Maar je moet natuurlijk ook rekening houden met het uitgroeien van de nagelgaten waardoor de hoefwand tijdelijk niet op z'n echte kracht is. Ik zou het eens met de smid overleggen als ik jou was
Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73
HindaFree schreef:als ze net bekapt is gaan ze na 5 dagen al scheuren en brokkelen :s
. Ik dacht eerst nog dat ik misschien teveel hoefwand had laten staan dus pakte even de foto's erbij van na het bekappen, maar de hoefwand was dus écht zo snel gegroeid.

Arabesk schreef:als de hoefwand récht afgekapt wordt, zoals de meeste smeden doen, gebeurt dat inderdaad
Na een week is de hoefwand al enkele mm's gegroeid en wordt deze dragend. de hoefwand is daar niet voor bedoeld en gaat brokkelen
Bij NB rond je de hoefwand af en neem je regelmatig zelf de vijl ter hand zodat je het brokkelen vóór bent.
Arabesk schreef:Een hoefwand groeit zo'n 9 mm per maand. Gerekend dat een smid eens in de 6 a 8 weken komt betekent dat de hoefwand dus tegen de tijd dat de smid komt enkele cm's boven de zool uitsteekt. Geen wonder dat er dan stukken gaan afbreken
scoxxx schreef:Arabesk schreef:als de hoefwand récht afgekapt wordt, zoals de meeste smeden doen, gebeurt dat inderdaad
Na een week is de hoefwand al enkele mm's gegroeid en wordt deze dragend. de hoefwand is daar niet voor bedoeld en gaat brokkelen
Bij NB rond je de hoefwand af en neem je regelmatig zelf de vijl ter hand zodat je het brokkelen vóór bent.
Ffkes corrigeren Arabesk. Niet helemaal waar namelijk. Is volledig afhankelijk van de bekapkwaliteiten van betreffend hoefsmid.
Duidelijk is wel dat TS een slechte hoefsmid heeft getroffen.Arabesk schreef:Een hoefwand groeit zo'n 9 mm per maand. Gerekend dat een smid eens in de 6 a 8 weken komt betekent dat de hoefwand dus tegen de tijd dat de smid komt enkele cm's boven de zool uitsteekt. Geen wonder dat er dan stukken gaan afbreken
Nee hoor, de paarden die ik besla groeien 1 tot 3 mm per 6 weken.
Kortom, zoek gewoon een betere hoefsmid. Betere hoefsmeden kunnen overigens ook heel goed bekappen... mocht je voor blote voeten willen kiezen.
Staat meer over op de site