Peeswond, paard overleden.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:47

Mirgino... Dat weet je niet... als je het eerder had gedaan had je je misschien heel lang afgevraagd of je het wel goed had gedaan!! Of het niet te snel was... Ik vind ook dat je alle positieve verhalen niet moet vergeten...

BaiNar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:49

Sannanasje schreef:
Een dierenarts heeft ten alle tijden het beste voor met een dier, kan hij het zelf niet meer oplossen en een ander wel dan zal hij zijn trots opzij zetten en de zorg overdragen. Dit leren ze ook wel in de opleiding.

Kan ik (helaas) uit eigen ervaring niet met je eens zijn... maar het is niet het topic om daarover uit te wijden...

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 14:49

Ik heb net de VA gebeld en hij heeft begrip voor mijn besluit.
Hij denkt dat het uitstel van executie is en waarschijnlijk heeft hij gelijk. Maar ik móet gewoon nog even doorvechten voor haar.
Exceemdeken leek hem een goed idee dus die ga ik nu bestellen.

Keeva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:50

Petje af, Esmé ... ! _/-\o_ :(:)

BaiNar

Re: Peeswond, paard steeds zieker, wie ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:52

Goed zo meid!!! We duimen gewoon verder... (ik heb al geen vingerafdruk meer op mijn duimen.... helemaal glad ;-))

Caye

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:53

Als ik je echt een tip mag geven ( en iedereen vind ze eigen DA toch het beste :(:) )
Ik zal Leendert-jan Hofland eens bellen ( http://www.dapbodegraven.nl )

Ik heb ze zelf vele paarden die opgegeven zijn weer beter zien maken.. :(:)

Lieverd heel veel sterkte

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:54

jeetje, wat een vreselijk moeilijke beslissing moet je nemen zeg, heel veel sterkte!!

mijn gevoel n.a.v. jouw verhaal zegt, naar huis halen, en daar aankijken, en dan misschien volgende week de moeilijkste beslissing nemen.. maar dan is ze in ieder geval nog thuis geweest, en kan de rest van de kudde evt. afscheid nemen.
Heel moeilijk om tegen een advies van een dierenarts in te gaan, dat besef ik zeker.

als mijn paardje moet inslapen zou ik dat echt het liefst thuis doen waar ze zich op haar gemak voelt met haar paardenvriendjes in de buurt.

Pijnstilling heeft onze pony vroeger ook gehad, die zat ook op 2/3 zakjes buut per dag... Uiteindelijk is dat ook zijn dood geworden, hij heeft door de vele pijnstilling chronische darmontstekingen gekregen, maar dat was ca. 10 jaar na de eerste diagnose hoefbevangenheid..

nogmaals heel veel sterkte!
mijn duimen draaien en ik hoop op een WONDER!!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:54

Respect hoor!
Ik blijf duimen voor jullie!!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:56

Uitstel van executie heeft die van mij ook al meerdere keren gehad, en ja, ik weet dat het een andere hoefbevangenheidssituatie betreft, maar het is toch waar ik het steeds mee vergelijk en ik weet dat er na een dieptepunt ook weer een moment komt waarop een dier uit het diepe dal klimt.
Afmaken kan maar 1x, en evt kun je overstappen op de "natuurlijkere" vorm van Bute, de vloeibare vorm van Duivelsklauw, ook wel NoBute genoemd.
Hoefbeen niet verder gekanteld, lijkt me meer stabilisering dan verergering, of ben ik zo debiel dat ik er iets positiefs of niet-negatiefs in zie?
Met Juval eens, is in etappes verplaatsen misschien een idee?

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:56

Moedig besluit, ik ga doorhopen op een wonder!

Nuage schreef:
Ik heb net de VA gebeld en hij heeft begrip voor mijn besluit.
Hij denkt dat het uitstel van executie is en waarschijnlijk heeft hij gelijk. Maar ik móet gewoon nog even doorvechten voor haar.
Exceemdeken leek hem een goed idee dus die ga ik nu bestellen.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:57

Pfff wat een moeilijk besluit. Ik zou denk ik precies hetzelfde gedaan hebben..
Maar toch.. zou ik ook utrecht bellen, en die zonder de mening van de arts de klinische zaken aan hun voorleggen.

Je hebt trouwens toch ook nog zoiets als een zenuw (tijdelijk) doodspuiten? Misschien dat ze dan weer beter gaat staan en de pijn uiteindelijk minder wordt? Of roep ik nu iets heel geks?

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:58

Al heeft hij gelijk, dan heb je het iig nog even geprobeerd. Mocht het echt ondraaglijk gaan worden voor haar dan is de verlossing snel gegeven, hoe verdrietig ook.

Blijven monitoren idd hoe het gaat dmv foto's en dergelijke.

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 14:59

Die No-Bute is een stuk minder krachtig..dat wel.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:09

Exceemdeken is besteld (kanonne wat zijn die duur) en wordt morgen afgeleverd. De harde afspraak is nu maandag nieuwe foto's maken.
Is de kanteling doorgezet: einde verhaal
Is het paard apatisch: einde verhaal

Is er niks veranderd ten opzichte van vandaag: VECHTEN!!!!!

Ik ben het helemaal met je eens Naat, ik zie ook nog iets positiefs in dit verhaal. Opgeven kan altijd nog en zolang mijn paard dat niet doet, doe ik het ook niet.

Andere kliniek bellen doe ik nog even niet. Die willen altijd de ins en outs van het medisch dossier hebben en bellen dan de kliniek. Schiet ik niets mee op.

Vervoeren gebeurt iig niet op korte termijn. De reis is 2,5 uur en zal zeker zorgen voor stress (en dat maakt hoefbevangenheid erger)

Ik ga er denk ik maandag weer heen.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:17

BaiNar schreef:
Mirgino... Dat weet je niet... als je het eerder had gedaan had je je misschien heel lang afgevraagd of je het wel goed had gedaan!! Of het niet te snel was... Ik vind ook dat je alle positieve verhalen niet moet vergeten...

daarom zet ik ook neer, achteraf is makkelijk praten!

ik heb haar ook niet afgemaakt toen de artsen het zeiden en gewacht op de bloed uitslag die helaas 8 dagen duurde.
juist ook omdat bij een gunstige bloed uitslag er misschien behandelt had kunnen worden.
maar hij heeft bij mij wel gelijk gehad [ eigenlijk beide artsen ook de weekend arts ]dat dit niet beter werd maar alleen erger.

ik denk [ ook nu achteraf ] ik ben een leek en hun zijn de deskundigen,ze weten heus wel waarover ze praten.

ik had de uitslag toch wel gekregen omdat dat al in onderzoek was.
en het was heel erg om mijn paardje zo te zien ,heb er nachtmerries van gehad en in mijn dromen was ze ook al overleden.
maar ik wilde perse wachten op de uitslag ,want dood ga je maar 1 x,terug draaien kan niet.

maar ik ga duimen voor je,en ik hoop echt dat iedereen straks versteld staat als het met jouw paard beter gaat!

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:19

Ik waardeer je reactie ook enorm Mirgino en ik denk dat in het meerendeel van dit soort verhalen het ook nog steeds negatief afloopt. Misschien krijg ik wel net zo'n spijt als jij. Maar ik weet iig zeker dat als ik nu haar laat inslapen de spijt net zo groot is. Ik moet deze kleine kans nog pakken...

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:20

allereerst heel veel sterkte, wat zit je in de narigheid met je paard zeg, ik hoop ook op een wonder voor je, mooi dat je zo naar je vechtlustige paard kijkt, ze geeft nog niet op.
Ik vind het een bizar verhaal, zo waar het begon en dat je nu met een bevangen paard zit. Wat is de oorzaak van de bevangenheid ?
Ik neem aan dat het een het gevolg is van het andere, of lopen er twee dingen door elkaar ? Sorry als ik er overheen lees...ik kan het niet vinden in dit topic.
Ik heb vorig jaar mijn oude arabier laten inslapen die ook bevangen was geraakt door cushing, ik weet waar je voor staat, sterkte !

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:21

En dat stukje van mij over pijnbestrijding? Aangezien het hoefbeen niet verder gekanteld is, zouden ze haar been toch plaatselijk kunnen verdoven nu?

racekater

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:23

Jee meid, wat een ellende voor je paardje en voor jou.
Ik kan je geen advies geven over de hoefbevangenheid, heb er gelukkig nog nooit mee te maken gehad, maar wat ik je wel wil zeggen; volg je intuïtie, die is vaak sterker dan je denkt.

Heel veel sterkte de komende dagen met het nemen van de juiste beslissingen. :(:)

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:26

Cheveyo schreef:
Die No-Bute is een stuk minder krachtig..dat wel.

Jawel, maar je zit tegen die tijd wel weer verder in het genezingsproces.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:27

Dankjewel allemaal voor het medeleven!
Ik krijg ook heel veel lieve en bemoedigende berichten. Soms zoveel, dat ik niet op iedereen heb gereageerd. Maar het wordt enorm gewaardeerd en sterkt mij in de strijd die we nu leveren.

Mariska: ik geloof dat het niet de bedoeling is haar compleet pijnvrij te maken aan de hoeven. Ze voelt dan niet meer of het pijn doet en zal dan ook de hoeven niet ontlasten door te gaan liggen of ze op te trekken. Daardoor kan de kanteling doorzetten.

Sannanasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:28

Hoe gaat het eigenlijk met de rest van het been? Met die wonden? Bijt ze daar nog zo aan, of gaan die al weg/worden ze minder? Er was toch ook sprake van een onsteking bij de wond? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

En waarom zou je haar niet meer voor de fok kunnen gebruiken dan? Komt er dan teveel gewicht op het been? Of komt dat door de medicatie die ze nu krijgt?

Even ervanuitgaande dat ze er goed doorheen komt natuurlijk, want we duimen stevig door voor haar herstel!

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:29

mirgino schreef:
ik heb haar ook niet afgemaakt toen de artsen het zeiden en gewacht op de bloed uitslag die helaas 8 dagen duurde.
juist ook omdat bij een gunstige bloed uitslag er misschien behandelt had kunnen worden.
maar hij heeft bij mij wel gelijk gehad [ eigenlijk beide artsen ook de weekend arts ]dat dit niet beter werd maar alleen erger.
ik denk [ ook nu achteraf ] ik ben een leek en hun zijn de deskundigen,ze weten heus wel waarover ze praten.

Ieder verhaal, ieder dier, ieder ziektegeval is toch weer iets anders...

KootMiraDrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-09 15:31

garny95 schreef:
allereerst heel veel sterkte, wat zit je in de narigheid met je paard zeg, ik hoop ook op een wonder voor je, mooi dat je zo naar je vechtlustige paard kijkt, ze geeft nog niet op.
Ik vind het een bizar verhaal, zo waar het begon en dat je nu met een bevangen paard zit. Wat is de oorzaak van de bevangenheid ?
Ik neem aan dat het een het gevolg is van het andere, of lopen er twee dingen door elkaar ? Sorry als ik er overheen lees...ik kan het niet vinden in dit topic.

Overbelasting van het rechterachterbeen door verwonding aan het linkerachterbeen.

Nuage

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-06-09 15:31

De wonden die ze zelf heeft gebeten zijn alweer bijna weg en de wond aan haar achillespees is dicht. Zit een nette korst op en het is dus definitief niet ontstoken.

Niet meer voor de fok.. weet niet waarom hij dat zei. Mogelijk ivm risico's voor opnieuw overbelasting of sneller hoefbevangen bij blijven staan aan nageboorte. Maar dat vul ik nu zelf even in hoor. Toen hij dat zei hoorde ik eventjes bla bla bla bla ;)