laten inslapen nu ze nog goed is?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:07

Goed idee, zo'n dagboek.

Moeilijk hoor.......sterkte met je beslissing en neem 'm niet te overhaast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:09

Ik denk dat de meesten wel doorhebben dat je ontzettend veel om Pepper geeft :(:)

Ik vind het ontzettend goed advies van je instructrice! Ik ben overigens ook zo iemand die veel waarde hecht aan meningen van anderen, en dat heeft mij ook heel erg geholpen bij het maken van mijn beslissing! Ik wens je erg veel sterkte toe bij het al alleen maar er al aan denken :(:)

Lievemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:10

Wat een goed idee om een boekje bij te houden! Mij lijkt het prima dat je het op deze manier rustig de tijd geeft, zo'n beslissing moet je niet te gehaast maken vind ik. En wat fijn dat de mensen in je omgeving ook zo met je mee denken. :)
Ik hoop dat het boekje je de komende tijd meer achter je beslissing doet laten staan, welke dat ook is. Succes en een knuffel voor je pony. :)

M3lisss

Re: laten inslapen nu ze nog goed is?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:24

ik denk ook wel dat iedereen deze beslissing vroeg of laat een keer zal moeten nemen..

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:25

Dat dagboek is echt een goed idee, inderdaad! Wat een slimme instructrice heb jij.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:28

Wat een goed idee, vooral de gedachte erachter dat je paard zich misschien anders voordoet als jij er bent. Daar had ik nog nooit aan gedacht.

Gaat helemaal goed komen met je beslissing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:29

Al zou je haar vandaag nog in laten slapen, je maakt er geen fout mee. Wat je zo door dit topic heen vertelt en wat tussen de regels te lezen is, is dat je erg twijfelt of je er nog wel goed aan doet om haar te laten leven. Het is eigenlijk omgekeerd, laten leven en uitstellen lijkt comfortabel, maar je weet niet wat je krijgt en je weet niet hoe ze strakjes in de winter zal zijn. Er zijn dingen die je niet wilt meemaken, niet voor jezelf, maar ook niet omdat het een nare belevenis voor Pepper zou zijn. Een voorbeeld daarvan is als ze niet meer op kan staan, of zo vermagert dat ze zwak wordt en zich altijd ziek voelt en dat jij dat dan niet weet. Als je haar laat gaan, dan weet je dat je haar een prachtig pensioen hebt gegeven en dat je daar het optimale uit gehaald hebt, maar het begint nu op te raken.
Ongeveer 1 en 3/4 jaar geleden heb ik mijn paard in laten slapen, het was voor mij mijn eerste eigen. Je weet niet van tevoren hoe je het gaat beleven, je moet het gewoon maar ondergaan. Niemand kan je vertellen hoe dat verdriet voelt, maar er zijn ook positieve kanten voor jezelf en daar mag je best bij stil staan. Want, hoe goed gaat het nu met jou, nu dat je je dag in dag uit zorgen maakt over Pep. Nu dat je zowat met een centimeter zou moeten kijken of ze toch nog ietsjes opgeknapt is en dikker is geworden. Die zorgen nemen best een groot deel van je leven in en hoe dapper en goedhartig dat ook is, je hoeft niet langdurig gebukt te gaan onder de gezondheid van je pony. Het plan van je instructrice is goed, maar laat het niet te lang duren, je weet eigenlijk al gevoelsmatig wat je nu met rede en rechtvaardiging probeert te staven.
Als het zover is, spreek dan goed af met je veearts wat je wilt en wat je kunt verwachten. Kies een dag en tijd dat jou het beste uitkomt en regel dat met stal zodat er niks mis gaat, niemand haast heeft, geen lastige bemoeials zijn en daarna ook nog tijd is om even te praten. Als je meer wilt weten over hoe ik het heb beleefd, dan zit hieronder een knopje met PB :).
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-08-09 23:31, in het totaal 1 keer bewerkt

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:30

:D
jaja

Het voelt ook wel als een opluchting.. Mn beslissing zal voor mezelf niet meer zomaar out of the blue zijn (want zo voelde het tot nu toe eigenlijk wel)

Nummus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:31

Goed dat we je daar een beetje mee hebben kunnen helpen dan, Muis. Het is altijd prettig een beetje aanspraak te hebben, he?

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:35

Ik denk dat je altijd nog in gedachten blijft met 'Als'-vragen.

Als ik haar niet in had laten slapen, leefde ze dan nu nog?

Daarbij denk ik dat je altijd op ieder moment in je leven een paard tegen kunt komen wat echt klikt, dus ik geloof wat dit betreft niet zo in 'now or never'. Ik weet niet hoe jong dat paard is, is het al beleerd? Weet je zeker of de klik er is?

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:40

Robijntjah schreef:
Jeetje, ik lees net bij, man man wat een reacties!

Ik zit hier met tranen in mijn ogen te lezen hoe sommige mensen kunnen zeggen dat een paard met pijn maar gewoon ergens op een weide gezet moet worden.... Jezus, ik moet er niet aan denken....

Kiwiko: Ik heb echt ontzettend veel respect voor jouw nuchtere kijk op deze situatie en ik wou dat ik die een paar maanden geleden had gehad, dat had het me een stuk makkelijker gemaakt!

Ik kan het je nog veel sterker vertellen.

Ik ken iemand die een jaarling had die een of ander beentje laag in de gewrichten heeft gebroken en dit is bij dit paard niet te genezen. Nou moest dit paard maar de wei op, zodat het paard wanneer het 2, 3 of misschien 4 jaar is, meer zal opleveren voor de slacht. Terwijl duidelijk gezegd is dat het dier hier pijn van ondervindt. Paardje is nu denk ik net 2 en loopt of sleept ergens nog op de wei ben ik bang.

Maxielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:43

smurfje schreef:
kan je haar niet bij mensen neer zetten die haar pensioen geven?
bijvoorbeeld een rusthuis? of mensen die een weidemaatje zoeken?

Mocht je zoiets zoeken, dan heb ik een leuke tip voor je. Bij mij op stal (Stal Wassenaar, Noordwijkerhout ZH) is een soort paardenrusthuis. De paarden staan het hele jaar 24/7 lekker op een grote wei in een kudde, s'winters hebben ze een inloopstal en wordt er kuil bijgevoerd. Ik weet niet hoeveel het kost per maand, maar het is niet heel veel. Instroomtijd is elk jaar in mei, dus mocht je interesse hebben dan moet je nog even geduld hebben, maar ik kan je evt. wel het nr. van de staleigenaar geven mocht je het willen bespreken. Pb maar als je geinteresseerd bent.

En over je paardje : als ik jouw verhaal zo lees, en de foto in je profiel zie van je paard, zeg ik : absoluut niet inslapen !!! Jouw paard ziet er totaal niet uit als 36 en je zegt zelf dat ze zich zo ook niet gedraagt, dus waarom zou je ? Tuurlijk komt er een moment dat ze nog meer gaat aftakelen en dat je de knoop door zult moeten hakken, of ze houdt er vanzelf een keer mee op. Maar voorlopig zou ik lekker afwachten en zien wat er gebeurt, wie weet houdt ze het nog wel een paar jaar vol. En zo niet, dan had ze toch al een prachtige leeftijd bereikt !!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:46

Sorriso schreef:
Robijntjah schreef:
Jeetje, ik lees net bij, man man wat een reacties!

Ik zit hier met tranen in mijn ogen te lezen hoe sommige mensen kunnen zeggen dat een paard met pijn maar gewoon ergens op een weide gezet moet worden.... Jezus, ik moet er niet aan denken....

Kiwiko: Ik heb echt ontzettend veel respect voor jouw nuchtere kijk op deze situatie en ik wou dat ik die een paar maanden geleden had gehad, dat had het me een stuk makkelijker gemaakt!

Ik ken iemand die een jaarling had die een of ander beentje laag in de gewrichten heeft gebroken en dit is bij dit paard niet te genezen. Nou moest dit paard maar de wei op, zodat het paard wanneer het 2, 3 of misschien 4 jaar is, meer zal opleveren voor de slacht. Terwijl duidelijk gezegd is dat het dier hier pijn van ondervindt. Paardje is nu denk ik net 2 en loopt of sleept ergens nog op de wei ben ik bang.

Van mij mogen ze diegene die dat besloten heeft zijn enkel breken en hem dwingen om rond te lopen!!

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:48

Pepper is geen paard wat s winters op de wei kan,, en al helemaal niet in een kudde kan leven (ze is HEEL onderdanig en zelfs zo erg dat ze er angstig van kan worden)
en LEES.. ze gaat NIET weg.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-09 23:51

Sorriso schreef:

Daarbij denk ik dat je altijd op ieder moment in je leven een paard tegen kunt komen wat echt klikt, dus ik geloof wat dit betreft niet zo in 'now or never'. Ik weet niet hoe jong dat paard is, is het al beleerd? Weet je zeker of de klik er is?

4 jaar, zelf ingereden..
vorig jaar leren kennen op stage, toen al met dr aan de slag gegaan en ze bleef in mn hoofd spoken. Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ze van de zomer hier kon komen. Ze deden er toch niets mee, dus ja, dat mocht.
TOt nu toe, in de 10 jaar tijd dat ik pepper heb,, is zij de enige waarmee ik meteen ene klik had.. heb wel veel paarden heel leuk gevonden,, maar niet die klik zoals ik met Pep heb, of zoals met het jonge ding nu.
Maar je moet het los van elkaar zien, het draait nu allemaal om pepper.
Desnoods kan ik aan de eigenaren van het jonge ding vragen of ze haar willen vasthouden voor mij, dus dat doet er niet toe.

Marietje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:53

Hier in het dorp hebben we ook een paardenrusthuis. Op het moment is daar gewoon een wachtrij voor. Mijn vriendin heeft begin dit jaar haar 36 jarige pony ook in laten slapen. Zij zei ook al 2 jaar, in winter red ze het niet meer. Ze zag er in de winter ook idd niet uit, ze kon slecht eten (ondanks tandarts bezoek) en werd erg mager (ook diarree). Ik sta achter het besluit van mijn vriendin, maar weet niet of ik het zelfde had gedaan. Ik kreeg het idee dat de pony wilde leven en nog niet klaar was om naar de paardenhemel te gaan. Ze heeft nog even gevochten tegen het spuitje, maar waarschijnlijk was het goed zo.

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 23:59

JuravelOX schreef:
Mijn mond valt open van verbazing.....
Zolang een DA zegt dat het nog kan, geef je het beesje maar een mooie oude dag!!
Mijn mening is: zodra het dier echt veel pijn heeft en het leven echt op is en de DA beaamt dat, dan mogen ze naar de hemel.
Voor die tijd....nee echt niet.
En voor de artrose kun je ze ook wat geven van DA of iets homeopathisch ofzo en misschien een verlichtende massage.
Dus ik zou zeggen hou je pony lekker geef um zijn/haar welverdiende oude dag! Ga geen ander huis zoeken, maar laat het beesje lekker lopen waar die nu is. En geniet samen! Dat zal je later dankbaar zijn!

Mijn mond ook. Als het straks echt slechter gaat, kun je altijd nog beslissen hoe en wat! Maar nu is het toch nog goed? Denk niet dat het eerlijk is tegenover haar om haar nu 'al' in te laten slapen nu ze nog goed is..

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:44

muiszje schreef:
Sorriso schreef:

4 jaar, zelf ingereden..
vorig jaar leren kennen op stage, toen al met dr aan de slag gegaan en ze bleef in mn hoofd spoken. Uiteindelijk de stoute schoenen aangetrokken en gevraagd of ze van de zomer hier kon komen. Ze deden er toch niets mee, dus ja, dat mocht.
TOt nu toe, in de 10 jaar tijd dat ik pepper heb,, is zij de enige waarmee ik meteen ene klik had.. heb wel veel paarden heel leuk gevonden,, maar niet die klik zoals ik met Pep heb, of zoals met het jonge ding nu.
Maar je moet het los van elkaar zien, het draait nu allemaal om pepper.
Desnoods kan ik aan de eigenaren van het jonge ding vragen of ze haar willen vasthouden voor mij, dus dat doet er niet toe.

Ik zeg toch ook dat je dat los moet zien van elkaar?
Ik ben van mening dat er meer leuke paarden rondhuppelen. Oke, een klik is een ander verhaal, maar goed. Vind je pony er juist nog zo gaaf uitzien...

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 00:45

Robijntjah schreef:
Sorriso schreef:

Van mij mogen ze diegene die dat besloten heeft zijn enkel breken en hem dwingen om rond te lopen!!

Ik begon ook te sissen van woede toen ik hoorde, maar wat doe je eraan? Paard krijgt zat te eten en heeft maatjes op de wei, dus wat kun je er überhaupt aan doen...

taaraa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 01:18

Ik heb afgelopen januarie ook een paardje waar ik al 15 jaar voor zorgde moeten laten inslapen.

Ook dit was een paardje met verschillende ouderdoms kwalen. En al een paar jaar dachten we, die haalt de zomer niet meer. En toch kwam ze er elke keer weer goed door heen. Ze heeft het op pure wilskracht ook tot 35 jaar gered. We hebben er alles aan gedaan om het leven haar zo aangenaam mogelijk te maken. Tot ze op een gegeven moment zelf aangaf dat het genoeg was. Ze wilde niet meer. Op dat moment ook gelijk de dierenarts gebeld om haar in te laten slapen. Die zei ook dat je kon zien dat ze het opgegeven had.

Ik zou zeggen geniet nog even van haar. Ik weet dat je dat jonge paard los er van moet zien, maar toch speelt het in je hoofd anders zou je er niet over beginnen. Kijk eens rond naar mensen die evt een "sponser" willen worden van de oude dame. Misschien zijn er mensen op stal of in je omgeving die een bijdrage willen geven voor de verzorging van de dame. Dan kan je het jonge paardje met de klik kopen. En toch de oude dame haar oude dag nog lekker geven. Ik zou zo een bijdrage geven aan de verzorging van de paarden van mijn zus of vriendin. Zeker als dat zou betekenen dat ik het leven van het paardje... en de eigenaar er een beetje mee zou veraangenamen.

Moet wel zeggen dat ik het knap vind dat je er over denkt. Maar bij twijfel zou ik het zelf niet doen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 08:48

muiszje schreef:
Wat ik me vandaag gevraagd heb is inderdaad of ik er vrede mee zou hebben.. En ik kom er maar niet uit. Aan de ene kant voet het net alsof ik een verrader ben naar mijn allerbeste vriendin toe en ik haar laat vallen.. aan de andere kant denk ik: normaal trekt ze zomers altijd ZO ontzettend goe bij, en deze zomer absoluut niet,, dat ik denk dat de winter sowieso een hel wordt. Normaal is ze zomers moddervet (met mijn hulp) om zo reserves te hebben voor de winter,, maar nu vind ik haar zelfs al mager. Ze krijgt al een paar jaar Seniores Priores en daar voeg ik af en toe extra maismeel en vit.min en andere supplementen (behalve gluco sinds 3 jaar) en andere voeders aan toe. Ze krijgt op het moment naast 24/7 weidegang 4 kilo DS , verdeeld over 2 voerbeurten.
Gras eten gaat slecht,, langere stukken gras is " pruimtabac" ;) en kort gras gaat nog wel, maar ook steeds minder natuurlijk.

Ik heb aan mijn baas (en intructrice en vriendin) gevraagd of ze binnenkort met mij om de tafel wil zitten en bewust eens de voors en tegens tegen elkaar af wegen..

Vooral het verraad maakt me heel erg zwak.. Vandaag stond ik weer te kijken naar dr,, en ze keek naar mij. Zo moeilijk..

Ik weet wat je bedoeld met verraad, dat had ik ook heel sterk toen ik mijn pony in had laten slapen, ik voelde me echt een slappeling en een slechte baas.
Terwijl bij mijn pony geen twijfel meer was, nog laten leven of inslapen.
Ze moest ingeslapen, ze was te slecht om verder te gaan en dan toch nog dat nare gevoel.
Dus wat ik wil zeggen, dat blijft toch waarschijnlijk wel een beetje dat nare gevoel.

Ik vind het heel goed van je hoe je alles netjes op rij aan het zetten bent.

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 09:10

Ik val toch wel behoorlijk over sommige reacties ivm het nieuwe paard...

ja ook ik wist dat zodra Des & Dee (mijn pony van bijna 18 die ik 12 jaar had, waarvan al bijna 11 jaar spat en 10 jaar HKO en nog veel meer mankementjes en dus al jaren ,et vervroegd pensioen, en dee het 23 jarige oudje van mn moeder, dampig maar verder kerngezond) weggingen, er een nieuw paard zou komen.
En ja ik had er zelfs al eentje op het oog!

Een hele leuke merrie, die ik op mn toenmalige werk regelmatig kon rijden, ook buiten werktijden om.
Die merrie was zo fijn, ik had naast des&dee nog 2 paarden staan, beide op steeds geblesseerd of om andere redenen niet kunnen rijden, 1 daarvan is ook alweer 5 jaar afgekeurd maar nogsteeds bij mij!
Die nieuwe merrie gaf me afleiding én weer plezier in de paarden!
En omdat ze zó braaf was, was ze ook perfect voor mn moeder.

Dus ja Des & Dee hadden hun beste tijd écht gehad, alle mogelijke medicijnen enz(er zijn duizenden euro's aan Tilderen en Cortaflex enz uitgegeven voor de spat/hko van des en liters ventipulmin en andere kuren voor dee's dampigheid)

26 mei zijn Des & Dee weggegaan, 26 juni stond Hilde al op stal, het is dat ze nm nog met de koets wegmoest voor een bruiloft, anders was ze er al eerder geweest.

Oneerlijk tegenover de anderen? Nee!
Voelde ik me schuldig? Ja!
Schuldig dat ik bepaalde wanneer ze moesten sterven, maar het was voor beide genoeg geweest en ik wilde ze niet laten lijden.

En ja tuurlijk mis ik ze, vooral mijn Desje, maar ik had Hilde voor geen goud willen missen.
Onverwacht blijkt ze een geweldig leuk sportpaard te zijn, en door pech met mn jonge paard en het niet meer mogen starten van mn oude afgekeurde paard ben ik met haar gaan starten en geniet er volop van!

Maar volgens sommigen hier is dat dus niet zoals het hoort en hadden Des & Dee nog jaren verder gekund voor het pas echt lijden werd.... want een beetje pijn hoort bij het leven??

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:10

@Renske: Ik weet me jouw topic nog wel te herinneren ja. Maar ik denk dat jouw oudjes toch wel echt wat verder 'versleten' waren, vooral Dee toch? En als 1 van die oudjes ging, was het voor die ander helemaal lijden en last...

Renske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:15

Ze waren idd beide echt op, Dee was in in t voorjaar al erg slecht geweest en op warme dagen echt heel benauwd dus heb haar de zomer bespaard en Desje, tsja die was al jaren 'op' maar zag er altijd goe duit, tot ze haar wintervacht eind mei nogsteeds vast hield en vaker ging liggen, maar als ze je zag deed ze weer vrolijk en ze at nog goed, maar als je haar bekeek zonder dat ze jou zag, zag je haar achteruitgaan.

maar kan me voorstellen dat een 36 jarige met artrose nu nog redelijk goed rond kan lopen, maar in de vochtige herfst en de koude winter toch behoorlijk pijn zal krijgen en dan denk ik dat ik zelf zou kiezen voor een fijne nazomer en bij het omslaan van het weer het genoeg vinden voor het beestje.

des dr maatje Quentin heb ik wel nogsteeds, maar voor hem geldt hetzelfde als voor het paardje van de TS, gaat ie achteruit dan hoeft ie geen koude winter meer in(Q heeft ook vanalles aan slijtage enz)

Alleen zijn die van mij nog lang zo oud niet als die van de TS, dus misschien denk ik er daarom wel 'makkelijker' over in haar geval want het beestje is al 36, een bijzondere leeftijd omdat t gemiddelde paard in NL de 10 nog niet eens haalt...

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-09 10:16

Ja, dat is wel waar. Vooral de winters zijn voor die oudere dieren geen feest. Dat zie ik ook wel met de 22-jarige uit mijn profiel. Die heeft er ook moeite mee, maar dat dier staat nog wel vol in het leven!