hoefschoenen

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

romeorowan

Re: hoefschoenen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:10

Zoals ik al eerder heb geschreven heb ik een paar easyboot Epic. Omdat ze enorm goed bevallen heb ik nog een paar gekocht, maar nu de gewone easyboots, dus zonder de gaiters. Dat zou volgens de berichten prima moeten blijven zitten.
Echter vanochtend een buitenritje gemaakt en in de eerste ging uit in stap en de tweede in draf.
Ik ga dus alsnog gaiters bestellen.

Mijn vraag: wie heeft er nog meer de ervaring dat de 'gewone' easyboots niet blijven zitten?

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:39

Ik heb Cavallo's, helaas niet in de goede maat voor mijn paard. Maar ze blijven super zitten, en draaien ook niet. Zelf op modder blijven ze goed zitten. Tevens zijn ze erg gemakkelijk aan en uit te doen.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 17:47

Heb ervaringen met de old macs, de dallmers en heb nu easyboot epics, deze laatste steken er met kop en schouders boven uit. Perfecte schoenen, heel slijtvast, makkelijk aan en uit te trekken en blijven perfect zitten. De dallmers verloor ik vaak en sleten snel, de old macs waren binnen 3 maanden kapot...
Losse onderdelen van de easyboots (en andere merken) kun je trouwens bestellen op www.hufshop.de, ook schroefjes dus. In Duitsland bestaat er trouwens ook een 'hufshuhdokter', die je versleten schoenen opnieuw kan bezolen en repareren.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-08 21:40

romeorowan , zijn ze dan niet gewoon wat te groot, of kan het niet helpen om het kabeltje wat strakker te zetten? Ik heb ze ook zonder gaiter EN mijn paard tikt nogal eens aan met achter tegen de voorhoeven (en dus schoenen), maar ben ze nog maar 1x verloren (omdat ze heel achterlijk vrolijk springend aansprong in galop).

Ik heb nu ook easyboots voor achteren besteld, dit keer met gaiters! Dus binnenkrot weer het voor de wagen werk oppakken als ze bevallen Lachen

Wat betreft de schroefjes, die ik niet meer reserve had, is het probleem snel opgelost. De schoenen mee naar huis genomen, een handige vader die tijd wilde vrijmaken, en was het zo weer gepiept. Hij had gelukkig nog wat schroefjes liggen. Moest ze wel inkorten, maar helemaal netjes afgewerkt en gemaakt, net echt Haha!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 09:19

Tancreda4: Nee ze zijn niet te groot. Wel was het paard erg voorwaarts en stapte van achteren dus ver onder. Het kabeltje zat ook zo strak dat we een hoevekrabber nodig hadden om los te krijgen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-08 19:08

Vervelend dat ze ze af trapt... Mijn merrie tikt ook aan, maar gelukkig niet uit (1x gebeurd).

Vandaag mijn nieuwe hoefschoenen binnen, dus vol enthousiasme richting stal, krijg is ze niet aan :/ echt heel erg balen, want ze moet toch wel dat maatje hebben achter. Ik heb maat 2 Easyepic voor haar besteld, voor heeft ze maatje 3 en die gingen oko veelte makkelijk aan. Hoefjes opgemeten, breedte kwam ik op 130 uit, en lengte op 134. Dus dat zou maatje 2 moeten passen, amar krijg ze echt niet aan...

Nu had ik hier gelezen dat er veel perseonen zijn die dat hielbandje eruit hebben gehaald, en wil ik graag nog proberen of DAT misschien een optie is, voordat ik ze weer de deur uit doe. Iemand die weet hoe je dat eruit moet halen netjes? Gewoon schroefjes eruit draaien en bandje eruit halen? Steken die schroefjes daarna niet teveel uit en in de hoef?

Het zijn overigens de epic, dus met gaiter.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-08 10:18

Tancreda: ik heb de hielbandjes eruit gehaald. Je kunt inderdaad gewoon de schroefjes losdraaien, 't is wel een gehannes om alles weer vast te krijgen.
Even een tip: draai de schroefjes niet te vast aan. Dat had ik bij een kant gedaan en toen floeptje het boutje door het rubber. Dat heb ik weer opgelost door er een vulringetje tussen te doen.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 13:58

Thanx! Heb de bandjes eruit gehaald, maar ze paste nog niet echt goed. Dus ga ik toch maar voor een maatje 3...

Dus als iemand nog intresse heeft in nieuwe Easyepic maatje 2, stuur maar een pbtej Lachen

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 14:02

Gelijk heb je Tancreda4; als je paard er zoveel mee loopt, moeten ze wel goed zitten!

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-08 18:27

Ik heb vorige week de gaiters voor de easyboots besteld, anders had ik ze van je overgekocht, maar ja, daar heb je niets aan.

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-08 21:15

Mag ik wat vragen, mijn pony slijt de hoeven ook erg snel, probeer zoveel mogelijk altijd in berm te lopen. Maar als ik naar manege ga moet ik stuk over asfalt. Zou deze hoefschoenen dan ook een optie kunnen zijn voor mij?
En welk type zou je dan aanraden, want er zijn best veel soorten hier in en als ik mag vragen waarom je dan die aan raad erbij wilt zetten.
Dank jullie al vast,

Haha!

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 11:14

Ik heb ook easyboots gehad, werkten goed en zijn best goed pasbaar te maken, je kunt zoveel strakker doen en desnoods wat stro ertussen proppen. Belangrijk vond ik wel dat als je paard met de hoeven draait tijdens het lopen (biljarderen) de hoefschoenen even een stuk sneller slijten dan anders. Dus dat is wel iets om van te voren te bekijken.
Wil iemand voor mij een link geven van de easyboot epic? Had de ouwetjes en ben nu wel benieuwd wat het verschil is met de nieuwere versie.

xcomplientx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:04

Letta schreef:
Mag ik wat vragen, mijn pony slijt de hoeven ook erg snel, probeer zoveel mogelijk altijd in berm te lopen. Maar als ik naar manege ga moet ik stuk over asfalt. Zou deze hoefschoenen dan ook een optie kunnen zijn voor mij?
En welk type zou je dan aanraden, want er zijn best veel soorten hier in en als ik mag vragen waarom je dan die aan raad erbij wilt zetten.
Dank jullie al vast,

Haha!

Letta, heeft je pony ook gevoelige hoeven dan? natuurlijke slijtage hoeft nl helemaal niet slecht te zijn, kan juist ook goed voor de hoeven zijn. Als je pony er geen last van heeft zou ik het mooi zo laten.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 14:59

Als iemand nog een kapotte (maar nog wel redelijk inelkaar zittende) hoefschoen heeft, wij bieden er nog 10 euro voor. We hebben zelf al smitjes en old macs, maar zijn nog op zoek naar andere merken als lesmateriaal Cool

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 16:22

ik heb easy boots gehad maar die vlogen me letterlijk om de oren bij een normaal galopje

en van smit die bevallen wel goed, alleen de ballen van de hoef van onze pony moesten er wel aan wennen.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 17:17

Mijn paard slijt ook de voorhoeven heel snel, ik heb voor haar nu de easyboots epics, super tevreden over. Heb ervaringen met verschillende merken (zie mijn eerdere bericht), maar de epics zijn gewoon echt goed.

Zie http://www.hufschuhdoktor.de/, hier kun je evt. je schoenen opnieuw laten bezolen cq laten repareren. Op deze site staan vele merken hoefschoenen en losse onderdelen www.hufshop.de

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-08 23:52

Weet er iemand ook wanneer je ze best opmeet, want sommigen zeggen tussen 2 kapbeurten in en een verkoper van easyboots zei me dat het opmeten best vlak na een kapbeurt gebeurt?

Passen hoefschoenen ook als je 'traditioneel' laat bekappen?
of is het beter als ze natuurlijk bekapt zijn?

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 08:58

Die van mij word ook traditioneel bekapt. Die van mij was voor het laatst begin mei bekapt en pas afgelopen woensdag weer.

Ganna

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 21:35

Heb ervaring met de gewone EB's die WEL blijven zitten is dat ook goed? Haha!
Gewoon de kabel strak doen, héél strak! Als je de gaithers hebt blijven de schoenen daar wel aan 'hangen' als je EB's niet strak genoeg zitten, zonder dus niet.
Ik heb de kabels zo strak zitten dat ik ze met mijn voet dicht doe en daarna alleen nog met een schroevendraaier weer los krijg (die onder de buckle steken). Ook de backstrap moet gewoon goed aansluiten en niet te laag zitten. Op de site van easycare zeggen ze dat de backstrap niet op het haar mag zitten. Ilonk heeft ontzettend lage verzenen en het lukt dus niet ze onder de haarlijn te houden. Maar dat geeft geen problemen. Heb met de EB's endurance wedstrijden tot en met 70 km gereden en ook jachten waar paarden hun ijzers verloren. Dat allemaal zonder gaithers (die bestonden toen nog niet eens).

Aldus easycare
Clamp the buckle down either (a) using the palm of your hand or (b) using your foot. When tight and closed correctly, the buckle should be difficult to open without the aid of a screwdriver or hoof pick.

Ilonk wordt ook traditioneel bekapt (en beslagen in het seizoen) en de EB's gaan inderdaad makkelijker aan na het bekappen dan vlak voor de bekapbeurt. Haar hoeven groeien niet zo snel dus wij redden het makkelijk 8 weken tot de volgende bekapbeurt en dan rijden we dus alleen met EB's nooit blootsvoets.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-08 22:13

Guinness wordt ook traditioneel bekapt hoor, echt geen problemen. Ik merk altijd aan de schoenen wanneer het echt weer tijd wordt voor een kapbeurt, dan passen ze niet meer Knipoog , soms kan ik het nog een beetje uitstellen door een paar keer zonder schoenen te rijden of wat bij te vijlen. Mijn paarden worden gemiddeld maar 3x per jaar bekapt !
Ook ik zet de easyboots behoorlijk strak, loskrijgen zonder schroevedraaier of hoevenkrabber lukt meestal niet.

Jakary

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:33

Bedankt voor de info Lachen
En het opmeten van de schoenen, hebben jullie dat dan tussen twee bekapbeurten gedaan, of vlak nadat ze bekapt waren?

MirK

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 08:38

Als je easyboot op de huid zit (heb dat wel eensgehad dat het net op een randje hof/huid zit) deed ik er een stukje zacht dik karton tussen. Dat verdeelt de druk en zorgt dat het niet knelt op de overgang hoef/huid.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-08 09:07

Heb toen een keertje gedaan na het buitenrijden op het harde zonder en het bijvijlen erna.

Obvious

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-08 15:33

Vlinder32 schreef:
Letta schreef:
Dank jullie al vast,

Haha!

Letta, heeft je pony ook gevoelige hoeven dan? natuurlijke slijtage hoeft nl helemaal niet slecht te zijn, kan juist ook goed voor de hoeven zijn. Als je pony er geen last van heeft zou ik het mooi zo laten.

Hij is ook gevoelig met buiten rijden merk ik en ga dan meer struikelen..
hoe meet je de hoef voor een hoef schoen..

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-08 22:32

@ Jakary; ik heb gewoon de hoeven opgemeten toen ze net zonder ijzers stond. Haar hoeven waren toen wel erg kort, ze komen nu wat bij, maar de hoefschoenen passen gelukkig nog steeds. De achterhoeven zijn al een tijdje niet bekapt, maar de hoefsmid is laatst wel geweest en heeft ze IETS bijgevijld. Maar echt korter worden ze niet, dus ga ik van deze maat uit (helaas, want nu passen de maat 2 niet die ik heb gekocht Clown)

Waar kun je easyboots bestellen waar ze een snelle levertijd hebben? En ook nog eens een beetje prijsgunstig zijn als je online shops vergelijkt qua prijzen + verzendkosten??

Ik heb overigens nog steeds gloednieuwe easyboots maat 2 te koop, MET gaiter. Ze mogen voor 135 inclusief weg. Ze zijn echt helemaal nog niet gedragen.