Het (west-)Nijl-virus

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 12:57

In Italië wordt in een besmet gebied een vaccinatiecampagne voorbereid. Probleem kan hierbij zijn dat sommige landen geen geënte paarden (voor wedstrijden e.d.) willen toelaten. (zie: [VN] LTO acht vaccineren van paarden tegen West Nijlvirus onnodig )

Waarom zou men gevaccineerde paarden weigeren???? Die zijn toch geen besmettingsbron? Paarden onderling kunnen elkaar hiermee ook niet aansteken....

annelinnie

Re: Het (west-)Nijl-virus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:08

Dat vind ik idd ook echt heel vreemd!!

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:16

Ik denk dat dat is omdat er geen verschil is te constateren achteraf of een paard geënt is tegen WNF of dat het door een mug besmet is geraakt. Misschien dat sommige landen helemaal geen paarden willen toelaten die positief testen op WNF. Dan kom je dus met een geënt paard in de problemen als je daar met je paard naaar toe zou willen.

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:30

Ik laat mijn paarden ook enten. Heb er laatst een lezing over gehad en ik ben om. De verspreiding van het virus is zo snel gegaan in Amerika, dat het hier in principe ook niet meer lang hoeft te duren :=
Ik heb hier thuis een folder liggen van het West-Nilevirus met uitleg.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:51

Erpel schreef:
De verspreiding van het virus is zo snel gegaan in Amerika, dat het hier in principe ook niet meer lang hoeft te duren :=

vind je 5 jaar over heel amerika snel dan?

Lilliputter

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 13:54

5 jaar over heel Amerika is 1 jaar over heel Nederland.

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 13:56

oeh, daar zit idd wat in... morgen voorlichting in hellendoorn, ga dan wel kijken..

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 14:27

he laat ff weten hoe het was in hellendoorn ik kan helaas niet, heb wel telefonisch contact gehad dus ik weet al wat ik doe maar ben benieuwd wat er allemaal gezegt wordt op die bijeenkomst

Erpel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 16:33

annelinnie schreef:
Erpel schreef:
De verspreiding van het virus is zo snel gegaan in Amerika, dat het hier in principe ook niet meer lang hoeft te duren :=

vind je 5 jaar over heel amerika snel dan?

Ja, ik heb namelijk het verschil per jaar gezien.. En als je dan beseft hoe groot Amerika is tegenover Nederland.. := Het virus is in ieder geval al in Italië, dus dan is het nog maar de vraag wanneer het komt. Niet of het komt.
En als ik het me goed herinner is het zo dat vogels het virus met hun meedragen en dan door muggen wordt geprikt en daarna de paarden. Maar zelfs als muggen (die het virus al met zich meedragen) zich voortplanten dat hun nakomelingen ook het virus door kunnen geven.
Verder heb ik ook nog filmpjes gezien van paarden die het virus hadden.. Nou, daar werd je echt niet vrolijk van.. Het ziet er echt vreselijk uit als het doorzet.

Vandaar mijn keuze om ze te laten inenten. Er zitten geen bijwerkingen aan de inenting. En als het virus er is, ben je al te laat in mijn ogen. Dus ik laat ze nu nog inenten voordat het muggenseizoen begint :) .

Lubberslieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 17:12

het muggen seizoen begint al, althans ik heb al 4 muggebulten..

Bravura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 18:02

Jet schreef:
Ik denk dat dat is omdat er geen verschil is te constateren achteraf of een paard geënt is tegen WNF of dat het door een mug besmet is geraakt. Misschien dat sommige landen helemaal geen paarden willen toelaten die positief testen op WNF. Dan kom je dus met een geënt paard in de problemen als je daar met je paard naaar toe zou willen.

Toch is het vreemd, aangezien met name vaccinatie aangeraden wordt bij paarden die juist in het buitenland, zoals in Italië, wedstrijden lopen.

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 19:45

Hier stikt het inderdaad ook al van de muggen

annelinnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-10 20:01

maar de muggen beginnen nu met dingen zoals steken, het wordt echt nog wel erger!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 20:35

Jet schreef:

Dit is wel te controleren hoor! :j Men kan zien of een paard het virus draagt of het vaccin heeft gehad. Het ene geeft 2 antistoffen het andere 1.

Jet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-10 23:13

Skippy1, dan is het wel vreemd dat ze ingeënte paarden op concoursen weigeren. Ik zou dat toch eens goed uitgezocht willen hebben als ik op internationale concoursen zou starten. Ik kan me ook slecht voorstellen dat Italië weigert, terwijl ze zelf heel veel last hebben van het virus...
Ben wel benieuwd welk land gevaccineerde paarden weigert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 06:14

Ben ik ook benieuwd naar! Ben sowieso ook benieuwd naar de bron van dat bericht. ;) Ik heb echter specifiek gevraagd naar de traceerbaarheid van de inenting en dit was t antwoord! Dat kan dus niet de reden zijn. ;)

_shana_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 06:44

Waarschijnlijk kost controlleren op en van antistoffen of WNF teveel geld en tijd, en dat men daarom de paarden weigert mee te laten doen. Of het is moeilijk te zien, ge-ent of daadwerkelijk ziek, maakt iig niet uit, morgen komt de da voor de eerste serie entingen..

elllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:06

Wij hebben een opfokbedrijf en na aanleiding van iemand die in Amerika is geweest (en WN bij een paard heeft meegemaakt) en de infoavond van DAP Zeddam in de Radstake eerder vorig jaar hebben wij besloten om onze eigen paarden wel te enten en doormiddel van een brief de enting ook aan onze paarden van klanten aan te bieden ..

Vrijdag is de eerste enting hier gegeven ... over 4 weken de 2 de enting dan gaan ze beschermd naar buiten .

LADPR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:16

Heb net ff mn dierenarts gebeld voor informatie. Hij heeft nog geen enkele aanvraag voor het WN enten gehad. Hij zei mij dat het risico dat je paard rhino krijgt vele maler groter is nu dan dat het WN krijgt en dat enten dus op dit moment helemaal niet nodig is. Ik ga dus af op het advies van mijn DA en ga pas enten als hij dat nodig acht.

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:33

Onze paarden krijgen vandaag hun eerste enting voor het WNV.
Ik had ook gesproken met onze DA en zei hebben er het laatst ook een info avond over gehad en hun advies luidt enten...
De vraag is niet of het komt, maar wanneer en als het er is kan het ineens erg snel gaan en dan is er de kans dat er op korte termijn een tekort is aan entingen... Dat risico wil ik dus niet lopen.
De enting neemt niet meer risico met zich mee als een gewone inenting en tja de kosten vallen in het niet met de kosten die je kan krijgen als je paard getroffen wordt door het WNV.

Ratjetoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 08:44

Hier ook net contact gehad met de DA en deze gaat voor mij de entstof bestellen. Vraag is niet of het komt, maar wanneer...... Hij gaf ook aan dat zij een afspraak hebben met de LID om paarden die atactisch-achtige klachten hebben te melden. Is dit een symptoom van WNV?

Marlou_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:35

ja ik had er ook nog niemand over gehoord hier bij ons maar toen hoorde ik dat de rest het ging doen en heb ik meegedaan. Dan ben ik het in iedere geval voor als het ooit nog hier komt. Anders had ik er zelf ook niet aan gedacht hoor want ik ben totaal niet van het vaccineren eigenlijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 09:44

Ratjetoe schreef:
Hier ook net contact gehad met de DA en deze gaat voor mij de entstof bestellen. Vraag is niet of het komt, maar wanneer...... Hij gaf ook aan dat zij een afspraak hebben met de LID om paarden die atactisch-achtige klachten hebben te melden. Is dit een symptoom van WNV?
Dat klopt inderdaad en doordat wij hier (gelukkig) nog nooit met WNV te maken hebben gehad is het voor veeartsen belangrijk om onderscheid te maken tussen bijvoorbeeld de ataxie variant van rhino en WNV.

Iris_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:03

Ik heb net gebeld met mijn DA en bij hun kost het €87,30 inclusief dat ze komen dan. :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-10 10:05

En dan heb je Westnijlenting Gold ofzo? Is het voor twee keer of voor 1 keer?