kunnen paarden kanker krijgen???

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

geerke

Re: kunnen paarden kanker krijgen???

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 11:07

melanie_h schreef:
Aangezien er bij vrijwel alle dieren kanker voorkomt en tumoren krijgen heb ik dit eigenlijk nog nooit eerder bij paarden gehoord.
uitgezonderd straalkanker.
Komt het doordat paarden geen vlees eten??
honden, katten, mensen enz we eten allemaal vlees.
Dus mijn vraag zijn er hier mensen die een paard met tumors hebben ofzo en bestaat dit?

grappig,ik heb dit ook eens bedacht...
Maar toen dacht ik ook aan al die vegetarische cavia's en konijnen die kanker kregen.
De enige link die ik kan bedenken is het gif wat ze in het graan/muslie/biks doen(en eventuele kleurstoffen)om te zorgen dat het niet gaat schimmelen....(bht's)
Dat eten knaagdieren natuurlijk ook.
Ook niet vergeten dat de paarden ouder worden dan vroeger,dus ook meer kans hebben op kanker.
Dat geld ook voor mensen.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 16:15

Ik ken een pony die een tumor heeft gehad op zijn koker. Hij heeft het overleefd, na een aantal operaties is alles nu weer goed met 'm. Hij is inmiddels 23 en nog steeds één van de snellere pony's op stal.

Maar goed, het kan dus wel ja. Ik denk alleen dat andere medische risico's gewoon veel groter zijn bij paarden en dat daardoor het aantal tumoren kleiner is. Ik bedoel, de kans dat je paard koliek krijgt bijvoorbeeld is een stuk groter, of dat een paard een been breekt of een ongeneeslijke peesblessure oploopt. Die paarden worden dan dus niet heel oud, waardoor het risico op tumoren kleiner blijft... Of redeneer ik nu heel raar?

Inoterry

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 17:35

Mijn paard heeft een tumor op zijn ooglid.
Ik heb een paard gekend wat aan gezwellen in de darmen is overleden.
En ik heb op een stal gestaan waar een pony is ingeslapen nadat de kanker in het oog naar binnen geslagen was.

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:16

[PP] > [MD]

dynamiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:50

fancyrebel schreef:
Die van mij had een melanoom, maar ze is geen schimmel, maar een valk kleurig paard.

De mijne heeft ook een melanoom gehad en is ook operatief verwijderd, mijn merrie is bruin, dus het komt niet alleen bij schimmels voor

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:59

waar ik rij hebben een aantal paarden kanker gehad en heeft er nu ook een kanker, 1 pony had het in zijn mond waardoor die niet goed meer kon eten op den duur, een paard had het in haar rug waardoor ze opdenduur niet meer kon opstaan en nu hebben we een paard die een gezwel in haar keel heeft zitten, hopelijk gaat ze nog even mee.
bijons zijn de paarden die kanker hebben wel allemaal 30-35 jaar oud dus het is al een aardige leeftijd.

xLiezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:01

Paarden kunnen idd kanker krijgen. Ja mijn vriedin haar paard,heeft een goedaardige tumor in zijn oor.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:04

Vooral schimmels zijn erg gevoelig voor kanker..
misschien toch de zon de boosdoener ?

Ik ken ontieglijk veel schimmels die op latere leeftijd kanker kregen, huidkanker of in de vorm van gezwellen/tumoren.

Ook ken ik meerdere paarden met een hersentumor, deze waren alle kleuren. Ook schimmel..

Waarom zou je als vleeseter eigenlijk eerder kanker krijgen Verward

Varkens kunnen ook kanker hebben geloof ik... ff denken ... mm nu moet ik erom liegen. Ja nee ik weet het. Ik heb een keer een varken gezien met nierkanker, nier was de helft van zijn buik... zo groot.
En leukemie kunnen varkens ook hebben.

watdanhe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:06

Yep, op mijn vorige manege zijn er een aantal aan doodgegaan (o, nu klinkt het net of het een virus is Tong uitsteken Nee, ik ree daar 3 jaar en in die tijd zijn er een aantal paardjes an doodgegaan, of later want ik kwam nog wel is kijken op die manege en dan zag ik.. hee, er is een nieuw paardje bij, en die ander is weg...!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:13

Ik had er eerlijk gezegt ook nog nooit echt van gehoord, niet in m'n omgeving iig. Wel wist ik van Cushing dat dat Kanker was. En idd, wat MieLo zegt klopt. Het komt door een fout bij de celdeling. Ligt dus niet aan vlees eten of niet volgens mij. Kan een aanrichter zijn, maar dat kunnen zoveel dingen zijn.

Avenance

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 16:38

Mijn pony heeft een goedaardige tumor in de hypofyse (= pijnappelklier), cushing dus, maar of dit dan onder de term kanker valt? Geen idee?

TaanStippel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:45

Mijn vorige paardje had sarcoiden en tumoren in zijn hoofd.

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 20:56

Mindfields schreef:
Onze 20 jarige andalusierhengst Condo heeft ook kanker. Hij is heel fit nog en we houden hem in goede conditie en geven hem een supplement wat zijn immuunsysteem versterkt. Het gaat heel goed met hem. het enige wat je aan hem merkt is dat hij de zwaardere oefeningen(vooral passage) niet lang meer volhoudt.

Dit is onze 20 jarige die zowel kanker als spat heeft, ziet er nog goed uit toch?
Afbeelding

Rascha

Woonplaats: Equi-N-icE, hèt koelprodukt voor paarden en hun benen!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-08 22:21

Mijn pony is ongeveer 10 jaar geleden ingeslapen met een flinke tumor in zijn voorbeen/knie...
Deze tumor zat al flink uitgezaaid in het beenmerg, en kon dus niet meer mee naar huis...
De dierenarts zag op de foto dat het bot op breken stond, dus is hij op de kliniek ingeslapen ipv thuis!!

Mijn pony was soms erg onhandig en stond ineens met dikke knie...
Gezien zijn klungeligheid dachten wij aan gestoten oid...
Maar na 3 weken was geen verbetering alleen grote achteruitgang...
Dus na de zoveelste dierarts-bezoeken toch naar de kliniek, en op foto was een flinke tumor te zien...
De dierenarts schrok ervan dat het zo gruwelijk snel gegroeid was...

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 09:17

crossmonster schreef:
Waarom zou je als vleeseter eigenlijk eerder kanker krijgen Verward.

Ik had dit nog nooit eerder gehoord eigenlijk en dacht aan schapen, geiten paarden enz. Deze eten verder geen vlees alleen gras en hooi..
Wij wel net als katten en honden. Ik dacht dat dit misschien te maken zou hebben met allemaal die rotzooi die word gebruikt voor het langer houdbaar te houden en voor die kuikens sneller te laten groeien enz.
Of door wat er allemaal gebruikt word voor de brokjes??

Fury08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:23

Er is een meisje bij mij op stal die is nu haar paard aan het behandelen ervoor, die heeft een kankerplekje op zijn rug.
Dus paarden kunnen idd ook kanker krijgen.

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:29

melanie_h schreef:
crossmonster schreef:
Waarom zou je als vleeseter eigenlijk eerder kanker krijgen Verward.

Ik had dit nog nooit eerder gehoord eigenlijk en dacht aan schapen, geiten paarden enz. Deze eten verder geen vlees alleen gras en hooi..
Wij wel net als katten en honden. Ik dacht dat dit misschien te maken zou hebben met allemaal die rotzooi die word gebruikt voor het langer houdbaar te houden en voor die kuikens sneller te laten groeien enz.
Of door wat er allemaal gebruikt word voor de brokjes??

Mag ik uit deze reactie opmaken dat jij er van uit gaat dat een dier kanker krijgt door het eten dat hij/zij in zijn leven gegeten heeft?
Bij de mens is inmiddels bekend dat allerlei eten, bijvoorbeeld rood vlees invloed kan hebben op het ontstaan van kanker, maar invloed hebben op- is natuurlijk heel iets anders dan "de oorzaak zijn van"
Ik heb het vermoeden dat je op een heel verkeerd denkspoor zit wat betrefd het verband tussen voedsel en het ontstaan van kanker...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 09:32

Ik heb zelfs een paard gekend dat Leukomie (of hoe je dat ook schrijft) had.
Was een manegepaardje. Ze hadden hem laten onderzoeken omdat hij zoveel lag in stal en zo "lui" was. Ze vertrouwden het niet en toen kwam dit aan het licht.
Ze hebben het diertje nog een paar "mooie" maanden proberen te geven en toen is het ingeslapen.
Was wel heel zielig.

melanie_h

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-08 12:21

Nickeltje schreef:
Mag ik uit deze reactie opmaken dat jij er van uit gaat dat een dier kanker krijgt door het eten dat hij/zij in zijn leven gegeten heeft?
Bij de mens is inmiddels bekend dat allerlei eten, bijvoorbeeld rood vlees invloed kan hebben op het ontstaan van kanker, maar invloed hebben op- is natuurlijk heel iets anders dan "de oorzaak zijn van"
Ik heb het vermoeden dat je op een heel verkeerd denkspoor zit wat betrefd het verband tussen voedsel en het ontstaan van kanker...

Nou Ik heb wel een idee ja, dat het door veel van deze invloeden komt en dat wil niet zeggen dat ik er maar vanuit ga dat het hierdoor komt Gaaaap
Het was maar een gedachtegang Knipoog

Nickeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-08 16:18

Aha, op die manier.
Ik denk dat je het breed moet zien. Kanker is heel breed. Het is een verschijnsel van ongecontroleerd delen van cellen. Dat kan elke verschillende cel zijn die in een lichaam voorkomt.
Cellen die in het spijsverteringskanaal zitten, komen continue met eten in contact, voor die cellen kan bepaald voedsel inderdaad een factor zijn die invloed heeft op het ontwikkelen van kanker.
Cellen aan de buitenkant, in de huid, komen veel met zon in contact. Te veel zon kan voor deze cellen een factor zijn die daar kanker veroorzaakt, maar zon zal geen invloed hebben op het ontwikkelen van kanker in een darm en voedsel zal erg weinig invloed hebben op het ontwikkelen van kanker in de huid.
Roken en alcohol echter, echt gif hebben echter op meer gebieden invloed wat betrefd het ontwikkelen van kanker...

Van een heleboel types kanker kan de wetenschap niet echt een goede oorzaak of meewerkende factor aanwijzen.
Een voorbeeld daarvan is kanker van het bloed, oftwel verschillende types leukemie...

wake_up

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:35

Bij ons op de manege stond een heel lief paard,
maar helaas hij had ook kanker..
Zijn hele lichaam was ermee besmet, en je zag
ook verschillende bulten waardoor hij ontzettend pijn had..
Dus Helaas, het komt ook voor bij paarden.

Raggel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:41

Wij hebben een 4 jarige gehad, had zijn hele buik vol zitten met een bal zo groot als een mega pompoen..Bleek achteraf uit zijn milt gekomen te zijn, een groot kanker gezwel.. Helaas nix meer aan te doen..

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 10:47

Cushing is ook een vorm van (bijnier-)kanker toch?

__Nienke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-08 20:16

Mijn verzorgpony had ook kanker, was een schimmeltje. Is rond haar 26e geconstateerd.
Pony is er uiteindelijk 36 mee geworden, en hebben we toen in moeten laten slapen vanwege de ouderdom.

Duzzell

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-08 13:39

ik heb er nog nooit van gehoord eerlijk!
maar het is wel logisch dat hun ook een tumor kunnen krijgen enzo.