dus ook ervaring heeft met IR.

laura1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:56

Olie: Ik heb nu juist wel gekozen om [***] wat olie bij te geven (omega 3, 6 en 9 van NAF). Het is een bron van energie, en dat heeft een paard gewoon nodig. Je moet alleen niet te veel geven (het hooi wordt nu in water geweekt, hierdoor is het minder smaakvol en zitten er minder suikers in). Ook schijnt het te helpen tegen ontstekingen, maar ik moet toegeven dat ik dit niet tot op de bodem uit heb gezocht..

Verder krijgt [***] nu ook vitamine E, lysine en selenium (ook van NAF, via paardendrogist), omdat hij spierbevangen is geweest. Zonder dit liep hij al goed, ben benieuwd of en hoe veel verbetering dit geeft.

Magnesium krijgt hij ook (is een mix van organische magnesium, en een beetje knoflook, foenegriek en zeewier). Dit is een flinke rest die ik heb gekregen van een vriendin, als dat op is stop ik er even mee, kijk wat er gebeurt. Als zijn manenkam dan weer harder wordt en zn hele lichaam dikker, bestel ik via PN de magnesiumchelaat.

Even een vraag over het bloedonderzoek naar IR: juist een paard wat je verdenkt van IR zou ik liever niet 12 uur laten vasten... Is er ook een andere manier van ´doormeten´ waar IR mee gediagnosticeerd kan worden?

Gister was er iemand die acupuntuur doet op stal (ik was er pas later helaas). Hij had wel even naar [***] gekeken blijkbaar en die reageerde op bepaalde (druk)punten: lever, maag en iets bij een achterbeen/hoef. Ik weet niet zo goed wat ik nu moet doen.. Laten behandelen en hopen dat het [***] goed doet, of laten zitten? Hoe zijn jullie ervaringen met acupunctuur? [***] loopt op het moment wel goed, maar als acupunctuur hem kan helpen heb ik er nog wel een extra zakje geld voor over (ondanks dat hij me deze maand al bijna 400 euro heeft gekost). Men, ik heb echt een baan nodig ;)

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:35

Auke is de eerste twee keer op Den Hoek behandeld met o.a. japanse acupunctuur. Nu hield de gehele behandeling meer in, dus of zijn enorme verbetering aan de acupunctuur-behandeling heeft gelegen, durf ik niet te zeggen.
Wel waren zijn hoofdklachten binnen een week (!) sterk verminderd.

Hier dus een paar gerbuikers van Omega 3-6-9 olie. Met welke reden geven jullie dat en welk resultaat is merkbaar?
Ga er eens in neuzen, klinkt positief.

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:05

Ik geef enkel die van de groene os, andere olieen bevatten helaas toch vaak restanten of hebben minder pure bronnen, ieder zijn eigen keuze maar ik tast dan liever wat dieper in de buidel om zeker te zijn van de kwaliteit, we worden met zoveel dingen voor de gek gehouden helaas..

laura, doormeten door een holistisch iemand kan ook maar dan heb je geen cijfers of bewijs in handen als het ware..

romeorowan, helaas kan ik je niet helpen met je vraag over het noorden..

Auky

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 14:09

Precies, dat is ook de reden waarom ik bij dit soort producten kies voor De Groene Os (of als er een Phytonics-variant van is, dan van Phytonics).

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 19:33

ik geef ook de olie van de groene os, de trias omega.
doen de paarden het allemaal goed op,ze zijn soepeler en een mooiere vacht.

appie krijgt een prednisolonkuur voor het hoesten,er zat teveel ruis.
,veearts vond het wel nodig, en dat had ik zelf ook al gedacht.
hij mag helemaal niet in het gras nu en krachtvoer moet ook minimaal.
alleen 2x daags een handje om de prednisoncapsules in te doen.
denk wel dat ie zwaarder gaat worden nu,maar hopelijk valt dat allemaal mee.

laura,zou frodo wel laten behandelen als dat er bij kan tenminste,weet niet of het dan allemaal teveel is?

djuno

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 20:49

Zo...we zijn geprikt...nu is het afwachten.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 21:23

heb het hele topic doorgelezen en schrik toch wel een beetje.
heb een foto van mijn timo genomen :o

Afbeelding

SuperRoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 22:25

Ellepel, wat naar dat Appie aan de prednison moet :(:)
Heb je bij hem nooit overwogen hem eens op een andere manier na te laten kijken?

Djuno, ik duim voor jullie! Ben benieuwd

Timokyana
, moeilijk.. Wel overgewicht en wat 'vettige' plekken op het lichaam maar geen zeer opgezette hals of staartaanzet. De koker lijkt ook wel aardig normaal
Staan ze gewoon in dit kale stuk op je foto? Met wat ruwvoer, of komen ze ook op gras (misschien had je dat antwoord al gegeven maar kan ik me even niet herinneren..