Peesblessure in de rug, ervaringen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Essie73, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snoekiej

Re: Peesblessure in de rug, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:22

Ik had er voor mij en na mij een met een paar wat gek deed in draf :+ Reed jij al in de bak toen ik kwam of kwam jij toen ik al aan het rijden was? Wel echt een k.u.tverhaal zeg! Heel vreemd ook dat de diagnose van gisteren werd ingetrokken. Hebben ze op een echo ook kunnen zien dat er iets 'kapot' was bij de schoft? En door wie werd je paard behandeld? Hopelijk dat ze bij de andere kliniek wel iets duidelijks vinden wat ook goed geneesbaar is. Ik twijfel ook wel over een second opinion, maar dan bij Marré.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:35

Mijn paard word behandeld door Teun. Er is niets kapot bij mijn paard het zit in de weke delen. Op de foto is hij goed in de rug en hals.

Ik kwam in de bak toen jij al erop zat. Je zei nog: ik rij wel om je heen :+

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 22:39

Oh haha, dus toch :+ Ik dacht dat toen dat je voor mij aan de kant ging, maar hij ging gewoon zelf de andere kant op :P Gelukkig is ie op de foto's wel goed dan, maar alsnog echt rot.

Gebruiker1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-09 00:46

Snoekiej schreef:
Als ik het goed begrijp is het een spuit met onstekingsremmers en langdurige verdoving.

Volgens mij is dat mesotherapie. Dat is ook ontstekingremmers in combinatie met langdurige verdoving.

Mijn paard heeft door gevoelig zolen een rugblessure ontwikkeld. Het begon bij mij met rijden dat hij gewoon niet helemaal voelde als normaal. Vooral de galop klopte gewoon niet, 4 tact galop, niet kunnen sluiten. In draf niet lekker de hand volgen. Wegschieten, nerveus gedrag.... Longeren was geen probleem. Na 3 weken (week rust, week longeren, even proberen met rijden, toch niet helemaal lekker) ben ik naar de Lingehoeve gegaan. Daar werd geconstateerd dat hij erg last had van zijn rug. Het heeft het in totaal maar 3 maanden geduurd voordat het weer goed ging.

Ik heb mesotherapie op de Lingehoeve laten doen. Het inspuiten ging met een soort houder met een rij van 4 naalden lang en breed die van schoft tot lendenen werd ingespoten vanaf de ruggengraat tot een handbreedte onder de ruggengraat. Ik kreeg ook voor 3 weken buut mee (2 zakjes per dag). Daarna heb ik 6 weken alleen maar gelongeerd. In die tijd ben ik ook een aantal keren naar Jarko Dun (fysiotherapeut) geweest die hem behandeld heeft. Daarna mocht ik weer rustig het rijden oppakken.

Het gaat gelukkig weer heel goed. Ik heb weer volop les en rij weer wedstrijden. Heb afgelopen weekend zelfs weer een puntje gepakt in de Z1. Bij mijn paard is er alleen nooit gesproken over een peesblessure. Dus waarschijnlijk zal het vooral de rugspieren geweest zijn? Maar misschien dat mesotherapie ook voor rugpeesblessures gebruikt wordt. Ik ben in ieder geval erg positief over het inspuiten van de rug. Je doorbreekt daarmee een vicieuze cirkel van pijn, verkrampen, nog meer pijn, etc. Ik vond het eng om te doen, maar ben achteraf blij dat ik het gedaan heb. Succes allemaal met jullie paarden.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 09:55

Even een beetje vooruitgang van Beeb melden.

We gaan hem morgen ophalen in Lienden, even overleggen met de DA en dn rijden we door naar Bodegraven. Dan wordt hij daar maandag behandeld en houden ze hem een paar dagen en behandelen ze hem als het nodig is nog een keer en dan mogen we hem waarschijnlijk zaterdag weer ophalen.

3 weken paard kwijt geweest dan, maar als die dan weer goed is, vind ik alles best :j

nicolanca

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 11:40

MWM - wat een opluchting moet het zijn dat het geen peesblessure in de rug is! Maar weten ze nu wel wat het dan precies is in de hals/nek? En mag je weer "gewoon" rijden als hij is ingespoten? Of krijg je een soort opbouwschema mee? In ieder geval wens ik je het allerallerbeste toe.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-09 11:48

Is het ook hoor, maar dat is een gevolg van die ontsteking. Door die onsteking liep hij een soort alsof hij ataxie had. Daardoor is hij alles verkeerd gaan belasten en kwam die rugblessure.

Ik heb nog geen idee _O- dat krijg ik allemaal nog te horen?

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 10:16

Mijn paard heeft bijna 4 weken geleden zn rug verrekt in het land.
Niet kreupel maar galoppeert als een dweil.
Lijkt geen kracht te kunnen/ willen zetten en bekken niet te kantelen.
Met longeren knapt hij wel op, maar na een keer (rustig) rijden loopt hij weer slechter. Hij was in het begin wat stil in de omgang maar dat is gelukkig weer normaal.
Hij wordt regelmatig gemasseert door iemand van Happy Athlete. Die kom as donderdag.
Als dat niet helpt, wil ik ook naar Bodegraven.
Ik maak me wat zorgen...
Hebben jullie nog tips?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 13:52

Ik heb niet echt tips :n

Zijn weer thuis. Hij staat weer 'fijn' bij Bodegraven. Beestje is helemaal gestressd nu, van ene DA naar andere.

Om maar even met de deur in huis te vallen. Ik heb het met beide DA's erover gehad en ze zien het beide op dit moment niet positief in. Beide geven eigenlijk aan dat ze niet echt positief zijn over of hij nog als sportpaard verder kan. De behandeling moet nu goed aanslaan en helemaal geen complicaties meer, anders zien ze het somber in.

Zilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 19:13

Jeetje, heftig MWM. Eigenlijk zitten wij in hetzelfde schuitje!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:10

Bah, wat een ellende allemaal. Zilly en MWM allebei maar heel veel sterkte en ik hoop dat het goed komt. Wel een narigheid hoor dat je je paard van de ene naar de andere kliniek moet slepen. Hopelijk blijkt straks dat het voor het goede doel was. Sterkte meiden :(:) .

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 20:13

@ Amanda: Ik zou het zeker niet te lang aankijken. Je kunt beter naar Bodegraven gaan en hem na laten kijken. Dan weet je tenminste of er iets beschadigd of verrekt is. Mijn paard wilde ook niet meer galopperen, absoluut niet kantelen in het bekken en was erg gevoelig bij het si gewricht.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 08:46

2aukelizzy: dat ga ik inderdaad niet te lang doen. Donderdag komt de masseuse en als die het niet vertrouwd gaan we de week daarna naar Bodegraven.

Wel frappant: afgelopen vrijdag is hij gesedeerd voor de tandarts en toen hij zijn hoofd op een bepaalde manier draaide, hoorde ik een enorme knak.
De dag erna was hij een stuk vrolijker en geloppeerde beter.

Omdat bij ons de bak nu blank staat, kon ik het niet helemaal goed beoordelen maar ik heb -voorzichtige- hoop dat dit het was...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-09 11:22

Dat zou best eens geholpen kunnen hebben. Er heeft dan misschien iets niet goed op zijn plaats gezeten en door de sedatie wat losser geworden waardoor hij het zelf kon oplossen. Ik hoop het voor je want dat zou geweldig zijn.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:52

Gisteravond gelongeerd.
Helaas loopt hij nog niet helemaal 100%... ;(

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 10:22

Balen amanda2. Het was ook wel heel mooi geweest natuurlijk. Maar geef de moed niet op hoor. Mijn merrie had ook een peesblessure in de rug en overbelaste gewrichten, liep ook schrikbarend slecht op de buigproeven en bij het longeren. Ze kon echt helemaal niet meer galopperen. Leek wel een haas.Dankzij Bodegraven gaat het nu allemaal echt de goede kant op (klopt toch nog maar af voor de zekerheid). Ze is sinds een week of drie weer serieus onder het zadel en ik sta er echt van te kijken hoe snel ze verbeterd.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 11:05

Echt erg jammer Amanda2, het had erg fijn geweest als het opgelost was! Donderdag kwam er toch iemand van HA? Succes.

En Aukelizzy gaat het nog steeds goed met je paard en je stage bij stal Hexagon?

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 11:08

Gisteren is Beeb behandeld, vandaag moeten we hem even voorrijden, dan kunnen we kijken of hij deze week nog een keer moet of niet. Als het niet aanslaat gooien we hem een jaar het land op...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:13

@ MWM :Hij krijgt bij jou alle kansen, hopelijk slaat het aan. Succes.

Zeedraakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:48

Bij ons op stal hetzelfde verhaal. Pony liep onregelmatig, paar daagjes rust, DA erbij. Voelde niets vreemds, pony reageerde niet gevoelig op drukken. Maand rust voorgeschreven (mocht eigenlijk niet eens de stal uit om te mesten!). Echo en zo had geen zin, zat te diep. DA had ook het been beetje bij beetje verdoofd om te kijken wanneer ze niet meer onregelmatig liep. Geen resultaat. Komt dus vermoedelijk uit de rug.
Na een maand DA weer kijken, was ietsje beter maar niet noemenswaardig. Daarom nu 6 maanden rust, mag wel op de wei. Nu maar hopen dat het goed komt, DA kan niks beloven...

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:51

Fidele schreef:
En Aukelizzy gaat het nog steeds goed met je paard en je stage bij stal Hexagon?

Het gaat echt heel goed met mijn paard. ( Klopt heel snel af) Ik zit nu 3 1/2 week op Hexagon en heb bijna iedere dag les. Ze verbeterd echt ontzettend, dus ik ben er heel blij mee. Ze is nu ongeveer een half uurtje per dag onder het zadel en ze werkt dan best flink. De eerste dagen was ze wel weer wat gevoelig op haar rug, maar dit trok snel weer weg. heb voor de zekerheid toen noch wel even contact gehad met Sander maar die vond het heel positief dat het na een paar dagen weer verdwenen was. Verder heb ik het hier super naar mijn zin, werk met hele aardige mensen en wordt echt super goed begeleid.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 18:52

Cindy_F schreef:
Bij ons op stal hetzelfde verhaal. Pony liep onregelmatig, paar daagjes rust, DA erbij. Voelde niets vreemds, pony reageerde niet gevoelig op drukken. Maand rust voorgeschreven (mocht eigenlijk niet eens de stal uit om te mesten!). Echo en zo had geen zin, zat te diep. DA had ook het been beetje bij beetje verdoofd om te kijken wanneer ze niet meer onregelmatig liep. Geen resultaat. Komt dus vermoedelijk uit de rug.
Na een maand DA weer kijken, was ietsje beter maar niet noemenswaardig. Daarom nu 6 maanden rust, mag wel op de wei. Nu maar hopen dat het goed komt, DA kan niks beloven...

en is het zeker dat het uit de rug komt?
bij mijn vriendin zijn vandaag hoef foto`s gemaakt ,haar paard liep ook dan wel dan niet onregelmatig
en wat blijkt nu....niks rugklachten,niks schouderklachten
hij heeft een cyste in het hoefbeen |(

dat geeft ook onregelmatige kreupelheid
een tijdje lopen ze goed en ineens stokkreupel
er is al div keren een fysio en osteo bij geweest,maar hij bleef om de zoveel tijd rot lopen.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-09 18:30

Gister mn HA masseuse op bezoek gehad.
Mijn paard wordt 4x per jaar gemasseerd dus zij weet precies hoe hij normaal aan voelt.
Ze schrok hoe vast zijn spieren en pezen van de achterhand en hals waren. ;(

Na anderhalf uur zwoegen heeft ze hem n stuk losser gekregen.
Na de behandeling gelongeerd en het was n wereld van verschil.
Nog n paar dagen rustig aan longeren en dan na het weekend voor het eerst er weer op.

Hoop dat hij goed blijft. Even afwachten maar heb goede hoop!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-12-09 19:50

Ik kom heel ff wat melden en dan duik ik bed in. ben gesloopt...

Beeb vandaag met ander zadel liep hij super, weer ruim, attent, van achter erbij en wakker. Eigen zadel ligt nog steeds wel goed, maar heeft van zichzelf meer druk op de schoft en schouders en dat kan hij blijkbaar niet hebben nu.
Daarna met eigen zadel was die kreupel en met andere zadel weer goed.

Daarna nog een keer behandeld en voorbenen ingespoten. Moeten stappen tot na oud en nieuw. Daarna elke dag /5 dagen in de week erop met 10 minuten draven per kant en veel overgangen rijden. Dan eind januari weer op controle.

Er lijkt dus geen schade aan zijn zenuwen te zijn, dus hopen dat hij het zo volhoud! En hij staat weer thuis :+:

Renates85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 22:04

hallo allemaal,

vandaag ging ik op mijn merrie rijden. Het is een uit zichzelf erg voorwaards paard wat maar weinig been nodig heeft. Ze was in de stap relaxt voor haar doen. De draf was vreselijk, heel erg langzaam. Wanneer ik wat meer been gaf gingen haar oren plat achterover en gaf ze een vrij hoge bok of ze sprong aan in galop.. ( ik heb het paard nu bijna 2 jaar en heeft nog nooit gebokt). Ik heb dit een aantal keer geprobeerd omdat ik eerst dacht dat ze me in de maling nam. Want ze voelde verder wel goed aan!
Toen ben ik eraf gegaan en heb ik ik haar even aan het longeer touw gezet, zodat ik zelf kon zien of ze goed liep. Ze liep gewoon normaal zoals altijd, en nu kon ze wel in een voorwaards tempo draven. Het zat dus niet in haar benen.
Ik voelde op haar rug, ze heeft een vrij hoge schoft. Wanneer ik daar licht drukkend over heen ging zakte haar hele rug naar beneden en werd ze iets geïrriteerd.
Met name het deel bij de schoft en net erachter zijn gevoelig.

Bij het zoeken op bokt kwam ik bij dit topic aan, Ik vraag me af of dit ook de verschijnselen bij jullie waren? En of dit neigt naar een pleesblessure in de rug? Nogmaals toen ik er niet op zat kon ze wel gewoon goed voorwaards lopen en was er eigenlijk helemaal niets aan de hand.

groetjes Renate