MysticTinker schreef:Ik heb de cursus niet gedaan, maar tóch wist ik dat al![]()
De zool volgen vind ik ook prima hoor![]()
Maar NB'ers kijken altijd naar 'de natuurlijke hoef', en dat is steeds weer dat zelfde plaatje van die mustang.
Ik heb pas geleden in het NB-topic gevraagd of er ooit iemand onderzoek heeft gedaan, of foto's heeft van ándere rassen in het wild.. tinkers, ijslanders, prezwalski's.. Maar niemand wist daar iets van. Nu weet ik dat wilde tinkers veel bredere en plattere voeten hebben dan de mustangs, mét steunsels, zónder kwartierboogjes en zónder mustangrol..
Dus ja, van de ene kant wordt dan gezegd 'we willen de hoef zo bekappen zoals ie in de natuur ook zou zijn, de ideale hoefvorm', maar een pagina verderop hoor je dan weer 'een wilde hoef heeft geen (of weinig) steunsels, een wilde hoef heeft een mustangrol, een wilde hoef heeft kwartierboogjes..'
Nogmaals, dat is niet zo.
De mustanghoef wordt aangehaald als voorbeeld hoe anders een hoef eruitziet dan wat we gewend zijn.
Kwartierboogjes maken we alleen als de hoef dat zelf aangeeft dat er ruimte voor is, anders niet.
ook wordt er gezegd dat een randje steunsel laten staan bij sommige paarden heel goed werkt
Ik vind het irritant dat je maar uitspraken blijft doen, terwijl je NIET op de hoogte bent van de inhoud van de cursussen en het lespakket.
je doet aannames en uitspraken die niet waar zijn en zo wordt het ook niet verteld
.