Euthanaseren bij paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mysa
correspondent/vertaler

Re: Euthanaseren bij paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:25

Citaat:
Ik ben er echt van overtuigd dat de beste verdoving op zo'n moment jouw en jouw zus aanwezigheid is geweest voor jouw paard. Dat noemen ze liefde. Daar kan geen middel tegenop.

Tom[/quote]

Heel mooi gezegd, en een waarheid als een koe!

suzanne_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 20:34

Intressant om te lezen dit wist ik niet!
bedankt!
x

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-08 23:08

Ik moet waarschijnlijk binnenkort ook een keuze gaan maken, en ik kan je het vertellen het is erg moeilijk Huilen Zo'n groot dier waar je jaren lief en leed mee hebt mogen delen en dan moet ik je een keuze gaan maken hoe het verder moet. Ik vond deze topic dan ook erg interessant. Pas zei iemand mij dat zij met het slachthuis de "beste" ervaring had, het dier is dan meteen op plaats van bestemming en merkt het het minste van, ze waren heel vriendelijk geholpen. Ze had ook eerder een paard in laten slapen maar dat vondt ze een nare ervaring. Bij het slachthuis gaat het sneller, met inslapen heb je verschillende inentingen voor het zover is, plus dan nog het ophalen e.d.
Nou ik heb ooit een verhaal gelezen in de Bit, dat verhaal is me altijd bij gebleven en heb er tijdens het lezen wat tranen bij moeten laten. Een vrouw die haar paard ook moest afgeven en had gekozen voor de slacht, het paard voor het laatst nog mooi gepoetst, haar paard daarheen gebracht, hem nog rustig en niks in de gaten de gang in heeft zien gaan, het paard nog achterom keek van dag meid, dan de knal en dan de knal dat het paard neer valt. Dat verhaal is me altijd bij gebleven. Zo van er komt ooit een dag dat je afscheid moet nemen, voor mij is deze nu dus heel kort bij, ik wist niet dat dat zo kl.te was, dat je een keuze moet gaan maken van hoe gaan we het doen. Nu zei onze buurman een poos geleden toen het nog niet aan de orde was dat je je huisdier thuis mag begraven, zelfs een paard. Dat zou ik het liefste willen Vriendjes zijn? . Gewoon thuis lekker inslapen en zonder al die nare dingen.
We waren vorig weekend op horse-event, op het medische gedeelte, daar zie je verschillende ledematen en ingewanden, je moet er toch niet aan denken dat je paard daar in stukjes ligt, of ze gaan oefenen op de stukken ledematen van je paard bij de hoefsmid afdeling. Ik snap dat ze het ook moeten leren. Of dat hij als worst op een bord komt te liggen? Al merkt dat paard er zelf misschien niks meer van.
Aan al die gedachtes denk ik van goh jah hoe moet het nou verder. Ik kan ze verder laten lopen tot ze echt niet meer kan maar jah wat heeft een paard als het alleen maar pijn heeft.

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 18:32

@sarosxx

je hebt helemaal gelijk als ik dat verhaal hoor zou ik bijna denken waarom zit ik niet op wielrennen, ik heb nog geen eigen paardje, maar als dat ooit zo is hoop ik dat zijn/haar einde niet zo verschrikkelijk is..............

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 20:27

Rot he, sarosxx.......als ik jou zo hoor, thuis laten inslapen zonder al die nare dingen....... Als je het paard laat ophalen met een trailer is het al minder naar, en er is toch inmiddels ook een paardencrematorium, als je de gedachte aan wat er na het ophalen met het paard gebeurt nou zo naar vindt, kun je dat overwegen.

Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee, wat er na de dood van het paard met hem/haar gebeurt. Tuurlijk zou ik ze 't liefst thuis willen begraven, maar dat mag echt niet met een paard hoor.
Ik heb tot nu twee paarden verloren, 1 in laten slapen, de ander ging dood toen de d.a. onderweg was, hartinfarct. Ik heb ze beiden door een trailer van Rendac op laten halen, gaat heel netjes, helemaal niet naar om te zien. Vervolgens zijn ze 'collectief gecremeerd', zoals Rendac dat noemt.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 21:16

Ben even gaat spitten in de rekeningen naar de middelen waar onze DA mee werkt. Helaas wordt hier ook regelmatig een koe ingeslapen en het zijn altijd de beste en de liefste waar je afscheid van moet nemen. Onze DA gebruikt de roze Euthasol, dit is ook op basis van pentobarbitalnatrium. Ik ben er nu zo'n 20x bijgeweest en alle koeien zijn heel rustig ingeslapen, zonder stress, schokken oid. Sommigen waren ziek, anderen waren kerngezond, maar allen reageerden hetzelfde. Onze DA blijft bij de koe, net zolang tot het hart niet meer klopt en het oog niet meer reageert. Meestal duurt dit niet langer dan een minuut is mijn ervaring.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:45

Paardje_13 schreef:
@sarosxx

je hebt helemaal gelijk als ik dat verhaal hoor zou ik bijna denken waarom zit ik niet op wielrennen, ik heb nog geen eigen paardje, maar als dat ooit zo is hoop ik dat zijn/haar einde niet zo verschrikkelijk is..............

Voor mij voorlopig dan ook geen andere meer, heb ik even geen zin meer in. Rijden kan ze niet meer, vind ik op zich wel jammer maar jah ik geef ze nog alle aandacht zolang het kan. Maar dat valt niet mee, ze heeft toch wel wat pijn en is vaak sjagereinig, dat is ook moeilijk maar kan ze eigenlijk niks aan doen. Ze is nog maar veertien dus eigenlijk veel te vroeg.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-08 23:55

mysa schreef:
Rot he, sarosxx.......als ik jou zo hoor, thuis laten inslapen zonder al die nare dingen....... Als je het paard laat ophalen met een trailer is het al minder naar, en er is toch inmiddels ook een paardencrematorium, als je de gedachte aan wat er na het ophalen met het paard gebeurt nou zo naar vindt, kun je dat overwegen.

Zelf heb ik er niet zo'n moeite mee, wat er na de dood van het paard met hem/haar gebeurt. Tuurlijk zou ik ze 't liefst thuis willen begraven, maar dat mag echt niet met een paard hoor.
Ik heb tot nu twee paarden verloren, 1 in laten slapen, de ander ging dood toen de d.a. onderweg was, hartinfarct. Ik heb ze beiden door een trailer van Rendac op laten halen, gaat heel netjes, helemaal niet naar om te zien. Vervolgens zijn ze 'collectief gecremeerd', zoals Rendac dat noemt.

Het paardencrematorium heb ik van gehoord maar vind ik nogal prijzig, wat was het, 3,50 per kg. Ze weegt denk ik wel zo'n 600 a 650 kg dus kost zo'n 2100 a 2275 euro. Ik moet er gewoon niet bij nadenken wat er na die tijd met het paard gebeurd. Maar jah dan loop je op horse event en zie je al die dingen hihi toen kwamen er nare gedachtes bij me op. Inderdaad, het paard merkt er weinig van.
Maar hoe krijgen ze hem de trailer in? Stel als je hem thuis laat inslapen?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 08:32

sarosxx schreef:
mysa schreef:

Het paardencrematorium heb ik van gehoord maar vind ik nogal prijzig, wat was het, 3,50 per kg. Ze weegt denk ik wel zo'n 600 a 650 kg dus kost zo'n 2100 a 2275 euro. Ik moet er gewoon niet bij nadenken wat er na die tijd met het paard gebeurd. Maar jah dan loop je op horse event en zie je al die dingen hihi toen kwamen er nare gedachtes bij me op. Inderdaad, het paard merkt er weinig van.
Maar hoe krijgen ze hem de trailer in? Stel als je hem thuis laat inslapen?

Daar hebben zij een speciale brancard en apparatuur voor en zoals ik heb gehoord gaat dat heel subtiel.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:42

Mackie schreef:
Nog even over het slachten: Een paard krijgt geen kogel door zijn hoofd, maar een pin die er 12 cm diep inschiet. Het paard is dan nog niet dood, maar wel van de wereld en als het goed gebeurd, komen ze ook niet meer bij. Het daadwerkelijke doden gebeurd met de borststeek, waarbij er zo'n snelle bloeddrukdaling plaats vindt, dat ze snel dood zijn. Dit voelen ze dan al niet meer, want door de pin zijn ze net zover weg als dat ze onder narcose zouden zijn

Ik was bij een van de slachthuisexcursies en heb de hersenen van het geschoten paard in mijn handen gehad. Ik geloof eigenlijk niets van je stelling dat het paard na het penschot nog leeft. Het is onmogelijk nog te leven met zo'n gat en deuk in je hersenen. Misschien stopt het hart niet meteen, dat kan. Dat is bij euthanaseren ook zo. Maar hersendood is heel erg dood en onomkeerbaar.

Ik dacht altijd dat kadavers bij de rendac door een machine gingen die het in kleines stukkies vermaalt. En dat het daarna pas verbrand kan worden. Dat is ook mijn verdriet, dat mijn ongeloofelijk mooie liefde als machinevoer afgevoerd is. Als ik er nog een keer doorheen moet dan kies ik als het maar even kan voor de slacht. Ik heb zoveel geleerd van de excursie op het slachthuis. Ik kan nu afstand nemen.
Eerst was het een paard, even later een kadaver en binnen een kwartiertje was het vlees geworden wat bewerkt moest worden en zijn eigen 'waarde' had. Je moet daar als eigenaar niet bij willen zijn. Uiteindelijk zijn het toch de herinneringen die er toe doen en of je je paard 'paard' kan laten zijn tot het moment daar is.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:50

over de rendac:
Kadavers komen (meestal) binnen met een "vrachtwagen" (tenzij je dus gebruik maakt van de : "trailer service"). Deze dieren worden op een grote hoop gelegd (ja, wij hebben dit bij de excursie naar de rendac ook gezien, die stapel....)

Even een quote uit het verslag van de rendac excursie:

Citaat:
Na het ontvangst in Son gaat het kadaver door een machine die het er allemaal stukjes van maakt die kleiner zijn dan 50 mm.
Dit doen ze omdat alles tot 85 graden verhit moet worden, ook helemaal binnen in, dit is de pasteurisatie.
Hierna gaan ze in de verwerking. Dit is een tank waar alles verhit wordt tot 133 graden voor 20 minuten lang. Op deze tank staat ook een flinke druk (3 bar). Dit is een beetje het idee van een snelkookpan.

De stukken die hier uitkomen worden gedroogd, en vervolgens ontvet.

Bij het ontvetten wordt het verdeeld in 2 dingen, namelijk meel en vet.
Het meel word weggebracht naar engergie bedrijven (eon ed) om te worden verbrand (bloedmeel schijnt ook goed te zijn voor je plantjes!)
Ook de vetten zijn goed bruikbare brandstof.
En het doel waar de rendac momenteel mee bezig is, is om zelf biobrandstof te gaan produceren waar al die vrachtwagens op zullen gaan rijden

zacharyhill

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 14:53

Tom bedankt voor je reactie.
Als je voor deze keuze staat is dit nooit leuk. Je allerliefste paard laten gaan is gewoon zwaar k*t. Welke keuze je ook maakt het doet altijd pijn. Maar wetende dat ze daarna nooit maar dan ook nooit meer moeten afzien(in mijn geval dan)maakt het wel aanvaardbaar voor de een door een spuitje van de d.a en bij de ander door middel van het slachthuis. Beide manieren zijn niet leuk, maar voor iedereen die ooit voor deze keuze komt te staan welke beslissing je ook maakt, zolang het in het belang van je maatje is de beste.

RandyOrton25

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:32

even over het cremeren van je paard
hier in rotterdam bij het dieren crematorium is het goedkoper
geloof dat de kosten daar rond de 1500 euro zijn.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 17:42

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-08 18:28

Als het rond de dertien a vijftienhonderd euro is vind ik het nog een boel geld. Het paard merkt er toch niks meer van, net wat de topic starter zegt, je heb nog de foto's, herinneringen en misschien een stukje paardenhaar en potje as. Het enige voordeel met al het andere is dat hij niet tot iets verwerkt wordt.
Zelf heb ik een uitgebreide verzekering. Als ik de uitslag heb van de verzekering zou ik voor het bedrag een ander paard weer een goed tehuis kunnen geven. Niet dat ik daar al aan wil denken maar dat geld hou ik apart, maar ik vind het wel een raar gevoel dat geld voor je afgekeurde paard op je rekening gestort te krijgen maar jah ik had ze verzekerd. Ik kan wel een deel in een crematie stoppen maar daar heeft het dier ook geen benul van. Ik vind de zorg van het moment om heen te gaan veel belangrijker, dat het op een zo "makkelijk" en minst pijnlijk mogelijke manier kan gaan. Ook naar de crematie zit je met hoe gaan we het doen en dan het transport erheen.Dus ook dan heb je een naar moment. Bij mij valt de crematie al af. Maar ik vind het wel mooi dat het er is, ik snap best dat er mensen zijn die daar voor willen kiezen.
Maar dit zijn de minder leuke dingen, er komt ooit een eind, ik voel me echt kl.te. Het mooiste is dat ooit mijn droom was dat ze aan huis kon staan, dit is gelukkig uitgekomen, dat is al een heel mooi einde.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 00:42

Marietje, dat bedoel ik nou, die stapel dat idee kan ik nog mee leven (heb je m'n frits toevallig gezien, hij was het mooiste paard van Nederland). Maar die machine...
Het maakte voor Frits natuurlijk niet meer uit, maar voor mij achteraf wel.....en dan kan ik weer janken hè. Houd dat dan nooit op.

http://calleocho.wordpress.com/2008/02/15/machinevoer/

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:17

mrie schreef:
Ik was bij een van de slachthuisexcursies en heb de hersenen van het geschoten paard in mijn handen gehad. Ik geloof eigenlijk niets van je stelling dat het paard na het penschot nog leeft. Het is onmogelijk nog te leven met zo'n gat en deuk in je hersenen. Misschien stopt het hart niet meteen, dat kan. Dat is bij euthanaseren ook zo. Maar hersendood is heel erg dood en onomkeerbaar.

Dat is geen stelling van mijzelf. Dat is gewoon hoe het is (wetenschappelijk onderzocht en algemeen geacceptewerd door slagers, veterinairen en andere betrokkenen.

Dood zijn is dat je geen bloedsomloop meer hebt, dus pas na het steken zijn ze dood. De meeste paarden zijn na het pinschot idd hersendood enzullen nooit meer opstaan (als je ze niet zou steken, zeg maar), maar het is niet voor niks dat er binnen een bepaalde tijd gestoken moet zijn. Dat is, omdat de paarden dan nog gedissocieerd zijn en dus niks voelen of meemaken. Als je zou wachten, heb je gewoon kans dat ze wakker kunnen worden (het ís een aantal eker voorgekomen). Dan zijn ze wel knettergek, maar het kán, waarmee ik wil aangeven dat het niet de pin is die ze dood, maar goed, dit gaat een ebetje buiten de discussie en is slechts een kwestie van definities

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:46

volgens mij heeft die tijd om te steken er meer mee te maken dat het vlees van bloed onttrokken word en dr geen stolsels in komen te zitten >.>

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 12:52

nee, want het hart pompt gewoon nog en er ontstaan dan nog helemaal geen stolsels

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:06

Na het schot (de pen) is het paard hersen dood

Citaat:
Hersendood

Onder hersendood wordt verstaan het volledig en onherstelbaar verlies van de functies van de hersenen, inclusief de hersenstam en het verlengde merg. De persoon kan niet meer zelfstandig ademhalen. Alle hersenfuncties zijn uitgevallen en het lichaam kan de bloeddruk en temperatuur niet meer regelen. Deze toestand is juridisch gelijkgesteld aan de dood. Als de eventuele beademing wordt gestopt zullen alle weefsels snel beginnen af te sterven.

Wat er dus iegenlijk staat is dat alle hersenfuncties zijn uitgevallen. Niet meer zelfstandig kunnen ademhalen betekend dat het hart nog doorklopt, maar langzaam aan geen zuurstof meer krijgt. Hart stopt na een tijdje vanzelf.
het is dus NIET nodig om een paard te steken, maar het versneld het proces wel.
Een paard dat niet gestoken wordt is NIET geschikt voor consumptie.
Mocht een paard neit voor consumptie zijn wordt het alsnog WEL gestoken om het proces sneller te versnellen zodat men verder kan gaan met werken.

hersendood= hersendood, en dan kan een paard of mens niet ineens (zonder hulp van buitenaf zoals beademing ect) inleven blijven de ogen weer openen op staan en weglopen.

Judith_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:49

ma_rie_tje schreef:
het is dus NIET nodig om een paard te steken, maar het versneld het proces wel.
Een paard dat niet gestoken wordt is NIET geschikt voor consumptie.
Mocht een paard neit voor consumptie zijn wordt het alsnog WEL gestoken om het proces sneller te versnellen zodat men verder kan gaan met werken.

Het paard ís dus niet hersendood als ie geschoten wordt, maar alleen gedissocieerd, net als een zware narcose. Als ie wakker zou worden (wat zeer onwaarschijnlijk is), is er wel degelijk blijvende schade, maar bij het geschoten worden, wordt het paard niet hersendood. Het steken doodt het paard.

Het zou onmenselijk zijn het paard niet te steken, omdat na de dissociatieve fase het paard weer zou kúnnen voelen, voordat het vanzelf dood zou gaan

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 14:52

mrie schreef:
Marietje, dat bedoel ik nou, die stapel dat idee kan ik nog mee leven (heb je m'n frits toevallig gezien, hij was het mooiste paard van Nederland). Maar die machine...
Het maakte voor Frits natuurlijk niet meer uit, maar voor mij achteraf wel.....en dan kan ik weer janken hè. Houd dat dan nooit op.

Gatverdamme, ik heb even gekeken bij die link maar als je die foto's ziet dan wil je toch niet meer dat je paard daar heen gaat Rolleyes Misselijk

Die hoeven, die gaan waarschijnlijk naar de hoefsmid opleiding, daar kunnen ze mee oefenen. Maar jah die moeten ook ergens op oefenen natuurlijk...

Gatsie, ik had die beelden liever niet willen zien.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:06

sarosxx schreef:
mrie schreef:

Gatverdamme, ik heb even gekeken bij die link maar als je die foto's ziet dan wil je toch niet meer dat je paard daar heen gaat Rolleyes Misselijk

Die hoeven, die gaan waarschijnlijk naar de hoefsmid opleiding, daar kunnen ze mee oefenen. Maar jah die moeten ook ergens op oefenen natuurlijk...

Gatsie, ik had die beelden liever niet willen zien.

Waarom niet? Hoe denk je dat je balletje gehak, je spare rib of ander stukje vlees is verwerkt?
Wij hebben de excursie allemaal als zeer interessant ervaren.
En waarom zou ik mijn paard daar neit heen willen brengen, ik wil het JUIST WEL.
Mijn paard is dan binnen zogoed als direct weg, geen gezeik van een da om hem heen (aangezien hij nou niet echt fan is van de DA, op zn zachts gezegd) en ik hoef dat kadaver niet te verplaatsen.
Mijn paard is niet voor consumtie, dus verder verwerkt dan alleen het steken wordt hij niet.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 15:35

@SarosXX: Daarom staat er ook bij dat als je ze niet wilt zien je niet op de link moet klikken......Duh....

We raken nu verzeilt in een discussie wat formeel dood of hersendood is. Ik weet voor mijzelf dat Frits zich een hoedje schrok toen hij omviel. (We moesten hem omduwen want na tien minuten stond hij nog...) Ik heb geen enkel paard bij de slager ooit zien schrikken omdat hij viel. Dan was hij al helemaal "weg" of dat nou verdooft is of dood dat kan me dan niet echt meer schelen.

Er zijn ook mensen die op de een of andere manier en vreemd voorwerp door hun hersenen kregen en daar weer van herstelden. Het hangt er blijkbaar van af op welke plaats de hersenen geraakt zijn.

Wat een Opgeleide veearts als definitie aanhoud daar heb ik voor mijn gevoel niet zoveel mee van doen. Die arts moet die definitie hanteren omdat je nu eenmaal een vast moment moet hebben als leidraad.
Ik houd een heel andere definitie aan, als zijn hart niet meer slaat dan doet hij het niet meer en is hij dood.

sarosxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-08 21:44

mrie schreef:
@SarosXX: Daarom staat er ook bij dat als je ze niet wilt zien je niet op de link moet klikken......Duh....

Ik was toch nog nieuwschierig Haha! kon het niet laten om toch te kijken, ik had er al wel gedachtes bij hoe het zou gaan. Jah ik eet ook vlees, en jah liefst biefstuk Haha! Als ik vlees op m'n bord heb denk ik er verder ook maar niet verder bij na. Mijn vader komt uit zuid italie en vroeger was het daar heel normaal dat daar de koeienkoppen buiten voor de winkel van de slager hingen, met alle vliegen erop, vond ik als kind zijnde ook erg vies. Ik heb ze vroeger ook wel een varken zien slachten, ging ook niet zo leuk. Dat dier krijste alles bij elkaar, leek wel een horror film met veel bloed. Toen was dat heel normaal op die manier, praat ik over dertig jaar geleden. Ik rij zelf dertig jaar, er zijn dan ook al verschillende paarden bij de slager beland maar die keuze heb ik toen niet hoeven maken. Nu met mijn eigen paard wil ik dat wel beetje op een manier afsluiten dat ik erna geen vervelende gevoelens over heb. Dat zou ook best wel eens de slager kunnen worden, ik laat ze in elk geval niet door de verzekering ophalen, ik wil dan ook wel zeker weten dat ze niet op een transport naar italie wordt gezet, of dat ze nog ergens rond loopt terwijl ik denk dat ze er niet meer is.

Maar ma_rie_tje, als je paard niet voor consumptie kan worden gebruikt, kun je hem dan wel naar het slachthuis brengen? Maar jah dan wordt het paard waarschijnlijk ook gebruikt voor verschillende andere doel einden Knipoog

Wat ik al eerder zei, ik ben er niet op tegen, ik snap best dat mensen hier voor kiezen, misschien ik zelf ook wel Knipoog het paard merkt er nadien toch weinig van. Het is maar net wat je zelf de beste gevoel over hebt en waar je de beste herinneringen van over houdt toch? Geen enkele manier is de beste. Je zit toch met het een heel groot dood dier en die kun je niet zomaar even ergens laten, je moet er toch ergens mee heen. Dus jah bij het slachthuis heb je de minste rompslomp, gaat het sneller en je hebt niks voor je huis liggen. Maar goed, als ik die beelden zie krijg ik de rillingen maar ja dat ligt nu op dit moment bij mij ook even gevoelig omdat bij ons het moment nabij is.
Laatst bijgewerkt door sarosxx op 22-09-08 21:50, in het totaal 1 keer bewerkt